beantwoord

Regelmatig wegvallen internet en telefoonverbinding

  • 9 maart 2013
  • 58 reacties
  • 13748 keer bekeken

Badge
Sinds ongeveer 28 januari heb ik regelmatig problemen met de internet en telefoonverbinding. Ik heb een zyxel modem.
Op 28 januari heb ik een half uur met een medewerker aan de telefoon gehangen vanwege de vele storingen. Ne een half uur kwam hij er achter dat er een algemene storing was. Daarna nog enkele malen een storing gehad en toen ging het ongeveer een maand goed. Nu heb ik sinds enkele dagen weer diverse storingen waarbij ik na een modem reset (met drukknop aan de zijkant) weer verbinding heb. Ik heb ook al enkele malen een harde reset uitgevoerd met een papaerclip. Het modem hangt bij mij in de meterkast, dus kort bij het ISRA punt. In de tussentijd is er ook niets in of aan het netwerk veranderd. Heeft iemand een idee?
icon

Beste antwoord door JosP 2 november 2013, 21:22

Een verademing sinds ik ben overgestapt van Telfort naar XS4all. Geen wegvallende internetverbinding meer en bellen gewoon beschikbaar. En een helpdesk die weet waar ze over praten!! De problemen tijdens mijn Telfort periode lagen dus zeker niet aan de verbindingen thuis of buitenshuis. Het enige wat veranderd is, is een ander modem. Het modem is nu wel zo'n 10% lager ingetraind wat waarschijnlijk voor een stabieler verbinding zorgt. Dit had Telfort toch ook kunnen bedenken? XS4all is dan misschien wat duurder maar alle waar voor zijn geld blijkt maar weer.
Bekijk reactie

58 reacties

Badge
Een verademing sinds ik ben overgestapt van Telfort naar XS4all. Geen wegvallende internetverbinding meer en bellen gewoon beschikbaar. En een helpdesk die weet waar ze over praten!! De problemen tijdens mijn Telfort periode lagen dus zeker niet aan de verbindingen thuis of buitenshuis. Het enige wat veranderd is, is een ander modem. Het modem is nu wel zo'n 10% lager ingetraind wat waarschijnlijk voor een stabieler verbinding zorgt. Dit had Telfort toch ook kunnen bedenken? XS4all is dan misschien wat duurder maar alle waar voor zijn geld blijkt maar weer.
Reputatie 8
Badge +16
Wat is hier aan te doen?

Begin eens met een eigen topic aan te maken... dat houdt de discussie overzichtelijk...
Badge
Beste,

Ook wij herkennen dit problee,, zie ons eigen topic
Badge
Heren, vanaf januari ben ik al bezig om een betrouwbare internet/telefoonverbinding te krijgen. Nog steeds is het niet opgelost. Nu weer problemen met de verbinding gehad. Er is een lijnmonitoring uitgevoerd maar niemand kan mij vertellen wat daaruit is gekomen. Te triest voor woorden. De lijn monitoring is vanaf hier door Henk opgestart maar ook daar krijg ik helaas geen terugkoppeling van. Ik ben er klaar mee. Over 1 maand ga ik over naar een andere provider in de hoop daar wel een betrouwbare verbinding te krijgen. Al diegene die zich voor mij ingezet hebben wil ik nog hartelijk bedanken.
Badge
Het is te lang goed gegaan, zojuist lag weer de internet en telefoonverbinding eruit. Met steeds weer hetzelfde symptoom. Kan iemand mij hier nog mee helpen???
Badge
Communicatie is het allerbelangrijkste en tegelijk ook het moeilijkste. Ik heb geprobeerd, van mijn zijde,  zo veel mogelijk informatie te verstrekken van mijn situatie. Daarbij heb ik ook steeds aangegeven wat ik heb gedaan en waarom. Het is jammer dat ik nog  nooit feedback heb gehad over de resultaten van de lijn monitoring. Inmiddels zijn we al bijna 2 maanden verder. Jammer!!
Badge
@Henk, Ik dacht dat je op vakantie was, maar ik zie dat je wel bij iemand anders reageert. Ik heb nog niet gehoord of er ergens een probleem gevonden is. Tot nu toe werk het gelukkig goed.
Badge
@Henk, Zojuist het modem moeten resetten omdat internet niet vooruit te branden was. Ik weet niet vanaf wanneer dit was daar we 11 dagen niet thuis zijn geweest. Ik ben wel benieuwd of er iets uit de lijn monitoring is gekomen. We hebben in ieder geval geen uitval meer gehad van het modem (voor de reset heb ik ingelogd op het modem en zag dat het modem 24 dagen bij stond).
Reputatie 4
Badge +3
@JosP,

Geen dank, ik verwacht dinsdag meer informatie te hebben, dan is de lijn inmiddels 4 dagen in monitoring gehouden en weten we hopelijk waar de uitval vandaan komt.

Henk
Badge
@ Henk,

Nogmaals bedankt dat je dit hebt geëscaleerd. Ik was de hoop al een beetje aan het opgeven.
Ik heb een 1/2 uur geleden het modem een reset gegeven en verder geen back-up terug gezet (deed ik trouwens al niet meer sinds de opmerking van Tuut-tuut op 13 maart).
Dus er is alleen een reset uitgevoerd en een nieuw password opgegeven bij het inloggen op het modem.
Ik gebruik verder geen torrents.
Staat er een bepaalde testperiode voor dit onderzoek?

Met vr.gr.
Jos
Reputatie 4
Badge +3
@JosP,

Bedankt voor deze additionele gegevens. Maak je op het moment gebruik van torrents? Zou je ten behoeve van het onderzoek een reset van het modem willen uitvoeren. Het liefst even geen backup terugzetten om te kijken of dit de situatie verbeterd.

Henk
Badge
@ Henk,

Fijn dat je dit geëscaleerd hebt en ik hoop dat er uit de metingen enig resultaat komt.
Ik snap wel dat dit een vervelend probleem is.
We wachten af en ik wil uiteraard graag op de hoogte worden gehouden van de voortgang.

Bij deze nog de gevraagde log:

1 2013-05-29 17:46:49 info  Time initialized by NTP server
2 2013-05-29 17:46:44 info  NTP new time: May 29 17:46:49
3 2013-05-29 17:46:44 info  Re-sync with NTP server ...
4 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
5 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
6 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
7 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
8 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
9 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35 [last message repeated 1 times in 0 seconds]
10 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
11 2013-05-28 17:46:43 info  Time initialized by NTP server
12 2013-05-28 17:46:39 info  NTP new time: May 28 17:46:43
13 2013-05-28 17:46:39 info  Re-sync with NTP server ...
14 2013-05-27 17:46:38 info  Time initialized by NTP server
15 2013-05-27 17:46:33 info  NTP new time: May 27 17:46:38
16 2013-05-27 17:46:33 info  Re-sync with NTP server ...
17 2013-05-26 17:46:32 info  Time initialized by NTP server
18 2013-05-26 17:46:28 info  NTP new time: May 26 17:46:32
19 2013-05-26 17:46:27 info  Re-sync with NTP server ...
20 2013-05-25 17:46:26 info  Time initialized by NTP server
21 2013-05-25 17:46:22 info  NTP new time: May 25 17:46:26
22 2013-05-25 17:46:22 info  Re-sync with NTP server ...
23 2013-05-24 17:46:21 info  Time initialized by NTP server
24 2013-05-24 17:46:16 info  NTP new time: May 24 17:46:21
25 2013-05-24 17:46:16 info  Re-sync with NTP server ...
26 2013-05-23 23:01:16 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 1032 kbps Downstream 18680 kbps, DSL Type is ADSL_2plus .
27 2013-05-23 23:01:14 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
28 2013-05-23 23:00:30 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 1032 kbps Downstream 19040 kbps, DSL Type is ADSL_2plus .
29 2013-05-23 22:59:57 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
30 2013-05-23 17:46:13 info  Time initialized by NTP server
31 2013-01-01 01:03:38 info  NTP new time: May 23 17:46:13
32 1970-01-01 01:03:37 info  System Bootup Successfully
33 1970-01-01 01:03:19 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 1032 kbps Downstream 18832 kbps, DSL Type is ADSL_2plus .
34 1970-01-01 01:01:44 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
Reputatie 4
Badge +3
@JosP,

Er lijkt toch wat aan de hand te zijn met de bekabeling, maar laat het voor nu even zo zitten zoals het nu is aangesloten.

Ik ga een storingsmelding aanmaken om de lijn langdurig na te laten meten, om uit te sluiten wat exact de storingen veroorzaakt. Hier komt uit wat er precies aan de hand is en zodoende wordt er gekeken naar de passende oplossing.

Ik houd je op de hoogte via dit topic.

Update: Zou je in het modem kunnen inloggen (http://192.168.1.254) en dan onder system monitor > system log willen kijken, wat staat daar allemaal precies tussen?

Henk
Badge
Iemand van webcare die nog iets kan doen, of vertellen wat ik zelf nog kan doen?
Badge
Zij er nog specialisten die mij van een goed advies kunnen voorzien?
Badge
Ik heb het kapje er af gekregen. Dit maakt het misschien allemaal duidelijker. De knijpverbindingen zien er goed uit.
Ik vraag me af of het verstandig is om dit door te knippen en een nieuwe verbinding te maken, ik zie nl.niet dat ik hier enige verbetering in aan kan brengen.
Maar natuurlijk ben ik geen specialist.
Reputatie 8
Badge +16
Zit er aan dat isra-punt geen plastic klepje dat open kan met daaronder een kroonsteentje?
Badge
@ enterprise
Bedankt voor je reactie.
Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
De KPN monteur heeft destijds het standaard RJ-11 contactdoosje verwijderd (type ministekker- zie ook foto).
Van de gemonteerde netwerkkabel is de stekker aan een zijde af geknipt. 
De netwerkkabel is rechtstreeks aan de KPN kabel aangesloten, er is dus geen RJ-11 stekker/contactdoosje meer aanwezig.
Zie ook reactie van vanochtend met bijbehorende foto's.
Badge
Foutje, dubbel gepost.
Reputatie 8
Badge +10

Hoe groot is de kans dat de netwerkkabel problemen geeft, ik bedoel dan of deze kwalitatief slechter is dan de bijgeleverde telefoonkabel?


Als deze een paar jaar geleden is aangeknepen is het mogelijk dat hier iets los is geraakt in de connector.
De netwerkkabel is vrij dik en 'officiëel' niet gemaakt voor een kleine RJ-11 connector.


Ik kan hem natuurlijk bij de ISRA aansluiting doorknippen en op een doorlusdoosje aansluiten. Dan zit er naturlijk wel weer een mogelijke storingsbron tussen.


Dat zou ik zelf ook als oplossing kiezen.
De kans dat deze 'mogelijk storingsbron' problemen geeft is vele malen kleiner dan bij een mogelijk defecte aangeknepen netwerkkabel.
Zorg wel dat je de kabel niet te kort afknipt, 30 of 40 cm is prima.
Badge
@ Jimny:
Ik heb alle documentatie er bij gezocht en het klopt (uiteraard) wat je zegt. 
De grijze telefoonkabel is 175 cm lang en dus ook veel langer dan de aanbevolen 50 cm.
Ik heb daar verder ook niet meer naar gekeken omdat ik deze kabel toch niet kon wisselen.
Maar dit ter zijde:
Ik kan de grijze telefoonkabel niet gebruiken omdat aan het ISRA punt een netwerkkabel vastzit (zie foto's).
Hoe groot is de kans dat de netwerkkabel problemen geeft, ik bedoel dan of deze kwalitatief slechter is dan de bijgeleverde telefoonkabel?
Ik kan hem natuurlijk bij de ISRA aansluiting doorknippen en op een doorlusdoosje aansluiten. Dan zit er naturlijk wel weer een mogelijke storingsbron tussen.
Reputatie 8
Badge +17
De aansluiting ISRA met modem is de grijze telefoonkabel, de gele is voor de LAN vanaf modem naar PC en de groene voor phone poort op modem naar je Telefoon
Badge
Ik begrijp het niet meer: Volgens telfort mag de afstand tussen het modem en het IS/RA punt niet langer zijn dan een halve meter.
Ik heb net de gele netwerkkabel, die bij het modem is geleverd, gemeten en deze is 150 cm.
Praten we hier over verschillende soorten kabel en geldt die 50 cm alleen voor een telefoonkabel?
Badge
@Franzki, 

Bedankt voor het bekijken van mijn probleem.
Denk je dat de lengte een probleem is, het heeft voorheen nl. altijd goed gewerkt met deze kabel?
Het liefst zou ik deze kabel vervangen door een kortere kabel, maar dit is in mijn geval niet mogelijk.
Het betreft trouwens een cat 5 kabel, de stekkerverbinding die in het modem gaat is een aangegoten stekker.
Deze modificatie is door KPN een jaar of 3 geleden uitgevoerd omdat ik toen ook problemen had met wegvallende verbindingen
Bijgaand 2 foto's van de situatie bij mij thuis.

file:///D:/Documenten/Jos/Desktop/foto%201%20isra%20punt.jpg
Reputatie 8
Badge +16
Het logbestand ziet er netjes uit...

Wat voor ISRA-punt heb je? een lasdop?

Je kunt de dunne kabel die daaruit komt gewoon na 25cm afknippen, een afmonteerdoosje plaatsen en met een korte goede kabel naar het modem gaan. Zo staat het ook in de installatiehandleiding.

Of op de dunne kabel zelf een rj-11 stekkertje knijpen.

Reageer