beantwoord

Onstabiele internetverbinding

• 11 december 2012
  • 17 reacties
  • 3308 keer bekeken

Hallo,

Sinds korte tijd (denk nog geen maand) merk ik dat de snelheid van m,n internetverbinding erg onstabiel is.
Het ene moment haalt m,n PC de volle snelheid en op het andere moment amper 500KB/s.

Ik heb een abbonement van 20Mb/s en haal normaal rond de 1700KB/s

Het vreemde is echter dat ik dit probleem alleen op mijn pc ervaar.
Speedtest op de pc komt met een downloadsnelheid van bijv. 300KB/s terwijl speedtest op de iphone een constante stabiele snelheid heeft van 1300 KB/s

De pc is volledig geformatteerd, verschillende scans laten draaien en ook de modem terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar niks mag baten.

Ook verschillende poorten getest op de modem (pc heeft een LAN verbinding).
Tot slot ook nog een wireless usb dongle in de pc geprikt en nog steeds een trage verbinding.

Kan dit aan de modem liggen of is dit een probleem met mijn pc?
Zelf heb ik geen test materiaal op de iphone na.

Misschien iemand een idee? ik kom er niet meer uit.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Kees-Jan 16 december 2012, 21:16

Het beste kan je de modem zo dicht mogelijk bij het punt waar de kabel het huis binnenkomt aansluiten. Dit geeft het minste signaalverlies "in huis".

Vanaf de modem kan je dan met een UTP cat5e kabel de PC en/of laptop aansluiten; deze kabel mag zelfs 100 meter lang zijn, maar ik vermoed dat je zo'n lengte niet nodig hebt...

succes met deze klus, je zal zien dat je downloadsnelheid verbeterd...
Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Als je inlogt op http://192.168.1.254 met wachtwoord 1234 (welke je moet veranderen bij 1e inlog!), wat staat er dan op de statuspagina welke snelheid de modem is verbonden?
Hoi Kees-Jan allereerst dank voor je snelle reactie.

Ik heb de status opgezoch en die geeft een goede verbinding weer: 16898 kbps / 853 kbps

Dit is eigenlijk wat ik voorheen op de pc ook had.
Reputatie 8
Badge +10
Heb je de modem met een korte kabel aan het ISRA-punt aangesloten? Het ISRA-punt zit meestal in de meterkast.
de upload snelheid van 853kbps geeft eigenlijk aan dat de modem niet goed aangesloten is.

Eventueel kan je de schroefje van het ISRA-punt even loshalen en weer vastdraaien en mocht dat niet helpen kan je een klein stukje van de kabel afhalen en dan opnieuw vastschroeven.

Als je PC nog op 300KBps download, probeer dan eens deze te downloaden: ftp://ftp.telfort.nl/pub/test/1000mb.bin
Reputatie 8
Badge +16
En al eens een andere netwerkkabel gebruikt?
Dat nog niet, maar sloot de netwerkkabel eigenlijk al een beetje uit nadat ik met de wifi dongle hetzelfde resultaat kreeg.
De dongle an de modem staan nog geen 2 meter van elkaar vandaan en de snelheid van de wifi verbinding is erg goed.
Op m,n mobiel dan.
Reputatie 8
Badge +16
Maar er zit verschil tussen wifi en kabel dus probeer even een andere kabel
Ik heb momenteel even geen andere. Morgen even testen met een andere kabel van m,n werk.
Laat het nog weten.
Alvast bedankt voor de tip!
Excuus voor de late reactie.
Ik heb meerdere kabels getest en bij alles krijg ik nog steeds een onstabiele snelheid.
Alles is gereset geweest.
De modem geeft op het status menu gewoon de volledig haalbare snelheid weer en of ik wireless of bedraar op internet zit maakt geen verschil.
Ik vind het erg vreemd dat ik na meer dan een jaar een zeer betrouwbaar en stabiele verbinding, ik nu opeens zo,n onstabiele verbinding heb.
Snelheden van 200kb/s is niet acceptabel.
Ik kan aan niks anders meer denken dan een probleem in de modem.
Iemand nog opties?
Reputatie 8
Badge +16
Welk modem heb je trouwens?
Zyxel P-2602HW-D1A
Reputatie 8
Badge +17
Gebruik even de zoekfunctie over jou modem ik kwam namelijk een topic tegen van 27 juli 2011 waarin Kees-Jan heel uitgebreid ingaat op ongeveer dezelfde vraag, ik kan met mijn tablet helaas niet plakken .
Kun je ook even aangeven welke firmware in je modem zit, wellicht behoeft die ook een upgrade.
Firmware versie is: V3.40(AJZ.7) | 1/13/2012

Is voor een 20mbit verbinding het volgende wel snel genoeg?

7616 kbps / 864 kbps (aangegeven op de statuspagina van me modem.)

Heb gezocht onder de naam van de modem, maar een specifiek probleem nog niet gevonden.
Reputatie 8
Badge +10
en deze heb je al gedaan, want ik zie in dit topic geen reactie op die post...

https://forum.telfort.nl/internet-netwerk-and-verbinding-267/onstabiele-internetverbinding-30346/#post311841

de lage upload "verraad" eigenlijk een slechte aansluiting tussen ISRA-punt en modem. Het wisselen van kabels tussen modem en PC/laptop gaat dan NIET helpen.
Excuss Kees-Jan, had over je bericht heen gelezen. ISRA punt zit ergens laag in een hoekje bij me met nog een centimeter of 10 aan speling. Ik ga daar even naar kijken en laat het weten.
ISRA punt zit bij mij een verdieping beneden ( woon in een oud huis ). Merk dat de kabel die bij mij uit de muur komt ontzettend onstabiel is. Een beetje bewegen aan de kabel zorgt voor een verlies van de internet verbinding.
Gaat een flinke klus worden.
Thx allemaal voor de hulp.
Wordt even klussen denk ik.
Reputatie 8
Badge +10
Het beste kan je de modem zo dicht mogelijk bij het punt waar de kabel het huis binnenkomt aansluiten. Dit geeft het minste signaalverlies "in huis".

Vanaf de modem kan je dan met een UTP cat5e kabel de PC en/of laptop aansluiten; deze kabel mag zelfs 100 meter lang zijn, maar ik vermoed dat je zo'n lengte niet nodig hebt...

succes met deze klus, je zal zien dat je downloadsnelheid verbeterd...
Ben ik weer na een lange tijd.
Isra punt heb ik nagekeken.
Modem staat ook bijna naast het punt dat de lijn binnenkomt.
Toch blijft de snelheid bedroevend laag.
Ik heb toch zeker een jaar zonder problemen dezelfde opstelling gehad.
Kan het niet aan de modem zelf liggen?

Reageer