beantwoord

Oorzaak matige internet verbinding achterhalen

• 12 december 2014
  • 16 reacties
  • 831 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo Forum,
Binnenkort aan mij de dankbare taak om het 'langzame internet' bij een kennis op te lossen. Ik start deze thread om goed voorbereid aan de slag te kunnen.
(1) Als eerste vraag: welke snelheid is praktisch haalbaar?
De Telfort postcode check geeft "Maximaal haalbare snelheid op uw adres: 49 Mb/s", men heeft een 50/5 Mb/s Telfoot abonnement. Is het nu reëel om te verwachten dat je bv met Ookla speedtest (www.speedtest.net) voor download best 30 Mb/s of meer kunt halen? (interactieve TV verbinding eruit, niet via WiFi. modem eerst opnieuw opstarten, etc, zie sticky post hierover) Ervaring? (zelf haal ik thuis via mijn (Telfort) 50/50 Mb/s glasvezel keurig 50+ up/down, alles gewoon aangesloten prima dus).
(2) Waarschijnlijk heeft het modem interne meetwaarden die aangeven wat de actuele kwaliteit van de verbinding is. Wat zijn richtwaarden die ik kan verwachten?
(3) Kan de Telfort helpdesk deze waarden op afstand uitlezen?
(4) Het adres is in de oude binnenstad van Utrecht, mogelijk verouderde grond-kabels etc. Houdt de Telfort Postcode check hier rekening mee?
(5) op dat adres is er geen analoge telefoonaansluiting. Moet er dan wel of geen filter in de aansluiting zitten?
Bij mijn eerste bezoek wil ik:
- nakijken of het modem 'dicht' bij de kabelaansluiting is geplaatst
- er een korte en degelijke kabel tussen modem en aansluiting zit (zonder filter, zie vraag 5)
- er geen andere (al dan niet gebruikte) kabels zijn aangesloten op de hoofdaansluiting
- met Ookla een kijken welke snelheid ik haal als enige aangeslotene op het modem dicht bij de hoofdaansluiting)

Iemand nog suggesties voor de eerste analyse?
icon

Beste antwoord door TR6PI 8 februari 2015, 21:50

Uiteindelijke oplossing van de trage internet ervaring:
De modem bleek (zie berichten hierboven) een perfekte verbinding op te zetten naar de Telfort centrale. Ondanks het feit dat er in huis een lange kabel tussen het aansluitpunt en de modem zat met een rommelig isra punt. Er zat geen splitter tussen (geen analoge telefoon). Met een netwerk kabel direct op de modem was ook de volle snelheid mogelijk, zowel up als down.
Het probleem zat hem in het feit dat iedereen zijn smartphones en PC's draadloos op de ene access point had aangesloten.
Met behulp van een scan-tool heb ik twee relatief rustige WiFi (B/G) kanalen in de range 1-6-11 gevonden. Een voor het Telfort modem. De andere voor een tweede access punt dat wired met het eerste is verbonden (geen draadloze 'repeater'). Beide B/G access points ingesteld op 20 MHz bandbreedte. Het is in de binnenstad van Utrecht, dus de kans op simultaan gebruik van twee kanalen leek mij zo-wie-zo laag. Voor het tweede access point koos ik bewust een dual band router (op hetzelfde subnet met DHCP uitgeschakeld). Dus een derde access point (WiFi G). Ook de plaats van beiden zo goed als mogelijk gemaakt. Alle Access points hebben dezelfde WPA2 key, maar verschillende SSID's. Met dezelfde SSIDs zou men in huis snel kunnen roamen, maar het blijkt dat veel apparaten te lang aan een relatief zwak signal bleven hangen. Moet wel kunnen lees ik, iets voor een andere keer. Mijn dank in ieder geval aan dit forum!
In ieder geval was men tevreden met het resultaat!
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

16 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Bij een 50Mbps abonnement en een 49Mbps postcodecheck zal deze snelheid gewoon gehaald moeten worden. Bij de postcodecheck is al rekening gehouden met de kwaliteit van de bekabeling.

Dat betekent dat het modem een intrainsnelheid van 49Mbps of meer weergeeft als downloadsnelheid. Die waarden zie je in het modem, maar Telfort kan deze ook op afstand uitlezen.

Een fatsoenlijke Speedtest website zal door protocol overhead iets lager aangeven. Maar 44Mbps of hoger zou dan bekabeld mogelijk moeten zijn. Natuurlijk met ITV uitgeschakeld en geen downloadverkeer.

Voordat je begint is het wellicht nu al handig als je kennis aangeeft welk modem er aangesloten is en welke snelheid het modem op de statuspagina aangeeft. Dan heb je namelijk een goed uitgangspunt om je speurtocht te starten.

Als er geen telefoonverkeer over de koperlijnen gaat, mag de DSL-splitter verwijderd worden.
Reputatie 1
Franzki,
Dank voor het duidelijke antwoord!
Mijn volgende stappen zijn details mbt het modem (e.g. waar de intrain snelheid uit te lezen) en het Telfort Account (zeker weten welk snelheid ze hebben :-)). En uiteraard langs gaan in Utrecht. Zodra meer dan update ik deze thread.
Reputatie 8
Badge +16
Veel zaken zijn in elk geval "remote" te doen als je kennis zelf de juiste informatie kan geven...

Kan die kennis niet even hier een account aanmaken en wat info neerzetten?
Reputatie 1
Hallo Forum,
Wat aanvullende informatie mbt het modem: het is een Zyxel P-2812HNU-F1. Ik heb de User Guide gedownload en begrijp dat ik via Maintenance / Diagnostics / DSL Line / DSL line status (page 271) relevante informatie mbt de actuele ADSL verbinding kan vinden (noise margin downstream, output power upstream en attenuation downstream). Zodra ik ze heb meld ik mij weer voor een juiste interpretatie van de getallen.
Weet iemand of ergens ook de onderhandelde ADSL up/down snelheden afgelezen kunnen worden? (misschien hier: Page 81 in par. 3.4: Connection Status / System Info / VDSL WAN rate?).

Hopelijk krijg ik snel informatie over het user account etc. zodat ik ook aan de Telfort helpdesk kan vragen wat zij 'zien'. Tot nu toe zijn de klachten over de internet snelheid sneller ontvangen dan wat simple feitjes over het modem en de verbinding...
Reputatie 8
Badge +16
Ik krijg de indruk dat je het heel degelijk aan wilt pakken... maar de vraag is of je het jezelf zo moeilijk moet maken.

Laat gewoon die kennis van jou even hier aansluiten in het topic. Dan kunnen we met 2 of 3 gerichte vragen een vrij nauwkeurig beeld krijgen van wat er speelt. Nu fungeer jij als doorgeefluik en dat is alleen maar onhandig.

Verder moet je je niet teveel van de handleiding van het modem aantrekken want die is bedoeld voor de generieke firmware.
Reputatie 8
Badge +16
[toevoeging]

Als je de DSL Line Status laat kopiëren en plakken en hier het bovenste deel neerzet, dan heb je ongeveer antwoord op al je vragen.

Veel meer dan dat kan Telfort Webcare ook niet zien.
Reputatie 8
Badge +16
@TR6PI,

Wat fijn dat jij het trage internet bij je kennis wilt oplossen. Ik sluit me echter aan bij wat Franzki heeft aangeven. Breng de kennis naar het forum! Dat is het beste en makkelijkste voor iedereen. :)

Stephen
Reputatie 1
Ik ben het met jullie eens, Maar moet hier even 'doorheen'. Er is ter plekke maar een persoon met wie ik wellicht een TeamViewer sessie kan opzetten om zo het modem te bekijken, en laat die nu net even afwezig zijn. Hopelijk heb ik nog even tijd! Het enthousiasme op dit forum om te assisteren is perfect!
Reputatie 8
Badge +16
Maar die ene persoon kan toch ook even een account aanmaken op dit forum?
Want dit forum is juist een mooie plek om kennis te delen.
Reputatie 1
Hallo Forum,
excuses voor de vertraging, maar dit zijn de getallen die ik aflees (ik kan nu remote inloggen):
noise margin upstream: 19 db
output power downstream: -14 db
attenuation upstream: 12 db
noise margin downstream: 12 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 12 db
loop length is 324m
Zijn dit bruikbare waarden?
Reputatie 8
Badge +16
Hier heb je zo weinig aan...
Waarom post je alleen deze regels?

Ik wil liever snelheden zien...
Zowel werkelijk als attainable en zowel up als down.

Je kunt dus de hele lap tekst posten totdat het tone spectrum begint...
Reputatie 1
Uiteraard en met excuses voor de onvolledigheid:

Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F15067F0D752D8 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 19 db
output power downstream: -14 db
attenuation upstream: 12 db
noise margin downstream: 12 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 12 db
loop length is 324m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 4.00 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate upstream: 5200 kbps
interleaving delay downstream: 8.00 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 51998 kbps
attainable rate upstream: 15928 kbps
attainable rate downstream: 75059 kbps
linetype: VDSL
Profile: 17a
operational uptime: 7 days, 7:00
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 763
CodeViolations far end: 28
FEC far end: 2593
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=3

nFormat=(nBandIndex, (nLimit_firstToneIndex, nLimit_lastToneIndex), (nBorder_firstToneIndex, nBorder_lastToneIndex)) nData="
Reputatie 8
Badge +16
Prima lijntje... niks meer aan doen.

Je haalt netjes 52/5, dus de volle snelheid van het abonnement.
Reputatie 1
Mooi dank je, dat wilde ik zeker weten!
Dan richt ik me op de situatie binnenshuis.
Ik ga eventueel voor een extra bekabeld Access Point (of als zodanig misbruikte router).
Reputatie 1
Uiteindelijke oplossing van de trage internet ervaring:
De modem bleek (zie berichten hierboven) een perfekte verbinding op te zetten naar de Telfort centrale. Ondanks het feit dat er in huis een lange kabel tussen het aansluitpunt en de modem zat met een rommelig isra punt. Er zat geen splitter tussen (geen analoge telefoon). Met een netwerk kabel direct op de modem was ook de volle snelheid mogelijk, zowel up als down.
Het probleem zat hem in het feit dat iedereen zijn smartphones en PC's draadloos op de ene access point had aangesloten.
Met behulp van een scan-tool heb ik twee relatief rustige WiFi (B/G) kanalen in de range 1-6-11 gevonden. Een voor het Telfort modem. De andere voor een tweede access punt dat wired met het eerste is verbonden (geen draadloze 'repeater'). Beide B/G access points ingesteld op 20 MHz bandbreedte. Het is in de binnenstad van Utrecht, dus de kans op simultaan gebruik van twee kanalen leek mij zo-wie-zo laag. Voor het tweede access point koos ik bewust een dual band router (op hetzelfde subnet met DHCP uitgeschakeld). Dus een derde access point (WiFi G). Ook de plaats van beiden zo goed als mogelijk gemaakt. Alle Access points hebben dezelfde WPA2 key, maar verschillende SSID's. Met dezelfde SSIDs zou men in huis snel kunnen roamen, maar het blijkt dat veel apparaten te lang aan een relatief zwak signal bleven hangen. Moet wel kunnen lees ik, iets voor een andere keer. Mijn dank in ieder geval aan dit forum!
In ieder geval was men tevreden met het resultaat!
Reputatie 8
Badge +16
@TR6PI,

Bedankt voor je uitgebreide en gedetailleerde terugkoppeling.
Namens het forum, graag gedaan!
Dit topic gaat hierbij op slot. Mocht je weer advies of hulp behoeven graag een nieuw topic openen.

Stephen