beantwoord

Periodieke haperingen / ping spikes

• 29 juni 2020
  • 4 reacties
  • 99 keer bekeken

Ik heb glasvezel internet 50/50 en ervaar om de paar minuten een latency spike van zo’n 3 seconden! Ik kan hier geen ritme in ontdekken, soms is het vaak, dan gaat het weer een half uurtje goed. Dit is vooral heel erg irritant met voicegesprekken (Slack, Zoom, Webex) waarbij natuurlijk elke mseconde telt, 3 seconden missen in een gesprek is erg veel kan ik je vertellen. Ik heb deze verbinding al jaren, maar nu ik thuis moet werken valt mij dit pas op (wellicht is het dus al langer aan de gang. Met Netflix heb ik nergens last van, maar dit komt waarschijnlijk omdat deze diensten bufferen, iets wat met voicegesprekken logischerwijs niet kan.

Als ik een traceroute naar buiten doe zie ik dat de eerste hop de volgende node is: static.kpn.net (195.190.228.4)

Ik zet dan gelijktijden 3 pingen open:

• 1x naar mijn router
  • 1x naar de bovengenoemde eerste hop
  • 1x naar de google dns (8.8.8.8)

Tijdens een hick up zie je de ping tijden naar mijn router normaal blijven, maar naar de eerste hop en de google dns oplopen tot een goede 3000 ms.

Inmiddels is er een monteur geweest, maar die kan niks vinden. De demping van de vezel is laag en verder is de verbinding “fysiek in orde”. Dat geloof ik ook graag, maar mijn inziens zit het probleem op een hele andere netwerklaag.

Wat ik ook vreemd vind, is dat wanneer ik stevig download de pingtijden niet verder komen dan 150ms, maar bij een dergelijke hapering boven de 3000ms komen.

Mijn probleem lijkt overeen te komen met: https://forum.kpn.com/internet-9/latency-spikes-bij-static-kpn-net-496124 (betreft ook dezelfde eerste hop, toeval?).

Het pingen voor ik uit van een bekabelde machine die direct via een korte utp in de router hangt. Hiermee is het wifi mijn inziens uitgeslosten.

Dit drijft mij echt tot wanhoop, hopelijk kan hier iemand mij helpen. Anders zie ik gewoon geen andere oplossing dan te switchen van provider.

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 3 juli 2020, 15:36

Hoi @BasS, welkom hier. 

Ik moet meteen zeggen dat ik hier niet in thuis ben. Maar ik heb wel even de logging van de monteur gelezen en met een collega overlegd. Mijn collega gaf aan dat er niet direct wat over te zeggen valt. Ping verzoeken zoals deze zijn niet altijd reliable omdat core server e.d. niet altijd op pingverzoeken reageren waardoor je dit beeld dus ziet. Wireshark is dan een goede om gewoon het netwerk in zijn geheel gedurende langere tijd in de gaten te houden om te zien wat netwerkverkeer doet zoals de monteur ook al voorstelde. Heb je dat gedaan, kun je daar iets uithalen?

Bekijk reactie

4 reacties

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @BasS, welkom hier. 

Ik moet meteen zeggen dat ik hier niet in thuis ben. Maar ik heb wel even de logging van de monteur gelezen en met een collega overlegd. Mijn collega gaf aan dat er niet direct wat over te zeggen valt. Ping verzoeken zoals deze zijn niet altijd reliable omdat core server e.d. niet altijd op pingverzoeken reageren waardoor je dit beeld dus ziet. Wireshark is dan een goede om gewoon het netwerk in zijn geheel gedurende langere tijd in de gaten te houden om te zien wat netwerkverkeer doet zoals de monteur ook al voorstelde. Heb je dat gedaan, kun je daar iets uithalen?

Reputatie 8
Badge +12

Ben je hier nog mee bezig geweest? Heb je iets kunnen ontdekken?

Hi Bart,

Dank voor je reacties. Laatste hapering die ik gemeten heb was op “Tue Jun 30 16:25:03 CEST 2020”, sindsdien is het niet meer voorkomen. Normaliter gebeurt dit zo om de 3-10 minuten.

Heb vorige week daarom ook weer mijn eigen router in gebruik genomen en ook die draait nu meer dan een week zonder haperingen. Ik snap er niks van, aan onze kant is namelijk niets veranderd.

Jullie hebben ook niets veranderd? Of is het toevallig dat precies 1 dag na mijn post de haperingen verdwenen zijn?

Reputatie 8
Badge +12

Klinkt alsof de lijn zelf doorhad dat er fouten inzaten. Dat kan deze zelf gaan schakelen naar een stabiele lijn. Ik heb in ieder geval niets gedaan, maar ben blij te horen dat het nu goed werkt. 

Mocht er nog iets zijn, dan horen we graag van je. 

Reageer