pppoe login en wachtwoord voor Mitroik ter vervangen Experiabox V8

• 18 april 2015
  • 42 reacties
  • 7535 keer bekeken

Op netwerkje.com staat onderstaande instructie voor voor het vervangen van de Experiabox op het KPN glasvezel netwerk. Is er iemand die deze gegevens van Telfort weet? De klantenservice wil ze alvast niet geven.

/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap,mschap2 \
dial-on-demand=no disabled=no interface=vlan1.6 keepalive-timeout=20 max-mru=1480 max-mtu=1480 \
mrru=disabled name=pppoe password=kpn profile=default \
use-peer-dns=no user=kpn@direct-adsl

42 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Kijk in je modem onder Voice en kijk in je Mijn Telfort onder Instellingen voor je vaste telefonie.
Bedankt voor het bericht Tuut-Tuut.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoelt? Waar staat dan de pppoe login en het wachtwoord? Dit staat toch los van telefonie.
Reputatie 8
Badge +16
Ah, was even in de war met voice, pppoe gegevens zijn niet beschikbaar of bekend.
Badge
Graag verwijs ik je naar de pagina http://www.telfort.nl/persoonlijk/service/internet/gebruiken/modem-en-routers/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Zoals je zal zien dient er geen gebruikersnaam of wachtwoord ingevoerd te worden.
Reputatie 1
Graag verwijs ik je naar de pagina http://www.telfort.nl/persoonlijk/service/internet/gebruiken/modem-en-routers/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm

Zoals je zal zien dient er geen gebruikersnaam of wachtwoord ingevoerd te worden.

Dit zijn de instellingen voor ADSL en VDSL, de vraag wordt echter gesteld in het glasvezel forum. 🙂
Reputatie 1
Badge
Is er iemand die uit kan leggen hoe je een Asus RT-AC66u kunt gebruiken i.p.v. het V8 modem?
Wat zijn de login gegevens voor de PPPOE?
Reputatie 8
Badge +10
Is er iemand die uit kan leggen hoe je een Asus RT-AC66u kunt gebruiken i.p.v. het V8 modem?
Wat zijn de login gegevens voor de PPPOE?

Telfort internet werkt niet met inloggegevens die nodig zijn voor PPPoE, maar met IPoE en daarbij is geen inlog nodig.
Daarnaast is de ASUS een router en geen modem, dus je moet de V8 sowieso aansluiten en daarachter op een LAN-poort kan je dan de ASUS aansluiten.

EDIT: ik zie nu dat het een glasvezelabonnement betreft en daar kan je wel een router rechtstreeks aansluiten op de internetuitgang van de glasmodem, volgens mij.
Wel de IPoE configuratie gebruiken van de ASUS.
Ik heb zelf DSL...
Reputatie 1
Badge
Hoi Enterprise, bedankt voor je antwoord!
Glasvezel schijnt te verbinden met PPPoE

Ik wil het werkend maken met optie 2 van deze link: http://netwerkje.com/node/5
Desnoods met tussenkomst van een managed switch, maar de ASUS kan ook met VLAN's overweg.

Bron: Netwerkje.com
"KPN maakt bij de glasvezeldienst op twee punten gebruik van PPPoE: bij het opzetten van de internet verbinding en bij het opzetten van de telefonie verbinding. PPPoE wordt gebruikt als een tunnel met authenticatie: ethernet is hier de glasvezeldienst en wat er overheen gaat is PPP wat de uiteindelijke bruikbare data in zich heeft."

Ook hier op het KPN forum spreken ze van glasvezel V8 modem vervangen voor eigen router, http://forum.kpn.com/t5/Internet/V8-met-ASUS-RT-AC66U/td-p/119452/page/2

Is er iemand met enige tips?

Alvast bedankt
Reputatie 8
Badge +10
Graag gedaan, en bedankt voor je aanvullende info.
Zoals wel duidelijk was, ik ging op de 'automatische piloot' voor DSL... 😉
Reputatie 1
Badge
Graag gedaan, en bedankt voor je aanvullende info.
Zoals wel duidelijk was, ik ging op de 'automatische piloot' voor DSL... ;)

Geef niks 😃 Hoop dat er iemand reageert die het antwoord hier op wel weet:$
Reputatie 1
Voor zover ik weet werkt glas van Telfort niet met PPPoE, maar met IPoE, je krijgt twee VLANs uit je NTU, VLAN4 voor iTV (als je dat hebt) en VLAN34 voor internet. Ik heb hier net een uitleg neergezet over mijn pogingen om de EB er tussenuit te halen, misschien heb je daar iets aan?
Reputatie 1
Badge
Voor zover ik weet werkt glas van Telfort niet met PPPoE, maar met IPoE, je krijgt twee VLANs uit je NTU, VLAN4 voor iTV (als je dat hebt) en VLAN34 voor internet. Ik heb hier net een uitleg neergezet over mijn pogingen om de EB er tussenuit te halen, misschien heb je daar iets aan?

Bedankt, zou je de link nogmaals willen plaatsen? Je link komt niet bij een specifiek topic aan.
Reputatie 1
Sorry, verkeerde linkje. https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/vervangen-experiabox-voor-andere-router-55455
Reputatie 1
Badge
Werkens gekrgeen via de volgende stappen:

1. Experiabox afkoppelen, terug in de doos, weg ermee.
2. Stel de router in op DHCP op de WAN zijde en voer bij MAC adres het WAN MAC adres in van de experiabox
3. Ga op de router naar LAN > IPTV.

Select ISP Profile: Manual
Internet: VID 34 PRIO 0
LAN port 4: VID 4 PRIO 0
LAN port 3: VID 4 PRIO 0

4. Sla de config op en reboot je router
5. Sluit op de NT box rechtstreeks een netwerkkabel aan op de WAN poort van de router.
6. Sluit je PC's aan op poort 1. In mijn geval een unmanaged gigabit switch gebruikt voor verdeling
7. Sluit de TV IPTV boxen aan op poort 3 en 4

Allen bedankt voor de reacties! Nu nog een keer VoIP aan de gang helpen.
Reputatie 8
Nu nog een keer VoIP aan de gang helpen.
Dat gaat helaas niet. De Asus RT-AC66u heeft geen mogelijkheid om VLAN's "tagged" of "untagged" instellingen in mee te geven. Voor VOIP heb je een "tagged" instelling nodig. (Zie reactie/draadje < HIER >)
Reputatie 1
Werkens gekrgeen via de volgende stappen:

1. Experiabox afkoppelen, terug in de doos, weg ermee.
2. Stel de router in op DHCP op de WAN zijde en voer bij MAC adres het WAN MAC adres in van de experiabox
3. Ga op de router naar LAN > IPTV.

Select ISP Profile: Manual
Internet: VID 34 PRIO 0
LAN port 4: VID 4 PRIO 0
LAN port 3: VID 4 PRIO 0

4. Sla de config op en reboot je router
5. Sluit op de NT box rechtstreeks een netwerkkabel aan op de WAN poort van de router.
6. Sluit je PC's aan op poort 1. In mijn geval een unmanaged gigabit switch gebruikt voor verdeling
7. Sluit de TV IPTV boxen aan op poort 3 en 4

Allen bedankt voor de reacties! Nu nog een keer VoIP aan de gang helpen.

Ronnie,

Ik wil hetzelfde als jou: Mijn eigen Router aansluiten direct op de NT1 van Telfort glasvezel.
Nu snap ik alleen niet waarom jij het mac adres van de Experiabox cloned? Tevens vraag ik me af of je deze uberhaupt een keer aangesloten moet hebben?

groeten

Ronny
Reputatie 8
Misschien dat met het clonen van het MAC-adres van de Experiabox je hetzelfde WAN IP-adres krijgt toegewezen, en er "administratief technisch gezien" eigenlijk geen verschil is met hetgeen je als aansluiting hebt met de Experiabox zelf. (Afgezien dat Telfort beslist niet zijn eigen firmware bedoeld voor een Experiabox kan pushen naar andersoortige hardware).
Daar zie ik toch wel het voordeel van in om dat op die wijze in te zetten.

Als je tevens van telefonie gebruik maakt, moet je zeker wel een keer de Experiabox hebben aangesloten, om met wat trucs die op enkele blog-pagina's beschreven staan de telefoon SIP-gegevens te achterhalen.
Die zou je dan kunnen benutten om op een achterliggende VOIP- basisset in te programmeren, zodat je kunt bellen op het account van Telfort. (Of alsnog de Experiabox erachter hangen).

Overigens om VOIP rechtstreeks via een 2e router te kunnen gebruiken moet de router wel de mogelijkheid hebben verschil te maken tussen "tagged" en "untagged" instellingen.
Reputatie 1
Dat klinkt ook best logisch al zag ik wel dat er in de software configuratie van de experiabox ook wel verschillende MAC adressen staan.
Ik ga eerst aan de slag zonder VOIP, alleen TV en Internet dat is belangrijk hopelijk gaat dit werken. Volgende week kan ik het pas testen als ik verhuist ben naar een nieuwe aansluiting. Bedankt voor je snelle reactie en ik laat weten of het gelukt is .
Reputatie 1
Misschien dat met het clonen van het MAC-adres van de Experiabox je hetzelfde WAN IP-adres krijgt toegewezen, en er "administratief technisch gezien" eigenlijk geen verschil is met hetgeen je als aansluiting hebt met de Experiabox zelf. (Afgezien dat Telfort beslist niet zijn eigen firmware bedoeld voor een Experiabox kan pushen naar andersoortige hardware).
Daar zie ik toch wel het voordeel van in om dat op die wijze in te zetten.

Als je tevens van telefonie gebruik maakt, moet je zeker wel een keer de Experiabox hebben aangesloten, om met wat trucs die op enkele blog-pagina's beschreven staan de telefoon SIP-gegevens te achterhalen.
Die zou je dan kunnen benutten om op een achterliggende VOIP- basisset in te programmeren, zodat je kunt bellen op het account van Telfort. (Of alsnog de Experiabox erachter hangen).

Overigens om VOIP rechtstreeks via een 2e router te kunnen gebruiken moet de router wel de mogelijkheid hebben verschil te maken tussen "tagged" en "untagged" instellingen.

Inmiddels ben ik bij mijn ouders alvast gaan testen deze hebben ook glasvezel van Telfort met NT1 met 1 poort.
Door middel van het clonen van het MAC adres van de Experiabox V8 is het mij nu gelukt om zonder de Experiabox te kunnen internetten en TV kijken.
Helaas is mijn uiteindelijke doel nog niet gelukt. Ik wil namelijk via mijn router draadloos TV kunnen kijken door middel van de arcadian Wifi versterker.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1631435

Deze onderteund IGMP en Snooping waardoor ik denk dat het zou moeten werken.
Mijn router heeft geen IGMP opties, wel multicast. Ik vraag me dan ook af is IGMP ook op de router nodig?

Mijn setup is als volgt:

NT1-->Wireless Router zonder IGMP-->arcadian Wifi versterker middels Wifi aangesloten op Router. (deze wifi versterker heeft wel iGMP snooping ondersteuning)
Vervolgens wil ik dan via een kabeltje vannuit mijn wifi versterker naar de TV setupbox gaan.

Nu is mijn vraag: Wat moet ik hiervoor doen?
Gaat dit uberhaupt werken of werkt dit niet omdat mijn ROUTER geen IGMP ondersteuning heeft?

Alvast bedankt voor de hulp.

groeten

Ronald
Reputatie 1
Zou iemand mij kunnen helpen? Ik wil graag draadloos TV kijken zonder experiabox

mijn ouders hebben glasvezel van Telfort met NT1 met 1 poort.
Door middel van het clonen van het MAC adres van de Experiabox V8 is het mij nu gelukt om zonder de Experiabox te kunnen internetten en TV kijken.(op een vaste poort van de router)
Helaas is mijn uiteindelijke doel nog niet gelukt. Ik wil namelijk via mijn router draadloos TV kunnen kijken door middel van de arcadian Wifi versterker.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1631435

Deze onderteund IGMP en Snooping waardoor ik denk dat het zou moeten werken.
Mijn router heeft geen IGMP opties, wel multicast. Ik vraag me dan ook af is IGMP ook op de router nodig?

Mijn setup is als volgt:

NT1-->Wireless Router zonder IGMP-->arcadian Wifi versterker middels Wifi aangesloten op Router. (deze wifi versterker heeft wel iGMP snooping ondersteuning)
Vervolgens wil ik dan via een kabeltje vannuit mijn wifi versterker naar de TV setupbox gaan.

Nu is mijn vraag: Wat moet ik hiervoor doen?
Gaat dit uberhaupt werken of werkt dit niet omdat mijn ROUTER geen IGMP ondersteuning heeft?

Alvast bedankt voor de hulp.

groeten

Ronald
Reputatie 8
Moeilijk te voorspellen.
Er zijn inmiddels wel set-ups bekend met vervanging van de Experia box. Maar voor een stabiele TV-ontvangst is het kennelijk toch gewenst de TV stream in een eigen separate netwerkverdeling verder te leiden, en bijv. niet gemengd met internet. Ondanks de "routed mode" van de huidige structuur die een gemengde verdeling toestaat.

Om maar niet te spreken voor doorgifte via WiFi.
Is het zo problematisch om een UTP-kabel door te trekken in de netwerk setup-van je ouders?
Zelf zou ik meer gaan voor een "iets meer moeilijke aanleg" van een UTP-kabeltje (wat eenmalig is) voor een "verzekerde connectie" dan achteraf eindeloos hannesen met draadloze verbindingen die net niet voldoen.
Reputatie 1
Goedemorgen sorry voor de late reactie.
Ik was aan het testen bij mijn ouders maar het is bedoeld voor een oud bedrijfspand waar ik tijdelijk antikraak zit.
Helaas gezien de afstand heeft kabels trekken niet mijn voorkeur en zou via wifi perfect zijn, zeker met een versterker er tussen.
Momenteel zit ik al in het pand en met met DIR-890L router heb ik perfecte ontvangst.

Dus iemand enig idee wat ik moet doen om via WIFI IPTV te kijken?
alvast bedankt!
Reputatie 8
Een stevige router die DIR-890L
Kun je die ook in "Access Point" mode zetten? Zou je die simpel achter de Experia Box kunnen zetten.
Gebruik je feitelijk wel de WiFi van die router, maar de IP-gateway en verdeling van IP-adresssen betrek je dan vanuit de Experia Box.

Aan de andere kant waar je wilt "ontvangen" een WiFi versterker waar tevens LAN-poortjes opzitten.
Op zo'n LAN poortje zou je dan de TV set-up box kunnen prikken.
En wil je slechts één TV set-up box erop aansluiten of meerdere?

Omdat een dergelijke set-up niet eerder is getest of bekend is, dus ook geen ervaring of het ook werkt. Het gaat met name over het stuk "draadloos" van DIR-890L tot aan een WiFi-versterker, of dan tevens de achterliggende aanvullende protocollen (broadcast ??) die worden gebruikt tevens correct over WiFi meekomen.

Normaal een router in Access Point mode kun je op de LAN-poortjes een TV set-up box werkend aansluiten.
Daar zou je in ieder geval om te beginnen als test mee kunnen experimenteren.
Is Access Point mode niet via de gebruikers interface van de DIR-890L zelf in te stellen, prik dan eens een LAN-kabel van een Experia Box, naar een LAN-poort van de DIR-890L. Stroom van de DIR-890L er even vanaf, en opnieuw opstarten vanuit die kabel-verdeling.
Veel routers werken dan alsnog in Access Point mode en hebben verder dan een functionaliteit als "switch".

Als dat dan werkt kun je verder experimenteren door draadloos aan de andere kant een WiFi-verster neer te zetten die eigen LAN-poortjes heeft, om een TV-setup box op aan te prikken.
(Testen of TV storingsvrij blijft werken als er tegelijkertijd ook wordt ge-internet).
http://www.routershop.nl/search/wifi%20repeater?q=wifi%20repeater&show=105
Reputatie 1
Een stevige router die DIR-890L
Kun je die ook in "Access Point" mode zetten? Zou je die simpel achter de Experia Box kunnen zetten.
Ja dat kan, ik heb hem in router mode staan omdat ik dacht dat dit nodig is om ip adressen uit te delen. Tevens heb ik door middel van Asia Firmware VLAN kunnen instellen en zo het internet werkend. Op wifi kan ik het IPTV lan toewijzen zodat bijvoorbeeld het Wifi netwerk IPTV heeft toegewezen en het Gast Wifi Internet. Ik gebruik hem op dit moment zonder de Experiabox.

Vervolgens had ik die arcadian Wifi versterker middels Wifi met het Wifi netwerk verbonden die op het IPTV VLAN zit.
In de arcadian zitten 4 poorten, die ik dan vervolgens gebruikte om TV decodeder bekabeld aan te sluiten maar dat werkt om een of andere reden niet.

Gebruik je feitelijk wel de WiFi van die router, maar de IP-gateway en verdeling van IP-adresssen betrek je dan vanuit de Experia Box.

Aan de andere kant waar je wilt "ontvangen" een WiFi versterker waar tevens LAN-poortjes opzitten.
Op zo'n LAN poortje zou je dan de TV set-up box kunnen prikken.
En wil je slechts één TV set-up box erop aansluiten of meerdere? Ik wil er 5 kunnen aansluiten..

Omdat een dergelijke set-up niet eerder is getest of bekend is, dus ook geen ervaring of het ook werkt. Het gaat met name over het stuk "draadloos" van DIR-890L tot aan een WiFi-versterker, of dan tevens de achterliggende aanvullende protocollen (broadcast ??) die worden gebruikt tevens correct over WiFi meekomen.
Mijn D-Link router heeft wel ipv4 en 6 multicast optie maar ik zie geen IGMP proxy of SNooping optie. En ik betwijfel of deze nodig zijn??
De Arcadian Wifi repeater heeft dit namelijk wel.

Normaal een router in Access Point mode kun je op de LAN-poortjes een TV set-up box werkend aansluiten.
Daar zou je in ieder geval om te beginnen als test mee kunnen experimenteren.
Zal ik is gaan testen.

Is Access Point mode niet via de gebruikers interface van de DIR-890L zelf in te stellen, prik dan eens een LAN-kabel van een Experia Box, naar een LAN-poort van de DIR-890L. Stroom van de DIR-890L er even vanaf, en opnieuw opstarten vanuit die kabel-verdeling.
Veel routers werken dan alsnog in Access Point mode en hebben verder dan een functionaliteit als "switch".

Als dat dan werkt kun je verder experimenteren door draadloos aan de andere kant een WiFi-verster neer te zetten die eigen LAN-poortjes heeft, om een TV-setup box op aan te prikken.
. Dit had ik geprobeerd maar werkte niet
Reputatie 8
Access Point mode is dan kennelijk in geen geval mogelijk met de DIR-890L
(Ik heb ook nog in de handleiding gekeken, maar kom het daar ook niet tegen).

Jammer, want zover ik kan nagaan heeft de DIR-890L verder ook geen opties om LAN-poorten apart in de door Telfort gebruikte VLAN's te configureren. Blijft er helaas weinig over om dan toch maar een kabel door te trekken.

Als kraak vervangend wonen (Camelot - AdHoc e.d.) ken ik inderdaad wel dit soort situaties van vaak behoorlijke panden. Maar omdat je hooguit met een paar tijdelijke bewoners daar woont, en in die panden er verder toch niemand komt dan jezelf en je vrienden / familie, kun je makkelijk een lange losse kabel uitrollen.

Bij wijze van spreken dwars door die ruimten heentrekken die je zelf toch niet benut en er maar weinig doorheen loopt. Buiten de eigen ruimten die je tijdelijk enigszins inricht, laat je voor de rest toch al de boel de boel.
Lijkt me dan toch de meest makkelijke optie. En kabel is zo weer opgerold, als je naar een ander pand verkast.

Reageer