Probleem met meer dan twee pc's via lan.

• 19 mei 2012
  • 5 reacties
  • 1754 keer bekeken

Badge
Ik heb een ZyXEL P-2812HNU-F1 modem/routes. Situatie is thuis als volgt: op de begane grond staat een vaste pc en een mediaplayer. Boven staat ook een vaste pc. Naar deze drie apparaten is een bedrade netwerkverbinding (cat5e). Pc1 is aangesloten op lan poort 1, mediaplayer op lan poort 2, pc 3 op lan poort 3. Nu krijgen maar twee van de 3 apparaten een ipadres toegewezen en kunne ze op internnet of on het netwerk. De tweede Pc geeft de melding 'geen of beperkte verbindingsmogelijkheden'.

De ZyXEL P-2812HNU-F1 staat op zijn standaardinstellngen

Het volgende heb ik al geprobeerd:
-Kabels omgedraaid; hierdoor verplaatst het probleem zich naar de andere pc.
-een vast ip adres toegekend; probleem blijft.
-reset van de router; probleem blijft

Er kunnen wel meerdere apparaten via wireless worden aangesloten. Hierbij heb ik geen problemen of beperkingen.

Het lijkt erop alsof er maar twee apparaten via lan op internet kunnen en de rest geblokkeerd wordt. Volgens mij moet de router echter geen beperkingen hebben.

Heeft iemand enig idee hoe dit veroorzaakt wordt en hoe het op te lossen is?

Alvast bedankt voor de hulp

5 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Krijgt de tweede pc helemaal geen ip? Welk operating system draait er op deze pc? Ziet de pc wel een aangesloten netwerkkabel?
Badge
De eerste pc krijgt een ip (192.168.1.40) de mediaplayet krijgt ook een ip (192.168.1.33) de tweede pc krijgt wel een ip maar dat is een heel ander ip en ligt niet in de range van de ip adressen die de router hanteert.

Os is Windows xp

Firmware modem is 3.10 (TUE4)-3

De pc ziet wel een aangesloten netwekkabel. Windows geeft echter : geen of beperkte verbondongogelijkheden aan. Ik kan ook niet pingen naar een ander apparaat in mijn netwerk of naar de modem/router.

Als ik de netwerkkabel van pc1 verwissel met die van pc2 heeft pc2 wel een ip adres met internet maar pc1 niet meer. Hiermee is uitgesloten dat het aan de netwerkkabels ligt.
Badge +1
Hoi eholsteijn,

het probleem zit niet in je pc's of bekabeling maar in de router.
Poort 3 kan namelijk gebruikt worden voor gewoon netwerk of voor iTV. Blijkbaar staat bij jou deze poort ingesteld op iTV waardoor het apparaat dat je aan die poort hangt een ip adres krijgt van het iTV netwerk, maar niet kan internetten.

Je kunt dit het beste oplossen door een extra switch te gebruiken. Op zich kun je in het modem wel instellen dat poort 3 voor gewoon netwerk gebruikt moet worden, maar de kans is zeer groot dat die instelling vanzelf weer terug springt op iTV...
Badge
Hoi pruygje,

Bedankt voor je antwoord! Het maakt een hoop duidelijk. Ik heb zelf ook al in die hoek gedacht maar ik vond er niet direct iets van terug in de handleiding. Morgen maar een switch halen. Deze heb ik toch al nodig omdat ik ook interactieve tv van telfort heb aangevraagd met twee ontvangers.

Groet,
Edwin
Reputatie 8
Badge +16
Als je ITV hebt aangevraagd met twee ontvangers, dan zullen die op poortje 3 en poortje 4 van het modem moeten komen. En dan heb je inderdaad nog maar twee poortjes over.

Reageer