problemen met telfort alles in 1

• 27 juni 2017
  • 202 reacties
  • 4408 keer bekeken

Toon het eerste bericht

202 reacties

Het gebruik van de woorden "router switch" kan tot verwarring leiden ik bedoel hiermee dus een ander apparaat dan de door Telfort meegeleverde sitecom.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, in deze wisseling geef je aan dat je met de Experiabox nog steeds problemen ervaart. Omdat ik uit eerdere metingen geen verklaring heb kunnen vinden, wil ik je toch vragen nog een zo schoon mogelijke opstelling. Zoals in dit topic al eerder besproken is, kan een verkeerde configuratie met je router in je netwerk al voor extra problemen zorgen. Ik zeg niet dat dit de verklaring is, maar wel een bron die negatieve invloed kan hebben. Heb je de apparaten losgekoppeld, dan wil ik dat je je Experiabox een fabrieksreset geeft.

Wanneer je de Experiabox hebt aangesloten, wil ik nogmaals een lijnmeting laten uitvoeren en navragen waar de verlaagde upload vandaan komt. Het wegvallen van je internetverbinding kan ik dan ook laten nakijken, al zie ik daar vanuit onze monitoring geen aanleiding voor. Daarin kan ik een configuratieprobleem in je eigen netwerk nog niet volledig uitsluiten.
Reputatie 1
Hoi Alex, in deze wisseling geef je aan dat je met de Experiabox nog steeds problemen ervaart. Omdat ik uit eerdere metingen geen verklaring heb kunnen vinden, wil ik je toch vragen nog een zo schoon mogelijke opstelling. Zoals in dit topic al eerder besproken is, kan een verkeerde configuratie met je router in je netwerk al voor extra problemen zorgen. Ik zeg niet dat dit de verklaring is, maar wel een bron die negatieve invloed kan hebben. Heb je de apparaten losgekoppeld, dan wil ik dat je je Experiabox een fabrieksreset geeft.

Wanneer je de Experiabox hebt aangesloten, wil ik nogmaals een lijnmeting laten uitvoeren en navragen waar de verlaagde upload vandaan komt. Het wegvallen van je internetverbinding kan ik dan ook laten nakijken, al zie ik daar vanuit onze monitoring geen aanleiding voor. Daarin kan ik een configuratieprobleem in je eigen netwerk nog niet volledig uitsluiten.

(S-reset= aan/uit reset || H-reset= hardreset)
-----------------------
ik zal dit komende vrijdag doen, dit is voor mij het gemakkelijkste, gezien ik dan de gehele dag thuis ben.
hierdoor zijn lijnmetingen gemakkelijker uit te voeren en evetuele imput/te ondernemen acties zijn dan sneller op te volgen.
(indien mogelijk kan je me ook via whatts-app benaderen, voor eventuele te ondernemen acties is dit gemakkelijker dan om de 5 minuten de pagina te refreshen)

-------------------
met de verlaagde snelheid bedoel je dan de gemeten snelheden op 1 gegeven moment van
(snelheiden zijn wat afgerond)
49.98 down / 4.98 up

in plaats van de normale gemiddeld gemeten snelheid van (49.98 down / 80.00 up)

dit was voor mij ook onverklaarbaar, (dit kreeg ik na dat ik de xperiabox S-resette toen het probleem ondervond )
nadat ik weer opnieuw een S-reset deed werden de snelheiden weer de gemiddeld gemeten.
-----------------------
tevens heeft mijn asus-router gisteren nog een software update gehad.
(mogelijk heeft dit enig effect op het probleem, gezien sommige bugs zijn opgelost)

ik zal dan ook komende vrijdag ook mijn router een FULL factory reset geven, dan is het ook gelijk te zien wat voor effect dit geeft. (wordt dan wel alles opnieuw instellen)
Reputatie 8
(wordt dan wel alles opnieuw instellen)
Back-up van de instellingen maken, zodat je die na een reset kunt inladen.

Overigens de router een keer UIT/AAN = een reboot
Met omgevouwen paperclip 10 sec. in reset-gaatje = reset
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, dat bedoelde ik inderdaad met niet de volledige snelheid halen. Ben benieuwd wat er na deze test naar voren komt. Het advies om naar een 'kale' opstelling te gaan, is meer om het probleem goed te vinden. Je hebt eerder aangegeven waarom je de Asus wilt gebruiken, daar wil ik ook uiteindelijk weer naartoe. Nu is het vooral zaak om zoveel mogelijk variabelen uitgesloten te hebben. Ik hoor graag van je vrijdag. 🙂
Wellicht overbodig om te noemen maar de eventuele door TS zelf uit te voeren speedtesten uitsluitend bedraad uitvoeren. Via een mobiel apparaat zijn deze niet relevant te noemen.

Of zoals ik eerder al aangaf eerst dataverbinding uitzetten - wifi aanzetten - alle apps beëindigen en ramgeheugen wissen(uit voorzorg) daarna pas de ookla app starten om zeker te zijn van de meest zuivere meting via het eigen netwerk.

Eigen ervaring heeft uit gewezen dat de ookla app tijdens gebruik moeite heeft met de switch van data naar wifi en daardoor verwarrende interne en externe ip nummers kan laten zien.

Eigenlijk dus een tip voor iedereen die op een smartphone zijn wifi verbinding met behulp van de ookla app wil checken.
Reputatie 1
Hoi Alex, dat bedoelde ik inderdaad met niet de volledige snelheid halen. Ben benieuwd wat er na deze test naar voren komt. Het advies om naar een 'kale' opstelling te gaan, is meer om het probleem goed te vinden. Je hebt eerder aangegeven waarom je de Asus wilt gebruiken, daar wil ik ook uiteindelijk weer naartoe. Nu is het vooral zaak om zoveel mogelijk variabelen uitgesloten te hebben. Ik hoor graag van je vrijdag. :)

het probleem is net terug gekomen (broadband was weg gevallen, en toen ik bij de xperiabox kwam vielen net de andere lampjes uit)
tussen 21:40 en deze post viel het weg (21:49 uur)

wat geven de lijn metingen aan tussen 21:35 en 21:50 (exacte probleem was ondervonden om tussen 21:41-21:45)
de speedtest results zijn 48,98 down 65,96 mb/s up (via wifi 2.4ghz {asus router})
@alexvdp eerder las ik dat je een 50/5 of 50/50 abonnement had is dat nog steeds je abonnement of heb je opgewaardeerd naar 100/100. In het eerste geval zijn dat prima waarden gemeten via wifi in het andere geval is dit zelfs via wifi laag.
Reputatie 1
@alexvdp eerder las ik dat je een 50/5 of 50/50 abonnement had is dat nog steeds je abonnement of heb je opgewaardeerd naar 100/100. In het eerste geval zijn dat prima waarden gemeten via wifi in het andere geval is dit zelfs via wifi laag.

ik heb mijn abbo niet opgewaardeerd

ik heb gewoon een 50/5 (geadverteerd) via glasvezel

de gemiddeld gemeten waardes zijn rond de 50 down 80 up.
(peak momenten zijn hoger)
volgens wieger is dit binnen de marge.
https://forum.telfort.nl/internet-267/problemen-met-telfort-alles-in-1-68951/index3.html#post590296
Precies. Ik meet zowel bedraad als via wifi gelijke waardes waarbij de upload vaak hoger ligt dan de download. (50/50 glas)
Dus zou het enige probleem het wegvallende signaal zijn klopt dit?
Reputatie 7
Badge +7
het probleem is net terug gekomen (broadband was weg gevallen, en toen ik bij de xperiabox kwam vielen net de andere lampjes uit)

Dat is een tegenvaller, Alex. Alle lampjes vielen uit. Voor mij betekent dit dat dus ook het stroom lampje en het wifi lampje uitvallen naast het Broadband, Internet, TV en VOIP lampje.. Als dat het geval is, dan heeft het zoeken naar de kwaliteit van de glasvezelverbinding geen meerwaarde. Dan is er in de stroomtoevoer naar de Experiabox een onderbreking geweest. Of bedoelde je dat Broadbad, Internet, TV en VOIP uitvielen? Een kleine nuance, maar met een aanzienlijk verschil voor de oplossing. Hoor het graag van je.
Reputatie 1

Dat is een tegenvaller, Alex. Alle lampjes vielen uit. Voor mij betekent dit dat dus ook het stroom lampje en het wifi lampje uitvallen naast het Broadband, Internet, TV en VOIP lampje.. Als dat het geval is, dan heeft het zoeken naar de kwaliteit van de glasvezelverbinding geen meerwaarde. Dan is er in de stroomtoevoer naar de Experiabox een onderbreking geweest. Of bedoelde je dat Broadbad, Internet, TV en VOIP uitvielen? Een kleine nuance, maar met een aanzienlijk verschil voor de oplossing. Hoor het graag van je.

het stroom lampje bleeft aan, net als het tv lampje, het was laat in de avond had, denk ik het heb mis-getypt.
dus: broadband, internet en voip viellen weg.

sorry voor de eventuele verwarring
Reputatie 7
Badge +7
Fijn dat je zo snel reageert! Van dit scenario ging ik uit, wilde het toch even dubbelchecken! Ik ga het uitvragen bij mijn collega's van het netwerkteam. Als ik een reactie van het terug heb, dan deel ik het met je.
Reputatie 1
Fijn dat je zo snel reageert! Van dit scenario ging ik uit, wilde het toch even dubbelchecken! Ik ga het uitvragen bij mijn collega's van het netwerkteam. Als ik een reactie van het terug heb, dan deel ik het met je.

vandaag kwamen is in vreemd genoeg het probleem alweer terug gekomen (alles viel weg behalve TV en power) (oranje ethernet lampje op de NT was uit)
(dit is voor mij echter ook vreemd, gezien de problemen meestal rond de week/ 1,5 weken is, niet 2x direct achter elkaar)

(tijdframe tussen 09:00 17:10)
----------------------------
morgen komt er iniedergeval iemand van reggefiber.
mogelijk met betrekking tot de glasvezel kabel??
hierover stond weinig informatie bij de pagina voor het maken van een afspraak.
www.afspraakverzetten.nl/
www.siersgroep.nl
Reputatie 6
Badge +7
Laat je wel weten hoe het afloopt ? ben namelijk wel benieuwd.
Wat ik nog was vergeten te vragen en wel benieuwd naar ben heb je bij de laatste speedtest nu wel de juiste externe ip te zien gekregen en zo ja kan je dan bevestigen of dit in de 77 reeks zit.

Ps zijn de namen in die linken genoemd als komend in opdracht van Reggefiber.
Reputatie 1
Wat ik nog was vergeten te vragen en wel benieuwd naar ben heb je bij de laatste speedtest nu wel de juiste externe ip te zien gekregen en zo ja kan je dan bevestigen of dit in de 77 reeks zit.

Ps zijn de namen in die linken genoemd als komend in opdracht van Reggefiber.

ik zit momenteel nog steeds in de 77.xxx.xxx.xxx reeks.

de gegeven links zijn als ik me niet vergis in opdracht van reggefiber.
Dank je voor het melden dat is in ieder geval de te verwachten reeks.
Persoonlijk verdenk ik wat het uitvallen betreft nu de EB, maar dat moet de monteur maar vertellen.
Reputatie 1
Dank je voor het melden dat is in ieder geval de te verwachten reeks.
Persoonlijk verdenk ik wat het uitvallen betreft nu de EB, maar dat moet de monteur maar vertellen.

1 ding wat mogelijk ook een oorzaak kan zijn is de tv ontvanger.
hoe vreemd het ook klinkt, het kan wel een oorzaak zijn.
dit is namelijk 1 van de apparaten die wel was aangesloten toen de problemen voorkwamen (wanneer mijn asus is afgekoppeld)
------------------------
mijn asus router geeft tevens ook als deze is aangesloten en ik heb problemen, aan dat er iets niet goed is ingesteld in de modem.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, het bezoek vandaag lijkt me een goed startpunt. Er kunnen meerdere dingen zijn die hierin parte spelen. Een defecte poort in de wijkcentrale kan dit probleem verklaren, de TV ontvanger kan storen of mogelijk dat er toch een vuiltje het glasvezelsignaal tegenhoudt. Het bezoek van vandaag afwachten is het beste, daarmee krijgen we toch weer een stuk extra informatie.
Reputatie 1
Hoi Alex, het bezoek vandaag lijkt me een goed startpunt. Er kunnen meerdere dingen zijn die hierin parte spelen. Een defecte poort in de wijkcentrale kan dit probleem verklaren, de TV ontvanger kan storen of mogelijk dat er toch een vuiltje het glasvezelsignaal tegenhoudt. Het bezoek van vandaag afwachten is het beste, daarmee krijgen we toch weer een stuk extra informatie.

het kan ook zijn dat er een knik in de glasvezel kabel is gekomen, (ze zijn namelijk in de buurt nieuwbouw huizen aan het maken) (de bouw is inmiddels al klaar) en dat tijdens de graafwerkzaamheden de kabel/buis is geraakt.
-------------------------------------------------
maar het bezoek zal ik wel afwachten.
ik zal daarna ook de xperiabox weer geheel resetten, naar factory settings.
zodat de metingen met een schone lij kunnen gebeuren.

wat ik wel wil vragen is of ze om 12:00 uur een meting kunnen doen,

en zodra het bezoek van vandaag is afgerond weer een meting kunnen doen (zal rond 16:00 uur zijn)
dan kunnen beide metingen met elkaar worden vergeleken, indien er verschillen zijn (groter dan de marge)
dan zou dat iets meer informatie kunnen geven over het probleem.

--------------------------
dus 2 lijn metingen:
1 om 12:00 uur. (30 minuten voor het bezoek)
(xperiabox is al gereset voor de 1e meting test) (speedtest results: 10:30, gemeten snelheiden zijn 48.98 down 76,68 up)

1 nadat het bezoek is afgerond (rond 16:15 uur) (ik zal dan wel een post maken)
(ik zal de xperiabox tussen 16:00-16:15 resetten, en daarna een post maken)

hierdoor is het mogelijk om de glasvezel centrale en de glasvezel kabel als mogelijke stoorfactor uit te sluiten.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Alex, ik kan dat verzoek niet doorzetten. De aannemer van Siers komen langs om verdere metingen uit te voeren en de kwaliteit van de verbinding verder te controleren, vaak komt daar al veel meer informatie uit naar boven. Een daadwerkelijke beschadiging of knik in de vezel zal in een meting al naar boven komen. Dan zie je namelijk dat de dempingswaarden op de lijn buiten de marges vallen.
Reputatie 1
Hoi Alex, ik kan dat verzoek niet doorzetten. De aannemer van Siers komen langs om verdere metingen uit te voeren en de kwaliteit van de verbinding verder te controleren, vaak komt daar al veel meer informatie uit naar boven. Een daadwerkelijke beschadiging of knik in de vezel zal in een meting al naar boven komen. Dan zie je namelijk dat de dempingswaarden op de lijn buiten de marges vallen.

ok helemaal prima, dan zal ik de metingen aan hun overlaten.
Een aantal van de lage snelheids metingen zijn terug te leiden naar een meting niet bedraad via de vaste lijn maar op een mobiel via wifi en via de dataverbinding van het toestel.
Voor een 50/5 abo zijn alle door ts uitgevoerde metingen die wel naar de vaste verbinding zijn te herleiden allemaal ruim boven de norm te noemen zeker de upload.

Mijn verwachting is dat de glaslijnmeting geen fouten zal laten zien ik ben benieuwd.
Reputatie 8
(xperiabox is al gereset voor de 1e meting test) (speedtest results: 10:30,
gemeten snelheiden zijn 48.98 down 76,68 up)

Mijn verwachting is dat de glaslijnmeting geen fouten zal laten zien ik ben benieuwd.
Lijkt mij ook dat er niets met de glasvezel zelf aan de hand is.

Reageer