P-2812HNU-F1 mogelijkheden

• 2 november 2012
  • 15 reacties
  • 5073 keer bekeken

Badge
  • Starter
  • 34 reacties
Hallo allemaal,

Ik overweeg om over te stappen van ADSL naar VDSL. Als consequentie ontvang ik dan het nieuwe modem P-2812HNU-F1.
Op dit moment heb ik het P-2602HW-D1A modem en gebruik de volgende opties:
- Wireless Mac filtering
- IPv6 (tunnel)
- Static routes (7x)
- Firewall rules WAN to LAN (15x inclusief custom port rules)
- Firewall rules LAN to WAN
- NAT en port forwarding (8x)
- Content filter (met schedule)
- Incoming Call blocking

Werken al deze opties ook zonder problemen en zonder beperkingen op het P-2812HNU-F1 modem?

Ik zie op dit forum diverse topics over problemen rond firmware, portforwarding en mac filtering maar zie door de bomen het bos niet meer wat er wel en niet werkt.

Jullie feedback is welkom.

Alvast bedankt, mlv

15 reacties

Reputatie 1
Badge
Heb net de modem/router geinstalleerd en even snel gekeken; 

- Wireless Mac filtering - Ja(generiek, niet alleen wireless) 
- IPv6 (tunnel) - Geen ervaring, er is VPN mogelijk. weet niet of dat ook voor IP6 geldt. 
- Static routes (7x) - ja, hoeveelheid lijkt mij geen probleem. 
- Firewall rules WAN to LAN (15x inclusief custom port rules) - Hier heb je een probleem: kan alleen op service(port) 
- Firewall rules LAN to WAN - Hier heb je een probleem: kan alleen op service(port) 
- NAT en port forwarding (8x) - geen probleem(hoeft geen firewall rules meer in te stellen, hebben ze eindelijk geautomatiseerd...)
- Content filter (met schedule) - schedule alleen op MAC of content (kijk even naar OpenDNS.org voor contentblokkering) 
- Incoming Call blocking - Nee 

Voordeel: QOS werkt nu volgens mij wel. 
Nadeel: magere firewall waardoor je niet meer op clientniveau regels kunt instellen. Ik mis de schedule, die is er nu alleen voor wireless. 
Badge
- Wireless Mac filtering - Ja(generiek, niet alleen wireless) --> Beetje jammer, ik gebruik nu het wireless mac filter om alle mobiele telefoons van alle vriendjes en vriendinnetjes van mijn netwerk af te houden. WPA-PSK is hier niet voldoende voor als je kinderen het wachtwoord weten.
- IPv6 (tunnel) - Geen ervaring, er is VPN mogelijk. weet niet of dat ook voor IP6 geldt.
- Static routes (7x) - ja, hoeveelheid lijkt mij geen probleem.
- Firewall rules WAN to LAN (15x inclusief custom port rules) - Hier heb je een probleem: kan alleen op service(port)
- Firewall rules LAN to WAN - Hier heb je een probleem: kan alleen op service(port)
- NAT en port forwarding (8x) - geen probleem(hoeft geen firewall rules meer in te stellen, hebben ze eindelijk geautomatiseerd...)
- Content filter (met schedule) - schedule alleen op MAC of content (kijk even naar OpenDNS.org voor contentblokkering) --> Dit is wellicht een verbetering. Ik gebruik inderdaad OpenDNS al. Werkt perfect.
- Incoming Call blocking - Nee --> Jammer, maar geen showstopper. Buren (met telfort internet) hadden last van iemand die constant 's nachts belde. Dit heb ik opgelost Call blocking. 

Voordeel: QOS werkt nu volgens mij wel.
Nadeel: magere firewall waardoor je niet meer op clientniveau regels kunt instellen. Ik mis de schedule, die is er nu alleen voor wireless.  --> Ik heb wel rules op basis van IP/Port nodig icm een schedule om bepaalde zaken alleen gedurende bepaalde uren en/of dagen open te stellen (voor de kinderen).

In ieder geval bedankt voor de feedback.

Gr mlv
Reputatie 1
Badge
Wireless Mac filtering - Ja(generiek, niet alleen wireless) --> Beetje jammer, ik gebruik nu het wireless mac filter om alle mobiele telefoons van alle vriendjes en vriendinnetjes van mijn netwerk af te houden. WPA-PSK is hier niet voldoende voor als je kinderen het wachtwoord weten.

dit is geen probleem, je kunt alle bekende mac adressen aanklikken als "allowed". Andere komen dan niet op je netwerk.

Ik heb voor de kids&friends een aparte router(linksys voor 3 euro op de rommelmarkt;-) gekocht die met schakelklok 's nachts uit gaat. Die moet ik nog met static route naar buiten routen.
Allemaal niet zo elegant maar het functioneert wel.
Badge
Dit is geen probleem, je kunt alle bekende mac adressen aanklikken als "allowed". Andere komen dan niet op je netwerk. --> Ik heb draai ook Hyper-V met zo'n 30 VMs. Ik heb geen zin om bij het uitrollen van een VM telkens het MAC filter aan te passen. 

Ik heb voor de kids&friends een aparte router(linksys voor 3 euro op de rommelmarkt;-) gekocht die met schakelklok 's nachts uit gaat. Die moet ik nog met static route naar buiten routen.
Allemaal niet zo elegant maar het functioneert wel. --> Dit is een aardig idee. Ik heb ook nog een Linksys WRT54G liggen met OpenWRT. Ik heb onlangs het Telfort Abuse team op mijn dak gehad en sindsdien heb ik alle telefoons van vriendjes en vriendinnetjes verbannen van mijn netwerk. (door middel van MAC filter)

Het MAC filter is echter geen probleem van Telfort maar een beperking in het modem zoals ik het in de userguide lees.
Reputatie 1
Badge
De nieuwe router werkt wel vele malen beter door de QOS. Nu heeft SIP geen last meer van downloads. 4 x Gb aansluitingen. Ik kan je aanraden toch over te stappen en de OpenWrt inzetten voor Kids&friends. Ander leuke optie is de 3G als fallback en de usb voor het sharen van een disk en printer. Heb ik nog niet uitgeprobeerd. Woensdag gaat de snelheid van 20 naar 30. Ben benieuwd of ik dan meer dan 15 Mb ga halen. Denk het niet....
Badge
Ik heb de upgrade van ADSL naar VDSL in gang gezet. Hoop toch wel de 25 mb/s te halen. (900m van centrale, weet niet of er glas naar wijkkast ligt)

Misschien ben ik wat te optimistisch.  😉
Badge
Nou succes, ik heb 4 weken geleden ADSL naar VDSL geupgrade en zou per 1 november actief zijn.
Sinds 1 november tot op heden helemaal geen internet meer.
Telfort geeft KPN de schuld en vice versa.
Badge
De nieuwe router werkt wel vele malen beter door de QOS. Nu heeft SIP geen last meer van downloads. 4 x Gb aansluitingen. Ik kan je aanraden toch over te stappen en de OpenWrt inzetten voor Kids&friends. Ander leuke optie is de 3G als fallback en de usb voor het sharen van een disk en printer. Heb ik nog niet uitgeprobeerd. Woensdag gaat de snelheid van 20 naar 30. Ben benieuwd of ik dan meer dan 15 Mb ga halen. Denk het niet....

Ik heb de WAN fallback op een WiFi AP staan en zo met de WiFi van de buren gedeeld (via WPA key gevraagd aan de buren), werkt goed, aangezien mijn Telfort nu niet werkt.
Reputatie 1
Badge
Vanmorgen overgegaan van 20Mb naar 30Mb. Modem/router was afgelopen weekend al omgewisseld. Ben alleen al mn port forwards kwijt geraakt maar na opnieuw instellen werkt dat ook weer. Remote mngt werkte gelukkig nog wel. Gelijk maar backup gemaakt. Even opletten dus als je overschakelt. 
Wat betreft snelheid, tot nu toe geeft de status een download van 22Mb aan, dit was 15Mb. Upload is nu 1,2Mb, dit was 1. 
Wat verder opvalt is het geheugengebruik. Dat was 22% maar staat nu op 83% CPU blijft beneden de 30%. 

Ben nog steeds blij dat ik overgestapt ben van Telfort 20Mb naar Telfort 30Mb). Ben niet blij met de non communicatie van Telfort maar dat is bij elke provider niet anders. Keus uit 10 slechte. 
Reputatie 1
Badge
@Plexforce

Ik heb de WAN fallback op een WiFi AP staan en zo met de WiFi van de buren gedeeld (via WPA key gevraagd aan de buren), werkt goed, aangezien mijn Telfort nu niet werkt.

Dit lijkt mij wel een goede deal met de buren.
Wat voor een Wifi ap heb je daarvoor gebruikt en moet de wifi ap dan nog in een speciale mode staan? 
Badge
Ik heb inmiddels het P-2812HNU-F1 modem ontvangen en in gebruik genomen.

Ik mis echter de mogelijkheid om meerdere Wireless Netwerken op te zetten door middel van het defineren van meerdere SSIDs.

Is deze optie uit de (Telfort) firmware verwijderd of doe ik iets fout?

Alvast bedankt voor de reactie, mlv
Badge
Inmiddels antwoord gevonden in een ander topic: https://forum.telfort.nl/thuisnetwerk-draadloos-269/meerdere-ssids-op-p-2601hn-f1-24811/#post282242

"Multiple SSID" is niet modelijk met de Telfort firmware.

mlv
Reputatie 1
Badge
@MLV 
Er wordt (stiekum, het zijn ook net pubers...) nieuwe firmware uitgerold(Firmware V3.11(TUE.5)-2_20121211) die wel de opties heeft voor ouders met pubers! 
  1. Extra (guest) wireless(max 4)
  2. parental control: op mac addr schedule kunnen zetten(max 20) 

Heb het net ingesteld dus heb nog geen ervaring. Ziet er wel hoopvol en mooi uit. 
Reputatie 8
Badge +17
@Pelikano: niet stiekum hoor, op het forum was het al bekend dat deze uitrol bezig was...
Reputatie 1
Badge
vanmorgen werd ik uit mijn bed gehaald door twee boze pubers....de parental control was gisteravond wel netjes ingeshakeld maar schakelde vanmorgen 6:30 niet vanzelf weer terug.
Vanavond de parental control nog maar een kans gegeven.  Ik hoop dat ik kan blijven liggen morgenochtend...

Reageer