beantwoord

NPO livestream hapert via wifi en kabel

• 13 februari 2018
  • 17 reacties
  • 16128 keer bekeken

Sinds augustus 2017 hapert de livestream van NPO internet televisie zowel via wifi als ethernetkabel. Bij vragen hierover via Twitter komt de helpdesk van NPO niet verder dan steeds weer dezelfde adviezen, cache legen, browser updaten, niet scannen etc. Dat helpt niet, integendeel, op dit moment loopt het zo vast dat het onmogelijk is geworden nog te kijken met de laptop. Verder doet internet het prima en heb ik volgens de verbindingsinfo een uitstekende verbinding en snelheid. Iemand een idee?
icon

Beste antwoord door Enterprise 15 februari 2018, 17:32

Hallo Wieger, Chrome, Firefox, Opera het maakt niet uit, het stottert en loopt vast. Dit begon medio 2017 nadat NPO een nieuwe player is gaan gebruiken Inderdaad op drukke tijdstippen zoals hedenmiddag tijdens de 10 km OS. Dus te weinig bandbreedte zoals Enterprise schrijft? NPO komt al een halfjaar met dezelfde adviezen op Twitter en mail maar die werken niet. Nieuwste advies was Windows 8 of 10 te installeren. Ik gebruik 7 prof. Ik kijk op laptop, dat scherm vind ik wel klein genoeg.
Allemaal larieloek van de NPO...ze vinden het blijkbaar wel goed zo. :(
Ik heb een Windows 10 desktop en daarop werkt hun player ook belabberd...
Bekijk reactie

17 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Sinds augustus 2017 hapert de livestream van NPO internet televisie zowel via wifi als ethernetkabel. Bij vragen hierover via Twitter komt de helpdesk van NPO niet verder dan steeds weer dezelfde adviezen, cache legen, browser updaten, niet scannen etc. Dat helpt niet, integendeel, op dit moment loopt het zo vast dat het onmogelijk is geworden nog te kijken met de laptop. Verder doet internet het prima en heb ik volgens de verbindingsinfo een uitstekende verbinding en snelheid. Iemand een idee?
NPO kijken met iTV-online..?
Nee, ik wou juist af van tv-abonnementen en iTV-online zit bij interactieve tv abonnement van Telfort.
Aangeboden livestreams zouden toch gewoon moeten werken?
Reputatie 8
Badge +9

Aangeboden livestreams zouden toch gewoon moeten werken?

Dat zou je wel verwachten ja, maar de realiteit is anders...
NPO zit wellicht wat krap in z'n beschikbare bandbreedte en (te)veel kijkers tegelijk, dan kan je dat krijgen.
Reputatie 8
Badge +9
Schrale troost... het loopt hier ook voor geen meter. :8
Wifi op tablet.
Ik hoor dit ook van kennissen elders in het land. Bij hen deed uitzending gemist van NPO het niet meer.
En dit gebeurde ook sinds medio 2017, nadat NPO een nieuwe player is gaan gebruiken...
De NPO 1 internet radio stoort trouwens ook midden in de nacht.
Reputatie 8
Ik heb hier geen enkel probleem (midden in de nacht) met NPO.
Niet met TV, niet met radio. (PC bekabeld met internet aangesloten).
https://www.npo.nl/live

Kwaliteit (resolutie) van het beeld is IMO wel erg matig. Met de Google Chrome webbrowser kan ik het via WiFi ook naar TV casten (heb Chromecast in gebruik). Via WiFi draait het hier dan wel op 5GHz.
Ik maak wel gebruik van een eigen router die wellicht beter is dan de Telfort modem/router.

De mogelijkheden om te casten met NPO zijn echter beperkt in de web-interface van NPO geïntegreerd.
Men moet de PC tevens aan hebben staan om te kunnen casten. Beeld wordt als kopie op TV weergegeven.

Betere opties om te casten, (beter binnen de web-interface geprogrammeerd), is het Live thema-kanaal "ARTE". In het Telfort TV-pakket via de TV-ontvanger standaard als Duitse zender opgenomen.
Via internet alleen als aparte thema's, wat eerder (op de dag / maanden) al uitgezonden is geweest.
(Dus alles als "herhaling" /uitzending gemist).

Via internet als internet TV content naast Duits en Frans ook Engelstalig, Spaans en in de Poolse taal.
(Menu rechts bovenaan).

https://www.arte.tv/de/

Via de Google Chrome web-browser ook te casten, maar eenmaal het beeld op TV, kun je de PC uitzetten, (of in slaapmode zetten). Je kunt met een trucje zelfs een bepaalde programma zelfstandig naar TV casten, en op PC een ander programma bekijken.
De resolutie van dit internet TV-kanaal is bovendien beter dan van NPO.

Voordeel ook als je via internet de programma's van ARTE bekijkt, is dat je naar eigen tijd en indeling, de programma's kunt kiezen en kunt bekijken. Met de TV-ontvanger heb je die mogelijkheid niet voor dit kanaal.
Reputatie 8
Badge +9
Hij doet het hier nu ook goed, 's ochtends vroeg 05.50 uur.
Via wifi op tablet.
Resolutie is inderdaad SD op 576p.
Reputatie 8
Ook een vroeg vogel. ;)
Zal het overdag ook nog eens gaan testen.
Reputatie 8
Badge +9
Ook een vroeg vogel. ;)
Zal het overdag ook nog eens gaan testen.

Yep... 😀
Ik gebruik die NPO Livestream vrijwel nooit maar mijn ervaring is dat wel dat het erg afhankelijk is van het tijdstip waarop je kijkt.
Het lijkt me dan ook een bandbreedte issue...
Reputatie 8
Nu overdag 11.30 uur ook geen problemen.
Vanavond nog eens opnieuw proberen in de verwachting dat er meer mensen de service aanroepen. 😉
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Spamvis, als het probleem uitsluitend bij de NPO live stream speelt en andere pagina wel goed laden/streamen, dat de kans groot is dat het aan de player van de NPO ligt. Ook kan drukte een oorzaak zijn, zoals Enterprise al terecht aangeeft. Merk je de haperingen in meerdere browsers? Het zou zomaar een combinatie van je browser en de NPO stream kunnen zijn. Stel je gebruik de NPO app op een tablet of je mobieltje, loopt die wel goed?

@Enterprise en Babylonia, bedankt voor jullie reacties! 🙂
Hallo Wieger, Chrome, Firefox, Opera het maakt niet uit, het stottert en loopt vast. Dit begon medio 2017 nadat NPO een nieuwe player is gaan gebruiken Inderdaad op drukke tijdstippen zoals hedenmiddag tijdens de 10 km OS. Dus te weinig bandbreedte zoals Enterprise schrijft? NPO komt al een halfjaar met dezelfde adviezen op Twitter en mail maar die werken niet. Nieuwste advies was Windows 8 of 10 te installeren. Ik gebruik 7 prof. Ik kijk op laptop, dat scherm vind ik wel klein genoeg.
Reputatie 8
Badge +9
Allemaal larieloek van de NPO...ze vinden het blijkbaar wel goed zo. :(
Ik heb een Windows 10 desktop en daarop werkt hun player ook belabberd...
Vreesde ik al. Heb m'n ouwe Digitenne maar weer van zolder gehaald..
Reputatie 8
Nu overdag 11.30 uur ook geen problemen.
Vanavond nog eens opnieuw proberen in de verwachting dat er meer mensen de service aanroepen. ;)

Toch nog een dag later geworden. Maar nu 's avonds om 21.10 uur de service nog eens aangeroepen.
(Met veel journalistieke achtergrondinformatie m.b.t. de resultaten van Sven denk ik een drukke avond).

En ja ook hier nu een onderbroken stream met haperingen van NPO, zowel rechtstreeks via bekabelde aansluiting van PC, als via WiFi naar Chromecast.

Gewoon te weinig bandbreedte van de NPO bron.
(Ik vermoed dat mijn 100/100 Mbps glasvezelconnectie niet de bottleneck is).

Ter oriëntatie, geen enkel probleem met de hogere resolutie (720p) van de eerder in mijn vorige reactie genoemde vergelijkbare Live stream van ARTE Live. Ook geen problemen via Chromecast.
https://www.arte.tv/de/

Wel zijn door beperkingen m.b.t. TV-rechten bepaalde programma's van ARTE niet in Nederland beschikbaar. Maar dat heeft op zichzelf niets te maken met "haperingen" in een stream.
Reputatie 7
Badge +7
Gezien jullie ervaringen lijkt het inderdaad op een capaciteitsprobleem. Een van de grootste uitdagingen bij een livestream is alle data op tijd bij de kijker te krijgen. Ieder ontbrekend stukje kan voor een hapering in het beeld zorgen. Bij een capaciteitsprobleem wordt de data niet of te laat verzonden met de hapering tot gevolg.

Reageer