Nog steeds geen IPv6 via Telfort (6rd of native)? en routerdwang?

• 11 september 2018
  • 26 reacties
  • 1912 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Tot nu toe heb ik via de oude propositie IPv6 via 6rd van Telfort op mijn FB 7490. Dit werkt prima met een /56 prefix en o.a. mijn NASsen zijn onder hun eigen IPv6 bereikbaar.

Maar vandaag heb ik een aankondiging van Telfort over het stopzetten van de oude propositie incl. DVB-C ontvangen (waarschuwing zonder concrete tijdsopgave)

Hierdoor kan ik helaas mijn FB DVB-C IPTV server (annex repeater) en de handige FB-TV-app
en VLC op de PC (en tablet voor HD) voor lokale opnamen niet meer gebruiken 😫.

Omdat ik de FB ook voor home-automation, WLAN-mesh, de DECT-telefonie, SIP en vaste telefonie etc. geïntegreerd heb is de V10 waarschijnlijk geen alternatief.

Ook voor de mobile telefonie/Internettoegang via USB-UMTS stick in de FB
bestaat er geen mogelijkheid in de Experiabox, als ik me niet vergis.

Voor de vaste telefonie moet ik ook een andere oplossing bedenken omdat ik de V10 box niet uitsluitend hiervoor wil gebruiken en Telfort de SIP-gegevens nog steeds niet beschikbaar wil stellen😡.

Als ik de Experiabox V10 dus niet volledig door mijn eigen randapparatuur kan vervangen ("routerdwang") moet ik Telfort waarschijnlijk vaarwel zeggen.

Mijn afsluitende vraag: Hoe ziet het uit met IPv6 onder de zgn. "volledig digitale" propositie?
Ik hoop niet dat dit nog steeds alleen via een externe tunnelbroker mogelijk is.

26 reacties

Reputatie 8
Badge +10
De V10 is inderdaad geen bruikbaar alternatief voor de Fritzbox 7490, dat kan ik beamen.
Ik gebruik ook een aantal van de door jou genoemde funcionaliteiten van dezelfde Fritzbox en daarom zou ik niet eens meer terug kunnen al zou ik het willen.

Wat IPv6 betreft, Telfort heeft op de nieuwe propositie inderdaad nog geen IPv6-ondersteuning in de vorm van Rapid Deployment (IPv6RD).
Dit geldt overigens niet alleen voor voor nieuw glas maar ook voor xDSL.
Je bent dan inderdaad aangewezen op 6to4 via een tunnelbroker (met SLA) of een 'open' tunnel endpoint (zonder SLA).
Ik gebruik overigens een open tunnel endpoint (dus zonder Service Level Agreement) en ik moet zeggen dat dit vrijwel zonder onderbrekingen werkt.
Reputatie 3
Badge +1
Dus voorlopig via tunnelbroker (welke IPv6-broker gebruik je?),
maar voor hoelang - m.a.w. wanneer komt een Telfort oplossing?
- Ik ga mijn orakel bevragen.

Klopt het dan dat Telfort nog steeds geen SIP-gegevens van de eigen vaste lijn verstrekt?
Ik heb absoluut geen zin alleen daarvoor de Experiabox te moeten gebruiken (met bijbehorend stroomverbruik).

- De nieuwe tv-ontvangers hebben ook stroom nodig, de huidige 5 DVB-C ontvangers TV's hier kan ik natuurlijk niet door 5 IPTV-ontvangers vervangen.
De hele KPN gerelateerde lijn op xs4all na verstrekt nog geen sip gegevens.

Vervangen van de tv's gaat niet maar voor 4 extra ontvanger's ga je 4 x €5,00 per stream/ontvanger extra betalen.
Of je zou via de nieuwe app en een chromecast moeten casten, dat zou thuis met maximaal 3 devices kunnen.

Netjes dat er al een voor aankondiging is verstuurd jammer dat er geen datum aan is gekoppeld.
Reputatie 8
Badge +10
Dus voorlopig via tunnelbroker (welke IPv6-broker gebruik je?),
maar voor hoelang - m.a.w. wanneer komt een Telfort oplossing?
- Ik ga mijn orakel bevragen.

Klopt het dan dat Telfort nog steeds geen SIP-gegevens van de eigen vaste lijn verstrekt?
Ik heb absoluut geen zin alleen daarvoor de Experiabox te moeten gebruiken (met bijbehorend stroomverbruik).

- De nieuwe tv-ontvangers hebben natuurlijk ook stroom nodig, de huidige 5 DVB-C ontvangers TV's hier kan ik natuurlijk niet door 5 IPTV-ontvangers vervangen.

Zoals gezegd gebruik ik geen dedicated tunnelbroker maar een 'open' tunnel endpoint dat met elke hiervoor geschikte modem instelbaar en bereikbaar is.
Deze hebben alleen geen SLA dus geen garantie dat het voor 100% werkt over IPv6.
De V10 ondersteund dit overigens niet.

Lees ook even mijn topic dat ik hiervoor heb gemaakt.

https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-ipv6-instellen-op-een-fritzbox-7490-74295

Telfort geeft de SIP-gegevens inderdaad nog niet vrij.
Ik heb de SIP-gegevens uit een oude ZyXEL weten te achterhalen dus ik gebruik de Fritzbox ook voor mijn vaste Telfort telefoonverbinding.

De vraag over de 5 TV-ontvangers kan ik helaas niet voor je beantwoorden, dat is jouw keuze...
Reputatie 8
Ik weet niet of je gebruik zou kunnen maken van een kleine provider, die hier in het zuiden actief is, maar ook levert aan bepaalde gemeenten / plekken verspreid in den lande.
Is de enige provider die nog voor "nieuwe abonnees" DVB-C levert op glasvezel.
Of ze IPv6 leveren is me niet bekend.

Minimum snelheid die je kunt afnemen is 500 Mbps,
maar tegen bijbetaling kun je ook de volle 1 Gbps afnemen.

Of ze ook bij jou leveren kun je controleren op hun postcode check:

https://www.trined.nl/
https://www.trined.nl/klantenservice/instellingen/

Hun standaard router betreft een Fritz!box.
Elke aansluiting krijgt een vast IP-adres.

M.b.t. verstrekken SIP-gegevens. (Kennelijk geeft men gegevens "nog" niet vrij).

Op een reguliere (consumenten) aansluiting is het gebruik van een eigen router mogelijk, mits er geen telefonie en/of interactieve televisie wordt afgenomen.

Opvallend is wel deze:
Voor zakelijke klanten met een office connect pakket is het gebruik van een eigen router verplicht.
Reputatie 3
Badge +1
@Babylonia, Trined is voor mijn PC 6605 helaas (nog) niet beschikbaar - en over de prijzen doen ze ook wat geheimzinnig. - IK wacht eerst nog de 2de brief van Telfort met het concrete overgangsdatum af.
Reputatie 8
Tarieven krijg je te zien als een "werkende" postcodecheck wordt ingevuld.
Omdat ze ook afspraken hebben met bepaalde gemeentes waar ze leveren, zou dat misschien wat verschillend kunnen zijn?

Bij een willekeurige postcode en huisnummer in de gemeente waar de provider zijn standplaats heeft. Met tarieven erbij. In mijn eigen gemeente kan ik het ook bestellen (zelfde tarief).
https://www.trined.nl/bestellen/****

Admin: Aangepast ivm adresgegevens in de link.
Die overgang gaat een jaar in beslag nemen te beginnen eind 2018 wat ik hier lees dus die 2e brief kan nog even duren.
https://forum.telfort.nl/internet-267/vraag-en-antwoord-zorgeloos-naar-een-nieuwe-glasvezelverbinding-77670
Reputatie 8
Bij een willekeurige postcode en huisnummer in de gemeente waar de provider zijn standplaats heeft. Met tarieven erbij. In mijn eigen gemeente kan ik het ook bestellen (zelfde tarief).https://www.trined.nl/bestellen/****

Admin: Aangepast ivm adresgegevens in de link.

Attent voor de bezorgdheid.

Maar het betrof:
"een willekeurige postcode en huisnummer
in de gemeente waar de provider zijn standplaats heeft.
"

Ik had "tig" willekeurige andere postcodes en nummers kunnen gebruiken.
Daar is geen naam of abonnement aangekoppeld wat hier bekend is.
Anders dan wat je in een telefoonboek ook aan willekeurige namen en adressen kunt vinden.

Dus om gewoon de tariefopbouw van een abonnement te kunnen bepalen, met alle extra bundels, of juist niet: 3x willekeurige adressen in de plaats Sint-Oedenrode waar die provider is gevestigd.
(Lijkt me dat in dat dorp de glasaansluitingen juist bij die provider besteld kunnen worden). 😎 😉

https://www.trined.nl/bestellen/5491AA/33/
https://www.trined.nl/bestellen/5492AB/6/
https://www.trined.nl/bestellen/5492CJ/18/
De link werkt nog wel, dat gaf me de kans het zender pakket te bekijken en ik mis 1 zender wat dan net de deal breker is omdat we deze vrijveel kijken. Maar deze provider is hier nog niet actief.
Wij thuis hebben geen 500Mb nodig maar voor die prijs zou ik geen nee zeggen. Eerlijk gezegd vind ik de huidige prijsstelling te hoog maar dat gaat te ver of topic.
Reputatie 8
En welke zender is dat dan, want het (basis) zenderpakket op zichzelf is erg uitgebreid?
Even of topic dan
Crime&Investigation als Telfort deze destijds niet had waren wij nog klant bij Ziggo. Ik had die zender in hun pluspakket verwacht. Op dat basis pakket is inderdaad weinig aan te merken wat dat aangaat is die laatste wijziging bij KPN/Telfort met een basis en uitgebreid pakket niet anders uit te leggen dan pure geldklopperij in mijn boek.
Reputatie 8
Badge +17
@Babylonia : die bezorgdheid is omdat jij nu mogelijkheden geeft voor een ongewenste overname.

Dat is niet de bedoeling toch?

Als jou dat zou overkomen zou je ook niet blij zijn...
Reputatie 8
???
Ieder kan via Google maps, adresboeken, postcode lijsten, telefoonboeken...... willekeurig een adres opzoeken. Die mogelijkheden zijn voor eenieder hetzelfde. Niet meer of niet minder.
Reputatie 8
Badge +11
Ik zie toch wel een verschil tussen zelf een adres opzoeken en een door een ander gepubliceerd adres aanklikken.
Ik zet mijn adresgegevens niet publiek neer en zou het ook niet prettig vinden als een ander dat "willekeurig" doet.
Het verschil zit hem wie of wat de actie initieert.
@Galdor68
Op dat basis pakket is inderdaad weinig aan te merken wat dat aangaat is die laatste wijziging bij KPN/Telfort met een basis en uitgebreid pakket niet anders uit te leggen dan pure geldklopperij in mijn boek.

Welk punt probeer je nu te maken in deze zin?
En in deze?

Wij thuis hebben geen 500Mb nodig maar voor die prijs zou ik geen nee zeggen. Eerlijk gezegd vind ik de huidige prijsstelling te hoog maar dat gaat te ver of topic.
Reputatie 8
Ik zie toch wel een verschil tussen zelf een adres opzoeken en een door een ander gepubliceerd adres aanklikken. Ik zet mijn adresgegevens niet publiek neer en zou het ook niet prettig vinden als een ander dat "willekeurig" doet.
Het verschil zit hem wie of wat de actie initieert.

Er zijn allerlei onderwerpen op fora waar mensen in de uitleg van onderwerpen
willekeurige voorbeelden geven, met voor eenieder toegankelijke openbare gegevens.

Als je de kans op mogelijke acties wilt voorkomen zoals jij het stelt, zou je alle openbare adresgegevens beter kunnen verwijderen, straatnaambordjes uit straten, huisnummers van huizen afhalen, kaarten verbieden, etc...

En bij < DIT > voorbeeld.
Initieert dat mogelijk grotere files, omdat meer mensen die route zouden kunnen gaan rijden?
En lijnkaping op die bewuste twee adressen? Of misschien wel een terroristische aanslag??
Reputatie 3
Badge +1
Ik heb net gecheckt, het is mogelijk om maximaal 5 TV-ontvangers te gebruiken, maar bij de overgang zouden voor mij per jaar totaal ca. € 280 aan extra kosten ontstaan t.o.v. de huidige situatie met DVB-C.

€240 extra huurkosten (4 x 12 x € 5/mnd per ontvanger)
€ 40 extra stroomkosten door ca. 195 kWh meer stroomverbruik (5,8W / 5,4 W stand-by per ontvanger).

Ik zie steeds minder voordelen om het maar zachtjes te zeggen.
Reputatie 8
Aardig vergelijk wat je maakt.

En de optie om IPTV te streamen (bijv. via een chromecast), heb je wellicht minder keus aan TV-kanalen, en lagere kwaliteit aan TV-signaal. Bespaar je de huur van extra TV-ontvangers, maar heb je nog steeds wel extra stroomverbruik van dat soort apparaten als een chromecast (hoewel minder).
En extra "gedoe" er omheen om beeld op TV te casten.

En je moet uiteraard dan weer investeren in extra Chromecast apparaatjes.

In jou geval zou ik dat Trined gewoon eens bellen, of ze bij het afbouwen van de oude propositie glasvezel, van Telfort daar mogelijk toch niet op inspringen?? Dat hebben ze voor bepaalde wijken in Eindhoven ook gedaan als werving voor hun eigen diensten.

Het kan nog wel een jaar duren voordat de uitfasering van DVB-C door Telfort wordt doorgevoerd, en de keus in jou postcodegebied voor Trined mogelijk wel in hun "toekomstig" leveringsgebied zou kunnen liggen. Maar nu nog niet actief via hun website is te kiezen??
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb net gecheckt, het is mogelijk om maximaal 5 TV-ontvangers te gebruiken, maar bij de overgang zouden voor mij per jaar totaal ca. € 280 aan extra kosten ontstaan t.o.v. de huidige situatie met DVB-C.

€240 extra huurkosten (4 x 12 x € 5/mnd per ontvanger)
€ 40 extra stroomkosten door ca. 195 kWh meer stroomverbruik (5,8W / 5,4 W stand-by per ontvanger).

Ik zie steeds minder voordelen om het maar zachtjes te zeggen.

Dan kan je net zo goed Ziggo TV erbij nemen en overgaan op Internet+Bellen abonnement. Da's goedkoper met €18,95/maand en daar kan je makkelijk 5 TV's op een Coax aansluiten.
Reputatie 3
Badge +1
@Kees-Jan - Waarschijnlijk een bruikbaar alternatief - tot dat Ziggo besluit ook de (onversleutelde) DVB-C er uit te gooien en ook volledig interactief te gaan (de analoge TV stoppen ze al, dus wie weet).

Televisie is een ding (van mijn vrouw).

- Wat Internet via de kabel betreft moet ik me eerst nog informeren. Ik wil namelijk per se IPv6 (via 6rd of native) en een publiek IPv4 en dat i.c.m. met mijn Fritzbox (vanwegen de vele mogelijkheden) en NASsen kunnen gebruiken.

@Babylonia Bellen met Trined kan idd geen kwaad, ga ik doen, binnenkort weten we meer.

Ik hou de ontwikkelingen de komende maanden zeker in de gaten.
Reputatie 8
Badge +17
@Kees-Jan - Waarschijnlijk een bruikbaar alternatief - tot dat Ziggo besluit ook de (onversleutelde) DVB-C er uit te gooien en ook volledig interactief te gaan (de analoge TV stoppen ze al, dus wie weet).

Ziggo gooit analoge TV van de kabel. Maar digitale TV niet. En dat is wat anders als Interactieve TV.
Reputatie 8
Badge +10

- Wat Internet via de kabel betreft moet ik me eerst nog informeren. Ik wil namelijk per se IPv6 via 6rd of native) en een publiek IPv4 en dat i.c.m. met mijn Fritzbox (vanwegen de vele mogelijkheden) en NASsen kunnen gebruiken.

Wat de kabelboeren betreft, ik ken er niet één die IPv6RD levert.
Van de overige ken ik alleen XS4ALL die zelfs native IPv6 levert (uiteraard wel met een IPv4 fallback...)
Ik vermoed dat de Nederlandse providers pas serieus werk gaan maken van IPv6 als de wereldwijde adoptatie van IPv6 de 50% overschrijdt...

https://www.google.com/intl/nl/ipv6/statistics.html#tab=ipv6-adoption

Dat kan nog wel een aantal jaren duren.
Reputatie 3
Badge +1
@Enterprise Bedankt voor de info over de achterblijvende kabelboeren. - De shortlist wordt weer iets korter (en de prijs stijgt waarschijnlijk). - Dus nog enkele maanden de huidige situatie en dan moeten er knopen doorgehakt worden (niet de glasvezel hopelijk).
Van provider switchen - in toekomst misschien heel normaal, net zoals bij de energieleveranciers.
Internet is tenslotte bijna een nutsvoorziening.
Reputatie 8
Badge +10
@Enterprise Bedankt voor de info over de achterblijvende kabelboeren. - De shortlist wordt weer iets korter (en de prijs stijgt waarschijnlijk). - Dus nog enkele maanden de huidige situatie en dan moeten er knopen doorgehakt worden (niet de glasvezel hopelijk).
Graag gedaan.
IPv6rd wordt waarschijnlijk onmogelijk zolang de providers hier geen prioriteit aan geven dus misschien toch maar 6to4 proberen via een tunnelbroker of een open tunnel endpoint zoals ik in mijn eerder genoemde topic beschrijf.
Het voldoet in ieder geval aan de eisen die jij en ik stellen, ook qua bereikbaarheid van je netwerkapparatuur met een IPv6-adres.

Van provider switchen - in toekomst misschien heel normaal, net zoals bij de energieleveranciers.
Internet is tenslotte bijna een nutsvoorziening.

Bijna ja...
Maar waar in de energiesector voldoende concurrentie en dus keuze is, is dit door de monopoliepositie van Ziggo en KPN helaas nog niet het geval.
Met dank aan de ACM die toezicht moet houden op voldoende marktwerking, concurrentie en keuze...
Maar niet heus...

Reageer