vraag

Om de 5 minuten internet in het hele huis weg

• 1 juli 2020
  • 6 reacties
  • 123 keer bekeken

Goedenacht,

Al bijna de hele week ervaar ik een constante slechte internetverbinding die om de haverklap compleet wegvalt. Na alle (logische) oplossingen te proberen is het probleem niet opgelost en ondertussen heb ik geen vertrouwen dat het komt door een tijdelijke storing. Voor mijn werk en dagelijks gebruik is mijn thuisnetwerk nu bijna onbruikbaar. Wanneer de internetverbinding het wel doet is deze meestal stukken trager dan gebruikelijk.

Modem: Experia Box V10(a)

Wat doen de lampjes van de router?: Wanneer de verbinding werkt is alles groen. Vervolgens valt de verbinding weg en brand er een rood ledje bij ‘Internet'. Dit duurt ca. 2 a 3 minuten, dan herhaalt her proces zich. Zowel de wifi als de bekabelde apparaten hebben dan geen internet.

Geprobeerde oplossingen die niet hebben gewerkt:
Router aan en uit, resetten met kleine knopje, kabels in en uittrekken (voor langer dan 5 minuten) of apparaten resetten.

Volgens de website van KPN en Telfort is er geen sprake van storingen in mijn omgeving, maar op de website allestoringen.nl zie ik dat het aantal meldingen van storingen ver boven het gemiddelde ligt, maar meestal ver buiten mijn omgeving.

Ik hoop dat er een oplossing is. Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten,

Mario

Admin: titel ingekort i.v.m. vindbaarheid

6 reacties

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @mariovv, welkom bij ons op het forum. Het klinkt alsof jouw modem de verbinding kwijt raakt met het netwerk, waardoor het lampje rood gaat branden. Is dat een los lampje waar internet bij staat, of heeft jouw Experia Box maar 1 lampje die van kleur veranderd? De V10 heeft verschillende lampjes, de V10a heeft maar 1 lampje, vandaar. Ik ben ook benieuwd hoe de Experia Box is aangesloten op het hoofdaansluitpunt, wat voor kabel is dat, hoe lang is deze en zit er nog iets tussen?

Op je forumprofiel zie ik dat je de postcode al hebt ingevuld, zou je daar het huisnummer ook aan kunnen toevoegen? Daarmee kan ik de verbinding ook vanaf deze kant nakijken. Ik hoor het graag van je als je dat gedaan hebt.

Hoi Jasper,

Bedankt voor de snelle reactie!

De router heeft de volgende termen met een lampje daarnaast. Ik heb dus de V10:
Services
ECO
Internet
Wireless
Power

Wanneer de internetverbinding weg is, gaat bij ‘internet’ een rood lampje branden, meestal ca. 1 minuut nadat het internet er daadwerkelijk uit ligt.

Mijn router zit direct aangesloten aan de telefoonlijn in de muur met de meegeleverde ADSL stekker en kabel. Deze hebben allebei altijd goed gewerkt. De kabel tussen de stekker en de router is ca. 1 meter lang. Ik heb deze zojuist nog een keer gecheckt en die zitten allemaal stevig aangesloten.

Tussen de router en mijn PC zit een switch van TP-link (TL-SG105), maar op deze switch zit nog niets anders aangesloten dan mijn PC. Dat zou overigens geen effect moeten hebben op het functioneren van de router naar mijn idee, maar ik dacht, ik zeg het er even bij. Wie weet!

Ik heb mijn postcode geupdateted!

Vriendelijke groeten,

Mario

Reputatie 8
Badge +11

Dank voor het huisnummer @mariovv! De switch kunnen we spreekwoordelijk links laten liggen inderdaad, het internetlampje op de V10 gaat over het stuk vanaf de Experia Box naar buiten toe. De switch zit aan de andere kant van de V10, waardoor die er in dit geval geen invloed op kan hebben. 

Het kabeltje tussen het modem en het hoofdaansluitpunt (het IS/RA-punt) is niet heel lang dus, dat is fijn. Het is het beste om daar een ronde kabel te hebben van max 1m50. Is die van jou ook rond? Zou je die voor de zekerheid ook kunnen vervangen door een nieuw kabeltje? Ik heb de verbinding ook vanaf hier nagekeken en die geeft aan dat het signaal niet stabiel aankomt op de Experia Box, het kabeltje is het eerste wat we dan kunnen vervangen. Als een nieuw kabeltje geen verschil geeft kan je het aansluitpunt ook voorzichtig open maken en kijken of er oxidatie op de aansluitpunten zit.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @mariovv, ik heb nog geen reactie van je gezien. Is het nog gelukt om een ander kabeltje te proberen en/of in het aansluitpunt te kijken?

Hey Jasper,

Kabel is gecheckt en vervangen en het probleem leek weg, maar er zijn nog steeds korte periodes waarbij het hele internet nog steeds compleet wegvalt, meestal in de vroege ochtend. Soms uren achter elkaar en dan weer soepel voor een paar uren. 

Ik heb ook gemerkt dat het lampje ‘services’ op oranje springt wanneer de verbinding wegvalt, samen met het rode internetlampje.

Ik hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Mario

Reputatie 8
Badge +11

Dat is nog niet verbeterd dus @mariovv. Had je het aansluitpunt ook al kunnen bekijken zoals ik in mijn vorige bericht noemde? 

De lampjes geven aan dat de Experia Box het signaal vanaf buitenaf niet meer ziet op dat moment, het aansluitpunt is (na de kabel) het volgende punt wat we kunnen nakijken.

Reageer