beantwoord

onderbrekingen VDSL

• 27 september 2016
  • 14 reacties
  • 945 keer bekeken

Badge
Sinds een weekje geleden de verbinding is omgezet naar VDSL heb ik elke avond meerdere keren onderbrekingen in de data ontvangst.
TV geeft de melding dat internet weg is en dat de ontvanger gereset moet worden. (blauwe melding van de ontvanger)
Ook internet voor PC is weg. Af en toe lijkt het alsof alleen de TV geen verbinding heeft.
Als je geduld hebt komt de verbinding soms na een 10 tal seconden terug, meestal duurt het langer.
icon

Beste antwoord door mjkramer 7 oktober 2016, 22:54

Bedankt voor de reactie Stephen.
Nog even verder gekeken en ja hoor, modem kan er niet tegen dat op 50 cm afstand mijn NAS staat, dit levert instraling op het Modem zelf.
De bedrading is geen probleem.
Maandje geleden ook al gehad.
De WIFI unit in de Modem weigerde uit te zenden terwijl zijn Management aangaf dat hij uitzond. Met afschermplaat (2mm alu) was dit opgelost. Ook een toegestuurd vervangend Modem had hetzelfde probleem.
Nu ander effect (WIFI werkte gewoon) dus denk je daar niet gelijk aan maar ook nu dus instraling op Modem.
Dit Arcadyan modem kan niet tegen een NAS in de buurt, Modem voldoet niet aan EMC eisen.
Modem stukje verplaatst incl. afscherming, probleem opgelost .
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

14 reacties

Badge
Sinds vandaag is de verbinding regelmatig zomaar minuten lang weg.
Na een modem reset is hij een poosje terug, kwartiertje later weer onderbreking van 2 minuten.
Niet mee te werken .. MAG IK MIJN ADSL terug !
VDSL lijkt sneller, deed deze week een data upload naar STACK, het leek snel te zijn maar na een paar seconden was de snelheid gewoon seconden lang 0,0. Voordien nooit gehad.. Dus ik vraag mij af de verbinding ? of buffers in het circuit die het niet bij kunnen houden. Telfort doe er iets aan !!

Experiabox V8 Arcadyan VGV7519
Firmware Version:02.00.136W4
Reputatie 8
Bij een hogere snelheid komt het tevens aan op een goede bekabeling tussen ISRA-punt en de modem/router.
Is de kabel redelijk lang en van een "gewoon" standaard type telefoonkabel, werkt de kabel als "antenne" en is bij die hogere snelheid gevoeliger voor interferentie van buitenaf. Hoe lang is het kabeltjes tussen ISRA-punt en modem/router?
Badge
anderhalve meter...
Reputatie 8
En dat ISRA-punt is dat het "officiële" ISRA-punt bijv. bij de meterkast op de begane grond waar de KPN grondkabel binnenkomt, of is het een contactdoos met "varkenssnuitje" ergens in een woonkamer?
Badge
direct van grondkabel stap58 naar aansluitdoos in woonkamer.
'ik heb bij dit bedrijf (KPN) gewerkt...als senior test engineer'
Het ligt niet aan mijn interne bedrading of zo.
Voor mij is het type modem niet wat het moet zijn ( maandje geleden een nieuwe wegens instraling door NAS.
zelf opgelost door een plaat Aluminium van 2 mm er tussen te leggen, oude en nieuwe modem waren even slecht )
Is dit modem wel eens getest op EMC compatibiliteit?
Reputatie 8

Het ligt niet aan mijn interne bedrading of zo.

Dat vraag ik me af?
Als het een gewone PTT 88 norm kabel betreft, wat doorgaans door KPN-mensen wordt gebruikt, wat er tussen ISRA-punt en aansluitdoos woonkamer zit, voldoet die kabel meestal NIET.
Zou je echt een kabel moeten gebruiken met getwiste aderparen, met afscherming die bovendien het beste wordt geaard.
Dat blanke koperdraadje wat er in een PTT 88 norm kabel zit is geen afscherming. Die aders zijn ook nauwelijks getwist.
Die kabel is zelf te gevoelig voor elektromagnetische beïnvloeding, m.b.t hoogfrequent internet signaal (VDSL) wat er doorheen gaat. Werkt als een "antenne".

Minimaal bijv. het volgende type kabel gebruiken:
http://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1259775/dsl-kabel-per-meter.html
http://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1259680/dsl-kabel-op-rol.html (op dit moment niet op voorraad)
http://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1259681/dsl-kabel-op-rol.html

Je zou ook (evt. dubbel) afgeschermde netwerkkabel kunnen gebruiken waar je slechts 2 aders van gebruikt
(of 4 als je via KPN een internet abonnement afsluit met pair bonding).
Badge
De zwarte stap kabel komt rechtstreeks door de buitenmuur de woonkamer in en gaat direct anderhalve meter IN de muur omhoog naar de aansluitdoos.
Daar kan ik dus niets aan doen.
Er is geen standaard ISRA punt.
Het door Telfort meegeleverde aansluitsnoer (+- 1 m) gaat rechtstreeks het modem in.
Ben volledig op de hoogte met getwiste aderparen.

In mijn tijd dit soort problemen landelijk bij klanten opgelost die al een jaar of langer op een oplossing van de storingsdiensten wachtten.

graag een echte oplossing........
Reputatie 8
Anderhalve meter vanuit de grond naar je aansluiting zou inderdaad niet het probleem moeten zijn.
(Heb bij internetgebruikers vaker PTT 88 norm kabel die door binnenleidingen zijn doorgetrokken uitgewisseld met getwiste en afgeschermde kabel. Storingen over). Dat laatste stukje draad in de woonkamer zou ik toch zo kort mogelijk houden. Het kan net het kantelpunt zijn dat de balans naar de andere kant uitslaat in gevoeligheid.

In een aangepaste woning voor een gehandicapt persoon, met bekabelde communicatiesystemen en elektrische deuropeners, moest ik echt alle verbindingskabels tot aan de modem/router toe als afgeschermde bekabeling doortrekken voor een strakke stabiele verbinding (KPN met pair bonding en Experia Box V10). Zelfs het laatste stuk "gewone" telefoondraad van pakweg 1,5 meter vanuit een wandcontactdoos, bleek daar net te gevoelig in te zijn.
Reputatie 8
Badge +7
Beste mjkramer, welkom op het forum en excuses voor de late reactie. Wat vervelend dat je onderbrekingen ervaart. Graag ontvang ik je postcode en huisnummer in een privébericht. Na ontvangst ga ik kijken wat ik voor je kan betekenen.
Badge
Nog even verder gekeken en ja hoor, modem kan er niet tegen dat op 50 cm afstand mijn NAS staat, dit levert instraling op het Modem zelf.
De WIFI unit in de Modem weigerde uit te zenden terwijl zijn Management aangaf dat hij uitzond. Met afschermplaat (2mm alu) was dit opgelost. Ook een toegestuurd vervangend Modem had hetzelfde probleem.
Nu ander effect (WIFI werkte gewoon) dus denk je daar niet gelijk aan maar ook nu dus instraling op Modem.
Dit Arcadyan modem kan niet tegen een NAS in de buurt, Modem voldoet niet aan EMC eisen.
Reputatie 8
Je zou het ook andersom kunnen stellen, een NAS straalt zelf teveel elektromagnetische interferentie uit naar zijn omgeving. EMC en EMI staan in de alledaagse praktijk elkaar behoorlijk in de weg. Zie aardig artikel (PDF) < HIER >

Nu heeft een Experia Box geen extern uitstekende antennes, maar zitten in het kastje ingebouwd.
Vandaar dat die ook niet "kan" voldoen aangaande EMC-normen, want zou om dezelfde "afscherming" voor buiten uit, in dat geval ook niet kunnen uitzenden door het kastje heen "van binnen uit".

Verder is het een algemeen bekend gegeven dat je een modem/router vrij zet van allerlei apparaten om zich heen omdat die apparaten al snel een storende werking hebben op een modem/router.

Die aluminium plaat die je gebruikt om een NAS af te schermen, zou andersom ook kunnen zorgen dat WiFi zich niet goed naar de ruimte kan verspreiden, afhankelijk hoe die aluminium plaat is aangebracht ten opzichte van de modem/router. Met wel juist een gunstige plaats zou je de WiFi zelf ook kunnen versterken door erg gericht een metalen plaat of aluminiumfolie als (parabolische) "spiegel" in te zetten.
Beer Can WiFi Booster! ;)
Nog een stap verder
Badge
Hallo spraakverwarring,
Je zou het anders kunnen stellen, maar dat doen we niet...
Die plaat lag er NADAT de wifi het niet meer deed.
Ooit wel eens apparatuur gekeurd ? of alleen uit boekjes opgestoken?
Helaas heb ik de apparatuur niet meer om dit te meten...
Maar neem van mij aan dat het MODEM stukken beter kan.
En die antennes? Daar was geen beïnvloeding op.
Antennes IN het Modem kun je heel goed buiten de inwendige afscherming monteren...
De oscillator van de WIFI weigerde gewoon.
Dat kan ik nog wel 'meten'.
Einde discussie.
Reputatie 8

Maar neem van mij aan dat het MODEM stukken beter kan.

Oh, daar ben ik beslist van overtuigd dat dat beter kan.
Een Experia Box staat nu niet als zo'n geweldige modem/router aangeschreven.
Maar hiermee moeten we het toch mee doen. Een andere krijg je niet van Telfort.
Vandaar vanuit de ervaringen in de praktijk van allerlei gebruikers in het algemeen (ook bij andere ISP's):

"Verder is het een algemeen bekend gegeven dat je een modem/router vrij zet van allerlei apparaten om zich heen omdat die apparaten al snel een storende werking hebben op een modem/router."

Er wordt vaak genoeg op allerlei fora aangegeven om de modem/router te verplaatsen.
In ieder geval niet pal net naast andere elektrische apparaten op te stellen. Dat is "vragen" om moeilijkheden.
Het beste vrij in de ruimte.

Nu tref je het toevallig heel slecht met een NAS die kennelijk ook erg veel EMI uitstraalt.
Zou beslist ook beter kunnen. Maar normen en met wat er in praktijk van overblijft kunnen nogal verschillen.
Reputatie 8
Badge +7

Bedankt voor je privébericht met daarin de aanbeveling! Fijn dat je het probleem zelf hebt kunnen oplossen.
Zodra je weer ergens tegenaan loopt dan verneem ik dit graag van je in een nieuw topic.
Op dit topic plaats ik een slotje.