beantwoord

Regelmatig wegvallen internet en telefoonverbinding

  • 9 maart 2013
  • 58 reacties
  • 13751 keer bekeken


Toon het eerste bericht

58 reacties

Badge
Hoi,

Dit lijk sprekend op mijn probleem.

Ik heb interactieve TV en internet (geen telefoon)
Bij mij valt de modem ook regelmatig uit, lampjes op de zyxcel gaan knipperen.
uitschakelen, resetknop duwwen, alles uittrekken en weer opnieuw aansluiten al gedaan.
volgens mij fabricagefoutje in die modems.
Vorig jaar ook al gehad toen ik alleen internet had, sinds januari ook tv erbij.

zwaar irritant als je aan het internetbankieren bent.
of je gsm geeft aan dat je wifi verbinding hebt en je bent onbereikbaar.

hulp/advies gewenst
Reputatie 8
Badge +18
@fjp het is raadzaam om een eigen nieuw topic aan te maken en daar je probleem nogmaals te omschrijven
Badge
@Henk:
Ongeveer 1 uur geleden bleek het modem er wederom uit te liggen. We kwamen er achter omdat we niet konden bellen. He internet lag er ook weer uit. Na een harde reset werkt alles weer naar behoren.
Het uitwisselen van het modem heeft dus niet het gewenste resultaat gehad. Ik snap dat dit probleem niet makkelijk oplosbaar is omdat het niet continu aanwezig is. Ik zou wel graag willen weten wat de vervolgacties hierop zijn.

Het probleem doet zich voor vanaf eind januari 2013. 
Het abonnement loopt vanaf augustus 2012, We hebben dus ongeveer een 1/2 jaar zonder problemen het meodem gebruikt.

Alvast bedankt voor je hulp.

Met vr.gr.
Jos.
Reputatie 8
Badge +16
Heb je alle kabels vervangen door de kabels uit het nieuwe pakket..?
Badge
Ja, alle kabels zijn vervangen, behalve de kabel tussen het ISRA punt en het modem (kabel zit aan de ISRA zijde vastgeknepen, deze kan ik dus niet vervangen)
Badge
Zojuist wederom het modem moeten resetten. We hadden weer geen internet en telefoon verbinding. HET BEGINT NU TOCH WEL HEEL VERVELEND TE WORDEN!!  Is er iemand die mij hier nog mee kan helpen? Ik vrees anders dat ik naar een andere provider op zoek moet gaan.
Badge
Vandaag antwoord gehad van de klantenservice:

Telfort vindt het vervelend dat u problemen heeft met uw internetverbinding.

Uit onze testen blijkt dat u last heeft van een instabiele verbinding. Dit houdt in dat uw DSL lampje van het modem soms uit is.

Doorloop de volgende stappen om uw verbinding weer stabiel te krijgen:

1. Sluit het modem rechtstreeks op het IS/RA punt aan. Dit is het punt waar de KPN-lijn uw huis binnenkomt.
2. Houd de bekabeling tussen het IS/RA punt en het modem zo kort mogelijk. We raden u aan een nieuwe kabel hiervoor te gebruiken.
3. Zorg dat de afstand tussen het modem en het IS/RA punt niet langer is dan een halve meter.
4. Reset uw modem:

Item 1 was reeds uitgevoerd.
Item 2 is niet mogelijk daar de kabel aan 1 zijde (ISRA punt) door een KPN monteur is vastgeknepen dus geen stekkerverbinding meer.
Item 3 ik neem aan dat hier de kabellengte wordt bedoeld? De door de KPN monteur gebruikte kabel is ongeveer 160 cm lang.
Item 4 ongeveer 5 uur geleden uitgevoerd (met paperclip/langer dan 30 seconde vastgehouden).

Kan item 3 het probleem veroorzaken? Wel vreemd dat er een kabel van 160 cm is geplaatst door de KPN monteur. Het is echter dan wel weer vreemd dat het eerste halfjaar geen problemen heeft gegeven. Ook in de "KPN tijd" geen problemen meer gehad na de modificatie door de KPN monteur.

Kan iemand hier een oordeel over geven?
Badge
Onderstaand is het resultaat bij het testen van de DSL line, misschien geeft dit voor de kenners enige informatie.

Current Firmware Version: V3.11(TUE.5)-2_20130307
DSL version information: 5.4.4.4.0.1
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNTD SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.4.4.4.0.1 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC108208 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(05,00,04,00,4C,01,04,00)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=0000 VersionNumber= SerialNumber=00000000000000000000000000000000 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,01,00,00)

noise margin upstream: 8 db
output power downstream: 19 db
attenuation upstream: 9 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 27 db
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 1032 kbps
interleaving delay upstream: 0.25 ms
impulse noise protection upstream: 0.2 symbols
current rate downstream: 18832 kbps
interleaving delay downstream: 0.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 0 kbps
attainable rate downstream: 18908 kbps
linetype: ADSL_2plus
Profile: N/A
operational uptime:  5:07
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 346
CodeViolations far end: 0
FEC far end: 0
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=1
Reputatie 8
Badge +16
Het logbestand ziet er netjes uit...

Wat voor ISRA-punt heb je? een lasdop?

Je kunt de dunne kabel die daaruit komt gewoon na 25cm afknippen, een afmonteerdoosje plaatsen en met een korte goede kabel naar het modem gaan. Zo staat het ook in de installatiehandleiding.

Of op de dunne kabel zelf een rj-11 stekkertje knijpen.
Badge
@Franzki, 

Bedankt voor het bekijken van mijn probleem.
Denk je dat de lengte een probleem is, het heeft voorheen nl. altijd goed gewerkt met deze kabel?
Het liefst zou ik deze kabel vervangen door een kortere kabel, maar dit is in mijn geval niet mogelijk.
Het betreft trouwens een cat 5 kabel, de stekkerverbinding die in het modem gaat is een aangegoten stekker.
Deze modificatie is door KPN een jaar of 3 geleden uitgevoerd omdat ik toen ook problemen had met wegvallende verbindingen
Bijgaand 2 foto's van de situatie bij mij thuis.

file:///D:/Documenten/Jos/Desktop/foto%201%20isra%20punt.jpg
Badge
Ik begrijp het niet meer: Volgens telfort mag de afstand tussen het modem en het IS/RA punt niet langer zijn dan een halve meter.
Ik heb net de gele netwerkkabel, die bij het modem is geleverd, gemeten en deze is 150 cm.
Praten we hier over verschillende soorten kabel en geldt die 50 cm alleen voor een telefoonkabel?
Reputatie 8
Badge +18
De aansluiting ISRA met modem is de grijze telefoonkabel, de gele is voor de LAN vanaf modem naar PC en de groene voor phone poort op modem naar je Telefoon
Badge
@ Jimny:
Ik heb alle documentatie er bij gezocht en het klopt (uiteraard) wat je zegt. 
De grijze telefoonkabel is 175 cm lang en dus ook veel langer dan de aanbevolen 50 cm.
Ik heb daar verder ook niet meer naar gekeken omdat ik deze kabel toch niet kon wisselen.
Maar dit ter zijde:
Ik kan de grijze telefoonkabel niet gebruiken omdat aan het ISRA punt een netwerkkabel vastzit (zie foto's).
Hoe groot is de kans dat de netwerkkabel problemen geeft, ik bedoel dan of deze kwalitatief slechter is dan de bijgeleverde telefoonkabel?
Ik kan hem natuurlijk bij de ISRA aansluiting doorknippen en op een doorlusdoosje aansluiten. Dan zit er naturlijk wel weer een mogelijke storingsbron tussen.
Reputatie 8
Badge +10

Hoe groot is de kans dat de netwerkkabel problemen geeft, ik bedoel dan of deze kwalitatief slechter is dan de bijgeleverde telefoonkabel?


Als deze een paar jaar geleden is aangeknepen is het mogelijk dat hier iets los is geraakt in de connector.
De netwerkkabel is vrij dik en 'officiëel' niet gemaakt voor een kleine RJ-11 connector.


Ik kan hem natuurlijk bij de ISRA aansluiting doorknippen en op een doorlusdoosje aansluiten. Dan zit er naturlijk wel weer een mogelijke storingsbron tussen.


Dat zou ik zelf ook als oplossing kiezen.
De kans dat deze 'mogelijk storingsbron' problemen geeft is vele malen kleiner dan bij een mogelijk defecte aangeknepen netwerkkabel.
Zorg wel dat je de kabel niet te kort afknipt, 30 of 40 cm is prima.
Badge
Foutje, dubbel gepost.
Badge
@ enterprise
Bedankt voor je reactie.
Misschien heb ik het niet duidelijk uitgelegd.
De KPN monteur heeft destijds het standaard RJ-11 contactdoosje verwijderd (type ministekker- zie ook foto).
Van de gemonteerde netwerkkabel is de stekker aan een zijde af geknipt. 
De netwerkkabel is rechtstreeks aan de KPN kabel aangesloten, er is dus geen RJ-11 stekker/contactdoosje meer aanwezig.
Zie ook reactie van vanochtend met bijbehorende foto's.
Reputatie 8
Badge +16
Zit er aan dat isra-punt geen plastic klepje dat open kan met daaronder een kroonsteentje?
Badge
Ik heb het kapje er af gekregen. Dit maakt het misschien allemaal duidelijker. De knijpverbindingen zien er goed uit.
Ik vraag me af of het verstandig is om dit door te knippen en een nieuwe verbinding te maken, ik zie nl.niet dat ik hier enige verbetering in aan kan brengen.
Maar natuurlijk ben ik geen specialist.
Badge
Zij er nog specialisten die mij van een goed advies kunnen voorzien?
Badge
Iemand van webcare die nog iets kan doen, of vertellen wat ik zelf nog kan doen?
Reputatie 4
Badge +3
@JosP,

Er lijkt toch wat aan de hand te zijn met de bekabeling, maar laat het voor nu even zo zitten zoals het nu is aangesloten.

Ik ga een storingsmelding aanmaken om de lijn langdurig na te laten meten, om uit te sluiten wat exact de storingen veroorzaakt. Hier komt uit wat er precies aan de hand is en zodoende wordt er gekeken naar de passende oplossing.

Ik houd je op de hoogte via dit topic.

Update: Zou je in het modem kunnen inloggen (http://192.168.1.254) en dan onder system monitor > system log willen kijken, wat staat daar allemaal precies tussen?

Henk
Badge
@ Henk,

Fijn dat je dit geëscaleerd hebt en ik hoop dat er uit de metingen enig resultaat komt.
Ik snap wel dat dit een vervelend probleem is.
We wachten af en ik wil uiteraard graag op de hoogte worden gehouden van de voortgang.

Bij deze nog de gevraagde log:

1 2013-05-29 17:46:49 info  Time initialized by NTP server
2 2013-05-29 17:46:44 info  NTP new time: May 29 17:46:49
3 2013-05-29 17:46:44 info  Re-sync with NTP server ...
4 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
5 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
6 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
7 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
8 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
9 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35 [last message repeated 1 times in 0 seconds]
10 2013-05-28 21:58:34 alert  PortScan ATTACK:SRC=188.138.109.33 DST=195.241.181.35
11 2013-05-28 17:46:43 info  Time initialized by NTP server
12 2013-05-28 17:46:39 info  NTP new time: May 28 17:46:43
13 2013-05-28 17:46:39 info  Re-sync with NTP server ...
14 2013-05-27 17:46:38 info  Time initialized by NTP server
15 2013-05-27 17:46:33 info  NTP new time: May 27 17:46:38
16 2013-05-27 17:46:33 info  Re-sync with NTP server ...
17 2013-05-26 17:46:32 info  Time initialized by NTP server
18 2013-05-26 17:46:28 info  NTP new time: May 26 17:46:32
19 2013-05-26 17:46:27 info  Re-sync with NTP server ...
20 2013-05-25 17:46:26 info  Time initialized by NTP server
21 2013-05-25 17:46:22 info  NTP new time: May 25 17:46:26
22 2013-05-25 17:46:22 info  Re-sync with NTP server ...
23 2013-05-24 17:46:21 info  Time initialized by NTP server
24 2013-05-24 17:46:16 info  NTP new time: May 24 17:46:21
25 2013-05-24 17:46:16 info  Re-sync with NTP server ...
26 2013-05-23 23:01:16 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 1032 kbps Downstream 18680 kbps, DSL Type is ADSL_2plus .
27 2013-05-23 23:01:14 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
28 2013-05-23 23:00:30 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 1032 kbps Downstream 19040 kbps, DSL Type is ADSL_2plus .
29 2013-05-23 22:59:57 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
30 2013-05-23 17:46:13 info  Time initialized by NTP server
31 2013-01-01 01:03:38 info  NTP new time: May 23 17:46:13
32 1970-01-01 01:03:37 info  System Bootup Successfully
33 1970-01-01 01:03:19 info  DSL up down log: WAN Physical Link Up. Upstream 1032 kbps Downstream 18832 kbps, DSL Type is ADSL_2plus .
34 1970-01-01 01:01:44 info  DSL up down log: WAN Physical Link Down
Reputatie 4
Badge +3
@JosP,

Bedankt voor deze additionele gegevens. Maak je op het moment gebruik van torrents? Zou je ten behoeve van het onderzoek een reset van het modem willen uitvoeren. Het liefst even geen backup terugzetten om te kijken of dit de situatie verbeterd.

Henk
Badge
@ Henk,

Nogmaals bedankt dat je dit hebt geëscaleerd. Ik was de hoop al een beetje aan het opgeven.
Ik heb een 1/2 uur geleden het modem een reset gegeven en verder geen back-up terug gezet (deed ik trouwens al niet meer sinds de opmerking van Tuut-tuut op 13 maart).
Dus er is alleen een reset uitgevoerd en een nieuw password opgegeven bij het inloggen op het modem.
Ik gebruik verder geen torrents.
Staat er een bepaalde testperiode voor dit onderzoek?

Met vr.gr.
Jos
Reputatie 4
Badge +3
@JosP,

Geen dank, ik verwacht dinsdag meer informatie te hebben, dan is de lijn inmiddels 4 dagen in monitoring gehouden en weten we hopelijk waar de uitval vandaan komt.

Henk

Reageer