beantwoord

overgaan van adsl naar glasvezel, beginnersvraagje

• 15 augustus 2017
  • 6 reacties
  • 373 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hoi, ik overweeg over te stappen van adsl naar glasvezel. Nu heb ik begrepen dat er in mijn meterkast een glasvezelmodem-dummy hangt (ik zie nergens aansluitpunten of iets dergelijks). Nu heb ik net gebeld met Telfort, en het is me nog onduidelijk wat ik waar moet aansluiten bij het (dummy) glasvezelaansluitpunt.
Ik heb nu een adsl en een Experiabox V8 modem. Hou ik dat modem ook? Omdat ik niet zo heel handig ben vraag ik me af wat ik straks allemaal moet doen als ik voor glasvezel kies. En kost het me dan inderdaad € 30 aansluitkosten? Dat zou wat apart zijn als vaste trouwe klant (vanaf worldonline, via tiscali). Alvast bedankt voor de reactie.
icon

Beste antwoord door Wieger DB 22 augustus 2017, 10:17

Slim dat je wilt overstappen naar glasvezel, TKamstra. Dat heeft de toekomst! Ik help je graag verder met je vragen. Wanneer je van ADSL naar Glasvezel overstapt dan gebeuren er een aantal zaken. Het begint natuurlijk met het aanvragen van een glasvezelabonnement. Om te beginnen zal de glasvezel in de woning moeten liggen. Dit kan je zelf als volgt zien; er komt dat een rode draad onderin de dummy binnen. Vaak als je een dummy hebt hangen, dan is de vezel al naar binnen geleid. Op deze plek zal een glasvezel NT geplaatst worden. Dit is het apparaat dat het glasvezelsignaal omzet naar een signaal waar je Experiabox mee kan werken. De Experiabox kan je aansluiten met een netwerkkabel(UTP kabel) op het NT. Zelf raad ik altijd aan hier even goed over na te denken. Door je Experiabox op een strategische plaats in je woning te zetten, heb je vaak een betere wifi verbinding. Je kan de Experiabox via een UTP kabel van enkele meters dan bijvoorbeeld in de woonkamer plaatsen in plaats van in de meterkast. Als je het modem centraal in huis wilt hebben, dan kan je het beste zelf een langere netwerkkabel kopen. Deze wordt niet meegeleverd namelijk.

Wat betreft de apparatuur is het vrij eenvoudig. Alle apparaten die je met ADSL gebruikt, gebruik je ook met glasvezel. Dus je hebt dezelfde TV ontvangers en hetzelfde modem. Alleen is er nu dus een NT erbij gekomen in plaats van de eerdere DSL kabel. Het moment dat je glasvezel opgeleverd wordt, dan komt een monteur van Guidion bij je langs om je NT te installeren. De monteur klikt het NT vast op de aansluitpaat en controleert of er licht over de glasvezel gaat. Wanneer dit het geval is, dan kan je zelf de installatie afronden. Soms kiezen klanten bij een overstap van ADSL naar Glasvezel voor een extra monteur. Persoonlijk vind ik dat niet noodzakelijk, aangezien bij ADSL alles al werkte en je alleen het modem op de NT hoeft aan te sluiten. Daarna moet alles weer werken.

Hopelijk heb ik je zo verder op weg kunnen helpen. Als je meer wilt weten, dan help ik je met alle plezier verder!

@jimny topper! thanks!
Bekijk reactie

6 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Je kunt het gratis nummer 0800 1707 van de afdeling sales bellen voor een eventuele bestelling en antwoord op je vragen
Reputatie 1
Badge
@jimny Dank je voor je antwoord. Maar op dit nummer word ik voor deze vraag doorverwezen naar het betaalnummer van Telfort. Vandaar dus dat ik hier op dit forum deze vraag stelde. Mijn vraag blijft dus staan, dus als iemand mij verder kan helpen met een antwoord op mijn vraag, dan alvast bedankt.
Reputatie 8
Badge +17
Het betaalnummer van Telfort is dan inderdaad een optie en het kost de normale gesprekskosten dus het is niet een duur 0900 nummer meer.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/bestaand-abonnement-wijzigen-naar-glasvezel.htm
Reputatie 7
Badge +13
Slim dat je wilt overstappen naar glasvezel, TKamstra. Dat heeft de toekomst! Ik help je graag verder met je vragen. Wanneer je van ADSL naar Glasvezel overstapt dan gebeuren er een aantal zaken. Het begint natuurlijk met het aanvragen van een glasvezelabonnement. Om te beginnen zal de glasvezel in de woning moeten liggen. Dit kan je zelf als volgt zien; er komt dat een rode draad onderin de dummy binnen. Vaak als je een dummy hebt hangen, dan is de vezel al naar binnen geleid. Op deze plek zal een glasvezel NT geplaatst worden. Dit is het apparaat dat het glasvezelsignaal omzet naar een signaal waar je Experiabox mee kan werken. De Experiabox kan je aansluiten met een netwerkkabel(UTP kabel) op het NT. Zelf raad ik altijd aan hier even goed over na te denken. Door je Experiabox op een strategische plaats in je woning te zetten, heb je vaak een betere wifi verbinding. Je kan de Experiabox via een UTP kabel van enkele meters dan bijvoorbeeld in de woonkamer plaatsen in plaats van in de meterkast. Als je het modem centraal in huis wilt hebben, dan kan je het beste zelf een langere netwerkkabel kopen. Deze wordt niet meegeleverd namelijk.

Wat betreft de apparatuur is het vrij eenvoudig. Alle apparaten die je met ADSL gebruikt, gebruik je ook met glasvezel. Dus je hebt dezelfde TV ontvangers en hetzelfde modem. Alleen is er nu dus een NT erbij gekomen in plaats van de eerdere DSL kabel. Het moment dat je glasvezel opgeleverd wordt, dan komt een monteur van Guidion bij je langs om je NT te installeren. De monteur klikt het NT vast op de aansluitpaat en controleert of er licht over de glasvezel gaat. Wanneer dit het geval is, dan kan je zelf de installatie afronden. Soms kiezen klanten bij een overstap van ADSL naar Glasvezel voor een extra monteur. Persoonlijk vind ik dat niet noodzakelijk, aangezien bij ADSL alles al werkte en je alleen het modem op de NT hoeft aan te sluiten. Daarna moet alles weer werken.

Hopelijk heb ik je zo verder op weg kunnen helpen. Als je meer wilt weten, dan help ik je met alle plezier verder!

@jimny topper! thanks!
Reputatie 1
Badge
@Wieger Dankjewel voor je reactie. Ik weet nu wat er precies gebeurt. Ik begrijp dus goed dat ik mijn Experiabox-modem wel hou en dat ik deze dus alleen maar op de NT hoef te verbinden met een UTP-kabeltje? Dat kan ik ook inderdaad.
Kan je me nog bevestigen of ik dat Experiabox-modem gewoon hou?

Nogmaals bedankt voor je reactie en @jimny natuurlijk ook nog. Hartelijke groet.
Reputatie 7
Badge +13
Hoi TKamstra, je bestaande Experiabox blijf je inderdaad gebruiken.

Reageer