Radio luisteren via glasvezel?

• 25 oktober 2014
  • 8 reacties
  • 12313 keer bekeken

Wie weet antwoord op de volgende vraag:
Ik heb een tuner staan, een Harman Kardon HK 3470. Voordat we glasvezel kregen, konden we daarmee met de coax-aansluiting naar erg veel zenders luisteren. Nu we glasvezel hebben, kunnen we enkel via de televisie naar radiozenders luisteren. De kwaliteit van het geluid is belangrijk minder en bovendien moet dan altijd de tv ingeschakeld worden. Hoe kan ik toch die tuner aansluiten? We hebben de tuner onder de tv staan. De tv is aangesloten via een UTP-aansluiting. Kan er bijvoorbeeld een kabelverbinding gelegd worden tussen TV en tuner, zodat het radiosignaal daar naartoe gaat?
Dank voor het meedenken.
Groet, Anton

8 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Ik heb een tuner staan, een Harman Kardon HK 3470. Voordat we glasvezel kregen, konden we daarmee met de coax-aansluiting naar erg veel zenders luisteren. Nu we glasvezel hebben, kunnen we enkel via de televisie naar radiozenders luisteren. De kwaliteit van het geluid is belangrijk minder en bovendien moet dan altijd de tv ingeschakeld worden. Hoe kan ik toch die tuner aansluiten? We hebben de tuner onder de tv staan. De tv is aangesloten via een UTP-aansluiting. Kan er bijvoorbeeld een kabelverbinding gelegd worden tussen TV en tuner, zodat het radiosignaal daar naartoe gaat?
Dank voor het meedenken.
Groet, Anton

Op de glasvezelmodem zit ook een coaxiale uitgang die je kan gebruiken, heb je dat al eens geprobeerd..?
Via deze coaxiale uitgang ontvang je naast analoge en digitale TV-zenders ook 40 radiozenders.

Zie: http://www.telfort.nl/Persoonlijk/Glasvezel/Meer-informatie/Over-TV-kijken/Zenders-Analoge-TV.htm
Dank voor het meedenken.
Groet, Anton

Op de glasvezelmodem zit ook een coaxiale uitgang die je kan gebruiken, heb je dat al eens geprobeerd..?
Via deze coaxiale uitgang ontvang je naast analoge en digitale TV-zenders ook 40 radiozenders.

Zie: http://www.telfort.nl/Persoonlijk/Glasvezel/Meer-informatie/Over-TV-kijken/Zenders-Analoge-TV.htm
Dank voor reactie. Als ik nog een coax-kabel in de kamer had, had ik deze voor de radio gebruikt. Helaas is die er niet meer; ik heb hem vervangen door de utp-kabel. Er kon maar één kabel in de buis. Het modem zit te ver van de plek van de tuner en tv af. Iik ben niet zo onderlegd op dit terrein maar is er geen optie om een soort splitsing te maken met verloop vanaf de UTP-kabel naar de tuner (zie plaatje met antenne aansluiting op tuner)
Reputatie 8
Badge +9
[...]
Iik ben niet zo onderlegd op dit terrein maar is er geen optie om een soort splitsing te maken met verloop vanaf de UTP-kabel naar de tuner (zie plaatje met antenne aansluiting op tuner)

Helaas niet, ethernet geeft geen audiosignaal of coaxiaal signaal door.

Je kan overwegen om de UTP-kabel te vervangen door een DVS (draadloze verbindingsset voor de TV-ontvanger) zodat je de coaxkabel weer kan neerleggen.
Maar helaas zijn de ervaringen met de DVS niet zo geweldig...
[...]
Iik ben niet zo onderlegd op dit terrein maar is er geen optie om een soort splitsing te maken met verloop vanaf de UTP-kabel naar de tuner (zie plaatje met antenne aansluiting op tuner)

Helaas niet, ethernet geeft geen audiosignaal of coaxiaal signaal door.

Je kan overwegen om de UTP-kabel te vervangen door een DVS (draadloze verbindingsset voor de TV-ontvanger) zodat je de coaxkabel weer kan neerleggen.
Maar helaas zijn de ervaringen met de DVS niet zo geweldig...

Jammer! Wordt het toch een andere antenne-oplossing!
Reputatie 2
Hoi,

Er bestaan combikabels die uit zowelcoax als utp kabel bestaan. Je hebt dan maar 1 kabel in de buis - wel wat dikker dan je huidige utp-kabel natuurlijk. Google maar op coax combikabel utp... Misschien kun je er wat mee.

succes
Hoi,

Er bestaan combikabels die uit zowelcoax als utp kabel bestaan. Je hebt dan maar 1 kabel in de buis - wel wat dikker dan je huidige utp-kabel natuurlijk. Google maar op coax combikabel utp... Misschien kun je er wat mee.

succes

Bedankt voor de tip. Ik heb even gekeken naar die combikabel. Een gewone Coax-kabel door de aanwezige buis trekken was al moeilijk (kennelijk al iets fout gegaan bij de bouw) dus zo'n kabel ga ik maar niet proberen!
Reputatie 1
Badge
Thja waarom moeilijk doen ?

Ik zelf gebruik al jaren hardware internet radio 10.000+ zenders, mp3 aansluiting, dab, en je kan via je eigen netwerk nas enz luisteren.

Niet meer verkrijgbaar
AEG radio
http://aeg.mcproductions.nl

Reageer