problemen met telfort alles in 1

• 27 juni 2017
  • 202 reacties
  • 4201 keer bekeken

Toon het eerste bericht

202 reacties

Reputatie 8
Allemaal dubbelop wat je doet.

De Experia Box is een router.
Om die te vervangen kies je dus beter gelijk een andere router daarvoor in de plaats.
(Moet wel bepaalde functionaliteiten hebben ten aanzien van VLANS).

Die managed switch aan je glasvezel heb je dan helemaal niet nodig !!
Het kan allemaal wel, maar ik zou zeggen, maak het niet meer complex dan nodig. En als je er toch voor kiest, neem in ieder geval de keus voor een Layer 3 switch met Gigabit ondersteuning.
Van daaruit zet je er "Access Points" achter voor de WiFi. De rest kun je afhandelen met de switch.

Met een router erachter zoals in je schema, kun je net zo goed de Experia Box NIET vervangen.
Gewoon een set-up kiezen met twee routers achter elkaar NAT achter NAT (eerder reeds voorgesteld). Dat is vergelijkbaar met hetgeen je in je schema ook voor kiest, alleen met andere apparaten.
(Plus extra kosten en moeite eromheen, wat je uiteindelijk niets extra oplevert m.b.t. internet).

Is het de bedoeling dat je voor telefonie een andere VOIP-dienst kiest dan die van Telfort?
Of maak je mogelijk gebruik van een Gigaset VOIP basis station of andere VOIP set (Grandstream)?

Zoek wel goed de mogelijkheden uit welke "niet Telfort" routers aan instellingen en opties hebben, mocht je daarvoor gaan.
Reputatie 1
Allemaal dubbelop wat je doet.

1
De Experia Box is een router.
Om die te vervangen kies je dus beter gelijk een andere router daarvoor in de plaats.
(Moet wel bepaalde functionaliteiten hebben ten aanzien van VLANS).
2
Die managed switch aan je glasvezel heb je dan helemaal niet nodig !!
Het kan allemaal wel, maar ik zou zeggen, maak het niet meer complex dan nodig. En als je er toch voor kiest, neem in ieder geval de keus voor een Layer 3 switch met Gigabit ondersteuning.
Van daaruit zet je er "Access Points" achter voor de WiFi. De rest kun je afhandelen met de switch.
3
Met een router erachter zoals in je schema, kun je net zo goed de Experia Box NIET vervangen.
4
Gewoon een set-up kiezen met twee routers achter elkaar NAT achter NAT 
Dat is vergelijkbaar met hetgeen je in je schema ook voor kiest, alleen met andere apparaten.
(Plus extra kosten en moeite eromheen, wat je uiteindelijk niets extra oplevert m.b.t. internet).
5
Is het de bedoeling dat je voor telefonie een andere VOIP-dienst kiest dan die van Telfort?
Of maak je mogelijk gebruik van een Gigaset VOIP basis station of andere VOIP set (Grandstream)?
6
Zoek wel goed de mogelijkheden uit welke "niet Telfort" routers aan instellingen en opties hebben, mocht je daarvoor gaan.

"heb de punten effe genummerd voor gemakkelijker antwoord geven"
1
-de xperiabox is dan wel een router, maar deze heeft belabberd bereik, 
(10% snelheids verlies bij een afstand van 0.5cm)
-GEEN 5GHZ ondersteuning
-en geeft ALLEEN MAAR PROBLEMEN
-extreem storingsgevoelig.
2
-ik kies voor deze omdat ik deze ZEER GOEDKOOP kan kopen van een kennis.
-een gigabit versie is namelijk nog flink prijzig (100-300 euro) (zelfs 2e hands, gezien een 8-poort versie niet zoveel verkocht word)
3
-ZIE PUNT 1
4
-router achter router werkt wel
-MAAR NIET ALTIJD MET DE XPERIABOX.
-had een kennis die kocht een acces point, gaf ELKE DAG MEERDERE MALEN PROBLEMEN.
-deze diende elke keer gereset worden (HARDRESET)
-voor verdere uitleg ZIE PUNT 1
5
-ik moet nog een telefoon set kopen, de set die ik gebruikte is imiddels overleden (batterij is dood)
6
-dat kan wel maar dan verlies ik een hoop poorten op mijn router.
7
alle suggesties met de xperiabox nog in mijn systeem heb ik niet nodig, ik wil dit ONDING uit mijn netwerk.
Reputatie 8

4
-router achter router werkt wel
-MAAR NIET ALTIJD MET DE XPERIABOX.
-had een kennis die kocht een acces point, gaf ELKE DAG MEERDERE MALEN PROBLEMEN.

Je haalt duidelijk zaken door elkaar:
Een Access Point set-up achter de Experia Box is GEEN NAT achter NAT opstelling, maar ga je in dat geval uit van één sub-net, dat van de Experia Box, en de evt. beperkingen in mogelijkheden die deze router biedt "als router" in de verdere netwerkfaciliteiten.

Een router achter de Experia Box in een NAT achter NAT set-up (dus de 2 routers in "router"-mode ofwel 2 verschillende sub-nets) werkt ALTIJD !! (Daargelaten dat een router kapot kan zijn).

Werkt het niet (met een normaal werkende, niet kapotte router), heb je zaken niet goed ingesteld.
Die stelling durf ik wel te maken met de ervaringen van NAT achter NAT set-ups, met Telfort ZyXEL P-2812HNU-F1, Experia Box V8 en V10. (Die laatste ook vanuit KPN aansluitingen).
NL-domein op de internet aansluiting, SSL certificaat, web-server, bestandsserver (op verschillende niveaus), VPN-server wat erachter zit om te benaderen, het werkt allemaal zonder problemen !!

Met dit soort basis-kennis m.b.t. een Access Point wat je kennelijk nu reeds over het hoofd ziet, heb ik er weinig vertrouwen in dat je het inrichten van een netwerk met zo'n aanzienlijk meer complexe managed switch tot een goed einde brengt.

Je kunt precies hetzelfde schema aanhouden als wat je hebt getekend met die "managed switch", alleen zonder moeilijke toestanden, op de plek van die managed switch gewoon de Experia Box.
(En die heeft al meteen gigabit poorten).
Telefoon en TV laat je door de Experia Box afwerken, de rest (internet + WiFi) door de router erachter.

Een router achter een Experia Box koop je toch in beide situaties.
Als je met gebruik van de Experia Box daar nu eens mee start om die netwerk indeling op te zetten.
Lukt dat niet, kun je het voor jezelf altijd moeilijker maken dan nodig.
(Kun je met de Experia Box geen werkende set-up maken, lukt het ook niet met een managed switch).
Reputatie 1
[quote=Babylonia]
Een router achter een Experia Box koop je toch in beide situaties.
Als je met gebruik van de Experia Box daar nu eens mee start om die netwerk indeling op te zetten.
Lukt dat niet, kun je het voor jezelf altijd moeilijker maken dan nodig.
(Kun je met de Experia Box geen werkende set-up maken, lukt het ook niet met een managed switch).

ik wil GEHEEL VAN DAT ONDING AF.

ik heb er al meerdere keren over geklaagd en gezegdt dat ik een oplossing wil die dat ONDING GEHEEL UIT MIJN NETWERK WEG HAALD, dat dat ding alleen maar problemen geeft.
(wegvallende vervinding is er 1 van)

-----------
daarnaast van dat voorbeeld van een kennis, die heeft imiddels een "asus ac1200+" en deze dient ook eens per week soft-gereset te worden, omdat de vervinding niet meer werkt/geen internet acces, "ROUTER IS GOED INGESTELD".
------------
Reputatie 8
ik wil GEHEEL VAN DAT ONDING AF.
Veel succes en plezier toegewenst In dat geval met je managed switch.

-----------
daarnaast van dat voorbeeld van een kennis, die heeft imiddels een "asus ac1200+" en deze dient ook eens per week soft-gereset te worden, omdat de vervinding niet meer werkt/geen internet acces, "ROUTER IS GOED INGESTELD".
------------

Duidelijker kan het niet zijn dat het dus kennelijk niets met een Experia Box van doen heeft, als hij dezelfde problemen ook nu met zijn Asus ervaart.

Heeft IMO weinig zin "op de gok" andere apparatuur aan te schaffen als men eigenlijk de werkelijke oorzaak van problemen schijnbaar niet kent.
Reputatie 1

Duidelijker kan het niet zijn dat het dus kennelijk niets met een Experia Box van doen heeft, als hij dezelfde problemen ook nu met zijn Asus ervaart.

Heeft IMO weinig zin "op de gok" andere apparatuur aan te schaffen als men eigenlijk de werkelijke oorzaak van problemen schijnbaar niet kent.

dat betekend dus dat het wel aan de xperiabox ligt,

als beide apparaten goed zijn ingesteld, en nog steeds diezelfde problemen geven terwijl ze achter de xperiabox zitten.
----------
de managed switch wilde tevens ook niet werken (moest via een bepaalde soort server geupdate worden, en dit was me te veel werk om op te zetten)
Reputatie 1
Hallo Alex, wat vervelend dat de problemen zich weer voordoen. Kun je het modem een harde reset geven? Ik hoor graag van je welk resultaat dit heeft opgeleverd.

de probemen zijn vandaag alweer terug gekomen.

heb momenteel een ASUS RT-AC 3200 die ik als vervanging voor de xperiabox wil gebruiken.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

had alle gegevens hieruit overgenomen
type verbinding die ik had ingesteld vanuit de router: PPPOE.
voor de rest heb ik alle instellingen correct overgenomen en ingevoerd. maar ik krijg geen verbinding.

wat is hiervoor de reden?
(er draait nu nog de stock firmware op)
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Alex, ik ben zelf niet bekend met hoe je een eigen router in moet stellen bij Telfort. Daar kan ik je lastig aanvullend advies over geven. Mogelijk heeft @Babylonia nog tips en tricks.
Reputatie 8
dat betekend dus dat het wel aan de xperiabox ligt,
als beide apparaten goed zijn ingesteld, en nog steeds diezelfde problemen geven terwijl ze achter de xperiabox zitten.

Je suggereert daarmee andere informatie, dan wat je eerder in deze reactie aangaf.
Gaandeweg het draadje gaf je aan bezig te zijn met "vervanging" van de Experia Box, voor een managed switch. In die reactie geef je expliciet aan van "dat onding" [de Experia Box] af te willen en dat die kennis inmiddels een (nieuwe?) "asus ac1200+" als router gebruikt. Daarbij ging ik er dus vanuit dat dat als "vervanging" van de Experia Box was, als router direct achter de glasvezel aansluiting.
Maar dat blijkt dus nu niet als zodanig bedoeld te zijn. Maar als "NAT achter NAT" aansluiting.

de managed switch wilde tevens ook niet werken (moest via een bepaalde soort server geupdate worden, en dit was me te veel werk om op te zetten)
Updates werken ofwel direct via een ingebouwde link naar een achterliggende server (zoals elk apparaat aan firmware updates onderhevig is en connectie legt met een downloadserver als je de menu's ervoor aanklikt). Ofwel als de link niet meer actueel is doordat link en/of apparaat mogelijk is verouderd, via manuele interactie door een update zelf handmatig te downloaden, en dan handmatig te pushen.
Beide zaken zijn "standaard" handelingen. Voor wie met dergelijke apparaten aan de slag wil.

Maar het verbaast me ten zeerste, dat een managed switch al niet zou werken met de "oudere" firmware. Omdat de werking als basis reeds als managed switch zou moeten werken, en niet afhangt van latere firmware updates. Een update geeft hooguit nog extra functies mee, die het eerder niet had, of bijv. verbeteringen in de opzet van een gebruikersinterface en mogelijk nog enkele (security) fixes.

Als een firmware update al teveel werk is, hoef je er al helemaal niet aan te beginnen, want dat is nog de eenvoudigste handeling bij een switch. Het komt aan op het inregelen van de switch met VLANS en aanvullende instellingen wat het meeste inzicht en moeite kost.
Maar ja, daar had ik je van tevoren al voor gewaarschuwd.

Wat is nu de volgende stap die je wilt doen?

Je basis-pakket met Experia Box met bekabelde aansluitingen moet standaard gewoon werken.
En dat doet het bij glasvezel (zeker de nieuwere proposities) doorgaans uitermate goed.

Enige minpunt van de Experia Box V8 is de mindere kwaliteit WiFi.
Elk type Access Point, of router erachter aangesloten, zou daarin verbetering kunnen geven.
Als router achter een Experia Box, NAT achter NAT, komen er alleen extra instellingen bij te pas als je bijv. een NAS gebruikt en vanuit externe locaties met services wilt verbinden, die je op zo'n NAS draait.
Gebruik je dat soort functies NIET, hoef je zelfs bij NAT achter NAT niets extra in te stellen. (Daargelaten dat de twee sub-nets niet hetzelfde mogen zijn, mocht dat zo uitpakken).
Reputatie 1

Als een firmware update al teveel werk is, hoef je er al helemaal niet aan te beginnen, want dat is nog de eenvoudigste handeling bij een switch. Het komt aan op het inregelen van de switch met VLANS en aanvullende instellingen wat het meeste inzicht en moeite kost.
Maar ja, daar had ik je van tevoren al voor gewaarschuwd.

Wat is nu de volgende stap die je wilt doen?

Je basis-pakket met Experia Box met bekabelde aansluitingen moet standaard gewoon werken.
En dat doet het bij glasvezel (zeker de nieuwere proposities) doorgaans uitermate goed.

Enige minpunt van de Experia Box V8 is de mindere kwaliteit WiFi.
Elk type Access Point, of router erachter aangesloten, zou daarin verbetering kunnen geven.
Als router achter een Experia Box, NAT achter NAT, komen er alleen extra instellingen bij te pas als je bijv. een NAS gebruikt en vanuit externe locaties met services wilt verbinden, die je op zo'n NAS draait.
Gebruik je dat soort functies NIET, hoef je zelfs bij NAT achter NAT niets extra in te stellen. (Daargelaten dat de twee sub-nets niet hetzelfde mogen zijn, mocht dat zo uitpakken).

van dat de managed switch eerst een update nodig had om goed te kunnen werken,
was tevens ook nog eens een karwei om er in te komen, {via linux kon ik er wel in, via windows niet},
was vooral omdat de eerste firmware versie (V1.0.0.0)die er op stond geen DHCP mogelijkheden had, dit kwam pas in de 1 van de eerstvolgende updates. (v1.0.0.1)
je moest namelijk zelf via een bepaald protocol updaten, en dit kon niet via cloud, maar moest een local server zijn.
--------
mijn xperiabox heeft vooral het probleem dat:
internet, voip, iptv wegvallen (wifi werkt nog wel)
aan en uitzetten lost dit 9/10 keer op. maar ik heb geen zin om iedere keer weer mijn "modem" te moeten soft resetten.
---------
wat ik nu dus wil doen: is mijn asus RT-AC3200 gebruiken ter vervanging van de xperiabox v8.
dus via VLAN's TV,VOIP,internet aangesloten op de ac3200.
(deze heb ik recentelijk van iemand voor "zeer" goedkoop kunnen overnemen)

(de ac3200 heeft standaard al enkele settings voor IPTV, VOIP, via PPPOE instellingen).
https://www.asus.com/us/Networking/RTAC3200/specifications/

een custom firmware zoals de marlin firmware is geen probleem deze kan ik er wel op flashen indien dit nodig is.

ik wil zelf wel een mini- servertje opzetten, die ik dan via "teamviewer" vanbuitenaf wil benaderen, (ik wil deze vooral als "download" server inzetten)
Reputatie 8
van dat de managed switch eerst een update nodig had om goed te kunnen werken,
was tevens ook nog eens een karwei om er in te komen, {via linux kon ik er wel in, via windows niet},
was vooral omdat de eerste firmware versie (V1.0.0.0)die er op stond geen DHCP mogelijkheden had,

Er zijn wel meer managed switches die een vast IP-adres gebruiken, en standaard niet op DHCP staan.
Kwestie van de handleiding lezen op welk vast IP-adres de switch te bereiken is, en het sub-net + gateway van de router (of van de netwerkkaart van je PC zelf) waaraan je de switch hebt gekoppeld tijdelijk aanpassen binnen hetzelfde sub-net, zodat het past bij het IP adres van de switch,
en dan kun je er alsnog inkomen en de instellingen ervan naar eigen keus aanpassen.
Daar heb je echt geen Linux voor nodig. Paar minuten werk + opnieuw opstarten.

Vanuit de handleiding van die Cisco switches

Accessing and Managing Your Switch
Use the Web-Based Interface
Ofwel vanuit elke web-browser in te stellen, ongeacht het gebruikte OS van een PC.
To access the switch by using the web-based interface, you must know
the IP address the switch is using. The switch uses the factory default IP
address of 192.168.1.254 by default.

Verder is het hoogst onwaarschijnlijk dat DHCP bij de eerste versie firmware niet aanwezig zou zijn, bij een "Layer 3" switch waaraan die switch voldoet. (Met een vast IP is DHCP alleen uitgeschakeld).
Blijkt overigens verder ook uit de handleiding en specs dat DHCP een normaal aanwezige optie was/is zowel voor de layer 2 opties als layer 3 opties. Niet alleen op IPv4 niveau, maar ook op IPv6 niveau.
Reputatie 1

Er zijn wel meer managed switches die een vast IP-adres gebruiken, en standaard niet op DHCP staan.
Kwestie van de handleiding lezen op welk vast IP-adres de switch te bereiken is, en het sub-net + gateway van de router (of van de netwerkkaart van je PC zelf) waaraan je de switch hebt gekoppeld tijdelijk aanpassen binnen hetzelfde sub-net, zodat het past bij het IP adres van de switch,
en dan kun je er alsnog inkomen en de instellingen ervan naar eigen keus aanpassen.

wat ik nu dus wil doen zoals ik in mijn vorige post al zei: is mijn asus RT-AC3200 gebruiken ter vervanging van de xperiabox v8.
dus via VLAN's TV,VOIP,internet aangesloten op de ac3200.

(de ac3200 heeft standaard al enkele settings voor IPTV, VOIP, via PPPOE instellingen).
https://www.asus.com/us/Networking/RTAC3200/specifications/

een custom firmware zoals de marlin firmware is geen probleem deze kan ik er wel op flashen indien dit nodig is.

ik wil zelf wel een mini- servertje opzetten, die ik dan via "teamviewer" vanbuitenaf wil benaderen, (ik wil deze vooral als "download" server inzetten)
Reputatie 1
Hoi Alex, ik ben zelf niet bekend met hoe je een eigen router in moet stellen bij Telfort. Daar kan ik je lastig aanvullend advies over geven. Mogelijk heeft @Babylonia nog tips en tricks.

momenteel bijven de problemen nog steeds aanhouden,
heb afgelopen week de router al 3x moeten resetten.
en gezien het vervangen van de xperiabox niets verhelpt:
is het mogelijk dat ik een vervangende NT kan krijgen??
(Ethernet lampje brand oranje en knippert bij opstart groen)

volgens de asus asus ligt het probleem namelijk bij de glasvezel NT.
(indien mogelijk dan 1 met coax aansluiting voor tv)

----------------------
betreffende mijn asus router:

heb alle gegevens goed ingesteld in mijn rt-ac-3200,

bij PPPOE instellingen:
manual:
internet vid34 priority 0
iptv vid 4 priority 0
voip vid 34 priority 0
onder lan/wan:
ip adress 192.168.1.254
DHCP Server, pool Start IP: 192.168.2.1
DHCP Server, pool End IP: 192.168.2.252
PPPoE passthrough function: Enable (stond al standaard op enable)
Duplex Mode: Auto
Max Bit Rate: Auto
--------------
WAN Protocol: MAC Encapsulated Routing (kon niet vinden waar ik dit kon instellen)
----------
de router vraagt ook om een PPPOE wachtwoord en account, dit veld kan ik niet leeg laten.

--------
(topic dat ik voor hulp gebruikte:
https://forum.telfort.nl/internet-267/experiabox-vervangen-49307/index3.html)
------------------
https://www.consuwijzer.nl/telecom-post/internet/eigen-apparatuur-aansluiten-op-netwerk-internetaanbieder
Reputatie 8
(indien mogelijk dan 1 met coax aansluiting voor tv)

Er bestaat geen NT glasvezelkastje met een coax aansluiting.
Het NT-kastje zet alleen een optisch glasvezelsignaal om naar ethernet. Niet meer niet minder.

bij PPPOE instellingen:
manual:
.....
de router vraagt ook om een PPPOE wachtwoord en account, dit veld kan ik niet leeg laten.

Dat is de verkeerde instelling.
Telfort gebruikt geen PPoE instellingen. Die moet je dus ook niet gaan gebruiken, maar de verbinding op "automatisch" laten staan.

Verder:
In het geval ikzelf mijn eigen router rechtstreeks aansluit aan glasvezel, heb ik geen prioriteiten vastgelegd voor VLAN ID 4 en 34. (Maar ik gebruik geen Asus router).
Eventueel zet je die prioriteiten toch beter op een waarde die overeenkomt met wat Telfort opgeeft, zolang je nog geen werkende verbinding hebt weten te bewerkstelligen.
Priority 1 voor VLAN ID 34
Priority 5 voor VLAN ID 4

Verder ben je voor je LAN sub-net helemaal niet gebonden, aan de IP-keuzes, bereik en gateway e.d. welke Telfort gebruikt voor haar eigen modem/routers. (Die gegevens zou ik persoonlijk niet gebruiken). Die instellingen kun je dus naar eigen inzicht en voorkeuren anders vastleggen.

(indien mogelijk dan 1 met een coax aansluiting

Je bedoelt vermoedelijk het systeem zoals de providers hadden die door Telfort zijn overgenomen.
Meestal de oude propositie genoemd en deze zijn via Telfort niet meer te krijgen zoals Babylonia terecht opmerkt.
Dat ze niet bestaan is dus niet helemaal juist. Er zit dan een extra onderdeel in die het dvb en analoge signaal uit het lichtsignaal haalt.

Het zou wel een boel ellende hebben gescheeld omdat je in dat systeem je geen zorgen hoef te maken over Telefoon en Tv dat handelt de NT af. Het voip verhaal blijft wel gelijk maar dat is een andere discussie.

Waar het al het opstarten betreft het hoeft niet in de NT te zitten het kan heel goed zijn dat of bij jou binnen of in de wijkkast de fiber zelf niet goed afgemonteerd is. Omdat je aangeeft dat het vervangen van de EB niet uitmaakt zou ik het daar zoeken. Om de NT uit te kunnen sluiten is je snelheid wel stabiel?
Reputatie 1
[quote=Galdor68]
Waar het al het opstarten betreft het hoeft niet in de NT te zitten het kan heel goed zijn dat of bij jou binnen of in de wijkkast de fiber zelf niet goed afgemonteerd is. Omdat je aangeeft dat het vervangen van de EB niet uitmaakt zou ik het daar zoeken. Om de NT uit te kunnen sluiten is je snelheid wel stabiel?

mijn (wifi) snelheiden zijn verre van stabiel.
op 1-5cm afstand heb ik al een verlies van 10-20% via wifi (kanaal 1, geen interference )
en op een afstand van 4 meter is het verlies al meer dan 60%
op een afstand van 18 meter is het verlies al 90%.

bij mijn ouders is het verlies op een afstand van 18-20 meter minder dan 20% (deze hebben nog zo'n ouder model glasvezel NT zonder wifi, die alles regeld van voip tot iptv) (je hebt dan een eigen router nodig voor wifi)
-----------
van de xperiabox waren de snelheden hetzelfde voor de vervanging,
----
mijn asus is nog niet werkend, dit ga ik in het weekend verder bekijken.
en dan zal ik die snelheden posten als ik dit werkend heb gekregen.
------
Hoe is het bedraad dat de wifi minder is van de EB is algemeen bekend dat heeft verder niks te maken met je NT.
Ik begrijp uit deze zin: "van de xperiabox waren de snelheden hetzelfde voor de vervanging" dat het internet signaal bedraad wel goed is? Dan zou een andere NT weinig meerwaarde hebben.

Ik heb ook dezelfde situatie als jou ouders en gebruik nog steeds de Sitecom die meegeleverd is en mede omdat het een appartement is geen signaal verlies althans niet noemens waardig. 72Mbps via Wifi vind ik persoonlijk zeer acceptabel
Met 18 meter sta je ergens in de achtertuin daar hoef ik persoonlijk geen wifi te hebben, maar het zou uiteraard voor anderen wel handig kunnen zijn. Je gebruikt het uiteraard meer om het verschil in signaal verlies aan te geven.
Reputatie 1
Hoe is het bedraad dat de wifi minder is van de EB is algemeen bekend dat heeft verder niks te maken met je NT.
Ik begrijp uit deze zin: "van de xperiabox waren de snelheden hetzelfde voor de vervanging" dat het internet signaal bedraad wel goed is? Dan zou een andere NT weinig meerwaarde hebben.

Ik heb ook dezelfde situatie als jou ouders en gebruik nog steeds de Sitecom die meegeleverd is en mede omdat het een appartement is geen signaal verlies althans niet noemens waardig. 72Mbps via Wifi vind ik persoonlijk zeer acceptabel
Met 18 meter sta je ergens in de achtertuin daar hoef ik persoonlijk geen wifi te hebben, maar het zou uiteraard voor anderen wel handig kunnen zijn. Je gebruikt het uiteraard meer om het verschil in signaal verlies aan te geven.

het bedraad internet is ongveer even beroerd als het wifi.
op een clean installed laptop (met alle drivers CORRECT geinstalleerd) en de laatste updates.
heb ik bedraad maar 20-25MB/s bij mijn vorige xperiabox. (alleen maakt dan de afstand niet uit.)

(laptop is dan direct aangesloten op de xperiabox met een kabel (cat5e) van maar 5 meter lang).
de huidige xperiabox heeft ietswat betere snelheden (peak: 40mb/s)
(ik heb een 50mb/s alles in 1 abbonement)
-----------
bij mijn ouders (100mb/s up/down) haal ik snelheden van 90-97mb/s met diezelfde laptop (zowel bedraad als via wifi) (op een afstand van minder dan 5 meter).

de afstand is inderdaad als referentie voor het verlies,
die 18 meter bij mij is waar de poort staat,
18 meter bij mijn ouders is onder het prieeltje. (zij hebben een tp-link ac1750).
--------
daarnaast heb ik het probleem met de xperiabox:
broadband, iptv,voip, en internet valt weg. (uit en aanzetten lost het tijdelijk op, probleem is al zolang als het topic bestaat, en nog steeds niet opgelost).

daarom wil ik ook van dat KLOTE ding af.
Afgezien van de wifi heeft het zoals je zelf al aan geeft meer met de NT of wat ik denk de fiber zelf te maken dat die ergens beschadigd is of niet goed afgemonteerd.
Zelfs een andere router heeft bij een slechte basis weinig meerwaarde.
Dus wellicht kan webcare jou van dienst zijn door een monteur de NT en specifiek de montage van de kabel zelf onder de loep te nemen niet alleen aan jouw kant ook in de wijkkast.
Reputatie 1
Afgezien van de wifi heeft het zoals je zelf al aan geeft meer met de NT of wat ik denk de fiber zelf te maken dat die ergens beschadigd is of niet goed afgemonteerd.
Zelfs een andere router heeft bij een slechte basis weinig meerwaarde.
Dus wellicht kan webcare jou van dienst zijn door een monteur de NT en specifiek de montage van de kabel zelf onder de loep te nemen niet alleen aan jouw kant ook in de wijkkast.

dat is inderdaad een mogelijke oplossing.
ik wil eigenlijk eerst kijken of een vervangende glasvezel NT het probleem verhelpt.
(indien mogelijk 1 met coax/voip/iptv aansluitingen ingebouw)
----------------
als deze hetzelfde probleem geeft/, is de oorzaak dat het bij de wijk-centrale of de kabel ligt.
omdat alle andere factoren zijn uitesloten
Die NT wens kan je zoals al aangegeven vergeten, maar vervangen zou inderdaad kunnen helpen. En inderdaad helpt dat niet moet het probleem verder liggen.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Alex, ik begrijp dat je snelheid nog steeds niet naar wens is. Je haalt bekabeld slechts 25mbit van de 50mbit die je in je abonnement hebt. Dat is niet fijn. Om dit verder uit te zoeken heb ik een bericht naar ons netwerkteam doorgestuurd. Zij zullen verder onderzoeken waar dit probleem door komt. De mogelijkheid is dat je NT de boosdoener is, al kan het ook je uitgaande verbinding zijn die de boosdoener is. Dat zullen mijn collega's verder proberen te duiden.

Het leveren van een NT met coax aansluiting kan ik niet realiseren. Dit zijn modellen die gebruikt worden bij onze oude glasvezelabonnementen, waarbij ook de tweede vezel in de woning is ingesteld voor analoog signaal. Bij jouw abonnement is geen mogelijkheid om analoge TV te gebruiken. Wat betreft het oranje ethernetlampje op je NT kan ik vrij kort zijn: je zit op een Ethernet over Fiber(EoF, max 100Mbit) lijn. Dan brandt het ethernetlampje altijd oranje op je NT. In de loop van volgende week hoop ik dat mijn collega's van het netwerkteam verder onderzoek hebben kunnen doen. Als er meer bekend is, dan deel ik het met je.
Reputatie 7
Badge +13
Hallo Alex, vanuit de lijnmetingen zagen mijn collega's geen problemen terug. Zij vermoeden dat het probleem toch samenhangt met je modem of NT. Komende maandag komt een monteur van Guidion langs om verdere tests bij jou thuis uit te voeren. Ik wil je vragen dit bezoek af te wachten.
Reputatie 1
Hallo Alex, vanuit de lijnmetingen zagen mijn collega's geen problemen terug. Zij vermoeden dat het probleem toch samenhangt met je modem of NT. Komende maandag komt een monteur van Guidion langs om verdere tests bij jou thuis uit te voeren. Ik wil je vragen dit bezoek af te wachten.

komende maandag komt er inderdaad een monteur,

gezien het niet mogelijk is om een NT met coax te ontvangen
is het dan wel mogelijk om een NT te ontvangen die IP-tv,VOIP, en internet zelf regelt
(dus zonder tussenkomst van de xperiabox)

(dus de glasvezel NT als bij het glasvezel met coax,maar dan is de coax/CATV module dus niet aangesloten/gemonteerd) (genexis hybrid)

en dat ik dan via een eigen router wifi dien te regelen.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi Alex, het vervangende NT zal gelijk zijn aan het NT dat je nu in gebruik hebt. Het model waar je aan refereert heeft namelijk ook de optie voor analoge TV en die bieden wij niet meer aan.

Reageer