Oude abbo van 20 mbit naar 30 mbit verhogen zinnig?

  • 22 juli 2013
  • 20 reacties
  • 3832 keer bekeken

Badge
Hoi!

Op dit moment heb ik een klassieke abbo van 20 mbit / 1 mbit voor €20/mnd. Dit is overgeheveld van Tiscali naar Telfort. Werkt prima. Heb een download van 16 to 17.7 mbit/sec, afhankelijk van gebruik van SSL. Ik kan wat meer snelheid gerbuiken. Telfort biedt voor mijn adres de 30/3 versie. Echter, de website geeft aan dat mijn maximale snelheid dan 18 mbt/sec wordt. Deze verbetering (max  van12.5%) ervaar ik als opmerkelijk weinig. Is zo'n kleine verbetering normaal? Of schat de werkooppagina van de website de downloadsnelheid te laag in?

Wie heeft ervaring met een upgrade van 20 mbit naar 30 mbit? Afstand tot mijn centrale is 750 meter.

20 reacties

Reputatie 8
Badge +10
De postcodecheck en dus de haalbare snelheid is leidend in zo'n overweging.
De schatting van de postcodecheck is over het algemeen vrij conservatief, 18 Mbps zal in de praktijk uitkomen op iets boven de 20 mbps.

Maar als je zegt dat je maximaal 18 Mbps kan halen dan twijfel ik aan de door jou aangegeven afstand tot de wijkcentrale van 750 meter.
Dan zou je, ongeacht of de verbinding ADSL of VDSL is, een (veel) hogere snelheid moeten kunnen halen.
Badge
De postcodecheck en dus de haalbare snelheid is leidend in zo'n overweging.
De schatting van de postcodecheck is over het algemeen vrij conservatief, 18 Mbps zal in de praktijk uitkomen op iets boven de 20 mbps.

Maar als je zegt dat je maximaal 18 Mbps kan halen dan twijfel ik aan de door jou aangegeven afstand tot de wijkcentrale van 750 meter.
Dan zou je, ongeacht of de verbinding ADSL of VDSL is, een (veel) hogere snelheid moeten kunnen halen.

De huidige snelheid is te verwachten aangezien ik een verlengde ISRA heb.
Reputatie 1
Ik kan je helaas geen antwoord geven op je vraag, omdat ik eigenlijk met exact dezelfde vraag zit. Ik "lift" dus even mee op jouw topic als je het niet erg vind.

Momenteel ook nog een oud 20/1Mbit abbo en daar op zich tevreden mee. Haal volgens het modem de max. snelheid, volgens speedtests ong. 80%, zowel up- als download. Nu zou ik m.n. graag de upload wat verhoogd willen zien en dus overweeg ik ook een 30/3Mbit VDSL abbo te nemen. De klantenservice zegt niet te kunnen vertellen wat voor snelheid ik zal gaan halen, wat ik vreemd vind aangezien ze toch een gemiddelde uit mijn postcodegebied (6229, Maastricht) moeten kunnen halen.

- Hoe weet je hoe ver je van de centrale zit?

- Waar vind je de postcode snelheidschecker? Ik kan die niet vinden. Wel voor zakelijk, en dan geeft ie max. 16Mbit aan wat zou kunnen kloppen met mijn huidige snelheden. Als dat de max. snelheid hier is, heeft overstappen (ondanks dat het maar een paar cent p/mnd duurder is) natuurlijk geen enkele zin (tenzij de upload daadwerkelijk hoger is, daar zie ik niks van terug bij die postcodecheck).
Badge


- Hoe weet je hoe ver je van de centrale zit?

Onder andere: http://www.bbned.nl/netwerk/postcodecheck


- Waar vind je de postcode snelheidschecker? Ik kan die niet vinden. Wel voor zakelijk, en dan geeft ie max. 16Mbit aan wat zou kunnen kloppen met mijn huidige snelheden. Als dat de max. snelheid hier is, heeft overstappen (ondanks dat het maar een paar cent p/mnd duurder is) natuurlijk geen enkele zin (tenzij de upload daadwerkelijk hoger is, daar zie ik niks van terug bij die postcodecheck).
Uploadsnelheid is veel stabieler. Daar ga je mee vooruit TENZIJ er iets heel bijzonders aan de hand is.  Verder is het een gok.

Ik ga het proberen. Het is maar 1 Euro per maand meer maar ik vermoed dat ik er zo'n 3.5 to 4 mbit/sec op vooruit ga.
Reputatie 8
Badge +16
Als je nu een ADSL-abonnement hebt en als het nieuwe abonnement ook ADSL is (omdat VDSL niet leverbaar is), verandert er helemaal niets... behalve de abonnementsprijs.
Reputatie 1
@Valmont: bedankt voor de link naar de postcode checker van BBned. Zie dat ik geen dienst van BBned moet afnemen, want die leveren niet meer dan 10mbit download op mijn postcode!?
Afstand tot de centrale is 2340 meter, geen idee of dat ver is in het kader van een gehoopte snelheidsverbetering (voornamelijk upload) bij overstap van 20/1 naar 30/2 abbo. Is dat dezelfde centrale als gebruikt door Telfort en anderen?

@Franzki: is jouw reactie bedoeld voor Valmont of voor mij? Volgens de Telfort klantenservice gaat het om een VDSL abbo als je overstapt naar 30/3, vandaar dat ik ook een nieuw modem zou krijgen.
Reputatie 1
30/3 abbo bedoel ik dus, niet 30/2.
Irritant dat je je eigen posts niet meer kunt wijzigen, hij toont een melding dat ik onvoldoende rechten heb.
Reputatie 8
Badge +10

Irritant dat je je eigen posts niet meer kunt wijzigen, hij toont een melding dat ik onvoldoende rechten heb.


Je kan je posts wijzigen tot 1 uur na plaatsing.
Reputatie 1
Dat zag ik net staan in de e-mail notificatie, echter zie je aan het tijdstip dat het niet lukt om te wijzigen, ook niet binnen een uur.
Ik heb het idee dat ie me meteen weer uitlogt, waardoor een wijziging doorvoeren natuurlijk niet meer lukt.
Reputatie 8
Badge +10

Ik heb het idee dat ie me meteen weer uitlogt, waardoor een wijziging doorvoeren natuurlijk niet meer lukt.


Dan log je toch gewoon weer in...
Het werkt al jaren probleemloos.
Reputatie 1
Wij hebben dit aanbod aanvaard maar let op want je krijgt een nieuw modem en moet in staat zijn dit aan te sluiten. Dat lukte wel maar toen werkte het op de ene computer wel en op de andere niet. Uren aan de telefoon met de helpdesk, mailverkeer, alles vergeefs. Uiteindelijk hulp ingeroepen van een bevriende professional die in een minuut de oplossing had gevonden. Dit grapje heeft ons veel meer gekost dan dat we erop vooruit zijn gegaan.
Badge
Wij hebben dit aanbod aanvaard maar let op want je krijgt een nieuw modem en moet in staat zijn dit aan te sluiten. Dat lukte wel maar toen werkte het op de ene computer wel en op de andere niet. Uren aan de telefoon met de helpdesk, mailverkeer, alles vergeefs. Uiteindelijk hulp ingeroepen van een bevriende professional die in een minuut de oplossing had gevonden. Dit grapje heeft ons veel meer gekost dan dat we erop vooruit zijn gegaan.

Ter lering, wat was er dan aan de hand en wat was de oplossing?
Badge
@Valmont: bedankt voor de link naar de postcode checker van BBned. Zie dat ik geen dienst van BBned moet afnemen, want die leveren niet meer dan 10mbit download op mijn postcode!?
Afstand tot de centrale is 2340 meter, geen idee of dat ver is in het kader van een gehoopte snelheidsverbetering (voornamelijk upload) bij overstap van 20/1 naar 30/2 abbo. Is dat dezelfde centrale als gebruikt door Telfort en anderen?
Ja, dat is dezelfde centrale. KPN verleent rechten aan andere providers om hiervan gebruik te maken. Wel zijn het KPN monteurs die de boel aansluiten. Kortom, een ongemakkelijke situatie die vooral tijdens technische problemen tot enorme vertragingen leidt - en voor zowel klant als callcenter agents tot enorme frustaties kan leiden (mogen zie niet over praten). 2340 meter is ver maar de kans dat je uploadsnelheid flink verbeterd is groot. Uploadsnelheid is gewoonlijk veel stabieler. Hoe hoger de theoretische (V)(A)DSL-snelheid, des te instabieler de verbinding wordt en des te meer snelheid je over afstand verliest. Vandaar dat bij stabiliteitsproblemen providers soms de snelheid van een klant in overleg verlagen. Kortom, van download zou ik niet teveel verwachten, de upload moet omhooggaan. Er zijn altijd uitzonderingen, maar internet is altijd een gok.
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki: is jouw reactie bedoeld voor Valmont of voor mij? Volgens de Telfort klantenservice gaat het om een VDSL abbo als je overstapt naar 30/3, vandaar dat ik ook een nieuw modem zou krijgen.

Het 30/3 abonnement is niet altijd VDSL. Je krijgt in principe altijd het nieuwste modem dus dat is ook geen betrouwbare indicatie. De enige betrouwbare indicatie is de Telfort postcodecheck. Als deze een snelheid boven de 20Mbps aangeeft, wordt het VDSL.


2340 meter is ver maar de kans dat je uploadsnelheid flink verbeterd is groot. [..] Kortom, van download zou ik niet teveel verwachten, de upload moet omhooggaan.

Je snelheid (up en down) kan fors omhoog gaan als er VDSL vanuit de wijkkast beschikbaar is.
Als je gewoon ADSL houdt of VDSL vanuit de centrale krijgt, zal de snelheidswinst vermoedelijk zeer beperkt zijn.
Het 30/3 abonnement is niet altijd VDSL. Je krijgt in principe altijd het nieuwste modem dus dat is ook geen betrouwbare indicatie. De enige betrouwbare indicatie is de Telfort postcodecheck. Als deze een snelheid boven de 20Mbps aangeeft, wordt het VDSL.

En als de check minder dan 20Mbps aangeeft, wordt het dan altijd ADSL? Bij mij geeft de check slechts 12Mbps aan. Maar mij gaat het voor al om de 3Mbps up, maar die zal ik met ADSL niet krijgen. 

Heb nu nog de 20/1 versie, modem traint in op ca 15Mbps (1740m van centrale). Zou dus kunnen dat ik er qua download op achteruit ga met VDSL, maar qua upload fors op vooruit ga. Volgens het grafiekje op http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2 zal ik er echter juist iets op  vooruit gaan (en dat zou rijmen met  het feit dat de postcodecheck de  snelheid conservatief inschat). Ga er hierbij vanuit dat er geen VDSL vanuit de wijkkast beschikbaar is, anders had de check wel een betere snelheid aangegeven.
Reputatie 8
Badge +10

En als de check minder dan 20Mbps aangeeft, wordt het dan altijd ADSL? Bij mij geeft de check slechts 12Mbps aan. Maar mij gaat het voor al om de 3Mbps up, maar die zal ik met ADSL niet krijgen.


Ja.
Als de check op jouw adres 12 Mbps aangeeft is en blijft je upload 1 mbps.
Je hebt dus ADSL en je houdt ADSL, een wijziging van je abonnement heeft geen zin.
Reputatie 1
Wij hebben dit aanbod aanvaard maar let op want je krijgt een nieuw modem en moet in staat zijn dit aan te sluiten. Dat lukte wel maar toen werkte het op de ene computer wel en op de andere niet. Uren aan de telefoon met de helpdesk, mailverkeer, alles vergeefs. Uiteindelijk hulp ingeroepen van een bevriende professional die in een minuut de oplossing had gevonden. Dit grapje heeft ons veel meer gekost dan dat we erop vooruit zijn gegaan.

Ter lering, wat was er dan aan de hand en wat was de oplossing?


slechts één verkeerd getal in het IP adres, heeft ons dus voor niks uren en euro's gekost
Reputatie 8
Badge +10


slechts één verkeerd getal in het IP adres, heeft ons dus voor niks uren en euro's gekost


Dan heb je zelf blijkbaar met instellingen zitten rommelen want aan het externe (WAN) IP-adres kan je zelf niets wijzigen.
Als je met fixed IP-adressen werkt en het lokale IP-adres van een PC verkeerd invoert heeft Telfort daar geen schuld aan lijkt me... 😉
Badge


slechts één verkeerd getal in het IP adres, heeft ons dus voor niks uren en euro's gekost


Dan heb je zelf blijkbaar met instellingen zitten rommelen want aan het externe (WAN) IP-adres kan je zelf niets wijzigen.
Als je met fixed IP-adressen werkt en het lokale IP-adres van een PC verkeerd invoert heeft Telfort daar geen schuld aan lijkt me... ;)
Allereerst maak je de aanname dat het om het WAN adres ging. Was dat het geval, dan had internet ook op zijn andere computer niet gewerkt. Dit is een hint dat het niet om het WAN adres ging. Ten tweede, zijn 'schuld' is niet relevant m.b.t. de vaardigheden van de technische helpdesk. Het lijkt mij evident dat de specialist aan de telefoon op z'n minst een kijkje neemt in de LAN-instellingen en de basisconfiguratie in de modem (dan was ook een eventuele verkeerde WAN IP-adres ook aan het licht gekomen).

Wij hebben dit aanbod aanvaard maar let op want je krijgt een nieuw modem en moet in staat zijn dit aan te sluiten. Dat lukte wel maar toen werkte het op de ene computer wel en op de andere niet. Uren aan de telefoon met de helpdesk, mailverkeer, alles vergeefs. Uiteindelijk hulp ingeroepen van een bevriende professional die in een minuut de oplossing had gevonden. Dit grapje heeft ons veel meer gekost dan dat we erop vooruit zijn gegaan.

Ter lering, wat was er dan aan de hand en wat was de oplossing?


slechts één verkeerd getal in het IP adres, heeft ons dus voor niks uren en euro's gekost

OK, bedankt voor de respons.
Reputatie 8
Badge +16
Telfort geeft *formeel* geen support op problemen binnen thuisnetwerken. Ze gaan er vanuit dat je alles dynamisch zet en de DHCP-server van het  modem gebruikt. Tussen de regels door lees ik dat er bij jou een probleem was met een statisch adres in combinatie met verandering van het subnet.

Ze hadden wel de vraag kunnen stellen of de computer een ip-adres kreeg in de juiste reeks...

Overigens zou ik het zelf veel handiger vinden als de Arcadyan gewoon hetzelfde subnet zou hebben als de Zyxels.... scheelt een hoop gedoe.

Reageer