vraag

Raar maar waar.......

• 16 september 2020
  • 18 reacties
  • 253 keer bekeken

Badge +2

Ik gebruik sinds de snelheidsverhoging van 17 januari 2016 een experia box v8. Een goede download van een dikke 102 Mb/s en een dikke upload van 31 Mb/s. Met deze snelheden was ik erg tevreden! Ruim twee jaar deze snelheden gehad.Tot op 16 juli 2019 de kpn of telfort? begon te klieren. De download snelheid was gezakt naar amper 70 Mb/s en we praten maar niet over de upload die naar 5 Mb/s was gezakt. Monteur het isra-punt vernieuwd, nieuw modem gehad en in de wijkkast de bijna losgetrokken draden weer goed vastgemaakt maar de oude snelheid heb ik sindsdien niet meer terug gehad 😞 De laatste meting (speedtest.net/nl) met de experia box v8 was met een kleine 98 Mb/s download en een kleine 9 Mb/s upload. Vandaag kreeg ik van een vriend een nieuwe Fritz!Box 7590. Het is niet “verboden” om een eigen modem te gebruiken maar telfort geeft uiteraard geen ondersteuning op een “vreemd” modem. Was op het ergste voorbereid maar het aansluiten ging probleemloos. Nu heb ik alleen internet en (nog) geen glasvezel en telefoon. Als je hier leest hebben de meeste mensen daar problemen mee.

Maar nu komt het….. Bij de meting met speedtest.net/nl is de download weliswaar ietsepiets minder dan 98 Mb/s maar de upload is nu weer bijna 30 Mb/s! en daar ben ik dus heel blij mee.

Ik kan mij nu niet aan de indruk onttrekken dat je wordt afgeknepen door wie de schoen dan maar past. Telfort kaatst de bal naar de kpn en de kpn kaatst de bal weer terug naar telfort. Het beroemde van het kastje naar de muur spelletje…...

18 reacties

Reputatie 8

De laatste meting (speedtest.net/nl) met de experia box v8 was met een kleine 98 Mb/s download en een kleine 9 Mb/s upload. Vandaag kreeg ik van een vriend een nieuwe Fritz!Box 7590.

….

Maar nu komt het….. Bij de meting met speedtest.net/nl is de download weliswaar ietsepiets minder dan 98 Mb/s maar de upload is nu weer bijna 30 Mb/s! en daar ben ik dus heel blij mee.

Ik kan mij nu niet aan de indruk onttrekken dat je wordt afgeknepen door wie de schoen dan maar past. Telfort kaatst de bal naar de kpn en de kpn kaatst de bal weer terug naar telfort. Het beroemde van het kastje naar de muur spelletje…...

Onzin, of men speciaal jou aansluiting in de gaten gaat houden totdat jij een andere modem/router aansluit, en dan een knopje gaat omzetten om met die Fritzbox jou meer upload te geven.

Hang die Experia Box V8 eens terug. Zou me niet verbazen als de upload dan ineens weer trager is.

Nu heb ik alleen internet en (nog) geen glasvezel en telefoon. Als je hier leest hebben de meeste mensen daar problemen mee.

Telefonie klopt Telfort geeft de benodigde gegevens niet vrij, of je na de migratie van de tool gebruik kan maken is mij onbekend.

Maar wat bedoel je de opmerking (nog) geen glasvezel dat is vrij logisch je hebt een DSL verbinding.

Badge +2

Babylonia > Onzin, of men speciaal jou aansluiting in de gaten gaat houden totdat jij een
> andere modem/router aansluit, en dan een knopje gaat omzetten om met die Fritzbox
> jou meer upload te geven.

Ik vind dit wat te ver gezocht. Maar het is wel bekend dat een provider precies kan nagaan welke apparatuur je gebruikt. Toen ik in het verre verleden eens met telfort belde vertelde de medewerker precies welke apparatuur ik gebruikte.

Ik heb regelmatig het modem gereset maar de upload is geruisloos van 31 Mb/s naar 19 Mb/s gezakt en wat ik er ook aan deed de upload bleef zo traag. Wat me nu dus opvalt is dat de meting met de Fritz!Box 7590 veel stabieler is. Met de experia box v8 wiebelde de wijzer enorm (ook de lijn was niet recht) wat betekend dat de verbinding niet stabiel is. Met de Fritz!Box 7590 is de verbinding stabieler en het oproepen van internet bladzijden gaat aanmerkelijk sneller.

Babylonia > Hang die Experia Box V8 eens terug. Zou me niet verbazen als de upload dan ineens weer trager is.

Dàt doe ik dus niet, want het werkt nu goed en je moet dit maar weer afwachten met de experia box v8.

Badge +2

Galdor68 schrijft >

Nu heb ik alleen internet en (nog) geen glasvezel en telefoon. Als je hier leest hebben de meeste mensen daar problemen mee.

> Telefonie klopt Telfort geeft de benodigde gegevens niet vrij, of je na de migratie van de
> tool gebruik kan maken is mij onbekend.

De vriend zit nu bij Freedom. In de tijd dat hij daar internet en televisie van had, is hij met de telefoon naar een zogenaamd prepaid provider gegaan. Dat in te stellen was moeilijk maar niet onmogelijk en ook dat werkt nu probleemloos.

Reputatie 8

Wat me nu dus opvalt is dat de meting met de Fritz!Box 7590 veel stabieler is. Met de experia box v8 wiebelde de wijzer enorm (ook de lijn was niet recht) wat betekend dat de verbinding niet stabiel is.

Kan gewoon aan de aftandse Experia Box V8 liggen?  Die hebben hun langste tijd inmiddels wel gehad. Diverse berichten van gebruikers komen de laatste tijd voorbij dat die V8 het loodje legt.

Heeft verder niets te maken met “afknjijpen”, maar gewoon met versleten / slechte apparatuur.

Apparatuur door providers geleverd staat door de bank genomen nooit bovenaan het lijstje als het aankomt op degelijkheid, betrouwbaarheid, hoge prestaties, of technische innovativiteit.

Kennis van mij is onlangs overgegaan naar T-Mobile 1 Gigabit glasvezel.
Monteur die het zaakje aansloot met de door de “T-Mobile” geleverde router en een speedtest deed gaf een waarde van circa 660 Mbps. Omgewisseld naar de Fritzbox van die kennis 970 Mbps.
Ruim 300 Mbps meer !!

Badge +2

Babylonia schrijft >

> Kan gewoon aan de aftandse Experia Box V8 liggen?  Die hebben hun langste tijd inmiddels
> wel gehad. Diverse berichten van gebruikers komen de laatste tijd voorbij dat die V8
> het loodje legt.

> Heeft verder niets te maken met “afknjijpen”, maar gewoon met versleten / slechte apparatuur.

De experia box v8 kan gewoon niet te oud zijn, want ik heb die pas op 16 juli 2019 nieuw gekregen. Dan zou telfort me een sterk verouderd exemplaar in de maag gesplitst hebben. De experia box v8 is nu een dik jaar oud. Nu staat de techniek niet stil maar als dat waar zou zijn (verouderde apparatuur) doet telfort er dus niets aan om hun klanten tevreden te houden met een nieuw modem. Klanten blijven dan maar aanmodderen met versleten en allang afgeschreven apparatuur…...

@GensNet

Nieuw, in de zin van een ongebruikt product dat kan uiteraard. Het model is simpelweg verouderd. In deze heb je een punt er is je, naar de huidige maatstaven, een verouderd product gestuurd.

Geintroduceerd omstreeks 2014 op basis van deze test.

https://nl.hardware.info/routers.9/arcadyan-kpn-experia-box-v8.209050

Zelfs met een v10 of v10a verwacht ik betere resultaten.

Reputatie 8

De experia box v8 kan gewoon niet te oud zijn, want ik heb die pas op 16 juli 2019 nieuw gekregen.

In 2019 nog “Nieuw” - die “oude meuk”??
Met inmiddels in 2019 al twee router modellen verder die men uitlevert (V10 en V10A), en dan zou Telfort nog steeds “ongebruikte” V8 modellen als voorraad op de plank hebben liggen??
Dat geloof je toch zelf niet heh?

Je kunt als bedrijf best aanzienlijk grotere aantallen inkopen aan apparatuur voor een lagere prijs. Maar jarenlang nieuwe ongebruikte voorraad op de plank hebben liggen, levert helemaal niets op. Kost een bedrijf alleen maar interest aan reeds uitgegeven kapitaal.

De inzet / gebruik van apparatuur loopt in de regel toch anders.

Er is een heel “recycling” beleid ten aanzien van modem/routers als mensen overstappen naar andere providers, of anderszins een modem/router inleveren/uitwisselen (bij storing).
Bij inname wordt apparatuur eerst “nagekeken” en komt dan weer opnieuw in de roulatie.
Dat is een bedrijfstak op zichzelf. (Wordt mogelijk centraal voor alle providers geregeld ??).

Reputatie 3

Ik zit zelf al een aantal jaren bij T-Mobile en heb als modem/router de Draytek in de meterkast hangen, ook dit is een router die technisch volkomen uit de tijd is zo kan deze geen 5Ghz aan en zijn internet en tv gescheiden m.a.w. internet en tv kunnen niet over een poort gelijktijdig.

Net als veel andere t-Mobile klanten heb ik er een andere router achter gehangen daar ik van simpel denken hou simpel verbonden met de Draytek en vervolgens een utp kabel in de WAN poort van de andere router, met de Draytek kom je met wifi niet veel verder dan iets meer dan 50mb .

En inderdaad zoals hier aangegeven krijg je van de meeste providers apparatuur die ze massaal inkopen bij Ali Express :grin: om het cynische te zeggen, natuurlijk is het geen slecht spul maar de kwaliteit van merken als Asus , Linksys of Netgear zal het nooit halen.

Badge +2

Galdor68 schrijft:

> Nieuw, in de zin van een ongebruikt product dat kan uiteraard. 

Ik had niet het idee dat het modem gebruikt is/was.

> Het model is simpelweg verouderd.
> In deze heb je een punt er is je, naar de huidige maatstaven, een verouderd product gestuurd.

Ja, nu is het model verouderd, maar ook al in juli 2019? Zou zomaar kunnen…… Als dat zo is weet telfort dondersgoed dat ze klanten oude meuk in de maag splitsen en daarmee de problemen van een klant niet oplossen alleen maar verslechteren. Maar dat doen ze niet alleen bij mij maar ook bij andere klanten die dan nog steeds zitten te worstelen met veel te lage snelheden bedraad en met wifi.

Badge +2

BeMu schrijft:

> Ik zit zelf al een aantal jaren bij T-Mobile en heb als modem/router de Draytek in de meterkast
> hangen, ook dit is een router die technisch volkomen uit de tijd is.

Ik ben bij telfort begonnen met een ZyXel modem. Het exacte type weet ik niet meer. Eén lan-poort en géén wifi. Toen had ik al meerdere computer en apparaten die wifi gebruikten waren er nog maar amper.

Sindsdien heb ik achter het modem een router met wifi en tot heden heb ik die constructie nog. Er gaat één draad van de lan1-poort van het modem naar de router en voor de rest doe ik niets met het modem. Ik gebruik het modem alleen maar om internet te krijgen. Ik schakel de wifi in het modem uit. Mijn hele interne netwerk loopt via een aparte router (Fritz!Box 4040). Alle computers en andere apparaten zitten aangesloten op de router met wifi. Ik heb de wifi ook uitgeschakeld in de router en gebruik voor de wifi een Unifi AP-AC-LR. Ik doe maar weinig dingen draadloos. Ik ben me ervan bewust dat dit niet een goedkope oplossing is voor met name wifi, maar wel de beste die op deze manier de minste problemen geeft.

Wat wil ik hiermee nu zeggen. Wanneer dat oude ZyXel modem de huidige snelheden aan zou kunnen, hoef je geen ander modem, omdat andere hedendaagse apparatuur dit opvangen/wel kunnen.

Ja ook in juli 2019 was deze verouderd, KPN klanten krijgen al vrij lang een v10. Als er geen update's meer komen voor een firmware, is of de provider lui en laks of het apparaat is verouderd. Op zich zullen de in gebruikzijnde v8 routers nog wel even meekunnen, Telfort heeft de voorraad v8 routers door KPN ingekocht opgemaakt dat durf ik wel te stellen. Als klanten met een nieuwe 200/200 glasvezel aansluiting hun v8 moesten houden met enkel de 2,4 ghz wifi dan deugt er in mijn beleving iets niet.

Ach, bij TM houden ze het oude Draytec modem met alleen 2.4 Ghz band ook bij een 1 Gb verbinding.

En vergeet niet dat Telfort als goedkopere provider was geplaatst in de markt, dus ook met dito apparatuur.

Reputatie 8

Ik zit zelf al een aantal jaren bij T-Mobile en heb als modem/router de Draytek in de meterkast
....

En inderdaad zoals hier aangegeven krijg je van de meeste providers apparatuur die ze massaal inkopen bij Ali Express :grin: om het cynische te zeggen, natuurlijk is het geen slecht spul maar de kwaliteit van merken als Asus , Linksys of Netgear zal het nooit halen.

Nu levert Draytek op zichzelf prima apparatuur hoor. En heeft beslist een kwaliteit vergelijkbaar met de andere merken die je noemt. Alleen providers die deze apparatuur inzetten “strippen” diverse functies en passen de firmware aan. Zodanig dat de negatieve gevolgen van dat uitkleden niet goed worden overzien. Daar zit je als “gebruiker” zonder echte adminrechten dan mooi mee te kijken.

Een in basis goed product wordt daarmee gedegradeerd.
(Dat geldt naar ik vermoed ook wel voor apparaten van providers zoals KPN?
 Af fabriek “beter”, dan door het “geklooi” van providers er uiteindelijk van wordt gemaakt).

Verder komt WiFi in het 2.4 Ghz bereik tegenwoordig met de overvolle drukte van WiFi netwerken om je heen, eigenlijk nergens meer boven 50 Mbps uit. Eigenlijk met geen enkele WiFi router.
Daar valt dan ook niet echt meer winst in te behalen. Wil je hoger uitkomen heb je 5 GHz nodig.
(Of WiFi 6 / 802.11ax).

In die zin is het bereik van de WiFi (ac) van een “zelf gekochte” DrayTek bij een kennis een stuk verder met betere prestaties, dan de KPN Experia Box V10, of diens TP-Link Access Points.
En geen problemen met KPN IPTV “routed mode” functies op alle LAN-poorten.

Ik heb een Compal Connectbox (ziggo) zelfs de ExperiaWifi doen het beter dan dat geval.

Badge +2

Galdor68 schrijft: Ja ook in juli 2019 was deze verouderd.

Probeer dat telfort dan maar eens aan het verstand te peuteren. Ik heb dat destijds wel geprobeerd (omdat ik hetzelfde vermoeden had) maar is een onmogelijke opgave! :-(

Galdor68 schrijft: Telfort heeft de voorraad v8 routers door KPN ingekocht opgemaakt dat durf ik wel te stellen.

Dàt is juist, want een goede kennis heeft van telfort ongevraagd een experia box v10 gekregen “ergens” in 2019. De vriendin heeft ook in 2019 ongevraagd een experia box v10 van de kpn “gekregen".

Nu begrijp ik best dat ze niet alle experia boxen v8 in korte tijd kunnen vervangen. Maar wanneer die mensen die op één of andere manier problemen hebben met een experia box v8 een nieuwe experia box v10 geven zul je zien dat er meer problemen opgelost worden…...

Reputatie 8
Badge +18

Wat ik er van weet is dat men een grote partij V8 tegen een goede prijs heeft ingekocht en die moeten natuurlijk eerst op zijn, voordat men de V10 modems en de V10 a  verstrekt.

Zou men dat niet doen dan is het voordeel van een bulk partij natuurlijk gauw teniet gedaan.

Dat modem beleid is zover ik weet nog steeds hetzelfde zeker tot de laatste klant Mijn KPN gaat gebruiken. Je ziet nu wel dat er bij problemen met een v8 niet heel moeilijk meer wordt gedaan.

Reageer