plaats modem t.o.v. isra punt

• 25 februari 2013
  • 13 reacties
  • 9887 keer bekeken

Badge
Hallo

Ik heb al jaren telfort internet en sinds kort ook voip bellen (voip niet via telfort). Ik had voorheen isdn en een bijbehorend zyxel 2602 isdn modem. Nu ga ik over een week over naar een analoge lijn (isdn-sharing wordt er afgehaald door telfort, ik gebruik het dus toch niet meer vanwege voip) en ik kreeg daarom onlangs ook een nieuw modem, zyxel 2812 analoog. Dan ben ik weer up to date qua techniek en het heeft meer voip mogelijkheden e.d.

Nu was ik alvast het installatiepakket van de 2812 eens aan het bekijken en nu viel me op dat er staat dat de afstand tussen het isra punt (in mijn geval in de meterkast) en het modem niet meer mag zijn dan 2 meter. Nu is het in mijn geval, om praktische redenen (loop van de bekabeling e.d.) zo dat mijn modem op zolder staat, met vanuit de meterkast dus toch wel 5 á 10 meter 'telefoonkabel' tot aan mijn modem. Op zich heb ik het idee dat mijn verbinding prima is en snel in de omschreven situatie.

Nu vroeg ik me af: is dat echt zoveel gunstiger als ik mijn modem in de meterkast zou zetten? Dus vlakbij het israpunt? En zo ja, waarvoor is dat gunstiger? Snelheid en stabiliteit e.d.? 

Groeten,

Ronald

13 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Dat hoef niet als je een CAT 5  kabel hebt en een twisted pair pakt bv oranje wit en oranje heb je een goede verbinding, ik heb bij mij thuis ook dat gedaan en kpn (monteur) heeft toen zelfs isdn er ook op gezet en zijden dat dat geen probleem kon geven daar je twisted pair hebt dus lijkt mij dat dat geen priobleem oplevert klopt ook wel want bij het isra punt heb ik dezelfde waarden als op de eerste verdieping waar het modem staat maar ze willen dat uitsluiten om eventuele problemen met de kabel (van jezelf) uit te sluiten als er problemen zijn.
Badge
Ik heb een 'gewone' bouwmarkttelefoonkabel (2-aderig) naar boven lopen. Vervangen door Cat 5 kabel wordt wat lastig... Zijn die aders van een Cat 5 kabel groer in doorsnede bijvoorbeeld? Wat is het verschil met een 'gewone' telefoonkabel?
Badge
De lengte van de DSL kabel tussen het ISRA punt en het modem dient idealiter niet langer te zijn dan ong.50cm, hiermee voorkom je dat je teveel signaal verlies hebt. Vanaf het modem kan je dan een UTP-kabel naar zolder trekken
Reputatie 8
Badge +10
Wat toevallig...
Vandaag bij mijn zwager de nieuwe modem (P-2812HNU) geïnstalleerd als vervanger van de oude 2602H-D1A.
Dit in verband met de aankomende uitbreiding met ITV.
De oude modem stond ook met een dsl-kabel van een meter of 8 op de eerste verdieping, in een wandcontactdoos (varkenssnuitje) aangesloten.
Vanmorgen, voor het afkoppelen, nog even in de webinterface gekeken naar de performance.
Attainable downloadsnelheid: 10,5 mbps.

Vervolgens de nieuwe modem direct op het ISRA-punt in de meterkast aangesloten, dus op de grondkabel (rood/blauw) een rj11 geknepen (op 40 cm) en direct op het modem aangesloten.
Attainable downloadsnelheid: 17 mbps.

De postcodecheck geeft op deze postcode een max. aan van 14 mbps.

Ik wil dus maar zeggen... 😉
Badge

Vervolgens de nieuwe modem direct op het ISRA-punt in de meterkast aangesloten, dus op de grondkabel (rood/blauw) een rj11 geknepen (op 40 cm) en direct op het modem aangesloten.

Helaas heb ik dat bij mij thuis niet kunnen doen, ISRA is in de kelder en om t modem nu in zo'n vochtig hok te plaatsen gaat me net even te ver ;)
Maar je versluit goed aan bij wat Telfort aan raad en ik ook al gepost heb....
Reputatie 8
Badge +10

Maar je versluit goed aan bij wat Telfort aan raad en ik ook al gepost heb....

Wat je zegt, korte kabel tussen ISRA en modem, ethernet (UTP) naar de PC toe mag veel langer zijn, 15 meter of langer is geen probleem.

Ik heb ook xDSL-aansluitingen verzorgt op de wijze die cobus hierboven beschrijft en dat werkt ook goed, een getwist UTP-paar als DSL-kabel gebruiken.
CAT5 is voldoende en werkt (naar mijn ervaring althans) prima tot op een meter of 5/6.
Badge
Weer wat geleerd ;)
Ik heb hier nog een meter of 30 aan ongebruikte STP kabel liggen, misschien ga ik daar deze week maar eens mee sleutelen..
Badge
Beste mensen

Even een praktijktest gedaan: eerst in de huidige situatie (dus vanaf isra punt circa 8 meter 'bouwmarkttelefoonkabel' naar modem op zolder) 8 x ziggo speedtest en speedtest.nl gedaan. Gemiddelde download 10,2 en upload 0,7. En toen direct daarna (dus praktisch op het zelfde tijdstip, alle tests gedaan in 10 minuten tijd) het modem met een kabeltje van 1 meter aangesloten in de meterkast, laptop met kabel aangesloten op het modem en toen wederom exact dezelfde testen gedaan; dus echt wel representatief lijkt me. Wat schetst mijn verbazing: gemiddelde download 6,6 en upload 0,7!!! Dus download in de in theorie ideale situatie fors lager dan in de af te raden situatie! Hoe kan dat? Iemand een verklaring?

Kan het zijn dat dat is om dat ik isdn heb? (heb tot a.s. vrijdag nog isdn-sharing, daarna wordt het analoog en wordt mijn 2602 modem vervangen door een 2812).

Ben reuze benieuwd naar jullie meningen!

Groet

Ronald
Reputatie 8
Badge +17
Misschien dunnere koper draadjes met dat korte kabeltje
Badge
was het kabeltje dat bij het telfort zyxel 2812 modem zit (het ronde kabeltje met daarbij in de verpakking ook een telefoonstekker, niet het kabeltje dat in de modemdoos zelf zit). Ik neem toch aan dat dat een goede dikke kopere kabel is?

QUOTE]Misschien dunnere koper draadjes met dat korte kabeltje
[/quote]
Reputatie 8
Badge +10
was het kabeltje dat bij het telfort zyxel 2812 modem zit (het ronde kabeltje met daarbij in de verpakking ook een telefoonstekker, niet het kabeltje dat in de modemdoos zelf zit). Ik neem toch aan dat dat een goede dikke kopere kabel is?

Niet echt...
De koperdaadjes in dit ronde grijze kabeltje zijn naar mijn idee te dun.
Gebruik het platte kabeltje eens, die heb ik opengemaakt en gezien dat daar een iets dikkere draad inzit.

N.B. de dikte van de koperdraad is uiteraard niet zaligmakend, een tè dikke draad geeft onnodig veel weerstand en dat werkt averechts.
Maar iets dikker dan een mensenhaar lijkt me toch wel aan te bevelen.,, 😉
Badge
Tsja, das toch wel heel vreemd he? Dat een speciaal met een modempakket meegeleverd kabeltje van 1 meter het zo veel slechter doet dan 10 meter simpele telefoonkabel?
Reputatie 6
Badge +7
idd daarom ook mijn oplossing als je het modem niet bij het isra punt kunt zetten/hangen gebruik dan een utp kabel werkt uitstekend.

Reageer