Prijs Kwaliteit van de Telfort verbinding


Rob S
Reputatie 1
  • Schrijft lekker mee
  • 31 reacties
Wonend in Amsterdam, 400 meter van de colo, vond ik mijn Internet verbinding een beetje traag dit voorjaar en heb eens wat metingen gedaan. Het resultaat, 16 Mbps max. Om de kwaliteit te testen heb ik zelf wat metingen gedaan (30 Professionele ICT ervaring als Consultant o.a. bij KPN, genoeg apparatuur en meet software aanwezig ) en daaruit blijkt dat de kwaliteit van de lijn oké is ( o.a. re-transmissise gemeten etc.) . Mijn meetrapport naar Telfort gestuurd en diezelfde middag kreeg ik nog iemand van 3de lijns support van KPN aan de telefoon. We hebben even over de situatie gesproken en vanuit hun kant hebben ze ook wat metingen gedaan en de demping op de lijn was ook allemaal in orde. Ze hebben de lijn iets ge-tweaked maar meer dan 22 Mbps stabiel, wel over de gehele dag en nacht gemeten, zit er niet in.
Nu betalen we voor 50 Mbps maar dat is geen garantie dat je dat krijgt, hetgeen logisch is.
Maar 22 Mbps is natuurlijk maar 45% en dat is wel wat gortig maar evenzo ala.
Nu krijgen we vorige maand een verhoging van het abonnement van 10% echter we krijgen er niets voor terug, sterker nog, ik betaal meer voor mijn snelheids tekortkoming. Het gaat niet om die 2 euro maar je moet het wel betalen en aan de klachten kunnen ze niets doen.
Op de site van Telfort staat een speedtest van de KPN en mijn vraag is, doe eens een test en laat je meetwaardes hier eens achter (maar dan graag ook voor welke snelheid je betaalt anders kunnen we het niet naar rato beoordelen).

75 reacties

Galdor68
Rob S schreef:

Nu betalen we voor 50 Mbps maar dat is geen garantie dat je dat krijgt, hetgeen logisch is. Op de site van Telfort staat een speedtest van de KPN en mijn vraag is, doe eens een test en laat je meetwaardes hier eens achter (maar dan graag ook voor welke snelheid je betaalt anders kunnen we het niet naar rato beoordelen).

Ik kan me in grote lijnen vinden in je verhaal maar je betaalt voor een verbinding met een maximaal haalbare snelheid dus die 50Mbps. Wat zoals je zelf ookal zegt logischerwijze niet gegarandeerd kan worden(voor dsl). Het is dus inzekere zin jammer te noemen dat Telfort geen 25mb instap meer heeft dan zou het verschil voor velen die de 50 nooit zullen halen niet zo groot zijn. Maar dat zijn zakelijke bedrijfsmatige besluiten dus simpel gezegd helaas het is niet anders.

Maar een soort inventarisatie hoevelen niet boven die 25 mb uitkomen kan best intressant zijn. Hoewel ik vrees dat er niet veel reacties zullen komen.
Rob S
Reputatie 1
Bedankt voor je reactie:
Maar zo kunnen ze wel zeggen we leveren 200 Mbps waar het kan voor die 26 euro, maar helaas bij u komt het niet verder dan 20 Mbps. Maar het trieste is dat ze wel het abonnement met 10% verhogen en je probleem niet oplossen. De 3de lijns KPN man was het ook met me eens dat het belachelijk is vanuit een Sales standpunt.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Galdor68 schreef:



Maar een soort inventarisatie hoevelen niet boven die 25 mb uitkomen kan best intressant zijn. Hoewel ik vrees dat er niet veel reacties zullen komen.


Er staan al genoeg discussies op dit forum over de prijsverhogingen en de voor veel abonnees ongunstige snelheden t.o.v. deze verhogingen... dus ik vrees met je mee.
Galdor68
Rob S schreef:

Bedankt voor je reactie:
Maar zo kunnen ze wel zeggen we leveren 200 Mbps waar het kan voor die 26 euro, maar helaas bij u komt het niet verder dan 20 Mbps. Maar het trieste is dat ze wel het abonnement met 10% verhogen en je probleem niet oplossen. De 3de lijns KPN man was het ook met me eens dat het belachelijk is vanuit een Sales standpunt.

in het geval van glasvezel als je van de oude naar de nieuwe propositie gaat verlies je ook een extra functie maar ga je niet minder betalen. Je hebt inderdaad gelijk zeker omdat de dsl prijzen omhoog zijn getrokken naar het basis bedrag voor glasvezel. Het is waarschijnlijk wel de afdeling sales die hebben gezegd we verhogen het instap pakket.
Galdor68
Enterprise schreef:

Galdor68 schreef:



Maar een soort inventarisatie hoevelen niet boven die 25 mb uitkomen kan best intressant zijn. Hoewel ik vrees dat er niet veel reacties zullen komen.


Er staan al genoeg discussies op dit forum over de prijsverhogingen en de voor veel abonnees ongunstige snelheden t.o.v. deze verhogingen... dus ik vrees met je mee.


Wat dat aangaat is die inventarisatie er al enigzins, hoewel ik me kan voorstellen dat een groot aantal klanten tevreden zijn met wat ze hebben en niet elke maand gaan kijken klopt wat ik betaal wel met wat ik haal. Die zullen niet eens op dit forum kijken.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Galdor68 schreef:


Wat dat aangaat is die inventarisatie er al enigzins, hoewel ik me kan voorstellen dat een groot aantal klanten tevreden zijn met wat ze hebben en niet elke maand gaan kijken klopt wat ik betaal wel met wat ik haal. Die zullen niet eens op dit forum kijken.


Inderdaad... de klanten die zich de afgelopen jaren op dit forum hebben gemeld en hebben deelgenomen aan deze discussies weten inmiddels hoe de vork in de steel zit.
Daarnaast lijkt me zo'n inventarisatie niet zoveel zeggen omdat de meesten niet weten hoe ver ze van 'de centrale' af wonen en dat beïnvloedt een reëel gemiddelde, net als de 'individuele' kwaliteit van een verbinding tussen een woning en een verdeler of centrale.
Er zal best een verschil zitten tussen een nieuwbouwwijk met een moderne centrale en verse koperkabels in de grond, ten opzichte van vooroorlogse wijken met 60 jaar oude bekabeling en half verzopen lasmoffen in de grond...

Maar onze mening mag uiteraard niet in de weg staan van het recht van de topicstarter om hierover andere bezoekers hun mening en reacties te vragen... ;)
cobus
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb deze discussie ook al een keer aangezwengeld en ben het volledig met je eens maar hier is er de laatste jaren alleen nog maar minder geworden (ik had zelfs met ADSL al een verbinding van 20/2 en nu heb ik nog maar maximaal een verbinding van 14/1,8) en de prijsstijging gaan maar door daarom heb ik er voor gekozen om naar ziggo te gaan daar ik al TV van hun had koste dat maar 12,50 extra (tiendje vriendje 25 / 2,5) nu naar de laatste verhoging, ipv de 30 euro wie ik minimaal zal betalen aan Telfort
Maar idd je gaat meer betalen maar de verbindingen worden minder en dat is erg jammer ik heb jaren plezier gehad van Telfort internet thuis. (op het werk hebben ze al wel de straatkasten geplaatst en daar heb ik wel een verbinding van 50/5 van Telfort en dan hoor je mij ook niet over de prijs.
GJC
Reputatie 2
Zojuist even niet bekabeld gemeten. 40,2 down en 8,8 up. Rijtjeshuis op hemelsbreed 300 mtr van de centrale.
Op de 2,4 GHz band best druk hier, maar ik zit nu op de 5 GHz.
Ik betaal voor 50/5 en ben dus best tevreden.

Bekabeld zal ik binnenkort eens doen maar zal geen veel beter beeld geven. Voor wat ik kon vinden is 41 hier de max. hoewel ik regelmatig boven de 43 down kom.
Rob S
Reputatie 1
Even voor iedereen, zo'n vergelijk is natuurlijk wel zinvol want als de meerderheid een afwijking heeft van meer dan 30-35 % in hun nadeel, dan is er duidelijk sprake van "misleiding" en dat is juridisch aan te vechten en dat zal ik ook zonder meer doen als ik een representatieve steekproef zou kunnen presenteren. Het probleem met deze bedrijven is dat elke klant opzichzelfstaand niet argumenten naar voor kan brengen om hier een punt van te maken maar collectief kan je dus wel wat ondernemen mits je over de relevante gegevens/cijfers beschikt..
mandy
Badge
Hallo Rob S,

Is het wel misleiding als er in het contract staat dat je tot 50 Mbps betaald?
Of dat het maximaal haalbare is op jou adres?
Rob S
Reputatie 1
Mandy: Dat is dus niet waar !
Als merendeel de theoretische snelheid niet haalt en verschil zo significant groot is , is er sprake van misleiding.In het verleden zijn op basis hiervan al boetes uitgedeeld. De ACM pakt o.a. dit soort zaken aan. (Hierin zitten dus zowel de De Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16039/ACM-laat-consument-zijn-eigen-internetsnelheid-meten/
Hier kun je in de eerste alinea lezen dat indien de verschillen te groot zijn er kan worden opgetreden.
Ik zal tevens even een beroep doen op Arnoud Engelfriet, Telecom jurist, om te vragen of hier al iets van jurisprudentie over is.
Interessante materie.
Ik ga wel even een klacht deponeren bij de ACM
cobus
Reputatie 3
Badge +2
Zelf denk ook ik dat je aan het korstte eind trekt maar dat zou weinig uit moeten maken, want ben het deels met je eens je betaald voor een verbinding met de verhogingen krijg je dan te horen/lezen dat ze het netwerk in beter maken en hogere snelheden krijgt dat is dus niet waar, in mijn (postcode) gebied 6921 zijn de snelheden alleen maar omlaag gegaan en dat is wel erg tegenstrijdig wat er juridisch mogelijk is weet ik niet maar ik was er toen wel klaar mee en je kunt op fourstack zo zien wat de maximale haalbare snelheid is en daar zou je dan conclusies uit kunnen trekken.
GJC
Reputatie 2
Met alle respect @Rob S,
Je bent op het forum van Telfort, waar de meeste mensen met hun eigen probleem komen en niet verder rondkijken naar andere topics, op zoek naar ontevreden mensen :)
Ik wens je succes, maar of het hier gaat lukken...........
De paar mensen die wél alles lezen hebben hun zaakjes denk ik wel voor elkaar of hebben een andere provider gekozen waar ze wel tevreden mee zijn en komen hier nog om anderen te helpen.
cobus
Reputatie 3
Badge +2
@GJC

Het moet toch ook kunnen om over zoiets te praten hier daar zijn immers ook fora voor en niet alleen maar problemen oplossen toch ? eigenlijk vindt ik dit soort discussies wel nuttig en leuk om te lezen en juist voor Telfort zelf daar kunnen hun misschien ook wat mee voor in de toekomst.
GJC
Reputatie 2
Helemaal mee eens @cobus
Ik vind het ook interessant om te weten hoeveel mensen niet krijgen waar ze op hopen.
Ik vroeg me alleen hardop af of hiermee de juiste mensen bereikt worden in de zin van wat Rob S zoekt en met de manier waarop. De kans dat elke teleurgestelde klant dit topic leest lijkt me niet zo groot.
Franzki
Reputatie 5
Badge +3



Ik betaal voor 50/5 (denk ik)... dus niet slecht. Voordat onze wijkkast naar VVDSL werd overgezet, betaalde ik overigens op het laatst voor 30/3 terwijl ik maar 12/1 haalde op 2,5 km van de centrale.

Misleiding is het niet als je maar een deel van de abonnementssnelheid haalt, zolang er vooraf maar een betrouwbare postcodecheck is. Wel is het jammer dat er geen instapabonnement meer is voor klanten die maar een fractie van de 50/5 halen. Al is het relatieve prijsverschil beperkt bij verschillende snelheden... meestal verschillen de abonnementen maar een paar euro in prijs en dan is het vooral een symbolisch prijsverschil.
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Rob S schreef:


Als merendeel de theoretische snelheid niet haalt en verschil zo significant groot is , is er sprake van misleiding.In het verleden zijn op basis hiervan al boetes uitgedeeld. De ACM pakt o.a. dit soort zaken aan. (Hierin zitten dus zowel de De Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16039/ACM-laat-consument-zijn-eigen-internetsnelheid-meten/
Hier kun je in de eerste alinea lezen dat indien de verschillen te groot zijn er kan worden opgetreden.


In die eerste alinea wordt gesproken over verschillen tussen de daadwerkelijke en gecontracteerde internetsnelheid.
Telfort laat bij het bestellen van het abonnement duidelijk zien wat de haalbare (dus werkelijke) snelheid er op het adres leverbaar is, en voldoet hiermee dus aan de eisen van de ACM.
De gecontracteerde (theoretische) snelheid is zoals duidelijk door Telfort aangegeven, TOT 50 Mbps en ook daar voldoet het contract dan aan en is er geen sprake van misleiding.

Volgens de netneutraliteitsregels moeten internetaanbieders precies omschrijven wat consumenten mogen verwachten van de internetdienst die ze afnemen. Is het verschil tussen de daadwerkelijke en de gecontracteerde internetsnelheid te groot? Dan kunnen consumenten hun internetprovider daarop aanspreken.

Dat er dus sprake zou zijn van 'grootschalige misleiding' ga je echt niet verkopen aan de ACM of ene Arnoud Engelfriet maar ik wens je oprecht veel succes.
Franzki
Reputatie 5
Badge +3
Misleiding is het niet ... wel zuur als je voor een abonnement betaalt waarvan je niet optimaal kunt profiteren doordat je te ver van de centrale zit of doordat er nog geen VVDSL beschikbaar is. Gelukkig zijn er inmiddels al veel klanten naar VVDSL overgezet.
Galdor68
Neem nu ziggo Ik ben juist van ziggo dus kabelinternet overgestapt op glasvezel van Telfort juist vanwege het feit dat je ook daar niet altijd de maximaal haalbare snelheid haalt dus zou ziggo zijn klanten ook misleiden. Wellicht dat het voor de personen die nog niet de helft halen van de maximale snelheid van het instap abonnement een verbetering kan zijn maar zeker niet zaligmakend. Ook daar is het heel erg sterk afhankelijk met hoeveel buren je 1 wijkkast deelt mischien nog wel erger dan voor dsl internetters.

Ik vind het zeker vreemd dat er geen 20 of 25 mb instap pakket is, net zo goed dat ik het vreemd vind dat het mobiel internet instap is verdubbeld naar 1 gb ook daar betaal je voor meer dan je verbruikt, althans voor een bepaalde groep wel.

Misleiding vind ik ook een misplaatste term als je een abonnement afsluit krijg de maximaal haalbare snelheid te zien nog voor je akkoord gaat. Dus voor je verdergaat met afsluiten kan je al zien hoever je onder de 50 mb blijft, als je dan toch akkoord gaat ligt de bal toch in je eigen handen.

Bij een rechtzaak zal het erop neer komen of de aanklager zwart op wit kan aantonen dat Telfort garandeerd dat ze die 50 mb kunnen leveren. Wie dat kan heeft een kans zo niet zou ik er niet aan beginnen.
Rob S
Reputatie 1
Iedereen bedankt voor de reacties.

@ Enterprise.
Een zekere Arnoud Engelfriet is een begrip binnen de Telecom wereld. In het verleden heb ik vaker beroep op hem gedaan met de nodige succes. Hij heeft de mogelijk vanuit zijn beroep en bedrijf om in juridische stukken te kijken of daar al jurisprudentie over geweest is. Zo heb ik jaren geleden, vanuit Security standpunt over de oorzaak en behandeling van Pinpas Fraude bij Banken een onderzoek gedaan hetgeen geresulteerd heeft in een mooi stuk in Financiële dagbladen die mij benaderd hebben en voor de betrokkenen heeft dit geresulteerd in een snelle afwikkeling. Ook met betrekking tot Nederlands auteursrecht en heb ik in het verleden ook kostbare informatie van hem mogen ontvangen.
Niks doen kan altijd, natuurlijk.

Ik zou dus graag een onderzoek willen doen of een groot deel van de Telfort abonnees ver onder die 50 Mbps blijft want dan is inderdaad sprake van misleiding

Dan is er nog iets anders, oudere abonnees zoals ikzelf , die via diverse overnames van Telco's uiteindelijk bij Telfort terecht zijn gekomen hebben natuurlijk nooit bewuste keuzes gemaakt. Sterker nog , bij het omzetten van een bepaald abonnement naar een ander Telfort abonnement werd ik per telefoon gevraagd om 1 euro per maand meer te betalen zodat ik van 20 naar 30 Mbps zou gaan (als ik toen die meting ervoor en erna had gedaan had ik natuurlijk bewijs gehad dat het allemaal een farce is want het werd zo keihard aan mij verkocht, zonder restricties van , indien het mogelijk is) .
Enterprise
Reputatie 5
Badge +2
Rob S schreef:


Niks doen kan altijd, natuurlijk.


Dat is zo... ;)

FYI, ik heb een VDSL-abonnement (zonder vectoring) en de snelheid is 23 Mbps op een afstand van 1453 meter van de centrale (verdeelkast staat op 253 meter + 1200 meter naar de centrale).
Abonnement is Internet Standaard tot 50 Mbps.
KPN heeft de afgelopen jaren (volgens de website van fourstack) meerdere keren een upgrade naar 100 Mbps VVDSL (VDSL met vectoring in de verdeelkast) op de planning gehad maar die keutel is in maart 2017 ingetrokken... :(
Galdor68
Als hier al een zaak uit voortkomt kunnen alle internetnet providers wel uitkijken. Want alleen via glasvezel kan het geadverteerde waar worden gemaakt, en zelfs daar kunnen flucuaties voorkomen.
Dit zal toch wel leuk kunnen worden want Telfort kan erop wijzen afhankelijk te zijn van anderen.
Als KPN het fysieke net niet goed beheerd en upgrade(zie post van Enterprise) zijn die in feite schuldig en ondervinden Telfort en andere DSL providers die via dat net internet toegang aanbieden daar hinder van.

Wil je echt een serieus onderzoek doen met maximaal respons dan zal je toch via de landelijke dagbladen en social media te werk moeten gaan. Je ziet nu al dat er nog niet veel response is, niet in de vorm die je bedoeld. Het merendeel van de bezoekers hier spuwen hun grief krijgen een uitleg of de klacht wordt zo goed mogelijk behandeld en die komen niet meer terug.
Rob S
Reputatie 1
@Galdorf68
Inderdaad. Dit is niet een specifiek Telfort ding ( Ik maak het hier, nu, aanhangig, omdat ik het ridicuul vind dat 2 maanden geleden mijn probleem niet opgelost kan worden en ik een maand later een 10% verhoging moet betalen waarvan ik het gevoel krijg , ik betaal meer voor iets dat ik niet krijg) . Telfort is KPN, echter KPN zorgt en onderhoud de infra maar Telfort heeft haar eigen marketing en sales apparaat. Het feit dat Telfort iets verkoopt dat door haar sub-leverancier niet geleverd kan worden of ver beneden de capaciteit ligt, is het probleem van Telfort (of als je wil, tussen Telfort en KPN) en niet het probleem van haar klanten en kan en mag dat ook nooit worden.
Galdor68
Maar goed het blijft geen misleiding, om door meerdere mensen hiervoor aangedragen redenen. En iedereen die een klein beetje weet hoe het technisch werkt en dat geef je zelf ook aan weet dat het niet anders is.
Dus verwacht ik heel eerlijk gezegd Arnoud Engelfriet zal zeggen je geld ergens anders aan te verspillen, tenzij hij een langlopende zaak wel ziet zitten.
Had in jou situatie er maar 5% verschil geweest had je waarschijnlijk niet eens hier een bericht geplaatst. Ik begrijp je frustratie, maar ik weet ook dat er gebruikers zijn in buiten gebieden die blij zouden zijn met de 22mb die jij nog haalt.

Zoals Telfort medewerkers hier nog wel eens op antwoorden in een ideale wereld had iedereen een glasvezel huis aansluiting, helaas leven we niet in een ideale wereld.
Rob S
Reputatie 1
@Galdor68
Nogmaals dat is niet waar, als de deviatie bij veel mensen te groot is (vanuit een representatieve meting) dan kan dit aangevochten worden en is het misleiding. Ik (men) kan dit met bewijs, dan aanhangig maken en dan komen er wel vragen bij Telfort. Arnoud is een respectabele Jurist gespecialiseerd in Telecomrecht. Hij geeft tot op zekere hoogte gratis advies en hij kan vanuit zijn positie bij documenten komen (jurisprudentie) die voor niet juristen niet toegankelijk is. Het aanhangig maken kost verder geen geld en ik ga op basis van dit natuurlijk geen rechtszaak aanspannen tegen Telfort. Als Project Manager, Consultant, Architect word ik o.a. door KPN ingehuurd voor het opzetten van nieuwe diensten en professionaliseren van diensten en werk tevens mee aan SLA's DAP's en andere relevante documenten dus ik weet wel een beetje wat je wel en niet kunt schrijven en binnen de Telecom markt ken ik de meeste bedrijven wel.
Het probleem is dat je als consument vaak alleen staat terwijl je weet dat er op grotere schaal zaken buiten proportie worden geromantiseerd. Binnen de professionele wereld waar het grote bedrijven betreft, heb je dit soort ontwikkeling veel en veel minder. Als daar de Deviatie te groot is, wordt er echt wel wat aan gedaan. Ik heb dit meegemaakt bij de Landelijke Politie waar ik mede verantwoordelijk ben geweest voor de ontwikkeling en landelijke uitrol van schaalbare SDSL/Ethernet over Koper, als vervanger voor ISDN. Dat gaat over het zelfde draadje + tweede aderpaar. Dan hoef je niet aan te komen met een 45% performance.

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)