Raadselachtige internetstoring i.v.m. Windows 8 upgrade

• 30 oktober 2012
  • 15 reacties
  • 6290 keer bekeken

Ik heb een heel vaag probleem met de internetverbinding m.b.t. het Windows 8 Pro upgrade setupbestand:

Ik probeer al sinds afgelopen vrijdag een upgrade uit te voeren van XP naar Windows 8 Pro.
Afgelopen vrijdag kon ik met het setupbestand - na het opgeven van de product key - de benodigde informatie tot 100% downloaden. Dit ging pas na meerdere vastlopers en daarna met hulp van Microsoft support in clean boot.
Helaas liep de installer vast na 73 procent en zat ik met een halfgare versie van XP. :(

Zaterdagmiddag heb ik de computer - voor de eerste keer ooit - met herstelschijven in de fabrieksinstellingen teruggebracht en XP SP3 en alle overige Windowsupdates binnengehaald. Ik heb toen weer het setupbestand opnieuw gedownload en uitgevoerd. Na een paar tellen kreeg ik de mededeling "Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw." :(

Zaterdagavond meerdere keren geprobeerd: "Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw." :mad:

Zondagmiddag - op aanraden van een Tweaker - Windows 7 geinstalleerd en vanaf daar proberen te upgraden. "Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw." :mad:

Zondagavond Windows 8 Release Preview geinstalleerd en vanaf daar proberen te upgraden. "Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw." :mad:

Vandaag heb ik de computer voor de tweede keer met herstelschijven in de fabrieksinstellingen teruggebracht en XP SP3 en alle overige Windowsupdates binnengehaald. Ik heb de setup meerdere keren geprobeerd. "Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw." Aaaaaaaarrrgghh. :mad:

Na Windows support gebeld te hebben en met behulp van de medewerker alles geprobeert te hebben lukte het nog steeds niet.
Wat hebben we o.a. gedaan:
Anti virus verwijderd
Zonder wifi, met netwerkkabel aan modem
Firewall uit op computer
Firewall uit in Zyxel modem
XP in Veilige modus
XP met clean boot
Met nieuwe admin account proberen
Setupbestand opnieuw gedownload

En wat denk je: "Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw.":mad:

Microsoft support kon me niet verder helpen en kwam tot de conclusie: Waarschijnlijk probleem tussen computer en internet. Ook omdat ik vertelde dat ik die rotmededeling kreeg in Windows 7 en Windows 8 RP...
Voor de duidelijkheid: XP, product key, alles is legitiem. Ik heb al jaren internet bij Telfort en in zes jaar tijd drie daagjes storing gehad 🆒. Ik heb ook nooit iets van enige blokkade gemerkt (behalve TPB, mompelt iets over PBPL, ****timkuik.org... 🆒). Ook heb ik de windows 8 RP naar volle tevredenheid gebruikt op deze computer.

Is er een blokkade bij ISP Telfort of een spookblokkade in de router waardoor het setupbestand komt met de ernstig gehate mededeling?
Waarom lukte het vrijdag nog wel en vanaf zaterdagmiddag niet?

Er zijn meer mensen met dit probleem. Een oplossing heb ik nog niet gevonden...
Windows 8 upgrade assistant says: "We can't connect right now... Check your Internet connection and try again."

Als ik had geweten dat de downloadversie zoveel problemen zou geven, dan had ik een week geleden de DVD van de upgrade besteld....
Ik snap er onderhand niets meer van. 😕

15 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Ik heb toevallig gisteravond (en de afgelopen maanden meerdere malen) ook Windows 8 geinstalleerd en niets gemerkt van het probleem dat jij schetst. Er is géén blokkade voor Windows 8.

Het is vreemd dat je wel vanaf Windows XP of WIndows 7 kan downloaden en dus gewoon Internet kan gebruiken, en met de installatie van Windows 8 "ineens" niet meer?!?

Heb je een retail of upgrade pakket voor Windows 8?

Wat je kan proberen is om Windows 8 zónder activatie key te installeren om te kijken of dat wél gaat.
De product key moet ik opgeven in het setupprogramma. Anders doet hij het überhaupt niet.
Het gaat om de upgradeversie voor 30 euro (gekocht met Paypal via de website van Microsoft).

De computer heeft inderdaad gewoon verbinding met het internet via het draadloze modem (Zyxel).
Alleen het specifieke setupprogramma geeft sinds zaterdag op drie verschillende versies (XP, Windows 7 en Windows 8Release Preview) de mededeling dat er geen internetverbinding is.
Ik kan het setupbestand downloaden maar een paar tellen later zegt het setupprogramma dat ik niet verbonden ben met het internet. Raar maar waar....
Reputatie 8
Badge +17
Hmm, vreemd...

Ik heb hier dezelfde procedure uitgevoerd en dat gaat goed :)

Ik denk dat er tóch iets vreemds met je PC aan de hand is, maar wat precies?!?
De medewerker van Microsoft Support had al van alles geprobeerd gisteren op XP en dacht uiteindelijk ook dat het een verbindingsprobleem moest zijn.

Ik heb in het weekend alle versies clean installed na alle partities op de harde schijf gewist te hebben:
- XP (32 bit) met de zelfgemaakte herstelschijven kort na de aanschaf van de notebook.
- Windows 7 Home Premium 32 bit met een zelf gebrande DVD met een ISO van DigitalRiver (distributiekanaal van Microsoft).
- Windows 8 Release Preview 32 bit met een zelf gebrande DVD met een ISO van de website van microsoft (anderhalve maand geleden).
Ik had in alle versies een goedwerkende internetverbinding. Alleen het setupprogramma kon steeds geen verbinding maken.

Het enige wat ik nog kan doen is Telfort vragen of er (vanaf zaterdag) een soort blokkade is vanaf mijn IP-adres naar de servers van Microsoft.
Al is het maar om dit uit te sluiten...

Anders moet ik een DVD van de upgrade bestellen aangezien de downloadversie van de upgrade niet bij mij werkt.
Een garantie dat deze upgrade-DVD wel werkt heb ik niet... maar ik heb er volgens Microsoft Support geen internetverbinding voor nodig.
Reputatie 8
Badge +17

Het enige wat ik nog kan doen is Telfort vragen of er (vanaf zaterdag) een soort blokkade is vanaf mijn IP-adres naar de servers van Microsoft.
Al is het maar om dit uit te sluiten...

Dat kan je ook zélf doen: vraag of je bij iemand anders (buren/werk/collega/kennis) de setup mag draaien, dan weet je het meteen... ;)

Als het daar ook niet werkt, dan weet je dat het aan je PC ligt óf aan het setup programma.

Nogmaals: ik heb eergisteren en gisteren hetzelfde gedaan en geprobeerd en géén problemen ondervonden.
Badge +1
Heb je ook al nagekeken of je moederbord software is ge-installeerd? Dit heeft bij mij vaak dit probleem gegeven als er veel afgehaald was. De "Standaard" drivers van windows willen niet altijd goed zijn. Verder heb ik ook geen problemen met win8 gehad en netwerk, maar wel met andere drivers die wat ouder zijn! Dus ook van mijn moederbord en bv. webcam. Ik zou het even nakijken en als je de cd nog van je moederbord hebt, alle drivers even installeren.
Veel succes ermee!
Een blokade bij Telfort zelf lijkt me wat onwaarschijnlijk, een fout in het modem is wel goed mogelijk. Probeer het modem eens te resetten naar Factory Defaults (resetgaatje achter op het modem 30 seconden indrukken met een paperclip).

Of je kan, zoals Kees-Jan zij, even verbinden via een andere verbinding, als het dan nog niet werkt ligt het aan je PC.

(Ik ken de instalatie procedure van W8 niet helemaal maar zat daar geen BIOS update/change in zodat hij met de nieuwe secure boot kon werken? Als dat halverwege word gehalt en niet word hersteld kan ik me voorstellen dat je hele vage problemen gaat krijgen.)
Reputatie 8
Badge +17
Een blokade bij Telfort zelf lijkt me wat onwaarschijnlijk, een fout in het modem is wel goed mogelijk. Probeer het modem eens te resetten naar Factory Defaults (resetgaatje achter op het modem 30 seconden indrukken met een paperclip).

Of je kan, zoals Kees-Jan zij, even verbinden via een andere verbinding, als het dan nog niet werkt ligt het aan je PC.

(Ik ken de instalatie procedure van W8 niet helemaal maar zat daar geen BIOS update/change in zodat hij met de nieuwe secure boot kon werken? Als dat halverwege word gehalt en niet word hersteld kan ik me voorstellen dat je hele vage problemen gaat krijgen.)

Een fout in de modem is niet waarschijnlijk, dan zou het de 1e keer ook niet gelukt zijn.
Een BIOS update/change is niet waarschijnlijk omdat de setup van Windows 8 dan van álle moederborden en biosversies een update zou moeten kunnen uitvoeren.
Die "secure boot" zou een boosdoener kunnen zijn...
Ik kan de download (van 26 oktober 2012) op geen enkele wijze reproduceren.

De BIOS van de notebook is al een jaar hetzelfde en hardwarematig is er ook niets veranderd. Ik heb de stuurprogramma's van o.a. de netwerkkaarten gisteren bijgewerkt naar de meest recente versies. Dat had ik na de laatste clean install  van XP nog niet gedaan. Ik heb uit wanhoop andere DNS-servers geprobeerd maar dat maakte ook niets uit. Het setup-bestand van de upgrade geeft steeds de foutmelding:
"Er kan nu geen verbinding worden gemaakt. Controleer uw internetverbinding en probeer het opnieuw."

Dat maakt het raadsel des te groter, waarom lukte het op 26 oktober in XP nog wel en daarna niet meer. Ik denk dat er toch een soort blokkade zit aan de kant van Microsoft. Misschien omdat ik op 26 oktober teveel pogingen heb gedaan om de download van de Windows 8 Pro upgrade-installer naar 100% te krijgen.

Microsoft geeft vooralsnog geen ISO van de Windows 8 Pro upgrade-DVD. Ik heb om een directe link van de ISO gevraagd omdat ik die zelf wel kan downloaden en branden op een lege DVD. Met het setup-bestand kom ik geen steek verder (ook niet na de inzet van Microsoft Support).
Het kan toch niet de bedoeling zijn dat gebruikers torrentsites moeten afstruinen voor een ISO terwijl ze een legale product key hebben?

Ik heb de upgrade-DVD nabesteld bij Microsoft. Nu mag ik een weekje wachten op een DVD in een mooi gekleurd doosje.
(Extra) kosten: 18,98 euro.

Ik laat wel horen op de upgrade middels deze DVD wel is gelukt.
Bedankt voor het meedenken.  🙂
Reputatie 8
Badge +17
Hmm, spijtig dat je nu extra kosten moet maken.

succes met de Install vanaf de DVD!

[offtopic]

Windows 8 en Office 2013 zien er weer netjes uit, maar het is wél even wennen ;)

[/offtopic]
Ik zou nog wat van me laten horen :D:

Na lang wachten op de backup-DVD is het eindelijk gelukt om Windows 8 Pro te installeren (drie weken geleden).
Ik kon ook ook de updates installeren en er was geen sprake van een niet-werkende internetverbinding van Telfort.

Windows 8 doet het verder goed en afgezien van wat driverproblemen ben ik er tevreden mee. (Ik hoop dat die problemen met de Patch Tuesday van december zijn opgelost.... maar daar kom ik in de loop van deze week wel achter).

Waarom het  setup-bestand van de Windows 8 upgrade geen verbinding wilde maken weet ik nog steeds niet. Ik zal er waarschijnlijk ook nooit achter komen. Ik weet wel dat er meer gebruikers waren die dezelfde foutmelding kregen. Ik denk daarom dat het aan de kant van Microsoft fout zat.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.
🙂
Bij een poging om Windows 8 upgrade te installeren kreeg ook ik de melding dat er geen internet actief was, terwijl Internet volledig open stond.
Pas toen ik de installatie startte als administrator (en Autoprotect en Firewall van Norton had uitgezet) verliep de intallatie probleemloos.
volgens mij ligt het eerder aan het programma.
Ik heb ook het programma proberen te draaien en zowel op windows 7 home premium, starter, home basic, ultimate en professional werkt het niet. zelfs in windows 8 niet.
misschien kan het de verbinding tussen het setupprogramma en het microsoft-platform liggen een andere verklaring kan ik niet bedenken.
Reputatie 8
Badge +16
Ik heb ook het programma proberen te draaien en zowel op windows 7 home premium, starter, home basic, ultimate en professional werkt het niet. zelfs in windows 8 niet.
misschien kan het de verbinding tussen het setupprogramma en het microsoft-platform liggen een andere verklaring kan ik niet bedenken.

Probeer eens gewoon met een netwerkkabel aangesloten

Probeer eens gewoon met een netwerkkabel aangesloten

Dat heb ik al geprobeerd ik zelfs al geprobeerd met een vast ip-adres en dat werkt ook niet.

Reageer