beantwoord

Oranje service lampje brandt en geen internet bij installeren modem

• 10 december 2018
  • 24 reacties
  • 2095 keer bekeken

Reputatie 1
Allen,

ik heb donderdag mijn modem ontvangen, vrijdag werd het internet aangesloten. Nu probeer ik vandaag (maandag) mijn modem te installeren, echter krijg ik geen verbinding met internet.

• Wireless en power branden keurig groen
  • Service lampje is oranje/rood
Ik heb reset al geprobeerd, daarnaast heb ik dubbel gecheckt dat telefoonstekker is aangesloten op DSL ingang. Vanuit andere topics op het forum begrijp ik dat dit een vaker voorkomend probleem is en dat hiervoor contact nodig is met Telfort, klopt dit?
icon

Beste antwoord door Babylonia 12 december 2018, 21:38

Bijgevoegd de opengemaakte stekkerdoos. Hier zijn inderdaad rood en blauw aangesloten.
Nee, dat is niet juist. Ik zie geen rood maar bruin.
Als ik de vergrote foto goed bekijk betreft het een zelf samengestelde bekabeling, waarbij een ethernet netwerkkabel is gebruikt. Per "lijntje" / contact zijn daarbij twee kerndraden van die netwerkkabel gecomnineerd om daar de "(V)DSL" internet data doorheen te laten gaan. De kleurcodering is anders als wat normaal bij "telefoondraad" wordt toegepast.

Ik zie een combinatie van bruin en bruin/wit, en blauw en blauw/wit.
Kan op zichzelf prima (ethernet is zelfs beter als originele KPN-bekabeling door de betere "twisting"), maar omdat het een niet "KPN bekabeling" betreft, vermoed ik dat het echte KPN hoofd aansluitpunt (ISRA-punt) waar de KPN grondkabel in je woning komt, toch nog op een andere plek is aangebracht. En juist die plek zou je moeten vinden en kijken hoe daar de KPN-grondkabel met die "ethernet netwerk bekabeling" is verbonden.
Bekijk reactie

24 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Kun je een foto plaatsen van een opengemaakt indien mogelijk van het aansluitpunt
Reputatie 1
Kun je een foto plaatsen van een opengemaakt indien mogelijk van het aansluitpunt

ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, het is een aansluiting met telefoonstekker (4 punten - https://webshop.telfort.nl/nl/227143/telefoonstekker/).
Reputatie 8
Badge +17
De aansluitdoos waar deze stekker ingaat
Reputatie 8
Badge +16
Kun je een foto maken van het aansluitpunt waar je het modem op aansluit en deze hier posten?
Reputatie 8
Dat is de buitenkant. Het gaat om de binnenkant. (Zoals ook @jimny aangeeft "opengemaakt").

Mogelijk dat het een doorlus aansluiting is van een ISRA-punt elders in je woning, of anderszins het aansluitpunt "vertakkingen" heeft, waardoor de internetconnectie feitelijk niet plaatsvindt.

Helaas is een mooi voorbeeld hoe je het een en ander zou kunnen doornemen als voorbeeld, waar ik eerder geregeld naar verwijs, door Telfort weg gehaald.
Reputatie 1

Reputatie 1
Dit is de aansluiting, waarbij ik het voorplaatje eraf heb geschroefd. Voor mij zat een vriend in deze woning, hij heeft dezelfde aansluiting gebruikt, dus verwacht niet dat er problemen zijn in de aansluiting.

Ik heb in de meterkast gekeken, hier zit geen andere aansluiting oid.
Reputatie 8
Dat is slechts nog het voorplaatje eraf. Nog steeds niet de informatie waar we op zitten te wachten.
Het gaat om de bedrading "achter" die voorplaten.
Dus feitelijk als je kijkt in de bedrading "in de muur" en hoe dat verder is aangesloten.
(Doorgaans een kunststof doos waar een PVC leiding op uitkomt, en bekabeling uit die leidingen aan de onderdelen "ervoor" zijn vastgemaakt).

Eerder had ik een fraai voorbeeld met foto's erbij, maar die zijn kennelijk weggehaald door Telfort. Dat was een stuk makkelijker geweest in uitleg.
Reputatie 1
Dus ik begrijp dat jullie opzoek zijn naar hetgeen wat hier achter zit?

Ik wacht even op de reactie van Telfort zelf of het nodig is om inderdaad alles los te halen, aangezien het dus hiervoor wel werkt bij vorige bewoner, er is niets veranderd aan de aansluiting in de stekkerdoos. Daarbij is lijkt het in de andere topics vaker aan de kant van Telfort te zitten.

Wat verwachten jullie dat er niet goed zit, omdat deze aansluiting eerder wel werkte? Ik zal dan overwegen om alles los te halen.
Reputatie 8
Een plaatje van aansluitingen zegt meer dan een vage omschrijving van een "vorige bewoner".

En heeft verder niets met Telfort te maken, maar met de telefoon installatie / bekabeling van een woning hoe iets individueel in een woning is aangelegd.
1001 verschillende woningen 1001 verschillende situaties. Daar willen we eerst inzicht in krijgen.

Als je een hapering hebt in de motor van een auto, zal een monteur ook even onder de motorkap willen kijken alvorens met verdere conclusies of aanbevelingen te komen.
Als voorheen alles wel werkte kan het nog zijn dat inderdaad buiten de deur de aderparen gewisseld zijn om welke duistere reden dan ook. Of dat je lijn om welke reden dan ook toch niet actief is.
Reputatie 8
Badge +17
Omdat het bij die vriend wel gewerkt heeft weet ik haast wel zeker te weten dat je verbinding op het andere aderpaar is geleverd, standaard is het vaak over de blauwe en rode bedrading en het andere andere aderpaar is het vast en zeker de oranje en witte bedrading waarvhet signaal op staat.
Reputatie 8
Badge +9
Hoi ingmar, leuk dat je een abonnement bij ons hebt aangevraagd, en welkom op het forum! 🙂 Ik begrijp dat je aan de slag bent gegaan met het aansluiten van het modem, maar dat je nog geen verbinding krijgt. Goed dat je het aangeeft, ik denk (net als de rest) graag met je mee.

Fijn dat je gegevens al in je forumprofiel staan. Ik zie dat het signaal klaar is voor de installatie, en ik zie dat je verbinding wel gewoon op het eerste aderpaar staat. Als je in de aansluiting kan zien welke draadjes aangesloten zijn, dan moeten dat blauw en rood zijn. Hoe is de kabel vanaf dat aansluitpunt verbonden met het modem? Welk modem heb je, en welke lampjes zijn aan op dit moment?
Reputatie 1
Ik heb vanmiddag ook gebeld met Telfort, kreeg toen te horen dat het een week kan duren totdat je internet hebt, vanaf de datum die vermeld staat dat kan worden begonnen met aansluiten. In mijn geval was dit 7 december.

Bijgevoegd de opengemaakte stekkerdoos. Hier zijn inderdaad rood en blauw aangesloten. Kan het zijn dat deze verkeerd om zitten?

Ik had hem vervolgens met de telefoonstekker aangesloten op de DSL poort van modem. Wanneer ik deze dan aanzetten ging eerst power branden, vlak daarna wireless, paar minuten later oranje lampje bij service.

Het modem dat ik heb ontvangen is de experia box V10.

Reputatie 8
Bijgevoegd de opengemaakte stekkerdoos. Hier zijn inderdaad rood en blauw aangesloten.
Nee, dat is niet juist. Ik zie geen rood maar bruin.
Als ik de vergrote foto goed bekijk betreft het een zelf samengestelde bekabeling, waarbij een ethernet netwerkkabel is gebruikt. Per "lijntje" / contact zijn daarbij twee kerndraden van die netwerkkabel gecomnineerd om daar de "(V)DSL" internet data doorheen te laten gaan. De kleurcodering is anders als wat normaal bij "telefoondraad" wordt toegepast.

Ik zie een combinatie van bruin en bruin/wit, en blauw en blauw/wit.
Kan op zichzelf prima (ethernet is zelfs beter als originele KPN-bekabeling door de betere "twisting"), maar omdat het een niet "KPN bekabeling" betreft, vermoed ik dat het echte KPN hoofd aansluitpunt (ISRA-punt) waar de KPN grondkabel in je woning komt, toch nog op een andere plek is aangebracht. En juist die plek zou je moeten vinden en kijken hoe daar de KPN-grondkabel met die "ethernet netwerk bekabeling" is verbonden.
Reputatie 1
Direct naast deze aansluiting zit een doos met aansluiting voor coax. Verder zit er in die hoek een aansluiting voor Ziggo, welke bestaat uit een kastje met coax en splitter.

In de meterkast hangt wel een losse kabel, zoals weergeven op de foto. Net buiten mijn deur hangt nog een uiteinde van een UTP kabel. Ik woon in een oud pand in de stad, waar op iedere verdieping een woning zit.
Een blauwe kabel of een ISRA kastje kan ik niet vinden.

Reputatie 8
Die doorgesneden kabel van dat "trosje" aan lichtgrijze kabels, is een "Ziggo" coax kabel.
De rest van dat trosje zijn denk ik eveneens coax kabels.

Maar achter die dikke lichtgrijze kabels, zie ik nog een tweede trosje aan iets donkerder grijze kabel. Dunner en waarvan ik denk dat het "telefoonkabel" is of de eerder genoemde ethernet netwerkkabel.

Je zou eens kunnen kijken waar dat achterste trosje aan iets dunnere kabels naar toe gaat.
(Ergens bij aansluitingen die naar onderen gaan).
Reputatie 1
Dank voor de hulp en de tips. De donkerder grijze kleur is hetzelfde trosje, helaas. Het is me nu wel gelukt om via verdiepingen onder mij de telefoonkabel te volgen. Deze gaat vanaf benden langs mijn voordeur het plafond in, daarna ben ik hem kwijt en weet ik niet welke kant deze opgaat.

Wel heb ik een dubbel plafond gevonden in de meterkast, hier komt de eerder getoonde coax kabel binnen, daarnaast zit nog een kabel. Deze lijkt op een telefoon kabel, ik heb het vermoeden dat deze kabel loopt van de stekkerdoos die ik als eerste heb gevonden, en de kabel die los bij mijn voordeur hangt, dus niet degene die het plafond ingaat.

Ik ga morgen nogmaals proberen om de kabel die het plafond ingaat te volgen, en zo te localiseren waar mijn "KPN" punt is. Kan het zijn dat de loshangende utp kabel bij mijn voordeur verbonden moet worden aan de telefoonkabel die nu het plafond ingaat vanaf beneden, en dat dit er in ieder geval voor zorgt dat ik internet heb?

Gr Ingmar
Reputatie 8
Kan het zijn dat de loshangende utp kabel bij mijn voordeur verbonden moet worden aan de telefoonkabel die nu het plafond ingaat vanaf beneden, en dat dit er in ieder geval voor zorgt dat ik internet heb?
Ikzelf kan geen zinnig woord aangeven of een UTP kabel bij je voordeur de kabel zou zijn die bij je uitkomt in de contactdoos bij de foto die je eerder plaatste? Alleen jezelf kan dat bepalen.

Herken je aan het uiteinde dezelfde kleurcodes en draadjes zoals die ook bij die opengemaakte contactdoos te zien zijn??

Misschien dat je met wat hulpstukjes, plus wat korte kabels met stekkertjes aangekoppeld aan een "kabelstester" kunt controleren of het dezelfde kabel is?? Maar dan nog moet dat ergens verbonden zijn of worden met een KPN grondkabel.

Voorbeelden van ISRA-punten:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/hoofdaansluiting-vinden.htm
https://www.elektra-info.nl/telefoon/
https://www.youtube.com/watch?v=-yOryHFZcog
https://www.youtube.com/watch?v=otisV4R69gU&feature=youtu.be&t=124

Ouderwetse "lasdop":
https://www.youtube.com/watch?v=qkxNb_p-svU
Reputatie 1
De kabel van KPN is gevonden! Het lijkt erop dat de aansluiting is weggewerkt in het plafond. Vanuit het plafond komt weer een kabel naar beneden met de gezochte rode en blauwe draad. Deze aangesloten op modem, en dit werkt.

Het nu met kroonsteentje deze provisorisch aangesloten op kabel die uitkomt bij telefoonstekker in woonkamer. Dit getest en heb nu internet en TV :)

Bijgevoegd een foto van de huidige aansluiting. Via de rechter PVC pijp gaat een grijze telefoonkabel het plafond in. Vervolgens kwam er opnieuw een grijze kabel naar benden, deze heb ik gestript om aan te sluiten op de kroonsteen.
De UTP kabel waar dit op is aangesloten gaat vervolgens via mijn meterkast door de muur naar de woonkamer.

Gaat deze manier van aansluiten ten koste van de snelheid? Is het handig om hier nog iemand met verstand ernaar te laten kijken?

Reputatie 8
Badge +16
De manier van aansluiten is niet juist...

De aderparen van de onderste kabel zijn per kleur getwist. Je moet ze dus ook als paar gebruiken. Hiermee voorkom je storingen. Je kunt bijvoorbeeld blauw aansluiten op bruin... en dan rood aansluiten op bruin/wit. Daarbij maakt het niet uit welk aderpaar je kiest (bruin, oranje, groen, blauw). Zolang je ze maar als paartje gebruikt. En dat geldt natuurlijk ook voor het telefoonstopcontact aan de andere kant, dat zit nu ook niet goed.

Zoiets:

Parallel aansluiten (twee draadjes tegelijk gebruiken) is helemaal af te raden. Het kan storingen geven op het hoogfrequente VDSL-signaal.

Los daarvan kan het nog interessant zijn om te zien waar de oorspronkelijke kabel vandaan komt... maar het plafond openbreken is ook weer zo'n gedoe...

[Edit] heel lelijk plaatje in Paint gemaakt en toegevoegd...
Reputatie 8
Badge +9
Hoi ingmar, fijn dat het met de tips van Babylonia en Franzki gelukt is en je verbinding werkt! Hoe gaat het sinds dien met internet en tv kijken? Als ik iets voor je kan doen, laat het gerust weten.
Reputatie 8
Badge +9
Goedemorgen ingmar, ik heb nog geen nieuw berichtje van je voorbij zien komen, ik hoop dat dat een goed teken is 🙂 Laat het ons hier gerust weten als je een update hebt, of als we je ergens mee kunnen helpen.
Reputatie 1
Heb het nu inderdaad aangesloten, internet en televisie hebben het tot nu toe prima gedaan. Dank voor de hulp.

Reageer