beantwoord

Nog steeds tevreden over Telfort?

• 24 maart 2020
  • 70 reacties
  • 1178 keer bekeken

Toon het eerste bericht

70 reacties

De  verantwoording van TFTstopt nog steeds bij het IS/RA-punt.

Als er 1 computer bekabeld aangesloten aangesloten is en werkt dan is de kous, in theorie,  voor TFT af.

TFT helpt (uiteraard) de klanten zo goed mogelijk om een fatsoenlijke WiFi-verbinding te hebben en te houden, maar is in principe de verantwoordelijkheid van de klant zelf.

Zoveel WiFi-locaties, zoveel (on)mogelijkheden, daar kan een provider onmogelijk een algemene richtlijn voor geven en garanties voor goede ontvangst.

De  verantwoording van TFT stopt nog steeds bij het IS/RA-punt.

Nee Telfort heeft in principe niks met het Is/ra punt te maken die verantwoording ligt bij KPN Netwerk NL als zijnde de netwerkbeheerder. Telfort is verantwoordelijk tot en met de Modem/ Router mits het een bruikleen model is, wel zal de provider de netwerk beheerder moeten aansturen bij problemen met het netwerkdeel. Het wifi deel van de router valt ook onder de verantwoording van provider met name het technisch functioneren.

De omgevings factoren dat is inderdaad een ander verhaal.

Ik ben klant bij Telfort met de voorwaarden van Telfort. Ik heb met derden, zoals in dit geval KPN-netwerk.nl niets te maken. De verantwoording van Telfort houdt op bij het IS/RA-punt.

Als ik een probleem met mijn aansluiting heb contacteer ik ook niet KPN Netwerk maar Telfort.

Hoe Telfort dat intern regelt is niet mijn pakkie an.

Reputatie 1

Galdor,

Dat de verantwoording van PTT (KPN) 20/30 jaar geleden stopte bij het israpunt is nu juist mijn punt. Dat heeft alles te maken met die privatisering en nutsvoorzieningen naar de vrije markt brengen. Dat levert de klanten niet de beloofde betere service en lagere tarieven. Integendeel. Maar daarover verschillen we vast van mening. Maar ook die discussie wilde ik dus helemaal niet starten. Zie nog maar een keer mijn opening van dit topic. 

Nogmaals mijn dank voor je bijdragen. Die stel ik op prijs. Maar ik weet even genoeg. Nog een fijne zondag en wees voorzichtig: handen wassen, afstand houden enz.

Groeten,

Peter

Galdor,

Dat de verantwoording van PTT (KPN) 20/30 jaar geleden stopte bij het israpunt is nu juist mijn punt. Dat heeft alles te maken met die privatisering en nutsvoorzieningen naar de vrije markt brengen. Dat levert de klanten niet de beloofde betere service en lagere tarieven. Integendeel. Maar daarover verschillen we vast van mening.

Nee daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben bewust geen klant meer via het KPN netwerk.

Ik maak me dan ook zorgen over deze ontwikkeling.

https://tweakers.net/nieuws/164724/kpn-en-vodafoneziggo-hoeven-netwerk-niet-open-te-stellen-voor-andere-aanbieders.html

Wat de verantwoording betreft de privatisering staat daar los van ook voor de privatisering was het thuis netwerk eigen verantwoording. Knoopte een klant meerdere telefoons brak aan elkaar en werkte dat niet was dat het eigen probleem.

Het doel van het topic is mij duidelijk, nogmaals staat de migratie daar deels buiten. 

Ook nog een Fijne zondag gewenst.

Reputatie 8
Badge +9

Dag @Peter Janssen. Bedankt voor je reactie(s). Ik wil toch graag met je kijken of we je verbinding kunnen optimaliseren, mocht je dat zelf ook willen. Het is dan wel van belang dat ik een duidelijk beeld krijg van de situatie thuis. Kan je allereerst toelichten wat je al hebt geprobeerd om de WiFi-problemen op te lossen?

Ik lees dat het er vooral om gaat dat je WiFi zo regelmatig wegvalt en je de tweede tv-ontvanger niet middels een Draadloze Verbindingsset kunt aansluiten. Verder begrijp ik uit je berichten dat je een extender gebruikt. Wat voor extender is dit precies? Welk merk en type? Hoeveel en wat voor apparaten zijn er nog meer verbonden met internet op je adres?

Als ik je verbinding doormeet, valt me op dat er dataverlies is tussen de centrale en het modem. De oorzaak zit ergens in de verbinding tussen modem, DSL-kabel, aansluitpunt en centrale. Ik wil je daarom in ieder geval adviseren de DSL-kabel goed te controleren. Wat is de lengte van die kabel? En maak je gebruik van een ronde of platte kabel? 

Volgens de metingen komt er op dit moment om en nabij 50 Mb/s downloadsnelheid binnen bij je modem. Wil je zelf ook eens een speedtest doen door een laptop/PC rechtstreeks met een kabel aan te sluiten op je modem? Zet andere apparaten die verbonden zijn met internet uit voor een betrouwbaarder resultaat.

Reputatie 1

Natasja,

Dat is aardig van je. Maar ik vind het tegelijkertijd nogal verontrustend. Ik heb mezelf helemaal niet bekend gemaakt. Zeker geen adres genoemd. En je kun wel van alles zeggen over mijn verbinding. Kan en mag dat zomaar? Ik gebruik helemaal geen DSL-kabaal. Als ik het over wifi heb, dan is dat toch ook draadloos? Of ben ik nu gek? Of bedoel je de kabel van contactpunt naar modem? Dat is met een platte kabel naar de telefoonaansluiting. En nogmaals ik kan die speedtest doen. Maar dan op de momenten dat ik verbinding hebt. Mijn probleem is juist dat hij niet stabiel. Regelmatig wegvalt. Of geen IP-adres kan vinden. (Wat dat ook moge betekenen). We gebruiken een laptop, pc, tablets en smartphones voor internetverbinding. Dat deed het altijd goed. Af en toe problemen. Maar de laatste tijd is het hopeloos. Zelfs zittend naast het modem is niet echt optimaal. Je zegt dat er verlies tussen centrale en modem. Het lijkt me dan dat daar iets aan moet gebeuren? Wat gaat een speedtest dan toevoegen. 

Hallo @Peter Janssen , dat is niet vreemd dat een Telfort-moderator jouw modem kan doormeten. Je bent toch klant bij Telfort? Dus wat Telfort dan van je moet weten, weten ze ook t.e.m. het serienummer van het modem, dat je in bruikleen hebt, ook.

Reputatie 1

Ja Jan. Dat mag wel. Maar wel beter lezen, hè. Ik heb toch helemaal niet gezegd waar dat modem zich bevindt. Dat heeft Natasja kennelijk kunnen halen uit mijn berichten. Dat dan zonder toestemming wordt gekeken, vind ik vreemd. En eigenlijk ook een beetje beangstigend. Ik denk ook eigenlijk dat die op grond van de privacy wetgeving helemaal niet mag. Maar ik doe maar geen melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Doet Telfort straks helemaal niks voor me.:joy: Al weet ik niet of ik het verschil ga merken.:confounded:

@Peter Janssen als je klantnummer, postcode en huisnummer in je profiel staan is dat genoeg voor een meting. Staat dat er niet in kunnen en mogen de moderatoren niks. 

Al ben je klant zonder klant nummer en overige mag er niks. Dus je hebt helemaal gelijk met je reactie.

Wat Natasja meet is inderdaad wat er via dat platte kabeltje wat je noemt binnenkomt in je Experiabox.

Reputatie 1

Galdor,

Weer bedankt. Je legt het in ieder geval (beter) uit dan Natasja. En als ze meet wat er in mijn experiabox komt, waarom komt het er dan niet uit? In ieder geval niet steeds. Of beter niet steeds meer. Want vroeger eigenlijk niet zo veel problemen. Nu is steeds de verbinding weg. Of is er wel verbinding, maar geen internettoegang. 

Zoals Natasja al duidelijk aangeeft lijkt het niet goed binnen te komen.

Als ik je verbinding doormeet, valt me op dat er dataverlies is tussen de centrale en het modem. De oorzaak zit ergens in de verbinding tussen modem, DSL-kabel, aansluitpunt en centrale

Wel wordt er 50Mb gemeten als dat je abonnementen is dan is het goed. Probleem met je wifi signaal is het gevolg van de aangegeven data verlies het internet signaal of dat nu bedraad of via wifi is gaat door het dsl kabeltje.

De oplossing die je dan als klant kan doen is zelf het DSL kabeltje vervangen, en geschikte ronde liefst getwiste DSL kabels zul je bijna nergens vinden zelfs niet in de KPN webshop.

Lost dat het niet op dan zal de Experiabox vervangen de volgende stap zijn houd je dan nog problemen zit het buiten de deur.

Reputatie 8
Badge +9

Het is niet mijn bedoeling geweest dat je je daarover zorgen gaat maken, @Peter Janssen. Op basis van je klantnummer heb ik je verbinding kunnen doormeten. Ik zeg nergens te weten waar je modem zich bevindt. Ik kan enkel de verbinding van de centrale tot je modem doormeten met de gegevens die ik nu heb. Je modem is met een DSL-kabel aangesloten op het aansluitpunt. Als je bekabelde verbinding niet stabiel is, dan is WiFi dat ook niet. Vandaar dat het van belang is om eerst vast te stellen of het probleem ook bekabeld speelt. 

Nu blijkt dus dat er dataverlies optreedt tussen de centrale en je modem. Dan zit het probleem ergens tussen de centrale en je modem. Het is dan allereerst belangrijk om uit te sluiten dat het probleem binnenshuis zit. De kabel tussen je modem en het aansluitpunt moet een ronde kabel van maximaal 1,5 meter zijn. Als het goed is zit er in je installatiepakket een reservekabel. Anders zou je via allekabels.nl een kabel kunnen bestellen. De kosten daarvan wil ik wel voor je vergoeden.

Galdor,

Weer bedankt. Je legt het in ieder geval (beter) uit dan Natasja. En als ze meet wat er in mijn experiabox komt, waarom komt het er dan niet uit? In ieder geval niet steeds. Of beter niet steeds meer. Want vroeger eigenlijk niet zo veel problemen. Nu is steeds de verbinding weg. Of is er wel verbinding, maar geen internettoegang. 

De snelheid die binnenkomt bij je modem, dus die 50 Mb/s downloadsnelheid, is de snelheid die je bekabeld zou moeten meten. Als dat niet aan de orde is, dan is het van belang dat je een laptop of PC met een kabel aansluit op je modem en een speedtest doet, zodat we kunnen kijken wat het verschil is. Bij WiFi treedt er altijd snelheidsverlies op, omdat WiFi sterk wordt beïnvloed door omgevingsfactoren. 

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @Peter Janssen. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat dit betekent dat het probleem inmiddels is opgelost. Mocht je toch nog ergens vragen over hebben, dan lees ik het graag. 

Reputatie 1

Natasja,

Het probleem is helemaal niet de snelheid. Daar is op zich niks mee. Zonder kabel (die heb ik ook niet) kom ik rond de 47,5. Dat lijkt me dus heel acceptabel. Het probleem zit hem in de stabiliteit. Ik gebruik overigens geen platte DSL-kabel. Maar de bijgeleverde ronde kabel. Een reserve daarvoor heb ik geloof ik niet. Maar de levering daarvan is al jaren terug. Als ik hem wel heb, dan is hij niet snel te vinden. Het lijkt me overigens dat die kabels niet echt aan slijtage leiden. Ze doen het of ze doen het niet. Hij doet het dus. Anders zou ik immers zonder verbinding zitten. Toch? Het ging en gaat me om het regelmatig wegvallen. Vooral wel verbinding maar geen internettoegang is heel hinderlijk. Vorige week kreeg ik trouwens een SMS-bericht dat aan het netwerk werd gewerkt. Die kreeg ik wel vaker. Zonder merkbare verbetering. Dat lijkt nu iets meer verbetering te hebben gegeven. Het meest zou ik trouwens geholpen zijn met een oplossing voor de slecht werkende verbinding met de verbindingsset. Ik betaal voor een 2e tv-aansluting. Maar die werkt dus niet.

Reputatie 8

Het meest zou ik trouwens geholpen zijn met een oplossing voor de slecht werkende verbinding met de verbindingsset..

Gewoon er tussenuit halen, en van een UTP-kabel gebruik maken.
Verbindingssets geven vaak problemen. Is een “surrogaat” oplossing.

Reputatie 1

Babylonia,

Je doet je naam wel eer aan. Je advies geeft alleen maar een Babylonische spraakverwarring. Er tussenuit halen? Waar tussenuit? En wat is in godsnaam een UTP-kabel. En een verbinding naar een verderweg gelegen ruimte met een kabel? Dat lijkt mij nu een surrogaat. 

Hallo @Peter Janssen , @Babylonia  bedoelt de powerlines er tussenuit halen en een netwerkkabel te gebruiken, ik weet niet wat daar onduidelijk aan is.

Het gebruikmaken van het electra met met behulp van een Draadloze Verbinding Set(DVS) dat is echt een surrogaat oplossing. 

Dus inderdaad haal deze er tussenuit, anders gezegd leg ze in een lade. 

UTP staat voor Unshielded Twisted Pair dit is een netwerkkabel dat is ten alle tijde de beste oplossing.

Reputatie 1

Jongens, 

Bedankt hoor voor jullie vast heel nuttige tips, maar dat gaat hem niet worden. Maar dat heb ik al eerder laten weten. In mijn vorige woning werkte het bovendien zonder problemen en werd er ook een grote afstand overbrugt tussen modem en verbindingsset. Bij mijn dochter zijn alle tv aansluitingen met verbindingssets aangelegd door de monteur van de KPN. En werkt daar al sinds jaar en dag zonder probleem. Niks geen surrogaat. De vraag was overigens aan Natasja/Telfort. Maar nogmaals, mijn dank.

Overigens was ik de discussie met een heel andere vraag gestart. Ik vroeg naar de ervaringen van andere Telfortgebruikers. Ook problemen met de verbinding die er eerder niet waren. En ook slechtere ervaringen met de klantenservice die pusht tot overstappen. Daar ging het me om.

Tja dat antwoord is heel eenvoudig het pushen voor overstappen, gebeurd ook in de winkels, hoe meer nu KPN klant worden hoe kleiner de groep die omgezet moeten worden. Dat is niet meer dan logisch.

De verbindingsproblemen intern staan grotendeels los van de verbinding naar buiten.

Een DVS is surrogaat omdat het stroomnet niet bedoelt is voor data transport, als het werkt, werkt het zo niet heb je pech. Dat het in de ene woning wel werkt zegt niks over een andere woning.

Ook Natasja kan voor de 2e TV ontvanger niet veel anders adviseren, of de huidige verbindingset vervangen mogelijk heeft de huidige een defect/slijtage of de firmware upgraden. 

Reputatie 8

Ik vroeg naar de ervaringen van andere Telfortgebruikers. Ook problemen met de verbinding die er eerder niet waren.

Ik ben ook maar gewoon een Telfort gebruiker hoor. En de andere reageerders hier ook.
Aangaande problemen met internet is mijn ervaring juist “andersom”.

Na aanvankelijk toenemende problemen (inmiddels jaren terug met toen nog ADSL).
Die problemen juist zelf aangepakt door verbindingen en de thuis netwerkstructuur goed onder handen te nemen, en surrogaat oplossingen te vermijden. Sindsdien is mijn thuisnetwerk optimaal. Met overstap erna nog eens naar glasvezel. Als algehele internetervaring, nog beter!!

Maar dat heb ik al eerder laten weten. In mijn vorige woning werkte het bovendien zonder problemen en werd er ook een grote afstand overbrugt tussen modem en verbindingsset. Bij mijn dochter zijn alle tv aansluitingen met verbindingssets aangelegd

Dat is geen enkele garantie dat het in een andere situatie dan ook goed zou werken.
Dat ligt maar net aan de storingsbronnen binnen het stroomnet. Dat is nu eenmaal een eigenschap van “surrogaat oplossingen”. Het kan goed uitpakken, maar ook slecht. Je kunt er nooit 100% op vertrouwen. Kwestie van afwachten hoe het in de praktijk uitpakt.

Maar ben dan ook zo realistisch, als het niet (meer) werkt, die oplossing overboord te zetten. Of te kijken of je met “vreemde” aanpassingen in je huis, alsnog tot een werkende situatie kunt komen.

Er is op het forum wel eens storing van een TV-ontvanger gemeld (die achter een verbindingsslet hing)  nadat een “LED-lamp” werd ingeschakeld. Door die LED-lamp te vervangen door een ander merk en type, was het probleem over.

Misschien heb je in jou situatie je hele huis wel met de “verkeerde” LED-lampen uitgerust??

Veel moderne elektronische apparaten en accessoires hebben een grillig pulserend patroon in stroomgebruik (LED-lampen, accu opladers van mobiele apparaten), wat zich vertaalt in “vervuiling” van het wisselstroom patroon van het stroomnet. Dat is nu net de basis waar die “verbindingssets” gebruik van maken om er een hoog frequent signaal overheen te sturen.
Dat kan daardoor makkelijk verstoord worden.

Is overigens geen “Telfort” probleem, Maar een probleem in de netwerkstructuur bij jezelf thuis.
Daar ben je helemaal zelf verantwoordelijk voor.

Reputatie 8
Badge +9

Hallo @Peter Janssen. Je snelheid lijkt dan inderdaad prima in orde. Je betaalt voor de huur van de tweede tv-ontvanger. Tv-ontvangers worden standaard met een kabel geleverd. Voor de meest stabiele verbinding, sluit je de tv-ontvanger aan met die kabel. De Draadloze Verbindingsset geeft niet altijd de gewenste kwaliteit. De verbindingsset schaf je zelf aan. Die is dus van jou. Het is dus niet zo dat je betaalt voor het werken van je tv-ontvanger via de Draadloze Verbindingsset. 

Verder zie ik dat je modem in de afgelopen periode nog niet is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Ik wil je sowieso nog adviseren om dat te doen. Op onze website lees je hoe je je modem reset.

Reputatie 1

Natasja,

Bij de tweede ontvanger wordt standaard die verbindingsset geleverd. Zo’n 2e toestel staat ook over het algemeen meer dan 5 meter van het modem. En 5 meter is de lengte van de kabel die wordt meegeleverd. Dus dat lijkt me toch een beetje een raar verhaal. En wat bereik ik met het terugzetten naar de fabrieksinstellingen van het modem? Een advies dat je overigens nu ineens geeft. En niet eerder hebt gegeven. 

Groeten,
Peter

Hallo @Peter Janssen , er is nog nooit een verbindingsset gratis geleverd bij een 2e decoder, tenminste, ik heb het nooit gehad toen ik een 2e decoder had maar wèl 10 meter LAN-kabel en geen 5 meter.

Reageer