beantwoord

Ontbrekende contactdoos in meterkast buiten appartement

• 7 januari 2019
  • 22 reacties
  • 420 keer bekeken

Reputatie 1
Goedemorgen,

Vandaag zijn er 2 monteurs van Reggefiber langsgeweest, maar toen pas kwamen we erachter dat er nog geen contactdoos is aangesloten. Moet hiervoor ook een afspraak gemaakt worden met Reggefiber of met een andere partij?

Daarnaast wonen we in een appartementencomplex en zit de meterkast buiten het appartement in een gemeenschappelijke gang. Wordt de kabel dan ook doorgetrokken naar de woonkamer? Qua lengte is dit zo'n 5 meter schat ik.

Bedankt alvast,
Tristan
icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 21 januari 2019, 16:11

Ik zie dat inmiddels de lijn actief is. Het is dus helemaal gelukt met de aansluiting. Heel fijn. :)

Mocht je zo nog andere vragen hebben, dan weet je ons te vinden.
Bekijk reactie

22 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Ik zie dat inmiddels de lijn actief is. Het is dus helemaal gelukt met de aansluiting. Heel fijn. :)

Mocht je zo nog andere vragen hebben, dan weet je ons te vinden.
Reputatie 8
Badge +11
Je bedoelt de meest linkse aansluiting? Dat is de koperaansluiting. Als ik het goed begrepen heb is de glasvezelaansluiting al in de meterkast gemaakt. Hier moet echter alleen nog een stopcontact bij om deze werkend te krijgen toch? Wat dan alleen nog kan is een UTP kabel van daar naar jouw woning trekken om het modem op aan te sluiten. Of er zo mogelijkheden zijn om die kabel te trekken durf ik zo niet te zeggen gebaseerd op een foto.
Reputatie 1
De wandcontactdoos moet nog geplaatst worden, alleen over het doortrekken van de glasvezelkabel heb ik nog wat vragen.

Er zit wel een afdekplaatje in de woning, zou door deze loze leiding dan de glasvezelkabel getrokken kunnen worden?

Reputatie 3
Badge
Als er toch een gat geboord moet worden tussen meterkast en appartement om de Experiabox in het appartement te plaatsen, dan zou je ook heel eenvoudig een elektra verlengsnoer door dat gat kunnen steken. Of je haalt het snoer van de adapter van de FTU door dat gat. Zo haal je de elektra uit je appartement en hoeft er geen dure monteur aan te pas te komen.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Tristan Sint, ik begrijp dat de monteurs de apparatuur niet konden aansluiten omdat er geen wandcontactdoos aanwezig was in de meterkast. Hier was wat onduidelijkheid over wat er nou precies ontbrak. Maar het lijkt de stroomvoorziening te zijn. De Guidion monteur kan deze inderdaad plaatsen voor een meerprijs. Guidion kan je hier verder over informeren. Je bent echter niet verplicht om het door Guidion te laten aanleggen zoals de heren hierboven ook al aangeven. Wil je het laten weten als het allemaal gelukt is en de verbinding actief is?
Mits tijd zin en gelegenheid en handigheid kan je dit zelf ook. Het aansluitpunt in de meterkast de wandcontactdoos is om meerdere redenen wel beter om uit te besteden.
Succes.
Reputatie 3
Badge +1
Ok, dan ga ik contact opnemen met Guidion om dit te laten plaatsen.
Bedankt allemaal voor de input!

Ik zou voor de zekerheid ook even een lokale installateur hiervoor benaderen voor een prijsopgave.
Guidion is niet bepaald goedkoop.
"Heb je extra wensen? Dan helpt de Guidion monteur je voor € 17,50 per kwartier graag verder." en dat is nog zonder materiaal
Reputatie 1
Ok, dan ga ik contact opnemen met Guidion om dit te laten plaatsen.
Bedankt allemaal voor de input!
Reputatie 3
Badge +1
Sorry voor de verwarring, het gaat inderdaad om een wandcontactdoos voor de stroomvoorziening. Met niet aangesloten bedoel ik nog niet aangesloten op de stroomvoorziening.

Zit die meterkast aangrenzend aan de woning?De meterkast grenst wel aan de appartement, maar de meterkast zit in een openbare gang, dus niet in het appartement zelf.

Ah dan wordt er een hoop duidelijk, denkfout van mij (monteurs van Reggefiber, glasvezel en wandcontactdoos, daar heb ik FTU van gemaakt 😊 )
Maar je zal zelf moeten zorgen dat er een wandcontactdoos in de meterkast komt voor de stroomvoorziening van het glasvezelkastje.

Ben het wel met @Galdor68 eens dat het niet ideaal is als de Experiabox dan in de meterkast komt te staan.
Als het mogelijk is om vanuit de meterkast in de woning te komen door het boren van een gat, dan zou je de Experiabox in de woonkamer kunnen zetten en de netwerkkabel door dat gat kunnen leggen tussen het glasvezelkastje en de Experiabox.
Sorry voor de verwarring, het gaat inderdaad om een wandcontactdoos voor de stroomvoorziening. Met niet aangesloten bedoel ik nog niet aangesloten op de stroomvoorziening.

Zit die meterkast aangrenzend aan de woning?De meterkast grenst wel aan de appartement, maar de meterkast zit in een openbare gang, dus niet in het appartement zelf.

Duidelijk, dat zou je dan via Guidion kunnen laten doen al dan niet gecombineerd met een kabel trekken naar een gewenste plek of dit door een lokale installatie bedrijf laten doen. Zoals al aangegeven en zeker als er hoofdzakelijk van wifi gebruik wordt gemaakt zou de woonkamer wellicht nabij de tv voor een eventuele tv ontvanger een slimme plek zijn.
Reputatie 3
Badge +1
Dat is nog een oude versie de meest recent in gebruik zijnde is deze waar een NT overheen schuift. Los van al deze extra info is er electra nodig. En als die meterkast niet grenst aan de woning wil je daar je Experiabox niet hebben.

Oud betekent niet dat ze niet meer aanwezig zijn.
Reputatie 1

Zit die meterkast aangrenzend aan de woning?

De meterkast grenst wel aan de appartement, maar de meterkast zit in een openbare gang, dus niet in het appartement zelf.
Dat is nog een oude versie de meest recent in gebruik zijnde is deze waar een NT overheen schuift. Los van al deze extra info is er electra nodig. En als die meterkast niet grenst aan de woning wil je daar je Experiabox niet hebben.

Reputatie 3
Badge +1
De FTU is de grondplaat waarop de vezels afgemonteerd zijn door Reggefiber, die ziet er zo uit of lijkt er op

Hierop wordt een NT (glasvezelkastje) geklikt en die ziet er uit als 1 van onderstaande of lijkt er op

Maar ik vermoed dat je met wandcontactdoos een wandcontactdoos voor stroom bedoeld, ja deze gaat Reggefiber niet plaatsen, dat zal je zelf moeten doen of laten doen door een installateur.
De FTu is onderdeel van het "glasvezel" kastje deze heeft elctra nodig dus een contact doos en dat zullen zij niet doen, wellicht een Guidion monteur aangestuurd door Telfort.

@Dennis-L dat maken wij ervan omdat we beiden niet goed lezen. Er is meteen een contactdoos geschreven dus een stroompunt. Zoals Enterprise terecht opmerkt dat is eigen verantwoording. Als het om koop appartementen gaat mischien ook nog in samenspraak met de vve

Zit die meterkast aangrenzend aan de woning?
Reputatie 3
Badge +1
Apart, ik heb op dit moment contact met Reggefiber en die vertellen me juist dat zij geen wandcontactdozen plaatsen (dat is de FTU dan toch)? Het glasvezelkastje is wel al geplaatst vandaag.

Nu ben ik een beetje in de war.
Er waren vandaag Reggefiber monteurs? Waarom die dan bij jou waren is mij nu een raadsel aangezien je nu schrijft dat het glasvezelkastje wel is geplaatst dus de FTU was al aanwezig maar in voorgaand bericht schrijf je dat het glasvezelkastje niet geplaatst kon worden?

Wat bedoel je nu met wandcontactdoos? Voor stroom?
Reputatie 8
Badge +19
Apart, ik heb op dit moment contact met Reggefiber en die vertellen me juist dat zij geen wandcontactdozen plaatsen (dat is de FTU dan toch)? Het glasvezelkastje is wel al geplaatst vandaag.
Bedoel je met wandcontactdoos niet gewoon de stroomvoorziening voor de FTU en wellicht de modem..?
Dat doet Reggefiber inderdaad niet, en Guidion tegen betaling, je bent zelf verantwoordelijk voor de stroomvoorziening...
Reputatie 1
Reputatie 3
Badge +1
@Galdor68 , @Dennis-L , bedankt voor jullie reacties. Het gaat erom dat er nog geen wandcontactdoos geplaatst is in de meterkast, waardoor het glasvezelkastje en de modem allebei dus nog niet aangesloten kunnen worden. Ik las in eerdere berichten dat dit door Guidion gedaan wordt, alleen het is onduidelijk voor me of het doortrekken van de kabels door Reggefiber of Guidion moet gebeuren.

Ah, ik vermoed dan dat er geen Reggefiber monteurs zijn geweest maar Guidion monteurs.
Deze sluiten inderdaad de NT (glasvezelkastje) en de router aan.
Alleen om de NT aan te sluiten moet er wel een FTU zijn en deze wordt door Reggefiber geplaatst.
De FTU wordt in veel gevallen in overleg met de bewoner geplaatst op de meest handige plek.
Reputatie 1
@Galdor68 , @Dennis-L , bedankt voor jullie reacties. Het gaat erom dat er nog geen wandcontactdoos geplaatst is in de meterkast, waardoor het glasvezelkastje en de modem allebei dus nog niet aangesloten kunnen worden. Ik las in eerdere berichten dat dit door Guidion gedaan wordt, alleen het is onduidelijk voor me of het doortrekken van de kabels door Reggefiber of Guidion moet gebeuren.
Reputatie 3
Badge +1
Vreemd, als er Reggefiber monteurs langskomen dan komen die doorgaans juist om de FTU (mogelijk bedoel je dat met contactdoos) te komen plaatsen en de vezels daarop afmonteren.
Maar misschien dat de vezels nog ergens buiten liggen en dat er een andere ploeg nodig is om deze middels een grondboring naar binnen te brengen o.i.d.

Je zou Telfort kunnen bellen op 09009596, zij kunnen als het goed is wel zien of er notities zijn achtergelaten door deze monteurs.
Nog sneller is om Reggefiber zelf te bellen op 0880063710 om te vragen wat de status is van jouw glasvezelaansluiting

Als je al een klantnummer hebt dan kan je deze invullen in je forumprofiel en anders kan je je postcode en huisnummer invullen onder het kopje "Extra Informatie" dan kan een webcare medewerker jouw case ook volgen.
Het gaat dan vermoedelijk om een glasvezel aansluiting en dan lijkt het uit de beschrijving dat er geen FTU ofwel onderplaat zit, dat valt inderdaad onder het taken pakket van Reggefiber ergens slordig dat dit niet bekend is bij Reggefiber zelf.
Je wil vanaf daar dan inderdaad het liefst een kabel naar de woonkamer zodat de Experiabox (wifi toegangspunt) zo centraal mogelijk hangt.

Voor de rest vul je profiel hier zoveel mogelijk aan dan kunnen de Telfort medewerkers je beter van dienst zijn.

Als het gaat om een wandcontactdoos dus een stroompunt dan kan het anders zijn.

Reageer