beantwoord

Online snelheid glasvezel (niet) verhoogd

• 26 oktober 2020
  • 12 reacties
  • 265 keer bekeken

Gisteren heb ik via mijn telfort voor 12,50 euro de snelheid van mijn glasvezel internet verhoogd naar 200/200. Deze toevoeging staat nu ook netjes in mijn telfort, maar de snelheid is sindsdien niet gewijzigd. Zelfs als ik naast de router sta, dan blijft de snelheid de oude 35/35 (of zo iets, want hij schommelt wel veel). Moet er achter de schermen nog een schakelaar worden omgezet?

icon

Beste antwoord door Alexandra - Telfort 29 oktober 2020, 13:21

@Telftort1234 Hoe je internet gebruikt, bekabeld of draadloos, is van grote invloed op de snelheid die je haalt als je een meting doet. Vandaar dat je deze vraag steeds krijgt. De hogere snelheid is wel aangezet.

Ik raad je aan om de verbinding, eventueel tijdelijk, via een internetkabel te testen om te zien hoe de snelheid dan is. Mocht het nog niet goed zijn of als je vragen hebt, dan raad ik je aan om een topic aan te maken op het KPN Forum. Zoals je vast weet zitten we midden in de samengang met KPN, en het Telfort Forum wordt daarom op korte termijn gesloten. De officiële aankondiging volgt snel hier op het forum. Vandaar dat je nu al van harte welkom bent op het KPN Forum. Als je Telfort in het onderwerp zet en er een verwijzing naar dit topic in zet, is ook meteen zichtbaar wat al besproken is. We helpen je daar verder om dit op te lossen.

Bekijk reactie

12 reacties

Gisteren heb ik via mijn telfort voor 12,50 euro de snelheid van mijn glasvezel internet verhoogd naar 200/200. Deze toevoeging staat nu ook netjes in mijn telfort, maar de snelheid is sindsdien niet gewijzigd. Zelfs als ik naast de router sta, dan blijft de snelheid de oude 35/35 (of zo iets, want hij schommelt wel veel). Moet er achter de schermen nog een schakelaar worden omgezet?

Hallo @Telftort1234 , bij een aanpassing van de extra's bij je abo krijg je in de regel een bevestiging en een opleverdatum per mail.

Heb je je de glaskast al eens minimaal 2 minuten van de stroom gehad en ook de modem een fabrieksreset gegeven?

Zelfs als ik naast de router sta, dan blijft de snelheid de oude 35/35

Dan heb je waarschijnlijk de snelheid draadloos gemeten, dat is zinloos.

Het beste kun je bekabeld meten met 1 computer rechtstreeks op het modem en verder alle (draadloze) apparatuur uit.

Doe de snelheidstest 3x achter elkaar met korte tussenpozen en neem dan het gemiddelde.

Succes.

Zinloos lijkt me toch onnodig sterk uitgedrukt. Als ik mijn internet snelheid verhoog dan moet toch de snelheid omhoog. Of ik dat nu bedraad doe of online? Dat de snelheid bedraad hoger is begrijp ik natuurlijk wel.

De snelheid is sinds het aanvragen van het extra niet verhoogd. Ook is er geen mail gekomen waarin staat hoe lang het gaat duren.

Reputatie 8
Badge +18

@Telftort1234 in sommige gevallen moet men even geduld hebben voordat de aangevraagde snelheids verhoging geactiveerd wordt , het kan namelijk zo zijn dat er een monteur in de centrale een handeling moet verrichten

Zou het kunnen dat die monteur in de centrale inmiddels - net als de helpdesk - niet meer werkzaam is? Ik wacht al ruim 48 uur en er is nog niks gebeurd.

Welke snelheid had je voordat je verhoogde?

Als je een 50 lijn had kan het zijn dat er eerst nog een aanpassing in de pop moet gebeuren van EoF (max 100 Mb) naar GoF een gigabit verbinding en dat kan best even duren met het tekort aan monteurs.

En je lijnsnelheid verhogen hoeft niet in te houden dat je wifi snelheid ook omhoog gaat, als je nu 35/35 haalt zal je er niet veel meer er uit halen, je zou dan de 50 nu aan moeten tikken, welk modem heb je? Een V10 of V10a zou op de 5G band meer moeten kunnen halen, maar een V8 met alleen 2.4 band is 35 al een mooie snelheid.

Ik heb een v8 en kwam inderdaad van 50/50. Ik zie tot nu toe geen verandering. 

Als het inderdaad zo is dat de snelheid niet omhoog gaat dan zou ik mijn aankoop graag terug willen draaien. Maar dat gaat niet lukken zonder helpdesk.

Zijn er hier ook officiële Telfort medewerkers die kunnen helpen?

Reputatie 8
Badge +11

Hi @Telftort1234, ik lees dat je je glasvezel snelheid verhoogd hebt, maar dat je geen verschil in snelheid merkt. Dat is niet de bedoeling natuurlijk.

De beste manier om je internetsnelheid te testen, is door een computer of laptop via een kabel rechtstreeks op de Experia Box aan te sluiten. De reden hiervan is dat WiFi een draadloze verbinding is, welke gevoelig is voor andere signalen en storingsbronnen in de buurt. Daardoor geeft WiFi nooit een objectief beeld van je snelheid.

Ik heb je gegevens erbij gepakt. Ik zie dat je kort geleden de verhoging van de snelheid aangevraagd hebt naar 200 Mb. Daarnaast zie ik echter ook een opzegging staan. Klopt dat, en is dat de bedoeling? 

Omdat ik sneller internet wil ben ik overgestapt naar kpn vanwege de nieuwere router en de superwifi. Tegelijkertijd wilde ik zolang ik nog bij Telfort zat sneller internet. Dat ik tot op heden dus nog niet heb.

@Alexandra - Telfort kun je zien of de snellere internet al aan staat? Zo niet, dan zou ik het graag aan krijgen. Zo wel, dan voldoet het blijkbaar niet aan mijn verwachting en vind ik het vrij prijzig voor weinig effect en kan ik het misschien beter weer uit zetten.

De snelheid die KPN kan leveren kan Telfort ook leveren tot 200Mb hoe dan ook meer zal lastig worden zonder overstap naar KPN.

Ook de v12 en de accespunten zijn geen garantie voor een beter resultaat via wifi!

Wat zijn de specificaties van het apparaat waar je mee meet?

Ik begrijp niet zo goed waarom er steeds wordt begonnen over bedraad internet of welk apparaat ik gebruik.

Als ik 12,50 euro per maand extra betaal voor sneller internet dan moet het internet toch gewoon sneller worden ongeacht het apparaat of de wijze van verbinding?

Reputatie 8
Badge +11

@Telftort1234 Hoe je internet gebruikt, bekabeld of draadloos, is van grote invloed op de snelheid die je haalt als je een meting doet. Vandaar dat je deze vraag steeds krijgt. De hogere snelheid is wel aangezet.

Ik raad je aan om de verbinding, eventueel tijdelijk, via een internetkabel te testen om te zien hoe de snelheid dan is. Mocht het nog niet goed zijn of als je vragen hebt, dan raad ik je aan om een topic aan te maken op het KPN Forum. Zoals je vast weet zitten we midden in de samengang met KPN, en het Telfort Forum wordt daarom op korte termijn gesloten. De officiële aankondiging volgt snel hier op het forum. Vandaar dat je nu al van harte welkom bent op het KPN Forum. Als je Telfort in het onderwerp zet en er een verwijzing naar dit topic in zet, is ook meteen zichtbaar wat al besproken is. We helpen je daar verder om dit op te lossen.

Ik begrijp niet zo goed waarom er steeds wordt begonnen over bedraad internet of welk apparaat ik gebruik.

Wifi en bedraad internet kan je niet op dezelfde lijn stellen. Wifi is er in meerdere smaken, protocollen nu wifi 4, 5 en 6 genoemd. Meer specifiek 802.11 b,g,n, ac en ax. Je kan wel sneller bedraad Internet afnemen met een oudere laptop of telefoon die enkel 2,4 GHZ en niet hoger dan b of g komt dan zal je niet hoger komen dan de 35 Mb met 802.11 n is 72Mb het theoretisch maximum, en zo verder. Verder is de drukte om je heen van belang en hoe de buren zaken hebben ingesteld. Je kan elkaar flink in de weg zitten met verkeerde instellingen.

Reageer