Voor mijn werk moet ik sinds kort bellen via Cisco Jabber vanaf mijn mobiel. Die app gebruik ik dus om thuis te werken.
Buiten, via het mobiele netwerk van Vodafone, heb ik daarmee geen enkel probleem, ook in het buitenland onderweg en via de wifi van hotels geen problemen, alleen thuis achter mijn Telfort Experiabox v8 heb ik bij het voeren van telefoongesprekken korte onderbrekingen in de audio stream. Er valt niets weg, de gesproken zin van mij of van de andere kant stopt kort en gaat daarna precies op het punt van onderbreken verder.
Aangezien collega's via XS4All en Ziggo geen problemen hebben, heb ik van onze IT te horen gekregen dat het toch echt aan mijn eigen netwerk moet liggen.
Met Wireshark heb ik een aantal gesprekken vastgelegd en ik zie daar dat de pakketten vanaf mijn telefoon het netwerk ingestuurd worden met DSCP = “AF 41” of “EF PHB”, waarmee een hoge prio met low latency wordt gevraagd, maar alle pakketten die ik retour krijg van de Jabber server hebben een DCSP CS0 of CS1, wat de laagst mogelijke prio is.
In de Experiabox heb ik zitten spelen met de QoS instellingen en QoS uitgezet, maar dat maakt geen enkel verschil. Nu staat mijn Experiabox in Bridge mode en doet de Zyxel USG60 het meeste werk, maar daar hebben alle pakketten afkomstig van de externe Jabber server al de hoogste prio in de firewall.
Daarom mijn vraag: past KPN/Telfort in hun netwerk de DSCP vlaggen van (telefonie) pakketten aan?