beantwoord

Problemen met WiFi: Niet constant, ook niet direct naast het modem

• 11 mei 2020
  • 26 reacties
  • 398 keer bekeken

Reputatie 1

@Alexandra - Telfort , dank voor je reactie op mijn bericht in de andere thread. 
Hieronder nogmaals het probleem wat ik tegenkom: 

Ik heb de Experia v8 box en heb daar al lange tijd WiFi problemen mee. Als basic gebruiker heb ik geprobeerd om zelf signaal te versterken met een WiFi repeater, maar eigenlijk heeft dat nooit zoveel gedaan. 
Nu ik thuis aan het werk ben, bleek dat de verbinding zeer instabiel te zijn en heb ik iemand (met veel meer verstand er van) gevraagd om te helpen de WiFi te verbeteren. 

Hij heeft een aantal dingen gedaan: 

• De WiFi gemeten in de woonkamer. Dat was zeer instabiel en kwam regelmatig onder de 10 mbps.
  • Vervolgens bedraad de snelheid gemeten. Daaruit kwam 59-64 Mbit. 
  • Vervolgens de WiFi direct naast het modem gemeten. Daar kwam na een reboot 50+ mpbs uit, wat vervolgens binnen een minuut weer onder de 10 schoot. Het schoot in de 30 minuten daarna niet meer naar een fatsoenlijke sterkte omhoog. 
  • Het aantal dBm van mijn signaal gemeten. Dat bleek -50 tot -55 te zijn met dus gelijktijdig de <10 Mbps internetsnelheid. 

Toen ik naar de klantenservice belde werd aangegeven dat jullie geen WiFi garantie hebben en ik daarom zelf voor een versterker moet betalen. Dit vind ik een hele gekke situatie, want het lijkt mij duidelijk dat er iets met het modem / de antenne aan de hand is. Dit is hardware wat het gewoon zou moeten doen. 

Mijn verzoek is dus om met een oplossing te komen waarmee het WiFi signaal stabiel wordt. 

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 22 mei 2020, 11:30

@SannePriem, ik trek dezelfde conclusie als Babylonia. Nu het na de reset nog niet werkt lijkt de WiFi module niet meer goed te functioneren. Een nieuw modem is daarom onderweg en komt zo snel mogelijk naar je toe. Ik ga er van uit dat deze goed werkt. 

Bekijk reactie

26 reacties

Punt is dat @SannePriem van mening is dat het onderdeel hoort te zijn van de standaard geleverde modem/router van Telfort, en die WiFi reeds voldoende goed zou moeten functioneren.

Een Wifi die na een reboot binnen een minuut van 50 Mbps terugvalt naar 10 Mbps is niet normaal. 

.... knip....

Als het telefoongedeelte van de modem/router kapot is, wordt je modem/router ook vervangen.

En terecht rekeninghoudend met de gebruikelijke invloeden mag dit gewoonweg niet, bij diverse situaties van de TV ontvanger die het niet goed doet tot bedraad internet en wegvallende verbindingen bij downloads lijkt het vervangen van de v8 tot danige verbeteringen te leiden.

Onze standaard mantra is de eigen bekabeling etc, en dat klopt doorgaans ook bij de V8 moet er gewoon KPN service worden verleend bij klachten vervangen niet moeilijk doen.

Reputatie 8

Precies.

Je kunt altijd redetwisten over “meer of minder” functionaliteit van geleverde spullen.
(Vandaar mijn eerdere betoog in het andere onderwerp om het je voor jezelf meer gemakkelijk te maken en zelf voor goede spullen te zorgen).

Blijft het feit indien standaard geleverde spullen hun functionaliteiten gaan verliezen, moet dat simpelweg worden vervangen !!

Het is net als een geleasede auto.
Voor een bepaald model en functionaliteit geldt een overeenkomst.
Was daarbij niet inbegrepen een in het dashboard reeds voorziene route navigatie, kun je dat niet alsnog afdwingen omdat het tegenwoordig meer en meer “standaard is”.

Daar gaat het niet om.

Maar de wel normaal geleverde functionaliteiten van die overeenkomst en wat wel geleverd is, bijv. verwarming, voor- en achter ruit ontdooiing, remlichten die gewoon bij de “standaard” geleverde opties behoren, moeten wel gewoon blijven werken. En als dat niet het geval is, heb je net zo goed reden voor reparatie of complete vervanging van het geleasede item.

Reputatie 8

Er zijn inmiddels meer dan genoeg testen gedaan. (Dit is al het tweede onderwerp erover).
Bekabeld is er geen probleem, alleen met WiFi is het slecht en gaat het teveel op en neer.
Die WiFi module van de Experia Box is gewoon versleten.
(Dat is een algemeen gegeven bij alle routers, dat WiFi “radio's” een beperkte levensduur hebben).

Gewoon door Telfort omruilen die handel, voor een nieuw modem/router model.

Reputatie 8
Badge +12

@SannePriem, ik trek dezelfde conclusie als Babylonia. Nu het na de reset nog niet werkt lijkt de WiFi module niet meer goed te functioneren. Een nieuw modem is daarom onderweg en komt zo snel mogelijk naar je toe. Ik ga er van uit dat deze goed werkt. 

Reputatie 8

De V8 heeft geen 5 GHz.

Een fatsoenlijk WiFi Access Point met zowel 2.4 en 5 GHz kan op de 5 GHZ de maximale snelheid bijbenen van je internet aansluiting, zowel voor een “koper” verbinding als glasvezel.
Kosten circa € 40,-

Punt is dat @SannePriem van mening is dat het onderdeel hoort te zijn van de standaard geleverde modem/router van Telfort, en die WiFi reeds voldoende goed zou moeten functioneren.

Een Wifi die na een reboot binnen een minuut van 50 Mbps terugvalt naar 10 Mbps is niet normaal. Ofwel als dit de normale gang van zake is geworden m.b.t. die WiFi, en je krijgt dat niet meer beter, is die WiFi module van die modem/router gewoonweg “op” en moet vervangen worden omdat het gewoon onderdeel is van de door de provider geleverde standaard spullen.

Als het telefoongedeelte van de modem/router kapot is, wordt je modem/router ook vervangen.

Reputatie 2

Als je op een laptop werkt, zet eens Wifi op je laptop uit, en weer aan, ( modem blijft aan ) kijk dan of de snelheid beter is geworden, gebruik wel altijd dezelfde Speedtest app of website, Speedtest van Ookla is een goede,

Je hebt dan misschien last van wifi drukte bij jou in de buurt

gebruik je ook streamdiensten ? zijn er daar ooit aanpassingen voor gedaan in de modem/router ?

kijk eens of je vaak van 2.4 of 5 GHz wifi gebruik maakt, wordt op het netwerk ook P2P/torrents gedownload gebruikt ? een betere router zou dan kunnen helpen, dat werkte voor mij.

Een snelle internet verbinding kan af en toe ook langzaam gaan dat kan aan de website van dat moment liggen, dus kijk dan ook of andere websites wel snel zijn.

Waar gebruik je het internet voor, dat je vindt dat het internet te langzaam is ?

De hardware, laptops, etc, is redelijk nieuw ? woon je in nieuw bouw, alleenstaand huis, flat, of het centrum van een stad ? dit kan invloed op wifi hebben, qua doordringen van betonnen muren, 2.4 GHz dringt beter door beton dan 5GHz, de 2.4GHz band kan drukker zijn dan de 5GHz band voor wifi.

kijk in de router, of beide banden ook werkelijk in gebruik zijn, beiden hebben voor en nadelen.

Reputatie 2

Dan komt het er dus op neer dat qua techniek, the wifi module in de v8, achterhaald is ? Zou goed mogelijk zijn, maar het proberen van een wifi repeater heeft ook niet veel geholpen volgens de OP, misschien moet in deze richting nog eens  (goed) gezocht worden, om te zien of het niet aan de andere rand aparatuur ligt, die in het netwerk wordt gebruikt, anders… de wifi module in de v8 is misschien goedkoop te vervangen, of is deze “gebonden” aan de firmware van de v8 ?

De huidige wifi module ondersteund wel 5GHz wifi netwerk ? als de rand aparatuur dat ook doet, of juist niet, kan dat een reden zijn ?  bij storing de modem/router uit en weer aan zetten zegt niet veel of het probleem nu in de internet verbinding zit of in het wifi gedeelte, alleen dat het een van de twee “kan zijn”

Of de v8 “end of life” is, is moeilijk te zeggen, van de mensen waarbij het wifi wel goed werkt, hoor je niet veel van 🙂 je zou een poll moeten doen, of een keer een oproep in het forum moeten doen om te zien wat het succes scenario dan wel is. Mijn ervaring is wel, dat, hoe sneller een verbinding wordt, des te kwetsbaarder deze is.

btw….betekend:

“Het aantal dBm van mijn signaal gemeten. Dat bleek -50 tot -55 te zijn met dus gelijktijdig de <10 Mbps internetsnelheid. “

dat, de wifi verbinding wel goed was, maar de internet verbinding niet ? of duid de -50 -55 op een zwakke wifi verbinding ? ik ben niet goed thuis in dat soort cijfers, vooral als de eenheden verschillend zijn

Reputatie 2

Wifi blijft een “raar beest” heb na aanleiding van deze post nog eens naar mn eigen wifi gekeken, en een Speedtest gedaan, normaal zit de snelheid bij mij rond de 95Mbps,(download) maar dat was nu minder.. rond de 50Mbps dus, zette even het wifi op de laptop uit, en weer aan, na een aantal maal “meten” met de Ookla speedtest was dat pas weer normaal voor mij, nu dus 98Mbps,(op koper) wat betreft wifi is het best druk bij mij in de buurt, er moet aardig wat “ge-hopt” worden schijnbaar, voordat een gunstige frequentie is gevonden, ik krijg het idee dat het wifi niet constant “hopt” en ik het dan “wakker schudt” door het wifi uit en aan te zetten, maar ik weet dus wel, dat de instellingen en aparatuur naar behoren/optimaal werkt, lijkt mij zo…

btw.. mijn upload metingen zijn wat dat betreft heel stabiel deze is vrijwel altijd 30Mbps als de download snelheid normaal is, zie ik vrijwel geen variaties in de upload snelheid.

Reputatie 2

Helemaal mee eens de geleverde hardware moet wel datgene kunnen doen wat door de provider beloofd wordt, maar dat valt vaak tegen met het geleverde spul, in mijn vorige setup kon ik nog de zilveren zyxel nog in bridge zetten, en zelf een goede router daarop aansluiten, dat ging niet meer met de Experia die ik noodgedwongen moest gaan gebruiken. Persoonlijk denk ik dat je bij je provider de keuze moet kunnen krijgen, om voor een eenvoudige setup te kunnen kiezen of voor een betere high-end optie, zodat je dus kunt zien waar je voor kiest, voor de een kan eenvoudige setup genoeg zijn, en dus niet duur, de high-end optie moet dan natuurlijk wel voldoen aan wat de provider ervoor beloofd,

dan kunnen er geen misverstanden ontstaan zoals nu. “Gratis” modem moet niet betekenen: “hou nou maar je mond, en wees blij” dat schiet niet op.

Reputatie 8

Tja, “Telfort” houdt op.

Wat je voorstelt kan bij KPN namelijk (inmiddels) wel. Je hebt daar de mogelijkheid om bij een abonnement voor € 5,- p/maand extra een Fritzbox te laten leveren.

Is uiteindelijk ook weer sigaar uit eigen doos, omdat je na 3 jaar die Fritzbox zelf ook hebt betaald.
De door KPN geleverde Fritzbox is echter niet je eigendom. Na drie jaar gaan de kosten gewoon verder. Het is uiteindelijk altijd goedkoper zelf voor goede spullen te zorgen, en niet te blijven aanklooien met door providers geleverde spullen.

Reputatie 2

Een Fritz!box is zeker wel een betere optie, denk ik zo, als deze Fritz!box dan weer verouderd is kan deze weer “kostenloos” ingeruild worden, of je koopt inderdaad dit type zelf in de winkel, AVM heeft een hele “lijn”  van rand aparatuur, wifi repeaters, DECT, en huis automatisering, wat best wel in deze tijd past.

btw.. vele mensen hebben ook de “huur” voor de draaischijf telefoon (Ericsson) doorbetaald aan de PTT, ook al werd deze allang niet meer gebruikt, (andere centrale) er was zelfs nog sprake dat de PTT deze telefoon toch nog terug wou hebben… :)

We gaan wel een beetje of topic. 😉

Punt met de Fritz!box is je krijgt evengoed een Experiabox toegestuurd en betaald voor de Fritz boven op de reguliere maandkosten. Dan is die €7,49* best veel eerlijk gezegd. Het is nog maar de vraag of je de huur Fritzen kan in ruilen na zeg 2 of 3 jaar.

*Bron

Reputatie 8

Oh, nog duurder zo’n Fritzbox dan de € 5,- van wat ik dacht dat het zou kosten.
€ 90, op jaarbasis.

Tevens als opgave via de officiële “niet” forum info:  https://www.kpn.com/internet/fritzbox.htm

Reputatie 2

nou, als je ziet hoeveel er wordt uit gegeven aan een gsm telefoon abo, door de gemiddelde nederlander, dat is echt zonde, heb zelf gewoon prepaid, en ook prepaid vast bij 12Connect

35euro voor internet bij Telfort, that’s it, weet alles te vinden wat ik aan “tv” wil zien…

dan lijkt die Fritz! van KPN opeens niet zo duur meer, en je kan er heel veel mee als je dat wil.

Reputatie 8

dan lijkt die Fritz! van KPN opeens niet zo duur meer, en je kan er heel veel mee als je dat wil.

“Lijken” inderdaad.  Zoals aangehaald “sigaar uit eigen doos”.
In twee jaar heb je er net zoveel aan uitgegeven aan huur, als wat zo’n ding ongeveer nieuw kost.
Ik mag toch hopen dat een router langer meegaat dan die twee jaar?
Dan kun je die toch beter zelf kopen?
Bespaar je de extra kosten na die twee jaar wat je anders aan KPN kwijt bent.

Bij 5 jaar internet gebruik en zelf gekocht = € 270,- uitgespaard tegenover zo’n ding huren.

Reputatie 1

@Bart - Telfort Excuus voor de late reactie! 
Yes ik heb van de week een harde reset gedaan en sindsdien een paar keer gemeten en bij geen enkele meting (met uiteraard dezelfde app, ik gebruik de betaalde app Network Analyzer Pro) kom ik boven de 10mbps uit (download). 

Dat werkt dus helaas ook niet…

Reputatie 2

Dit wifi “meten” gebeurt nog steeds op dezelfde laptop ? meet ook eens op een smartphone, en kijk naar dat resultaat, dan kan er gekeken worden, waar het mis gaat, want “wired” was wel goed begreep ik. meten met Speedtest Ookla is misschien handiger, dit is op meeste OS’s beschikbaar.

Het wifi radio kanaal staat nu op auto na de reset ? de 2.4 wifi “band” kan heel druk zijn, maar dat zou niet zo erg mogen zijn als dat nu is, als de meting op de smartphone wel goed is, zou het aan het wifi “deel” kunnen liggen waar de afgelopen tests mee gedaan zijn, als deze meting ook slecht is zou het toch aan een deels defecte Experia kunnen liggen.

Reputatie 2

Graag zou ik nog willen weten hoe alles verlopen is, lijkt mij ook informatief voor soortgelijke gevallen

Reputatie 8
Badge +12

Graag gedaan. Mocht er nog iets zijn, dan hoor ik graag weer van je. 

Reputatie 8
Badge +12

@SannePriem, heb je nog gereset? Heeft dat geholpen?

Reputatie 1

@Bart - Telfort Daar ben ik erg blij mee Bart, dank! 
Ik kijk er erg naar uit!

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @SannePriem, als ik je verhaal zo lees klinkt het alsof de WiFi module problemen vertoond. Ik weet dit nog niet zeker. Ik zie namelijk nog geen harde reset terug van het modem. Dit is wat anders dan opnieuw opstarten. Als de WiFi daarna nog slecht blijft, dan zal ik het modem vervangen. 

gebruik je ook streamdiensten ? zijn er daar ooit aanpassingen voor gedaan in de modem/router ?

@thefug2 leg deze eens verder uit? Je bedoelt hier de video stream diensten zoals Netflix neem ik aan? Je bent op de hoogte met de zeer beperkte firmware van de v8, wat zouden we daarvoor kunnen aanpassen? Ik heb zelf de v10 gebruikt maar iets instellen specifiek voor streamdiensten?

Het punt van dit topic en een paar vergelijkbare is de instabiliteit van het wifi signaal vooral bij de v8. Los van overige invloeden mag dat niet ineens zelfs niet gelijdelijk van 50+ Mb naar 10 Mb terugvallen. Niet zonder aantoonbare redenen de problemen lijken samen te hangen met een update die de v8 heeft gekregen.

Reputatie 2

Als het aan de firmware update ligt, ligt het dan niet aan de te oude wifi adapter in de desbetreffende laptop/pc ? als de interne verbinding (modem) zelf goed is, (al een keer getrained?) dan heb ik niks gezegt, dan kan het misschien nog aan het router gedeelte liggen ? zoals bv QOS ? de Telfort/KPN verbinding is ook gedeeld met tv ?, of wordt ook in het internet gebruik ook nog misschien nog voorkeur in gedeeld ? en meerdere verbruikers op het interne netwerk ?

“het kastje” van de provider voldoet vaak voor algemeen verbruik, daarboven, is het toch vaak nodig om een betere modem/router te hebben is mijn ervaring, heb zelf een fritz 7490 die heel goed werkt voor mij, maar dat is hoofdzakelijk om dat ik vaak torrents download, wat voor de OP misschien niet van toepassing is.

maar dat een een repeater dan niet werkt voor de OP is vreemd, maar misschien toch weer een ongelukkige keuze tov de hardware ? de keuze van wifi toegangspunt (in wifi router) moet qua generatie wel overeen komen met de ingebouwde wifi hardware in laptop of pc, is het misschien ook mogelijk om op een smartphone de wifi signaal sterkte te meten ? dan kan blijken aan “welke kant” het kan liggen, en dan misschien ook apart kijken voor 2.4 en 5 GHz wifi op die smartphone, door misschien op router de banden omstebeurt aan te hebben.

btw. een harde reset, zou dus beteken dat de modem weer naar de fabrieks instellingen terug gaat, en zou misschien een oplossing kunnen zijn, zoals voorgesteld is, als dat niet helpt is dat dan al meteen een conclusie dat het kastje defect is ? het blijft lastig met wifi, het kan aan 2 kanten liggen, dmv testen moet het een en ander uitgesloten worden, een compleet overzicht helpt daarbij.

Ik ben persoonlijk de mening toegedaan dat na de Zyxels nu de v8 wel langzaam maar zeker End of Life raken.

Reageer