beantwoord

Parental control Experia Box v10 ontbreekt!

• 4 januari 2020
  • 15 reacties
  • 839 keer bekeken

Recent is mijn Experia Box v8 vervangen door een v10. Helaas heeft de v10 geen functies als Parental Control. In mijn router instellingen staat dat Telfort dit specifiek geblokkeerd heeft?!? Heel vreemd!! In een tijd waarin internet beveiliging een hot topic is, kiest Telfort ervoor dat hun abonnementhouders zichzelf niet kunnen beschermen…

Bij de v8 router was het mogelijk om specifieke devices van internet connectie te blokkeren, zodat ze alleen in het interne netwerk zichtbaar zijn en niet voor de “buitenwereld”. Dit gaf mij extra beveiliging en ook ivm de privacy koos ik ervoor dat niet elk device (obv IP adres) met de buitenwereld contact maakt. Nu kan dat dus niet meer..

Graag zie ik dit aangepast! Extra beveiligings en privacy instellingen zijn in deze tijd juist een must!
Telfort, graag dit weer openzetten want jullie hebben dit specifiek geblokkeerd!! (WAN instellingen)

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 6 januari 2020, 18:40

Hoi @soepah, zoals al aangeven hierboven is parental control niet mogelijk in de Experia Box. Gelukkig zijn er wel een aantal alternatieven. Zie hier vooral dit topic van KPN. Daar in wordt ook over KPN Veilig gerept, dat kun je niet gebruiken, maar gelukkig hebben wij ook Telfort Veilig met dezelfde mogelijkheden. 

Bekijk reactie

15 reacties

Reputatie 8

Wil je een klein beetje wat instellen, kost je dat  € 60,-  op jaarbasis. Wordt een kostbaar grapje, als je bedenkt dat bijv. bij T-Mobile dergelijke instellingen in de router zelf zitten ingebakken.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @soepah, zoals al aangeven hierboven is parental control niet mogelijk in de Experia Box. Gelukkig zijn er wel een aantal alternatieven. Zie hier vooral dit topic van KPN. Daar in wordt ook over KPN Veilig gerept, dat kun je niet gebruiken, maar gelukkig hebben wij ook Telfort Veilig met dezelfde mogelijkheden. 

Reputatie 8

Vanuit het tweede plaatje is duidelijk dat het om een VPN “Client” instelling gaat.
(Connectie naar een server elders, zoals een “bedrijfsnetwerk”).

Er zijn verder nogal wat zaken in te stellen.
Doorgaans wat meer algemeen bekend is bijv. het L2TP protocol.

En de tweede, kan er maar 1 plaatje tegelijk in een bericht.

Geen probleem @Babylonia , kun je hier wat mee.

Reputatie 8

Dat ziet er netjes uit daar bij T-Mobile in de door hen gebruikte modem/router
Die denken meer klantgericht dan KPN/Telfort lijkt het ?
Zie in het menu verder ook een optie voor VPN. Of het daarbij om een VPN Client gaat of om VPN-server mogelijkheden, zou je die menu’s verder kunnen bekijken.

Uhm @Galdor68 niet te hard zeggen, mijn TM Huawei heeft het wel.:kissing:

Die zal geen TM firmware hebben gewoon de fabrieks firmware. De routers van arcadyan etc zelf zullen ook uitgebreidere firmware hebben.

Ik denk toch echt dat er gewoon TM firmware in zit, TM is niet zo kaal als KPN ze leverd.

Reputatie 8

Waar binnen het modem kun je zien dat dat geblokkeerd is?

Ik kan binnen de V10 niets over (geblokkeerde) parental control terug vinden.

Dit is zichtbaar binnen de tab “Internet” => “WAN instellingen” => “Internet” => “Internet configuratie”. De melding luidt: “De internetverbinding parameter configuratie is niet beschikbaar voor Telfort.”

Dat is een heel andere functie.
Daar waar bij KPN een PPPoE WAN connectie wordt gebruikt, met inlognaam en wachtwoord,
wordt bij Telfort een automatische verbinding gelegd, zonder gebruik van inlog + wachtwoord.

Er is wel een Firewall actief bij de V10, maar is verder niet in te stellen. Zie:
Status  --→  Geavanceerd  --→  de tab: Firewall  (= naar rechts scrollen bovenaan bij de tabs).

Reputatie 8
Badge +16

Je provider levert een modem met basisfunctionaliteit. Allerlei extra mogelijkheden kunnen optioneel aangeboden worden maar je kunt er geen rechten aan ontlenen. Daarnaast worden firmware-aanpassingen maar mondjesmaat doorgevoerd bij Telfort. Dus ik zou er niet teveel van verwachten.

Netwerktechnisch kun je dit in principe zelf oplossen… bijvoorbeeld met een tweede router en een tweede subnet dat niet naar buiten wordt gerouteerd.

Uhm @Galdor68 niet te hard zeggen, mijn TM Huawei heeft het wel.:kissing:

Die zal geen TM firmware hebben gewoon de fabrieks firmware. De routers van arcadyan etc zelf zullen ook uitgebreidere firmware hebben.

Uhm @Galdor68 niet te hard zeggen, mijn TM Huawei heeft het wel.:kissing:

Bij KPN ga je dat ook niet vinden, ik durf zelfs te stellen in bijna geen enkele door de provider verstrekte modem/router de providers met een fritzbox uitgezonderd

Hallo @hoipeter , diezelfde vraag stel je onder een andere forumnaam ook in het KPN-forum, weinig zinvol voor een Telfort-klant.

Kun je als alternatief geen gebruik maken van MAC-filtering in combinatie met Wifi aan/uit in de ECO-instellingen?

Dit is zichtbaar binnen de tab “Internet” => “WAN instellingen” => “Internet” => “Internet configuratie”. De melding luidt: “De internetverbinding parameter configuratie is niet beschikbaar voor Telfort.” Ik weet dat ik in deze sectie bij mijn v8 modem IP adressen voor diverse zaken kon blokkeren, of bijv. blokkeren voor bepaalde websites. Dat is een vorm van Parental control en deze zie ik graag beschikbaar. Telfort heeft het specifiek uitgezet.

Hallo @hoipeter , diezelfde vraag stel je onder een andere forumnaam ook in het KPN-forum, weinig zinvol voor een Telfort-klant.

Kun je als alternatief geen gebruik maken van MAC-filtering in combinatie met Wifi aan/uit in de ECO-instellingen?

Dat zal je bij KPN moeten aangeven er zal geen Telfort specifieke firmware upgrades meer komen. KPN is deels de partij die de opdracht geeft voor de firmware uiteindelijk koopt KPN deze voor hun klanten in of dat nu Telfort of KPN klanten is 

Reageer