Ongevraagd nieuw modem

• 4 maart 2012
  • 39 reacties
  • 8290 keer bekeken

Onlangs ontving ik van Telfort ongevraagd een nieuw modem in bruikleen, een Zyxel P-2812HNU-F1. Dat zou nodig zijn i.v.m. netwerkaanpassingen.
Nu zit ik daar helemaal niet op te wachten te meer, daar ik net zelf een nieuw modem heb gekocht dat meer functionaliteit biedt dan dat Zyxel gedrocht. Enfin, de helpdesk gemaild over de zgn. bruikleensom. Antwoord: het is "kosteloos".
Is dat wel zo? Want laat ik het volgende uitleggen. Zat eerst mij CompuServe en had een betaald modem. CS werd later overgenomen door Telfort, maar ik werkte nog steeds met een eigen modem. Ik heb dus nooit die zgn. bruikleensom betaald. En nu zou ik "kosteloos" een nieuw modem krijgen? Geloof er geen barst van. Dus heren Telfort, leg eens uit hoe het nu precies zit (uiteraard na eerst bovenstaande voorgeschiedenis te hebben gelezen)
1. Moet ik wel of geen bruikleensom betalen?
2. Indien ja, binnen welke termijn kan ik dat Zyxel ding terug sturen om die bruikleensom te vermijden?

Regards,
Edmondo

39 reacties

Badge
Modems zijn bij telfort gratis in bruikleen
Reputatie 8
Badge +16
1. Moet ik wel of geen bruikleensom betalen?
2. Indien ja, binnen welke termijn kan ik dat Zyxel ding terug sturen om die bruikleensom te vermijden?

Bij Telfort heb je tegenwoordig standaard een bruikleenmodem. De bruikleenkosten worden niet apart in rekening gebracht maar zitten gewoon in de abonnementskosten opgenomen. Dus als je niet zelf je abonnement hebt aangepast of verlengd, blijf je hetzelfde betalen.

Het modem terugsturen zou ik niet doen... je bent niet verplicht om het te gebruiken. Maar het *kan* zijn dat het Telfort modem beter werkt dan je huidige modem. Telfort ondersteunt alleen de door haar geleverde modems.
ze mogen mij wel gratis en ongevraagt een nieuwe modem toesturen.... :mrgreen:
Badge
Wat het krijgen van het modem aanging.
Heb je onlangs een verlenging of ander abbonements form aangevraagd?
To all,
Bedankt voor jullie antwoord.

@ plotzzz ,

Met dat Zyxel prul ben ik helemaal niet blij, want geen zgn. life-line aansluiting zoals op een ST780WL.
BTW, de behuizing van dat zyxel ding is helemaal een giller: een draadloos modem uitgevoerd als tafelmodel met voet. Normaliter hang je zo'n ding in de meterkast. Maar bij dit prul zit de voet in de weg, de LEDjes aan de voorkant (is OK) maar de connectoren aan de achterkant (i.p.v. onder). Welke malloot verzint zo iets?
Wat het krijgen van het modem aanging.
Heb je onlangs een verlenging of ander abbonements form aangevraagd?

Hi aszen,

Nee, ik heb helemaal niks aangevraagd.

Regards,
Edmondo.
Reputatie 8
Badge +16
Normaliter hang je zo'n ding in de meterkast. Maar bij dit prul zit de voet in de weg, de LEDjes aan de voorkant (is OK) maar de connectoren aan de achterkant (i.p.v. onder). Welke malloot verzint zo iets?Zyxel?

Heb je overigens de montagebeugel gezien? Want daarmee zou het moeten lukken.

Als je trouwens overgezet wordt naar VDSL, gaat die Speedtouch vermoedelijk niet veel meer doen... :?
De Zyxel P-2812HNU-F1 heb je waarschijnlijk gekregen omdat binnenkort jouw ADSL-lijn overgezet wordt naar VDSL. Dat zijn de netwerkaanpassingen waar je het over hebt.

Ik denk dat je er op snelheid wel op vooruit gaat. 😃

Dit was bij mij ook het geval:
De P-2812HNU-F1 geeft als DSL type: "VDSL2" aan en traint in op ongeveer 21500 kbps downloadsnelheid.
Dit heb ik nooit gehaald met mijn oude zilverkleurige ZyXEL modem/router en met mijn reserve Sitecom ADSL-modem/router die het nu niet meer doen op mijn lijntje. Ik heb al jaren hetzelfde "tot 20 mbps abonnement".
:)

Er zit een plastic U-vormige wandbeugel bij de Zeikcel P-2812HNU-F1. Zo hangt het modem vrij aan de achterkant en kan je daar de (netwerk)kabels inprikken. Er zit ruimte voor het laatste bochtje naar de (LAN)aansluitingen (Het is wel handiger om eerst de netwerkkabels aan te sluiten en dan pas het modem met beugel aan de schroeven (of schroefduimen) te haken.
>i.v.m. overstap naar VDSL
Zou kunnen. Maar waarom zeggen ze dat dan niet in het begeleidende schrijven?
Het enige wat de helpdesk wist te melden was dat men met een ander modem geen ondersteuning krijgt. Tja, dat had ik ook wel kunnen bedenken.

>21500 kbps downloadsnelheid.
Ik heb maar een 4mbs abo. Wat dat betreft neem ik aan dat ik er sowieso niet op vooruit zal gaan. Of wordt mijn abo automatisch ge-upgrade zonder extra kosten? (te mooi om waar te zijn)

> ophangbeugel.
Ja, dat stuk plastic zag ik ook wel, maar het blijft een knullige oplossing. In de meterkast is het doorgaans toch al woekeren met ruimte, dus alles wat extra ruimte kost is niet ongewenst.
BTW, herinneren jullie nog dat zilverkleurige "twin tower" model van zyxel? Wat een pronkstuk. NOT!

Anyway, bedankt voor jullie reacties.

Regards,
Edmondo.
>VDSL
Volgens wiki bedraagt de maximale afstand via koper tussen wijkcentrale en huisaansluiting 1200m. In mijn geval is die afstand 2.2km. Dus VDSL zit er niet in, of zie ik dat verkeerd?

Regards,
E.
Wat betaal je eigenlijk voor dat 4 mbps abonnement?

Mijn broer is laatst van 4 mbps (Online/T-mobile) voor 28 euro/maand (incl. lijnhuur) naar 8 mbps (Telfort) gegaan voor "slechts" 20 euro/maand (incl. lijnhuur). En hij heeft er geen spijt van.... Hij heeft ook de 2812 HNU F1 modem/router ontvangen bij het ingaan van het abonnement.

En nee, ik werk niet bij Telfort 😃

Misschien een idee om ook voor een 8 mbps lijn voor 20 euro te gaan. 🙂
.
>Wat betaal je eigenlijk voor dat 4 mbps abonnement?
Voor 4 mbps + VOIP iets va 24 euri p.m.. Dit is excl. lijnhuur van KPN.
Aan KPN betaal ik ca. 11 euri p.m. (zijnde een low budget abo)

Begrijp ik het goed dat als ik mijn KPN abo opzeg en de lijnhuur betaal via Telfort, dat ik dan voordeliger uit ben?

Regards,
E.
Badge
Ik denk dat je over gezet wordt op een andere lijntype en dat het niet gaat van adsl naar vdsl.
Waarschijnlijk heb je straks geen lijnhuur meer dus zullen je kosten zeker lager worden.

Ik denk dat webcare morgen meer kan vertellen hier over.
Bij mijn weten zijn alle Telfort-abonnementen INclusief lijnhuur.

Als je zelf een pakket samenstelt dan zou je met het 8 mbps lijntje voor 20 euro + telefonie voor 5 euro een voordelig pakket hebben (als je een hogere downloadsnelheid niet erg belangrijk vindt.)

Dan heb je een verdubbeling van je huidige snelheid voor een vast bedrag van 25 euro/maand.

Er komt wel éénmalig 25 euro administratiekosten bij.
Reputatie 8
Badge +16
Bij mijn weten zijn alle Telfort-abonnementen INclusief lijnhuur.

Vroeger waren er ook abonnementen waar de lijnhuur niet was inbegrepen... dan had je ook nog een KPN abonnement nodig. Of werd de lijnhuur door Telfort (of haar voorgangers) apart in rekening gebracht.

Oude abonnementen worden steeds onder dezelfde voorwaarden voortgezet. En als je nu nog lijnhuur betaalt, kan het zinvol zijn om je abonnement om te zetten naar een recente abonnementsvorm zonder waar de lijnhuur bij de prijs inbegrepen is.
@Internet-junkie
Idd. best wel voordeliger. Ga ik doen.
Bedankt voor je aanbeveling.

Regards,
E.
Gisteren heeft Telfort het netwerk aangepast (naar VDSL? Waarom vertellen ze dat er niet bij?) Enfin, niks doet het meer, d.w.z. met m'n ST780 modem.
Weet iemand waar ik de nieuwe instellingen kan vinden?

Alvast bedankt voor de moeite.
Groet, Edmond.

PS: Heb het nieuwe zyxel modem nog niet geprobeerd, omdat dat ding geen 'life line' heeft. Binnenkomende gesprekken via de KPN lijn komen dan niet door (tenzij ik er een tweede toestel aan hang. NOT)
Badge +7
Ik ontvang graag uw postcode, huisnummer en 06-nummer in een privé bericht zodat ik dit voor u kan nakijken.

Henk
En nu maar hopen dat Henk een oplossing weet, anders zit er niks anders op dan dat zyxel ding installeren. Maar dat kost geld, want: of een extra line switch installeren, of het KPN nummer porteren naar Telfort.
Wat bedoel je met "life line" ?

Als dat een analoge KPN-lijn is dan zou het met een ADSL-splitter moeten lukken.
Zat er een splitter in de doos van de ZyXEL P-2812HNU-F1 ?
Heb je nooit een "splitterpakket" gehad van Telfort (voorheen Tiscali) of jouw vorige ADSL-provider?

Ikzelf, heb een een ADSL-splitter in gebruik (al vijf jaar) voor de analoge KPN-lijn en sinds de zomer van 2011 hangt daar de P-2812HNU-F1 op VDSL2 aan. En het werkt feilloos.

Misschien dat Henk jouw een splitterpakket cadeau wilt doen? 😉

:)

Edit:
Als ik naar de handleiding van het ST780 modem kijk dan valt mij op dat er vanaf de splitter twee kabels lopen naar het ST780 modem. Eén kabel voor DSL en de andere voor PSTN.

Volgens mij is het makkelijker om de analoge telefoon rechtstreeks aan de splitter te hangen (aan PSTN).
De nieuwe ZyXEL P-2812HNU-F1 hang je ook rechtstreeks aan de splitter (aan DSL).

Dan zou het hele zaakje het moeten doen ! 😮
Hi Internet-junkie,

>Wat bedoel je met "life line" ?
Ik heb twee telefoonaansluitingen: 1 via de ouderwetse KPN lijn en 1 via internet (VOIP), maar slechts 1 telefoontoestel. De zgn. "life-line" zorgt er voor dat als er een gesprek binnen komt via KPN, het telefoontoestel automatisch overschakelt naar deze lijn.
Uitgaande gesprekken gaan normaliter via internet (want goedkoop), maar als de internet verbinding is uitgevallen, dan zorg de "life-line" er voor dat je (wederom) automatisch wordt doorverbonden met de KPN lijn. Kortom, het is dus een automatische "line switch".
Nu wat betreft de modems: De zyxel P-2812HNU heeft geen ingebouwde line switch (i.e. een life-line) terwijl de P-2812HNUL (de L van life line) dat wel heeft. Dat zie je ook aan de extra FXO poort die op telefoonaansluiting v.d. splitter moet worden aangesloten. (Zie: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=z ... pA&cad=rja )
Zo zit het dus ook met een ST780. Helaas heeft de modem van Telfort geen line switch (i.e. geen FXO poort) en dat is nu precies het probleem.
En waarom wil ik dat allemaal zo?
1. Bereikbaar zijn met 1 toestel zowel op m'n KPN nummer alsmede op m'n VOIP nummer.
2. Met 1 toestel altijd kunnen bellen, ook als internet is uitgevallen.
3. Last but not least, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van 1 bedrijf.

Regards,
E.
Reputatie 8
Badge +16
of een extra line switch installeren, of het KPN nummer porteren naar Telfort.

Je hebt een VoIP nummer en een KPN abonnement en wilt beide abonnementen met één toestel kunnen gebruiken?

Dat gaat je vermoedelijk niet lukken met een Zyxel... je hebt inderdaad een los kastje nodig. En dat zal vast wel tweedehands te koop zijn omdat steeds meer mensen stoppen met bellen via hun vaste telefoonlijn.
Zelf deed ik een vergelijkbare truuk met een antieke PTT-huiscentrale met twee buitenlijnen.

Als je het nummer naar Telfort VoIP porteert hou je volgens mij maar één nummer over.
Oh, ik vergat nog te vermelden dat een collega van Henk mij terug belde (waarvoor dank) met de mededelingen dat de problemen zouden zijn ontstaan door een storing tijdens het upgraden v.h. netwerk. Uiterlijk morgen zou het zijn opgelost. Hoop dat het waar is.
BTW, dat upgraden (in A'dam Buitenveldert) was niet naar VDSL, maar naar ADSL2+, Mijn ST780 moet dat dus aankunnen als het goed is.

Regards,
E.
of een extra line switch installeren, of het KPN nummer porteren naar Telfort.

Je hebt een VoIP nummer en een KPN abonnement en wilt beide abonnementen met één toestel kunnen gebruiken?

Dat gaat je vermoedelijk niet lukken met een Zyxel... je hebt inderdaad een los kastje nodig. En dat zal vast wel tweedehands te koop zijn omdat steeds meer mensen stoppen met bellen via hun vaste telefoonlijn.
Zelf deed ik een vergelijkbare truuk met een antieke PTT-huiscentrale met twee buitenlijnen.

Als je het nummer naar Telfort VoIP porteert hou je volgens mij maar één nummer over.

Hi Franzki,

Inderdaad, zo is het. Toevallig heb ik nog zo'n kastje (een AX2), maar gebruik het liever niet, want het wordt zo'n troep in de meter kast (en verbruikt extra stoom).
> KPN-nummer naar Telfort porteren?
Tja, zou kunnen, maar ben een beetje huiverig. Zie ook m'n vorige comment.

Regards,
E.
stoom = stroom; dat tijdperk zijn we voorbij 😉

Reageer