beantwoord

Plotseling downloadsnelheid dramatisch gedaald

• 17 juni 2015
  • 67 reacties
  • 2658 keer bekeken

Goedenavond allemaal.

Sinds vandaag, bemerk ik traag internet. Mijn dochter keek altijd films via de Ipad en dit ging altijd vloeiend. Ook div apps die ik vaak installeer en later weer verwijder, duurde nu ook 4x zo lang om te downloaden vanuit de appstore.

Een Speedtest gedaan. Normaal gaf de test aan ( 1450kb/s) en hij komt nu niet hoger dan 560/600kbps. Erg traag dus en bijna onbruikbaar.
Dsl kabel is op aanrade vervangen met de reservekabel, in de Telfort doos. Verder is er nooit iets veranderd bij het aansluitpunt en werkte tot voor kort, perfect. Kan iemand mij hiermee verder helpen? Heb het modem al uit en aan gezet. Gereset door hem 30/sec, de resetknop ingedrukt te houden. Het lijkt erop dat hij een verkeerd profiel selecteerd bij aanmelden? Ook volgens de medewerker van Telfort, is dit vreemd omdat alle signalen die het modem geeft, wel goed zijn, maar ik toch de lage snelheid krijg. Verder had hij geen idee.

Iemand een idee? Het modem, een zyxel p 2812-hnu, zit direct verbonden op de hoofdaansluiting. Er zit verder niet tussen.
Wie kan mij helpen? Is toch raar dat dit van het ene op andere moment, gebeur?
icon

Beste antwoord door Stephen 18 juni 2015, 14:21

@Davea,

Ik zie dat je contact hebt gehad met de klantenservice. De DSL kabel is vervangen. Het IS/RA punt heb je nagekeken en je gaf aan dat deze er goed uit ziet. Ook heb je het modem gereset.
Helaas hebben deze handelingen het probleem niet verholpen. Het modem blijft intrainen met een lage snelheid waarop is besloten om deze te vervangen. Het nieuwe modem ontvang je morgen vrijdag 19 juni tussen 12:30 en 14:30 uur. Laat je even weten of het probleem is opgelost wanneer je het nieuwe modem hebt aangesloten?

@Franzki, @Stoney, @Nisan,

Bedankt voor jullie reacties.

Stephen
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

67 reacties

Korte aanvulling.

Als ik de kabel voor de interactieve tv, eruit trek ( uit het modem), dan schiet de snelheid door naar 1000kbps.
Maar zodra ik de kabel erin doe en de tvbox, gaat zich weer aanmelden, dan svhiet de snelheid terug naar 400/500 kbps

Voorheen haalde ik snelheden van 1500/1600 kbps, met de tvbox aangesloten. Het lijkt erop dat ik opeens lager word ingeschaald en dat daar ook nog eens de snelheidsreservering voor de tv, eraf gaat. Waar gaat dit over? Modem naar de klote?
Reputatie 8
Badge +16
Allereerst is de vraag welke snelheid het modem aangeeft op de statuspagina. Kun je dat eens opzoeken?

Verder is de snelheid die je noemt laag. Of bedoel je kiloByte per seconde? kbps is kilobit per seconde en dan is 1450 kbps erg weinig. Gewone ADSL gaat al tot 20 Mbps dus 20.000 kbps.

Welke testsite gebruik je?

En inderdaad... TV gebruikt ook bandbreedte... circa 4000 kbps per SD-stream en 8000 kbps per HD-stream.
waar vind ik die statuspagina?
op speedtest.nl heb ik het getest

vandaag is de snelheid verder omlaag gegaan. Hier moet erg snel iets aan gaan gebeuren. Ik begrijp dat televisie, ook bandbreede kost,mmaar dit slaat nergens op. Voorheen merkte ik nieteens verschil in snelheid als we allemaal televisie keken en ik een film streamde

hier een foto van de speedtest uitslag en een foto van wat ik denk, dat je bedoelt met statuspagina

zojuist modem weer gereset en weer de speedtest gedaan.
nu is de snelheid IETSJE hoger, maar zakt alweer in.

Mocht dit probleem niet worden hersteld, draai ik de geldkraan dicht

Toen ik vandaag thuis kwam deed was het internet weer traag. Deze keer met speedtest.nl niet alleen de upload maar ook de download laag.
Voor de zekerheid had ik de andere draadloze router niet terug aangezet om uit te sluiten dat het daar aan lag.

Toen ik bij Traffic Status keek, zag ik dat LAN4 een paar GB data had geupload, download niet zoveel. De andere LAN poorten stonden op 0 en de wireless ook laag. Maar het vreemde is dat op LAN4 de tv receiver aangesloten zit.
Deze uitgezet en het modem gereset, nu is de snelheid weer normaal. Ik weet dus niet of het enkel aan de reboot lag, of aan de tv receiver.

jouw probleem herken ik.
hier ook trage snelheid ( zie bijlage ).
telfort gooit het op een kapotte modem. Dan zijn er wel veel modem kapot getaan in de laatste 2 dagen.
Als ik de tv receiver uit mn modem gooi, dan schiet de verbinding omhoog. Voorheen nooit last van.

Telfort is lekke bbezig. Ze moeten ophouden met die teringgeintjes. We zijn betalende klanten

Ik denk niet dat Telfort of welke andere isp dan ook zijn klanten expres opzadelt met slechte verbindingen. En een defect aan het modem lijkt mij best n reële optie. Je moet natuurlijk ergens beginnen om iets opgelost te krijgen.
Overigens, zoals Enterpise hierboven al opmerkte, is speedtest.nl niet zo geschikt voor het meten van je snelheden. Mij 'n raadsel waarom deze site nog in de lucht is.

http://www.speedtest.net/nl/

Kijk eens wat hier uit de bus komt rollen?

hierbij de uitslag.
hoeveel modems zouden er deze week gesneuveld zijn? de laatste dagen lees ik niet anders dan trage internetverbindingen.
Ik begrijp het als je zegt dat Telfort, hun klanten niet opzettelijk opzadelt met trage verbindingen, maar waar blijft hun goed onderbouwde reactie en oplossing?

Badge
[quote=Davea]zojuist modem weer gereset en weer de speedtest gedaan.

quote]
Merkwaardige reactie: je bent nog met het forum en Telfort bezig jouw probleem helder te krijgen en wat er aan gedaan kan worden, en je dreigt tegelijk de betalingen aan Telfort te stoppen? Zou ik niet doen: dan krijg je problemen met de Telfort die je niet wilt.
Zullen we eerst eens kijken wat we er aan kunnen doen?
Kun je eens een snelheidstest doen met speedtest.net? Die is een stuk betrouwbaarder dan speedtest.nl
URL is http://www.speedtest.net/nl/
[quote=Stoney]zojuist modem weer gereset en weer de speedtest gedaan.

quote]
Merkwaardige reactie: je bent nog met het forum en Telfort bezig jouw probleem helder te krijgen en wat er aan gedaan kan worden, en je dreigt tegelijk de betalingen aan Telfort te stoppen? Zou ik niet doen: dan krijg je problemen met de Telfort die je niet wilt.
Zullen we eerst eens kijken wat we er aan kunnen doen?
Kun je eens een snelheidstest doen met speedtest.net? Die is een stuk betrouwbaarder dan speedtest.nl
URL is http://www.speedtest.net/nl/

voor gevolgen met Telfort, ben ik niet bang.
hier de resultaten. een oplossing graag?

Badge
Dit zijn wel heel rare waardes: vooral ook die ping van 157ms is niet normaal.
Heb je getest met WiFi of met een kabel tussen modem en PC?
Is dit bedraad gemeten of via 'n wifi verbinding? Misschien vind je dit soort vragen beetje muggezifterig maar het is van belang om helder te krijgen waar het probleem zich kan bevinden. Je speedtest laat iets opmerkelijks zien namelijk.

Met Wifi. Ik heb geen mogelijkheid om te testen met een kabel.

Wat is het opmerkelijke aan de resultaten? Ben benieuwd 🙂
Wifi. Heb geen pc met kabel, helaas.

Wat is er vreemd aan het resultaat?

Vinden jullie het niet vreemd, dat ook Telfort, niet een reactie geeft? Dit is toch een Telfort forum? Worden problemen hier wel geregistreerd?
Badge
Er zijn veel bronnen die de kwaliteit van je WiFi verbinding negatief beïnvloeden.
Denk aan een magnetron, wifi printer, apparatuur bij de buren, etc.
Testen via Wifi kan zeer afwijkende waardes laten zien, zoals je ziet in jouw geval.
Daarom wordt er altijd aanbevolen je pc met een LAN-kabel te verbinden en daarmee te testen.
maar heb geen pc. Alleen Ipads, waar we alles op doen. Werkte altijd perfect. Al 6 jaar. Maar waar denk je aan alw je de waardes, ziet?
Badge
Die 6 jaar zegt helaas niet veel over het nu: het kan zijn dat een van de buren onlangs een hele sterke (ver)storingsbron heeft aangeschaft. Telfort kan ook niets doen aan de kwaliteit van jouw WiFi verbinding.

Heb als eens de algemene tips hiervoor doorlopen?
https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-verbinding-267/uitleg-snelheid-jouw-internetverbinding-testen-31772
Ik beantwoord je vraag hier even omdat we anders het topic van Roel aan het kapen zijn 🙂
Wat opmerkelijk is heeft Stoney al duidelijk gemaakt. Zeer hoge ping. Maar wat me ook opviel was je upload. Die is bijna even hoor als je download. Ruim 7 mb.En dit terwijl Telfort max 5mb up aanbied.
Dit laatste feit is momenteel erg actueel en komt terug in diverse topics.
Ik ben er vrij zeker van dat dat geen toeval is en men is er druk mee bezig geloof ik.
Ik denk wanneer dit straks is opgelost er heel leuke cijfers uit de bus gaan komen. Alles heeft z'n tijd nodig dus houd moed. 🙂
ok, helemaal goed.
Alleen opmerkelijk dat Telfort, hier niets over zegt en ook telefonisch aangaf dat het modem heeel misschien kapot is.
Ik denk dan ' als ze met iets bezig zijn, waarom dan een nieuw modem'?
Heb je al geprobeerd om van wifi kanaal te veranderen? Als je bijv. , net als ik, in 'n flat woont met overal draadloze netwerken om je heen, die bijna allemaal nog op het zelfde kanaal zitten ook, is dat zeker de moeite waard. Bij mij tel ik al zo'n 40 netwerken. Sommige zijn qua signaalsterkte zelfs sterker dan mijn eigen signaal.
Reputatie 8
Badge +16
Het probleem zit niet in draadloos ofzo.

De VDSL-lijn is beroerd:

Wat voor ISRA-punt heb je en hoe is het modem hierop aangesloten?

(PS en liever geen Speedtest.nl gebruiken want dat is verouderd en werkt niet betrouwbaar)
@Franzki:

Ja dat zag ik ook maar ik kan het niet rijmen met de speedtest eigenlijk.
Reputatie 8
Badge +16
Eerst moet je VDSL-lijn van het bovenstaande plaatje goed zijn... daarna heeft het pas zin om naar Speedtest te kijken.

De VDSL-snelheid is veel te laag. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Het probleem kan bij Telfort zitten (in de koperbundels of DSLAM) maar kan ook bij de topicstarter zitten (defect modem of probleem tussen modem en ISRA-punt).

Daarom het advies om de bekabeling tussen modem en ISRA-punt eens goed na te lopen.
Ook kan het zin hebben om het modem eens opnieuw terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Als deze zaken niet helpen kan Telfort het modem vervangen of een KPN-monteur sturen om de lijn door te meten.
de dsl kabel is vervangen. Modem zit op de hoofdaansluiting ( heb er maar 1)
aansluiting is een wandplaatje met een stekker met 4 pennen.

In de router heb ik al eens van kanaal veranderd. Stond op AUTO, maar koos voor een willekeurig getal.
geen vetbetering. Oja.. fabrieksinstellingen zijn ook al eens terug gezet ( gisteravond).

Maar waar blijft de reactie van Telfort? Ik waardeer jullie input enorm, maar moet Telfor niet met een mededeling komen, als het hier om ' interne aanpassingen' gaat, zoals iemand in een andere topic, vermoedde
Reputatie 8
Badge +16
Over welke interne aanpassingen heb je het? Ik hou niet zo van complottheorieën.

Naar Wifi hoef je voorlopig niet te kijken zolang je DSL snelheid niet goed is.

Er lijkt me gewoon iets stuk... Weet je zeker dat er geen beroerd contact zit in je kabel of telefoonstopcontact?
Reputatie 8
Badge +16
@Davea,

Ik zie dat je contact hebt gehad met de klantenservice. De DSL kabel is vervangen. Het IS/RA punt heb je nagekeken en je gaf aan dat deze er goed uit ziet. Ook heb je het modem gereset.
Helaas hebben deze handelingen het probleem niet verholpen. Het modem blijft intrainen met een lage snelheid waarop is besloten om deze te vervangen. Het nieuwe modem ontvang je morgen vrijdag 19 juni tussen 12:30 en 14:30 uur. Laat je even weten of het probleem is opgelost wanneer je het nieuwe modem hebt aangesloten?

@Franzki, @Stoney, @Nisan,

Bedankt voor jullie reacties.

Stephen
Zal ik doen. Zodra het modem is vervangen zal ik opnieuw de snelheidstest, uitvoeren.
Er is dus geen verband met alle andere femomenen, met een lage snelheid? Iemand gaf hier al aan dat het nogal dagelijkse kost is, de laatste dagen en dat jullie hier intern mee bezog zijn en dat de snelheden die ik straks krijg, tot erg plezierig kan worden bestempeld.

🙂
Reputatie 8
Badge +16
@Davea,

Ik zag dat je had gereageerd in het topic van roelvandun maar jij ervaart een heel ander probleem dus daar kan er geen verband worden gelegd. :)
Ook al lijken veel problemen op elkaar uit onderzoek blijkt vaak dat deze niet hetzelfde zijn.

Stephen