problemen met telfort alles in 1

• 27 juni 2017
  • 202 reacties
  • 4204 keer bekeken

Toon het eerste bericht

202 reacties

Reputatie 8

{informatie tbt monteur bezoek}
de opgestuurde vervangende NT gaf namelijk alleen broadband.
zelfs met een andere xperiabox alleen broadband
monteur nam 1 uit eigen vooraad en teste deze, deze werkte wel.
(monteur heeft werkende meegenomen), de opgestuurde (defecte) heb ik momenteel nog thuis.

Een NT glasvezel-kastje heeft geen broadband lampje, maar:
- Power
- Glas
- Ethernet

Het broadband lampje zit op de Experia Box en geeft juist aan dat de internetverbinding met het glasvezel netwerk correct is. (Dan branden ook de 3 led-lampjes van het NT-glasvezelkastje).
Na het power-lampje op de Experia Box is broadband het eerste lampje wat actief wordt na inschakeling van de Experia Box.

De rest van de functies ten aanzien van wel- of niet brandende lampjes op de Experia Box is verder niet afhankelijk van het NT-glasvezelkastje, maar van de achterliggende functies van internet, IP-TV en VOIP die naar de Experia Box worden gestuurd, en actief worden in de Experia Box.

Na inschakeling van de Experia Box, dus eerst het broadband lampje.
Erna het Wireless lampje (als WiFi is ingeschakeld).
TV zou erna kunnen gaan branden (indien internet niet meteen opkomt).
Het kan echter tot 10 minuten duren voor een IP-lease wordt gegeven voor internet, en het lampje daarvan gaat branden. (In het geval dat je bent aangesloten op een "SNI-F" leverstraat).
Pas daarna zal het "Voice" lampje nog een keer actief gaan worden.

Heb je bij inschakeling van de ene of de andere Experia Box wel lang genoeg gewacht?

Mocht je nog in de oude "WBA" leverstraat zitten, kan bij wisselingen van de ene of de andere Experia Box, het in sommige gevallen nog veel langer duren totdat een geldend IP-adres wordt afgegeven.
In de "WBA" leverstraat is een WAN IP-adres gekoppeld aan het MAC-adres van de modem/router. Verschillende modem/routers hebben dan een verschillend IP-adres.

Bij een "SNI-F" leverstraat, is het WAN IP-adres gekoppeld aan je internetaansluiting op je woonadres, ongeacht welke router er achter wordt gehangen, krijg je dan hetzelfde WAN IP-adres toegewezen.

Gezien je verschillende WAN IP-adressen, vermoed ik dat je nog in een "WBA" leverstraat zit?
Met veel wisselingen van routers achter elkaar zou je het achterliggende systeem om internet te koppelen met de aangesloten router in de war kunnen brengen. Omdat het achterliggende systeem telkens moet wisselen tussen de ene IP pool, en de andere. (En dat moet koppelen met je account gegevens).

Om een meer stabiele connectie na een routerwisseling binnen een IP-pool "permanent" te maken, kun je dat forceren door de router zeker 3x keer achter elkaar volledig naar fabrieksinstellingen te resetten.
Daarmee wordt het achterliggende systeem telkens ook opnieuw getriggerd om "dezelfde" vaste gegevens te pushen, en worden eventuele kleine discrepanties in het systeem alsnog geschoond.
Reputatie 1

{informatie tbt monteur bezoek}
de opgestuurde vervangende NT gaf namelijk alleen broadband.
zelfs met een andere xperiabox alleen broadband
monteur nam 1 uit eigen vooraad en teste deze, deze werkte wel.
(monteur heeft werkende meegenomen), de opgestuurde (defecte) heb ik momenteel nog thuis.

Een NT glasvezel-kastje heeft geen broadband lampje, maar:
- Power
- Glas
- Ethernet

1Het broadband lampje zit op de Experia Box en geeft juist aan dat de internetverbinding met het glasvezel netwerk correct is. (Dan branden ook de 3 led-lampjes van het NT-glasvezelkastje).
Na het power-lampje op de Experia Box is broadband het eerste lampje wat actief wordt na inschakeling van de Experia Box.

2De rest van de functies ten aanzien van wel- of niet brandende lampjes op de Experia Box is verder niet afhankelijk van het NT-glasvezelkastje, maar van de achterliggende functies van internet, IP-TV en VOIP die naar de Experia Box worden gestuurd, en actief worden in de Experia Box.

3Na inschakeling van de Experia Box, dus eerst het broadband lampje.
Erna het Wireless lampje (als WiFi is ingeschakeld).
TV zou erna kunnen gaan branden (indien internet niet meteen opkomt).
Het kan echter tot 10 minuten duren voor een IP-lease wordt gegeven voor internet, en het lampje daarvan gaat branden. (In het geval dat je bent aangesloten op een "SNI-F" leverstraat).
Pas daarna zal het "Voice" lampje nog een keer actief gaan worden.

4Heb je bij inschakeling van de ene of de andere Experia Box wel lang genoeg gewacht?

5Mocht je nog in de oude "WBA" leverstraat zitten, kan bij wisselingen van de ene of de andere Experia Box, het in sommige gevallen nog veel langer duren totdat een geldend IP-adres wordt afgegeven.
In de "WBA" leverstraat is een WAN IP-adres gekoppeld aan het MAC-adres van de modem/router. Verschillende modem/routers hebben dan een verschillend IP-adres.

Bij een "SNI-F" leverstraat, is het WAN IP-adres gekoppeld aan je internetaansluiting op je woonadres, ongeacht welke router er achter wordt gehangen, krijg je dan hetzelfde WAN IP-adres toegewezen.

5.1Gezien je verschillende WAN IP-adressen, vermoed ik dat je nog in een "WBA" leverstraat zit?
Met veel wisselingen van routers achter elkaar zou je het achterliggende systeem om internet te koppelen met de aangesloten router in de war kunnen brengen. Omdat het achterliggende systeem telkens moet wisselen tussen de ene IP pool, en de andere. (En dat moet koppelen met je account gegevens).

6Om een meer stabiele connectie na een routerwisseling binnen een IP-pool "permanent" te maken, kun je dat forceren door de router zeker 3x keer achter elkaar volledig naar fabrieksinstellingen te resetten.
Daarmee wordt het achterliggende systeem telkens ook opnieuw getriggerd om "dezelfde" vaste gegevens te pushen, en worden eventuele kleine discrepanties in het systeem alsnog geschoond.

1) de (opgestuurde) NT brande gewoon als normaal
2) deze werden dus niet actief
3) 9-10 minuten per xperiabox. (geen van beide wilde verder dan broadband, zelfs een reset werkte niet)
4) zie bovenste
5) toen ik telfort afnam diende ze een geheel nieuwe lijn naar mijn "huis" te blazen vanaf het tussenstation.
5.1) de wan ip's van de october waren nadat de monteur was geweest en alles had ingesteld.
deze werden na 5-10 minuten weer normaal
6 dit is nog een mogelijke test die gedaan kan worden.
Reputatie 8
3) 9-10 minuten per Experiabox. Is dat een geschatte waarde dat je het probeerde?
Als het korter is als 10 minuten, en je wisselt reeds de router, heb je niet lang genoeg gewacht.

In het geval van een WBA leverstraat en nogal wat geëxperimenteer met verschillende apparaten direct achter de glasvezel (wat je eerder met switches, en ASUS router hebt geprobeerd), kan zoals aangegeven het achterliggende systeem in de war raken. Er zijn eerdere voorbeelden bekend in draadjes hier op het forum dat mensen erna zeker wel 24 uur moesten wachten voor ze weer een normaal internet WAN IP-adres kregen toegewezen.

In hoeverre je een SNI-F leverstraat in de war kunt brengen, is me niet bekend.
Maar ik kan me voorstellen als je niet strikt de geldende instellingen van een aansluiting handhaaft, en de set-up verkeerd is ingesteld, je ook daar het systeem van slag kunt laten brengen.

5) Een nieuwe glasvezel lijn heeft op zichzelf niets te maken met een SNI-F of WBA leverstraat.
Het opvallendste verschil voor een gebruiker is de koppeling van WAN-IP adres met de internetaansluiting ongeacht welke router wordt aangesloten, tegenover WAN-IP adres gekoppeld aan een MAC-adres van een router.

Als je bij WBA zo'n router meeneemt naar iemand anders in de wijk, en je sluit die daar aan op diens aansluiting, heb je hetzelfde WAN IP-adres DAAR, als dat de router thuis is aangesloten.

Omdat IPv4 IP adressen "op" zijn. Worden (als het al niet eerdere is gebeurd) WBA systemen toenemend omgezet naar SNI-F

5.1) Heb je je niet vergist?
Het lijkt me stug dat een monteur kan kiezen voor tijdelijk andere WAN IP-adressen, die nadat hij weer weg is zich dan weer "automatisch" anders zou instellen naar het WAN IP-adres van voorheen.

IP 188.206.100.xxx wat je eerder aanhaalde zit in het KPN mobiele netwerk bereik
Reputatie 1
[b]

5.1) Heb je je niet vergist?
Het lijkt me stug dat een monteur kan kiezen voor tijdelijk andere WAN IP-adressen, die nadat hij weer weg is zich dan weer "automatisch" anders zou instellen naar het WAN IP-adres van voorheen.

7 IP 188.206.100.xxx wat je eerder aanhaalde zit in het KPN mobiele netwerk bereik

5.1 ik weet ook niet hoe dit kan, monteur snapte ook al niets van mijn probleem.
(had het geluk dat dit probleem voorkwam op de dag dat de monteur langs kwam)
dus ik snap je redenering

7 dit was inderdaad de IP range die ik kreeg via mijn thuis netwerk. ik heb 4g altijd uitstaan als ik een "speedtest doe"
---------------
tevens is het probleem nog vreemder

gisteren had ik namelijk zoals ik al zei het probleem weer, dus router gereset:
maximale snelheden: 49.98 down 4.68 up

na een nieuwe reset waren de waardes weer:
49.98 down, 79.98 up

ik kan nog de CSV log uploaden van speedtest (indien deze nodig zijn)
Reputatie 8
Opsturen van CSV heeft niet zoveel zin.
Veel meer dan wat jezelf aangeeft wat de snelheden zijn (+ tijd en IP-adres) staat er niet in.

7 dit was inderdaad de IP range die ik kreeg via mijn thuis netwerk. ik heb 4g altijd uitstaan als ik een "speedtest doe"
Oh, dus jij bepaalt aan de hand van die speed-testen wat voor IP je zou hebben "thuis"?
Ik denk nu te begrijpen waarom je "denkt" dat dit allemaal je thuis IP-adressen zouden zijn.

Vermoedelijk heb je een account aangemaakt bij Ookla. Als je steeds speedtesten doet met datzelfde account om de data vast te leggen, of dat nu thuis is, via de WiFi bij een ander of via mobiele telefonie. In dat geval worden alle IP-adressen waar jij je op dat moment bevindt of waar je gebruik van maakt vastgelegd in de resultaten bij je accountgegevens.

Als daar dus een mobiel WAN IP-nummer bij staat, ga er dan maar echt vanuit dat je met 4G die speedtest hebt gedaan.

Maar via 4G of WiFi is helemaal geen maatstaf om je glasvezel netwerk-connectie te testen.
Doe dat uitsluitend met een een PC/laptop en een bekabelde verbinding. Geen smartphone.
Reputatie 8
Aanvullend:
Om mogelijke vergissingen met externe appjes te voorkomen die met elke soort connectie gegevens vastleggen, controleer je een WAN IP-adres door expliciet in de modem/router zelf in te loggen.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Alex, in het rapport van de monteur lees ik terug dat deze tests gedaan zijn met je eigen router achter de Experiabox. Een mismatch in deze configuratie kan al voor een conflict zorgen in de Experiabox. Vanwege de eerdere lijnmeting eind oktober, dat er voldoende data over de lijn loopt en geen errors zijn gevonden, blijft bij mij het idee spelen dat het probleem in een instelling zit. Daarom wil ik je toch vragen om eens voor een langere periode uitsluitend de Experiabox te gebruiken, zonder eigen apparatuur hier op aan te sluiten. Door de duur van dit probleem en het uitblijven van een aantoonbare aanleiding is het essentieel dat we nog vanuit een 'schone' opstelling gaan testen en zaken gaan uitsluiten. Het volgende is al nagelopen en het probleem speelt nog:

-Vervanging van Experiabox
-Vervanging van NT
-Enkele lijnmetingen op fouten en errors
-Vervanging interne bekabeling

Uit ervaring weet ik dat wanneer een eigen router niet goed is ingesteld, de door jou genoemde problemen kunnen ontstaan. Alles is gecontroleerd en oke bevonden, toch speelt het probleem nog. Er rest dan voor nu even geen andere optie dan weer op nul te beginnen en alle stappen nogmaals na te lopen.
Uit het eerdere lijstje van ts kan met enige zekerheid worden geconcludeerd dat de wan-ip deze is 77.173.183.xxx de 31 en 188 reeksen krijg je zoals babylonia al schrijft alleen te zien bij tests via een telefoon en dan alleen nog met gebruikmaking van 3 of 4g.
Zojuist zelf uitgeprobeerd. Met de opmerking dat als zowel wifi en data aanstaan de ookla speedtest app de data verbinding kiest. Alleen als data echt uit staat wordt de wifi verbinding gebruikt.

Op deze wijze getest op de pc, tablet, en mobiel met data uit kwam steeds de juiste ip naar voren 85 reeks in mijn geval.
Dus logt ts via een een bedraadde verbinding in op de experiabox zal daar de eerder genoemde 77 reeks uitrollen.

Verder zou ik inderdaad wat Wieger al aangeeft eerst een paar weken alleen de Experia gebruiken en dan eens zien of de boel naar behoren blijft functioneren.

Ps gezien de problemen al maanden zijn, en de oorzaak nog steeds niet is gevonden,
wil ik graag vragen wat de mogelijkheden zijn voor compensatie, m.b.t. de periode waarin ik de problemen heb

Gezien diverse problemen mede door eigen gehobby zou het alleen uit coulance zijn.
Reputatie 1

1Uit het eerdere lijstje van ts kan met enige zekerheid worden geconcludeerd dat de wan-ip deze is 77.173.183.xxx de 31 en 188 reeksen krijg je zoals babylonia al schrijft alleen te zien bij tests via een telefoon en dan alleen nog met gebruikmaking van 3 of 4g.

2Ps gezien de problemen al maanden zijn, en de oorzaak nog steeds niet is gevonden,
wil ik graag vragen wat de mogelijkheden zijn voor compensatie, m.b.t. de periode waarin ik de problemen heb

Gezien diverse problemen mede door eigen gehobby zou het alleen uit coulance zijn.

1 dit was niet via 4G, ik heb 4G altijd uitstaan als ik een speedtest doe.

2 over wat voor eigen gehobby spreek je dan.
de problemen zijn namelijk al langer bezig dan dat ik begon met eigen apparaten op de NT aan heb gesloten.
------------------------

vandaag zijn de problemen alweer terug gekomen.

zelfs het vervangen van de NT haalde dus niets uit.
mogelijk is er dus iets mis met de server/account-klant settings.
Met het eigen gehobby bedoel ik je opmerkingen over het willen gebruiken van de genoemde asus en switches eerder in deze draad. Als je opmerkingen als deze maakt vreemd genoeg werkt mijn router nog steeds niet als modem, twijfel ik toch aan je basis kennis, bij glasvezel heb je van de experia alleen het router deel nodig, naast de telefonie en tv, het modem deel is enkel voor dsl lijnen.
Ik ben wellicht niet zo'n netwerk deskundige als Babylonia of andere leden hier maar met hun adviezen en zelf goed lezen zou ik toch een heel eind komen.

Wat betreft de compensatie als je deze problemen ook houd in de basis opstelling dan is het iets anders. Maar zolang je de eigen router met eventuele verkeerde instellingen blijft gebruiken dan is het dus deels aan eigen gehobby. Zo te lezen is bijna alles al vervangen wat vervangen kan worden. En geven lijnmetingen aan dat alles goed zou moeten zijn. Dus de problemen uit het verleden zouden opgelost moeten zijn.

Hangt op dit moment je eigen router nog steeds in je thuis netwerk of alleen de experiabox zoals Wieger vraagt? Dan zou het verder moeten worden gezocht. En mag je wat mij betreft een deal sluiten met Wieger dat is tussen jullie. Maar zolang je niet naar goede adviezen luistert en doet wat er gevraagd wordt door de Telfort medewerkers dan kan je de problemen die je ondervind niet allemaal op het systeem van Telfort afschuiven.
Reputatie 1

1 Met het eigen gehobby bedoel ik je opmerkingen over het willen gebruiken van de genoemde asus en switches eerder in deze draad.
2 Als je opmerkingen als deze maakt vreemd genoeg werkt mijn router nog steeds niet als modem, twijfel ik toch aan je basis kennis, bij glasvezel heb je van de experia alleen het router deel nodig, naast de telefonie en tv, het modem deel is enkel voor dsl lijnen.
Ik ben wellicht niet zo'n netwerk deskundige als Babylonia of andere leden hier maar met hun adviezen en zelf goed lezen zou ik toch een heel eind komen.

3 Wat betreft de compensatie als je deze problemen ook houd in de basis opstelling dan is het iets anders. Maar zolang je de eigen router met eventuele verkeerde instellingen blijft gebruiken dan is het dus deels aan eigen gehobby.
4Zo te lezen is bijna alles al vervangen wat vervangen kan worden. En geven lijnmetingen aan dat alles goed zou moeten zijn. Dus de problemen uit het verleden zouden opgelost moeten zijn.

5Hangt op dit moment je eigen router nog steeds in je thuis netwerk of alleen de experiabox zoals Wieger vraagt? Dan zou het verder moeten worden gezocht. En mag je wat mij betreft een deal sluiten met Wieger dat is tussen jullie.
6Maar zolang je niet naar goede adviezen luistert en doet wat er gevraagd wordt door de Telfort medewerkers dan kan je de problemen die je ondervind niet allemaal op het systeem van Telfort afschuiven.

1 waarom zou dit van toepassing zijn op mijn probleem, het probleem is al veel langer dan dat ik de router heb of ben begonnen met kijken voor vervangen van de Xperiabox.

het probleem is ook nog eens de oorzaak waarom ik wilde kijken naar een oplossing.
2
bij glasvezel netwerken is het zo dat alles wordt geschijden door de xperiabox, (gegevens zijn te vinden)
deze heb ik bij alle mogelijke opties (zowel handmatig, als alle settings via quick-setup) geprobeerd.
echter bleek dit niet te werken (ik gebruik stock firmware)
de RT-AC3200 heeft support voor voip/iptv setup via VID/vlan.

de router gaf bij elke instelling aan dat er iets mis was met de glasvezel NT (die de router automatisch detecteerde, en identificeerde als NT)

3
waarom schuif je het af op mijn router, deze is correct ingesteld en zit momenteel achter de xperiabox.
zelfs al koppel ik de router af (wat ik getest heb) blijft het probleem zich nog steeds ondervinden.
4
maar dat is dus niet het geval,
problemen zijn namelijk nog steeds aanwezig.
(punten met onbekend kunnen nog worden gecontroleerd of dit wel een oplossing is/ de oorzaak)
end user:
-xperiabox vervangen: niet opgelost
-Xperiabox na laten controleren door monteur (probleem was op die dag ook): niet opgelost
- glasvezel NT laten vervangen: niet opgelost
telfort systemen:
l-ijnwaardes meten: lijnwaardes correct: niet opgelost/ probleem nog steeds aanwezig
-systeem informatie: (ongekend) (vreemde IP informatie rondom de dagen met problemen)
-public ip adress laten veranderen (onbekend)
(het kan namelijk zijn dat er 2 mensen met het zelfde public ip zijn:
1 die alleen tv afneemt en de andere ben ik met een alles in 1 abbo)
- foutieve klant data/ conflicting data op de server (onbekend)

5
router hangt nog steeds in mijn netwerk: zie punt 3 voor meer informatie
6
- ik volg de punten goed op, geef zoveel informatie als mogelijk.
- de reden dat ik over de telfort systemen begin, het kan namelijk zijn dat er conflicting data is met mijn account gegevens/ instellingen. waardoor het probleem komt.
gezien ik hier geen inzicht in heb, geef ik het aan als een mogelijke oorzaak. (zie punt 4 voor verdere uitleg)
1. Omdat problemen meestal door verkeerde instellingen en of type fouten veroorzaakt worden en conflicterende hardware.

2 Het scheiden van tv telefoon en internet gebeurt inderdaad in de experiabox maar dat staat los van de modem functie je NT heeft de modem functie.

3 en 5 Wieger vraagt expliciet gedurende een langere tijd de basis setup te gebruiken dus alleen de experiabox niet de eigen router erbij alleen dan kan er verder gezocht worden. Je schrijft nu zelf dat de eigen router nog steeds gebruikt word.

4 Gezien de post van Wieger waren de metingen in oktober correct. Met glasvezel kan het bijna niet dat je een ip deelt met een ander adres. Neem het maar aan 2 van de eerder genoemde ip ranges zijn van het mobiele netwerk.

6 Je geeft wel genoeg informatie maar toch lijkt het er sterk op dat je bijvoorbaat al uitsluit dat het aan een eigen verkeerde instelling ligt 1 typefout kan al voor problemen zorgen. Uiteraard kan het ergens verder in het systeem fout gaan maar dan moet wel 100% vast staan dat thuis alles goed functioneerd dus de standaard Telfort setup.
Reputatie 8
2
bij glasvezel netwerken is het zo dat alles wordt geschijden door de xperiabox, (gegevens zijn te vinden)
deze heb ik bij alle mogelijke opties (zowel handmatig, als alle settings via quick-setup) geprobeerd.
echter bleek dit niet te werken (ik gebruik stock firmware)
de RT-AC3200 heeft support voor voip/iptv setup via VID/vlan.

Dat vind ik dan weer een vreemde opsomming wat je benoemt.
"zowel handmatig, als alle settings via quick-setup". ---- en ---- "ik gebruik stock firmware"

Een Experia Box heeft geen "quick set-up". Heeft verder alleen "Telfort firmware".
Een RT-AC3200 aansluiten is ook niet de juiste start om te beginnen.

Wat doet die Experia Box, zonder allerlei andere toeters en bellen aangesloten apparatuur?
Alleen één PC rechtstreeks aan de Experia Box, en TV-ontvanger eraan gekoppeld?
Met reset van de Experia Box naar fabrieks-instellingen.
(En de eerste weken helemaal geen andere router set-up gebruiken).

de router gaf bij elke instelling aan dat er iets mis was met de glasvezel NT (die de router automatisch detecteerde, en identificeerde als NT)
Je moet ook niet beginnen met "elke instelling", maar gewoon de basis set-up met een fabrieks reset.
Dat een "NT-kastje" als weergave in een router als "NT" wordt geïdentificeerd verbaast me zeer.
Ik ben die identificatie zelf nog nooit tegen gekomen. Niet met Telfort routers of een eigen router.

Het NT glasvezelkastje is een relatief "dom" apparaat. Het converteert alleen optische data naar ethernet data. Niets meer niet minder. Je kunt er niet op inloggen, of andere firmware in pushen.
Het werkt, of het werkt niet. Zelf even getest:

Een niet goed functionerende ethernetkabel tussen NT-kastje en Experia Box aangesloten.
(Één van de 8 aders van een ethernetkabel die is verbroken), geeft als melding:

INTERNET
Ethernet Uplink: DISCONNECTED

Wel een goede verbinding met het NT-kastje, maar geen glasvezel connectie.
(Het NT glasvezelkastje ontgrendeld en iets naar boven geschoven zodat de achterliggende optische verbinding is verbroken) geeft als melding:

INTERNET
Ethernet Uplink: Physical Up

-systeem informatie: (ongekend) (vreemde IP informatie rondom de dagen met problemen)
Het is onmogelijk dat je via glasvezel een IP-adres krijgt toegewezen wat expliciet wordt gebruikt voor mobiele telefonie.

-public ip adress laten veranderen (onbekend)
(het kan namelijk zijn dat er 2 mensen met het zelfde public ip zijn:
1 die alleen tv afneemt en de andere ben ik met een alles in 1 abbo)

Nee, het is onmogelijk dat er 2 mensen hetzelfde public IP-adres krijgen toegewezen.

Wat wel zou kunnen is dat je de DHCP voor het ontvangen van een WAN IP-adres zou uitschakelen, en zelf een IP-adres in apparatuur gaat vastleggen, wat in conflict is met een door Telfort toegewezen IP-adres "voor een ander". Maar dat is in dat geval dan wel met eigen ondoordacht geklooi in apparatuur.

En daarmee zou je mogelijk inderdaad je volgende optie kunnen bewerkstelligen:

- foutieve klant data/ conflicting data op de server (onbekend)

- ik volg de punten goed op, geef zoveel informatie als mogelijk.
Dat opvolgen daar heb ik mijn sterke twijfels over.

- de reden dat ik over de telfort systemen begin, het kan namelijk zijn dat er conflicting data is met mijn account gegevens/ instellingen. waardoor het probleem komt.
Problemen die je welhaast zelf veroorzaakt, als ik de eerdere info in de draad van je in acht neem.

Houd er rekening mee dat als je met je geklooi de systemen van Telfort daarmee in de war brengt, en mogelijk het goed functioneren elders (voor andere klanten) beïnvloed, zou je beter kunnen oppassen dat je geen waarschuwing aan de broek krijgt en je de toegang tot internet volledig wordt ontzegd, en Telfort bij JOU gaat aankloppen voor mogelijk schadevergoeding?

Dat is nog eens wat anders dan dat jij compensatie wilt.
Reputatie 1

2 Het scheiden van tv telefoon en internet gebeurt inderdaad in de experiabox maar dat staat los van de modem functie je NT heeft de modem functie.

3 en 5 Wieger vraagt expliciet gedurende een langere tijd de basis setup te gebruiken dus alleen de experiabox niet de eigen router erbij alleen dan kan er verder gezocht worden. Je schrijft nu zelf dat de eigen router nog steeds gebruikt word.

4 Gezien de post van Wieger waren de metingen in oktober correct. Met glasvezel kan het bijna niet dat je een ip deelt met een ander adres. Neem het maar aan 2 van de eerder genoemde ip ranges zijn van het mobiele netwerk.

6 Je geeft wel genoeg informatie maar toch lijkt het er sterk op dat je bijvoorbaat al uitsluit dat het aan een eigen verkeerde instelling ligt 1 typefout kan al voor problemen zorgen. Uiteraard kan het ergens verder in het systeem fout gaan maar dan moet wel 100% vast staan dat thuis alles goed functioneerd dus de standaard Telfort setup.

3 ik heb al geprobeerd zonder mijn router AANGEKOPPELD TE HEBBEN, MAAR DAN BLIJVEN DE PROBLEMEN ALSNOG.
4 zoals je al zegt: bijna niet mogelijk, dus het kan wel een oorzaak zijn.
---------------------

bewijs genoeg. een mobile ip range via wifi. (AFDBEELDINGEN ZIJN NIET AANGEPAST,)
--------------------
6 zie punt 3

-------------------
1Dat vind ik dan weer een vreemde opsomming wat je benoemt.
"zowel handmatig, als alle settings via quick-setup". ---- en ---- "ik gebruik stock firmware"

Een Experia Box heeft geen "quick set-up". Heeft verder alleen "Telfort firmware".
Een RT-AC3200 aansluiten is ook niet de juiste start om te beginnen.

----------------------
2Wat doet die Experia Box, zonder allerlei andere toeters en bellen aangesloten apparatuur?
Alleen één PC rechtstreeks aan de Experia Box, en TV-ontvanger eraan gekoppeld?
Met reset van de Experia Box naar fabrieks-instellingen.
(En de eerste weken helemaal geen andere router set-up gebruiken).

-------------------------
3Je moet ook niet beginnen met "elke instelling", maar gewoon de basis set-up met een fabrieks reset.
Dat een "NT-kastje" als weergave in een router als "NT" wordt geïdentificeerd verbaast me zeer.
Ik ben die identificatie zelf nog nooit tegen gekomen. Niet met Telfort routers of een eigen router.
------------------
Het NT glasvezelkastje is een relatief "dom" apparaat. Het converteert alleen optische data naar ethernet data. Niets meer niet minder. Je kunt er niet op inloggen, of andere firmware in pushen.
Het werkt, of het werkt niet. Zelf even getest:

-------------------
4Het is onmogelijk dat je via glasvezel een IP-adres krijgt toegewezen wat expliciet wordt gebruikt voor mobiele telefonie.
----------------
5Nee, het is onmogelijk dat er 2 mensen hetzelfde public IP-adres krijgen toegewezen.

Wat wel zou kunnen is dat je de DHCP voor het ontvangen van een WAN IP-adres zou uitschakelen, en zelf een IP-adres in apparatuur gaat vastleggen, wat in conflict is met een door Telfort toegewezen IP-adres "voor een ander". Maar dat is in dat geval dan wel met eigen ondoordacht geklooi in apparatuur.
------------------
6En daarmee zou je mogelijk inderdaad je volgende optie kunnen bewerkstelligen:

Dat opvolgen daar heb ik mijn sterke twijfels over.
-----------
7
Problemen die je welhaast zelf veroorzaakt, als ik de eerdere info in de draad van je in acht neem.

Houd er rekening mee dat als je met je geklooi de systemen van Telfort daarmee in de war brengt, en mogelijk het goed functioneren elders (voor andere klanten) beïnvloed, zou je beter kunnen oppassen dat je geen waarschuwing aan de broek krijgt en je de toegang tot internet volledig wordt ontzegd, en Telfort bij JOU gaat aankloppen voor mogelijk schadevergoeding?

Dat is nog eens wat anders dan dat jij compensatie wilt.[/quote]

1 DE QUICK SETTINGS WAAR IK OVER PRAAT GAAN OVER MIJN ASUS
2 EXACT HETZELFDE PROBLEEM, alleen de tv ontvanger en een CLEAN INSTAL LAPTOP, zijn aangesloten
3 heb jij dan ook een router twv 200 euro???, de rt-ac-3200 is veel geavanceerder dan je denkt.
4

bewijs genoeg. een mobile ip range via wifi. (AFDBEELDINGEN ZIJN NIET AANGEPAST,)
en als je hierover gaat zeuren, zal ik wel met een andere mobiel een filmpje maken ALS BEWIJS dat dit niet is aangepast.

5
hoe is het dan mogelijk dat ik nog steeds hetzelfde probleem heb,voorheen had ik namelijk alleen een mobiel via wifi aangesloten, en nu wat meer apparatuur.
dit zou dus niet de oorzaak kunnen zijn.
6 kan jij dan deze informatie inzien??, zo ja wat voor conflicting server data zie je dan.
zo nee: begin er niet over,
het kan namelijk een mogelijke oorzaak zijn.

7
dit zou niet de oorzaak moeten zijn, ik heb de problemen AL LANGER, DAN DAT IK OOK MAAR UBERHOUT 1 ANDER APPARAAT DAN DE XPERIABOX OP DE NT HEB AANGESLOTEN.
De enige verklaarbare reden zou zijn dat in of bij de glasvezel pop ook een mobiele zend/ontvang installatie aanwezig is waar jou glasvezel fysiek op aangesloten is. Dat zou wel heel vreemd zijn zeker gezien de 77 reeks die je ook tussen je testen hebt.

Al die screenshots kan ik ook laten zien en daarvan weet ik 100% zeker dat mijn telefoon de test via het mobiele net heeft gedaan. Zelfs al stond de wifi aan. De wisselende upload laat al zien dat dit zeker niet bij alle tests via de glasvezel lijn zijn gegaan.
Ga nu eerst eens met een laptop of vaste pc bedraad testen de metingen via een mobiele telefoon gedaan of dit nu wel of niet via wifi is zijn gewoonweg niet bruikbaar.

Je argument over die asusrouter staat en valt met de juiste instellingen. Al was deze 10× zo duur als er soft of hardwarematig iets niet goed zit werkt het gewoon niet punt.
Reputatie 1
De enige verklaarbare reden zou zijn dat in of bij de glasvezel pop ook een mobiele zend/ontvang installatie aanwezig is waar jou glasvezel fysiek op aangesloten is. Dat zou wel heel vreemd zijn zeker gezien de 77 reeks die je ook tussen je testen hebt.

Al die screenshots kan ik ook laten zien en daarvan weet ik 100% zeker dat mijn telefoon de test via het mobiele net heeft gedaan. Zelfs al stond de wifi aan.
Ga nu eerst eens met een laptop of vaste pc bedraad testen de metingen via een mobiele telefoon gedaan of dit nu wel of niet via wifi is zijn gewoonweg niet bruikbaar.

Je argument over die router staat en valt met de juiste instellingen. Al was deze 10× zo duur als er soft of hardwarematig iets niet goed zit werkt het gewoon niet punt.

op het moment van testen staat 4g altijd uit.
ik heb alleen 2x via 4g gedaan om te bevestigen dat die range daadwerkelijk via 4g is. (drukte per ongeluk op testen)

volgens data usage heeft speedtest maar max 104 mb verbruikt in die periode via 4G.

ik zal tevens kijken of ik het kan repliceren op mijn laptop.
dat ik dus andere IP ranges weet te ontvangen dan de telfot glasvezel IP range
Kijk eens heel goed naar je twee tests.
Deze is via wifi

En deze toch echt via het mobiele netwerk

Dit zijn je eigen afbeeldingen ik heb alleen het blauwe cirkeltje toegevoegd.
Reputatie 1
Kijk eens heel goed naar je twee tests.
Deze is via wifi

En deze toch echt via het mobiele netwerk

Dit zijn je eigen afbeeldingen ik heb alleen het blauwe cirkeltje toegevoegd.

ja dat klopt.

1 was via inderdaad wifi de andere via 4G/LTE
maar beide hebben eenzelfde IP pool.
hoe verklaar je dit dan
ik heb beide afbeeldingen genomen, om het VERSCHIL tussen 4G EN WIFI te laten zien.
omdat zowel jij als Babylonia zaten te zeggen dat DIT NIET MOGELIJK ZOU MOETEN ZIJN.

de foto's bewijzen dus het tegendeel.

denk je soms dat ik de afbeelding heb aangepast.
wil je soms bewijs dat de afbeeldingen NIET ZIJN AANGEPAST.
Reputatie 8
@alexvdp
Zet die testjes met je mobiele telefoon nu eindelijk eens een keer helemaal aan de kant.

Zoals eerder aangegeven:
https://forum.telfort.nl/internet-267/problemen-met-telfort-alles-in-1-68951/index4.html#post593189

Of met andere woorden wat is expliciet je WAN IP-adres wat wordt getoond in de Experia Box?
Maak DAAR maar eens een printscreen van als bewijs.
Ik weet dat deze afbeeldingen niet zijn aangepast daar hoef je me echt niet van te overtuigen. En ja ik kan het wel enigzins verklaren je telefoon was op het moment van testen nog niet helemaal over geschakeld naar je wifi verbinding. Ik heb namelijk een lijstje met exact dezelfde ip pools terwijl ik zelf vrij zeker dacht te weten dat de data verbinding uit was.

We zeggen beide dat het niet mogelijk zou moeten zijn zelfs onmogelijk omdat zoals ik al aangaf de koppeling fysiek niet mogelijk is behalve dan zoals ik in mijn vorig berichtje aangaf en dan zouden ze niet eens een goede lijnmeting kunnen doen lijkt mij.
Ter aanvulling op basis van een aantal ookla speedtests uitgevoerd op mijn mobiel kan ik dit zeggen, als je op een telefoon van wifi naar data verbinding schakelt terwijl de ookla app draait blijft deze testen via de verbinding voor de wisseling. Dus andere interne hardware van de telefoon.

Je moet dus eerst de app afsluiten en de cache wissen dan pas testen. Op dat moment krijg je pas een zuivere wifi test via de experiabox.

En als mijn eerdere veronderstelling juist is zou de externe ip van zo'n test ofwel een 85 maar naar alle waarschijnlijkheid op basis van een eerder door @alexvdp geplaatst overzichtje in de 77 reeks zitten.
5.1) de wan ip's van de october waren nadat de monteur was geweest en alles had ingesteld.deze werden na 5-10 minuten weer normaal
Ik heb de hele topic nog even van begin tot eind door gelezen.

Wat bedoel je hier exact met normaal worden, deze ip reeks mischien 77.173.183.xxx omdat ik die verwacht als je regelrecht inlogt op je experiabox. En bij een juist uitgevoerde speedtest via wifi zou je bij external ip deze getallen verwachten.

vandaag zijn de problemen alweer terug gekomen.
En welke problemen zijn weer teruggekomen. Je hebt in deze draad diverse problemen gehad die opgelost zijn of zouden moeten zijn. Het kan nuttig zijn om de problemen exact te noemen.
Reputatie 8
@Galdor68
Laat je niet voor de gek houden door @alexvdp.
Ik weet niet waar hij allemaal mee bezig is, of wat hij wil bewijzen. In ieder geval blijft het allemaal zweven in vreemde set-ups / instellingen, connecties en onbetrouwbare informatie.

Kijk eens gewoon naar de lokale IP adressen van die eerdere speedtesten.
De een geeft een LAN IP van 10.100.120.3 met een mobiel WAN IP-adres 188.206.102.6
http://ipadd.cc/ip/188-206-102-6.html

De ander geeft een LAN IP van 192.168.1.12, en ondanks een WiFi connectie weliswaar toch met een mobiel WAN IP-adres van 188.206.100.246
http://ipadd.cc/ip/188-206-100-246.html

Maar dat is erg gemakkelijk te bewerkstelligen door met een mobiele telefoon via WiFi in te loggen op de WiFi hotspot van een andere mobiele telefoon. Daarbij heb je via WiFi een lokaal IP-adres in de 192.168.xx.xx reeks, terwijl het WAN IP adres in het mobiele netwerk zit van die 2e mobiele telefoon.

Beide (W)LAN IP-adressen corresponderen niet met die van een Experia Box, bij standaard set-up. Ook de WAN IP-adressen niet met wat gebruikelijk is voor KPN / Telfort, met connectie via glasvezel.
En daar wilden we nu juist een bevestiging van zien. Echter een schermafdruk van de statuspagina van een aangesloten Experia Box krijgen we tot nog toe niet te zien.

Misschien ligt daar wel het probleem van @alexvdp? Dat hij helemaal niet in de gaten heeft met welk netwerk dat hij connectie heeft? Dan weer connectie met de WiFi van de ene router, dan weer de andere, de WiFi hotspot van de telefoon van zijn vriendin, de WiFi van de buren?? Het blijft los zand.
@Babylonia
Op basis van de 10.100.120.3 weet ik ook vrij zeker dat die meting een schone mobiele netwerk meting is geweest en die met de 192.168.1.12 ook hoewel we hier al wel het interne ip van of de experia of de asus zien.

Op basis van zijn eigen metingen heb ik dus deze zelfde resultaten als voorgaand beschreven kunnen reproduceren.
Daarmee ben ik dus achter het feit gekomen dat de gebruikte hardware wifi systeem of gsm systeem pas dan gebruikt wordt als eerst de data wordt uitgezet dan de wifi aan en daarna pas de ookla app opstarten.
Bij een volledige 4g meting liet ook mijn toestel de 10.100 reeks als interne ip zien. Tijdens het wisselen van data naar wifi werdt de interne ip de 192.168 reeks en bleef de externe de 188 en zelfs een keer de 31 reeks.

De reden dat ik ben gaan uit proberen zijn de hier gepubliceerde ip reeksen
https://forum.telfort.nl/internet-267/problemen-met-telfort-alles-in-1-68951?postid=593000
Daaruit ben ik tot de vrij zekere conclusie gekomen dat de juiste wan-ip reeks die 77 reeks moet zijn, dat durf ik met vrij grote zekerheid te concluderen omdat ik voor een router switch in diezelfde pool zat hoewel doordat ik op de oude propositie zit deze via concepts komt en nu zit ik in de 85 reeks uiteraard ook terug te leiden naar concepts echter een andere locatie. Gezien alles wat ik in deze draad las en andere info van het forum ben ik redelijk overtuigd dat TS een sni-f aansluiting heeft.

Verder kan ik me helemaal in jouw reactie vinden en zou hij zelfs via een smartphone op de experia moeten kunnen inloggen om de wan-ip te achterhalen die dus als mijn veronderstelling juist is 77.173.183.xxx zal zijn.
Of het zo is weet ik niet maar ik vermoed dat die wan-ip bij de basis Telfort setup vanwege een sni-f aansluiting bij een meting vanuit Telfort bevestigd kan worden.
Reputatie 8
Zo zie je maar weer. Er is een heleboel gewoon te verklaren ;)
Overigens zit ikzelf met glasvezel (nieuwe propositie) en SNI-F in de 77.172.xxx.xxx reeks.

(Standaard LAN IP sub-net van de Experia Box is 192.168.2.xxx)

Reageer