beantwoord

Nieuwe router (V10), nieuwe Experia WIFI versterker, geen verbetering

• 23 maart 2020
  • 29 reacties
  • 486 keer bekeken

Reputatie 1

Vorige week druk bezig geweest met de kwaliteit van de internetverbinding. Resetten ed van oude router, testen, resetten, testen etc. in overleg met call center. Vanwege thuiswerken en het thuisonderwijs in deze periode van Corona shit. Maar heb het idee dat het niet tot een echte verbetering heeft geleid.

Ik heb 100MB/100MB contract. Een nieuwe Dell laptop (Inspiron 15 7000 2-in1). Sinds vorige week ook een nieuwe router geinstalleerd én een nieuwe experia WIFI (dual band). Heb inSSIDer draaien. Die geeft geen waarschuwingen. 

Ik test geregeld, dit keer vanochtend vroeg (7 uur, niemand wakker behalve ik… de snelheid met de KPN speedtest. Download rond de 9MB/ Upload rond de70 MB.

Wat gaat er niet goed? Kniijpt Telfort toevallig het internet af, omdat heel veel mensen nu noodgedwongen thuis moeten werken?

icon

Beste antwoord door Babylonia 23 maart 2020, 09:15

Ik heb 100MB/100MB contract.
…..
Download rond de 9MB/ Upload rond de 70 MB.

Met een upload van ik neem aan 70 Megabit p/s (te noteren als Mb) en niet MegaByte (=MB),
gaat het om een glasvezelconnectie.

In dat geval zou je “bekabeld” ongeveer ook op die snelheid moeten uitkomen.
Download misschien een fractie minder (95 Mbps), maar upload vaak zelfs wat meer (120 Mbps).

Dus zou je willen aanraden eerst eens een bekabelde snelheidstest te willen uitvoeren.
Dan weet je wat je internet connectie ook werkelijk in huis heeft.

Gebruik in ieder geval fatsoenlijke kwaliteit kabels. Goedkope “no-name” netwerkkabels bestaan tegenwoordig vaak uit “aluminium” kerndraden met een dun laagje koper eroverheen.
Dat geeft verlies en storingen.

Met Wifi zou je overigens ook wel ongeveer op die waarde moeten uitkomen, tenminste bij 5 GHz.

Overigens net bij een snelheidstest (met WiFi op circa 5,5 meter afstand van de router).
https://www.speedtest.net/
Kom ik op een KPN gekozen server in Rotterdam wel slechts aan een upload van 58 Mbps.
Kies ik een andere server, is de upload 125 Mbps.
Beide wel met een download van     95 - 96 Mbps
Dus dat mogelijk een aantal servers wat last heeft van veel thuiswerkers zou er misschien wel in verband mee kunnen staan?  Hoewel, daarentegen is het natuurlijk erg rustig bij de bedrijven zelf, als daar bijna niemand is. Alleen “verschuiving” van het dataverkeer.

Nog eens enkele andere servers geprobeerd.
Alleen Rotterdam ondervindt een lage upload op dit moment. (Van de door mij geteste servers).

Bekijk reactie

29 reacties

Reputatie 8

Ik heb 100MB/100MB contract.
…..
Download rond de 9MB/ Upload rond de 70 MB.

Met een upload van ik neem aan 70 Megabit p/s (te noteren als Mb) en niet MegaByte (=MB),
gaat het om een glasvezelconnectie.

In dat geval zou je “bekabeld” ongeveer ook op die snelheid moeten uitkomen.
Download misschien een fractie minder (95 Mbps), maar upload vaak zelfs wat meer (120 Mbps).

Dus zou je willen aanraden eerst eens een bekabelde snelheidstest te willen uitvoeren.
Dan weet je wat je internet connectie ook werkelijk in huis heeft.

Gebruik in ieder geval fatsoenlijke kwaliteit kabels. Goedkope “no-name” netwerkkabels bestaan tegenwoordig vaak uit “aluminium” kerndraden met een dun laagje koper eroverheen.
Dat geeft verlies en storingen.

Met Wifi zou je overigens ook wel ongeveer op die waarde moeten uitkomen, tenminste bij 5 GHz.

Overigens net bij een snelheidstest (met WiFi op circa 5,5 meter afstand van de router).
https://www.speedtest.net/
Kom ik op een KPN gekozen server in Rotterdam wel slechts aan een upload van 58 Mbps.
Kies ik een andere server, is de upload 125 Mbps.
Beide wel met een download van     95 - 96 Mbps
Dus dat mogelijk een aantal servers wat last heeft van veel thuiswerkers zou er misschien wel in verband mee kunnen staan?  Hoewel, daarentegen is het natuurlijk erg rustig bij de bedrijven zelf, als daar bijna niemand is. Alleen “verschuiving” van het dataverkeer.

Nog eens enkele andere servers geprobeerd.
Alleen Rotterdam ondervindt een lage upload op dit moment. (Van de door mij geteste servers).

Reputatie 1

Hoi Babylonia,

Top antwoord. Ja het is glasvezel. En dank voor de correctie op de MB-afkortingen.

Ik heb een hele platte Dell laptop waarin geen UTP kabel kan. Ik kan dus niets bekabeld testen. Dank voor de tip om andere speedtest en servers te gebruiken. Ik krijg nu via WIFI enorme snelheden! Zelfs als meerderen aan het streamen zijn.

Reputatie 8

Het lijkt er dan op dat je geen problemen hebt met je internetsnelheid.
Voor een bekabelde verbinding met een laptop die geen RJ45 ethernet aansluiting meer heeft, zou je een USB-ethernet adapter kunnen inzetten.

Heb ik hier ook als reserve. Werkt prima.

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/computer-accessory/ue300/

https://www.megekko.nl/product/0/945417/TP-LINK-UE300-USB3-Gigabit-Ethernet?r=googleshopping&gclid=CjwKCAjw3-bzBRBhEiwAgnnLCgx5YdiFf-Gif0xnBy0nEnUwSioYAU-SFq1pu6wKpxFwn-bUwz1mIBoCp1kQAvD_BwE

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Jack1968, volgens mij is het al helemaal opgelost. Blij dat je goede snelheden haalt. :) 

Mocht er zo nog weer iets zijn, horen we graag van je. 

Reputatie 1

Hoi,

Toch nog een vraag. De reden om met Telfort te gaan bellen en het laten vervangen van de router (V10) was dat ik dacht de snelheid/bandbreedte de reden was dat de digitale TV stottert als er iemand op een device zit. De TV hangt aan een kabel op de uitgang van de WiFi versterker, de devices in het WIFI netwerk.

dat blijkt dus niet het geval. Ondanks de vervangen modem en versterker en de 100/100 glasvezel, blijft de tv stotteren. Is vervanging van het kastje de enige optie?

Reputatie 8

De TV hangt aan een kabel op de uitgang van de WiFi versterker, de devices in het WIFI netwerk.

...Ondanks de vervangen modem en versterker en de 100/100 glasvezel, blijft de tv stotteren. Is vervanging van het kastje de enige optie?

Van welk merk en type is die WiFi versterker?
Mogelijk speelt een gebrek aan IMGP Snooping ondersteuning daarin parten?

Reputatie 1

De TV hangt aan een kabel op de uitgang van de WiFi versterker, de devices in het WIFI netwerk.

...Ondanks de vervangen modem en versterker en de 100/100 glasvezel, blijft de tv stotteren. Is vervanging van het kastje de enige optie?

Van welk merk en type is die WiFi versterker?
Mogelijk speelt een gebrek aan IMGP Snooping ondersteuning daarin parten?

Hoi,

de versterker is nieuw en komt ook van Telfort. Arcadyan. Die witte. Wat is IMGP Snooping?

jack

Reputatie 8

Nou ja, van KPN / Telfort zou ik verwachten dat de door hen geleverde apparatuur zou voldoen?
Maar lees er in het algemeen toch erg veel negatieve berichten over.

Zelf zou ik me niet willen inlaten om apparatuur van hen te kopen.
Je weet bij KPN nooit of het goed zal werken of niet?  Houd me verre van die “rotzooi”.

Heb hier net even een TV-ontvanger achter een “eigen” (onafhankelijk) merk Access Point gehangen, welke op zijn beurt weer achter een 2e router hangt, in een totaal ander sub-net dan van de eerste router, de Experia Box V10. Dus er zitten hier dan 3 netwerk-apparaten achter elkaar met twee verschillende LAN sub-nets.

Geen problemen hier met een 100/100 glasvezel. Ook niet met uitzending gemist of iets dergelijks.

Maar dat niet alleen, heb extra met een laptop via de WiFi van het Access Point nog een VPN-verbinding gelegd met de VPN-server bij een kennis in zijn netwerk, en een Full HD film van diens NAS kunnen streamen. Het blijft allemaal tezamen zonder problemen ongestoord draaien.

Met wat “IGMP Snooping” is en in de functies zoals ik het hier inzet achter een tweede router in een NAT achter NAT setup, waarbij tevens “IGMP Proxy” actief zou moeten zijn. Die laatste functie is nodig bij multicast streams om die in een ander netwerk / sub-net te kunnen gebruiken,

Zie o.a.:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_group_management_protocol

https://networklessons.com/cisco/ccie-routing-switching-written/multicast-igmp-proxy

https://www.cisco.com/c/en/us/td/docs/ios-xml/ios/ipmulti_igmp/configuration/xe-3se/5700/imc-igmp-xe-3se-5700-book/imc_igmp_proxy.html

Reputatie 8
Badge +11

Je hebt de witte versterker toch? Daar kun je de tv-ontvanger prima op aansluiten. En het probleem doet zich alleen voor bij uitzending gemist? Of ook bij live tv-kijken? En heeft de ontvanger al een reset gehad? Zorgt dat voor verbetering?

Reputatie 1

Hoi Bart,

ja ik heb de witte versterker (nieuw) én een nieuwe router V10 (zie eerste post). 

ja op de witte versterker is de tv ontvanger op aangesloten, met UTP volgens de instructie. 

ja de ontvanger is gereset.

En het gebeurt altijd bij live - kijken. dan gaat het beeld haperen.

De internetspeedtest geeft nagenoeg 100/100Mbit op het Wifi netwerk via de witte wifi versterker, maar zodra ik de speedtest start over dat netwerk dan stopt het beeld volledig. 

Ik heb, parallel aan dit netwerk, ook een tweede netwerk. Met een Devolo syteem om internet via het stopcontact te realiseren. Dat loopt via een andere uitgang op de V10 router. Is een apart (gasten-)netwerk. Gaat dus buiten het netwerk van de witte versterker om. Een speedtest op dat andere wifi-netwerk geeft uiteraard geen storing op de tv. 

Ik zou graag de volgende stap willen nemen, en dat is een nieuwe ontvanger testen. En/of een monteur langs sturen. Die stappen heb ik ook met het callcenter besproken.

Een witte versterker nieuw is dat het ronde apparaat wat KPN als "Super" wifi op de markt heeft gezet?  Die mag niet deze invloed op het TV signaal hebben.

Welke TV ontvanger heb je een Arris, HMD of een Motorola?

Reputatie 8
Badge +11

Ik kan hier zo niet direct een monteur voor sturen of zelfs een nieuwe ontvanger. We zullen toch eerst het een en anders moeten uitsluiten. Je hebt de witte vierkante versterker vermoed ik? Je geeft aan ook nog devolo's te hebben, hoe werkt de tv-ontvanger als je die daar op aansluit. Zo kunnen we de witte versterker uitsluiten. Als het namelijk dan wel goed is. Dan weten we in ieder geval waar het zit. Ik verwacht namelijk niet dat de ontvanger (VIP2952) het probleem is. 

Reputatie 1

Een witte versterker nieuw is dat het ronde apparaat wat KPN als "Super" wifi op de markt heeft gezet?  Die mag niet deze invloed op het TV signaal hebben.

Welke TV ontvanger heb je een Arris, HMD of een Motorola?

Nee, het is de vierkante van Telfort.

De TV ontvanger is van Arcadyan 

Reputatie 1

Ik kan hier zo niet direct een monteur voor sturen of zelfs een nieuwe ontvanger. We zullen toch eerst het een en anders moeten uitsluiten. Je hebt de witte vierkante versterker vermoed ik? Je geeft aan ook nog devolo's te hebben, hoe werkt de tv-ontvanger als je die daar op aansluit. Zo kunnen we de witte versterker uitsluiten. Als het namelijk dan wel goed is. Dan weten we in ieder geval waar het zit. Ik verwacht namelijk niet dat de ontvanger (VIP2952) het probleem is. 

Je bedoelt dat ik moet gaan testen door ipv de Witte versterker ertussen te zetten, de capaciteit te testen via de Devolo? En dan kijken of het TV signaal stoort als we op dat Devolo wifinetwerk gaan internetten met onze telefoons als we tv kijken? Akkoord. Wordt vervolgd.

Reputatie 8

Naast de test die Bart voorstelt om de TV-ontvanger achter een Devolo set te hangen, zou ik eigenlijk ook nog willen voorstellen om de TV-ontvanger rechtstreeks aan de V10, zonder die Devolo’s aan te sluiten. Heb je diverse situaties bij elkaar waarmee je kunt vergelijken.
Krijg je een beter inzicht.

Wat @Bart - Telfort terecht opmerkt, moet je wel uitsluiten waar problemen mogelijk “NIET” aan zijn gerelateerd. Het zou hem namelijk ook aan de WiFi versterker kunnen liggen die niet voldoet?
Maar ja ook die is “KPN” gerelateerd. Als het daaraan ligt zou je die straks via een andere afdeling weer kunnen omruilen (of helemaal retour)?

Verder ook heel goed nalopen of er in je netwerk geen slechte kabels zitten e.d.
Had laatst bij een kennis met een compleet nieuw “eigen gekozen” router ook wat problemen met TV ondervonden. Waar we zeker van waren dat de set-up toch correct zou moeten zijn ingeregeld. Haalde we een kabel los van verderop achterliggende systemen, was het probleem over.
Bleek bij nader onderzoek iets te zijn met een van zijn IoT (domototica) apparaten.

Reputatie 8
Badge +11

Nee, ik bedoel alleen de tv ontvanger op de devolo aansluiten. Je kan dan de versterker gewoon blijven gebruiken van de WiFi. Ik ben benieuwd of de tv wel goed werkt op de devolo. Of anders de ontvanger rechtstreeks aansluiten met een kabel op het modem.

Ik was in de war door het woordje 'nieuw' voor jou @Jack1968 zal deze nieuw zijn, het witte vierkante model op zich wordt al geruime tijd (meer dan een jaar) niet meer nieuw verkocht door Telfort/KPN. 

Als de Devolo geen IGMP funtionaliteiten heeft kan deze juist het signaal op de andere uitgang verstoren. De wifi versterker kan zeker meespelen, toch zullen dan meerdere klanten zich gaan melden met soortgelijke problemen.

Het valt me wel op dat er meerdere klanten stotter problemen ondervinden, ik vermoed dan ook dat het achterliggende TV platform de vraag niet aan kan, zowel ouderen als jeugd die nu 8 weken weinig tot niks kunnen of mogen dus uit verveling meer tv zullen kijken waarmee die systemen zwaarder worden belast.

Deze situatie doet me ook denken aan het probleem bij een andere Telfort glasvezel klant waar het TV beeld bevriest terwijl er een download in gang wordt gezet ook dat mag naar mijn beleving gewoonweg niet. 

Waar het op neer komt ja, het kan aan het thuisnetwerk liggen, maar aan de andere kant hoe goed is het KPN Netwerk op de waarschijnlijk grotere vraag voorbereid. Het hele HD op 1 traject heeft niet voor niks zoveel tijd in beslag genomen.

Reputatie 8

Het valt me wel op dat er meerdere klanten stotter problemen ondervinden, ik vermoed dan ook dat het achterliggende TV platform de vraag niet aan kan, zowel ouderen als jeugd die nu 8 weken weinig tot niks kunnen of mogen dus uit verveling meer tv zullen kijken waarmee die systemen zwaarder worden belast.

N.a.v. dit onderwerp gisterenavond en vanmorgen nog wat aanvullende testen gedaan “als vergelijk” met een Access Point, in allerlei verschillende combinaties, maar merk er niets van.

Mogelijk dat de regio in het land ook nog wel meespeelt??

@Jack1968 haalt echter een speedtest aan, waarbij tijdens die speedtest het TV-beeld wegvalt.
Had ik eerder nog niet gedaan bij mijn testen vermeld eerder in het onderwerp < HIER >.

Daar gaat het (in mijn situatie) echter om een heel specifieke NAT achter NAT set-up.
(Twee routers achter elkaar met verschillende sub-nets, en dan nog een AccesPoint).
Dat is een andere netwerk-situatie dan die van @Jack1968 die een Access Point direct achter de Experia Box V10 gebruikt.

Vandaar nu alsnog twee verschillende testen gedaan, met twee verschillende set-ups.

Volgens die eerdere NAT achter NAT opstelling en alleen bij typisch zo’n Ookla speedtest gaat het dan “fout”, alleen tijdens de upload van de test. (Upload gaat dan boven mijn officiële snelheid uit). Niet dat TV-beeld wegvalt, maar ondervind nu minimale haperingen bij bekijken van een uitzending.

2 routers NAT achter NAT + Access Point, met speedtest via WiFi van Access Point.
        TV-ontvanger (bekabeld) aangesloten op Access Point met minimale hapering tijdens upload:

Bij die NAT achter NAT situatie wordt de TV stream in de Experia Box reeds als routed mode binnen het LAN verdeeld. En in die reeds "gesepareerde” splitsing van streams daarna verder geleid naar de 2e router op de “WAN”-poort. Die het vervolgens één op één overneemt in “routed mode” en verwerkt naar zijn eigen sub-net. Dat werkt op die manier dan anders dan dat de router zelf de complete separatie zou moeten doen (bij set-ups waarbij men een eigen router gebruikt als vervanging van de Experia Box). Waardoor dat kennelijk nu ook effect heeft binnen hetgeen wat je doet op het “normale” internet VLAN.

Heb om die reden ook nog aanvullend getest om het Acces Point rechtstreeks achter de Experia Box V10 te zetten, (met zelfs nog wat “extra’s” achter het Access Point om het moeilijk te maken).
Maar daarin kom ik dan werkelijk geen enkel probleem tegen.

Testopstellingen Access Point rechtstreeks achter de Experia BoxV10:

Heb zelf geen „KPN WiFi versterker” maar wel een router / annex Access Point.
Een Synology MR2200ac - normaal specifiek als “Mesh” WiFi Access Point bedoeld,
maar kan het ook inzetten als “gewoon” WiFi Access Point, en zelfs als gewone router.
Heeft dan echter maar één LAN poortje.

Wat kabeltjes omgewisseld + div. situaties uitgetest in combi met Arcadyan TV-ontvanger.

Experia Box V10 -→ MR2200ac (AP mode) -→ TV-ontvanger
                                             Via WiFi ----------→ Lenovo laptop

(Achter de Experia Box V10 op ander poortje 2e router in NAT achter NAT set-up
+ nog andere achterliggende apparaten).

Geen problemen om op de TV-ontvanger HD glas TV-kanalen te bekijken.
En op de laptop via WiFi een speedtest te doen. Het blijft nu allemaal netjes lopen.

Nog eens een meer „normale“ gebruikssituatie.
Aanvullend op de laptop een VPN-verbinding gemaakt met de NAS van een kennis 125 km verderop. En een full HD film (10,5 GB) streamen op de laptop vanaf die NAS.
Allemaal geen probleem.

Nog eens terug naar de TV-ontvanger en „Begin gemist“ van een uitzending ervoor.
Allemaal geen probleem.

2e test situatie:

Experia Box V10 -→ MR2200ac (AP mode) -→ Netgear GS105E switch -→ TV-ontvanger
                                             Via WiFi ----------→ Lenovo laptop

Achter die Netgear GS105E switch op een andere poortje diverse andere apparatuur, waaronder een 8 poort switch + bekabelde PC. Dus dat zit allemaal achter het Access Point.

Eerst een speedtest op die bekabelde PC.
Met op de laptop (via de WiFi) op dat moment nog steeds die HD stream via VPN.
Dus in de totale bandbreedte gaat er nu wel wat af tegenover de eerdere test hierboven.
Omdat de “internet”bandbreedte wordt verdeeld over verschillende apparaten die actief zijn.

Tijdens deze speedstest verder geen problemen met TV-ontvanger / en HD GLAS kanaal.

Na deze test op deze bekabelde PC een YouTube full HD stream op vol scherm gestart.

Tevens op de laptop nog steeds via VPN die HD film streamen vanaf een NAS 125 km verderop.
En op de TV-ontvanger zelf nog steeds een full HD GLAS TV-kanaal

Blijft allemaal werken.

Dus geeft toch wel wat bedenkingen m.b.t. “KPN” apparatuur met hun WiFi versterkers?

Reputatie 1

Naast de test die Bart voorstelt om de TV-ontvanger achter een Devolo set te hangen, zou ik eigenlijk ook nog willen voorstellen om de TV-ontvanger rechtstreeks aan de V10, zonder die Devolo’s aan te sluiten. Heb je diverse situaties bij elkaar waarmee je kunt vergelijken.
Krijg je een beter inzicht.

IK: ik heb uiteraard de TV-ontvanger rechtstreeks op de V10 aangesloten. Dat gaat prima. De hapering/freeze ontstaat als hij via de witte vierkante nieuw geleverde WIFI versterker loopt en we dus het WIFI netwerk van deze versterker belasten als de TV aanstaat. Dat deed hij ook al bij de oude zwarte versterker. Vandaar de vervanging van zowel die oude WIFI-versterker en de V10-router.

Wat @Bart - Telfort terecht opmerkt, moet je wel uitsluiten waar problemen mogelijk “NIET” aan zijn gerelateerd. Het zou hem namelijk ook aan de WiFi versterker kunnen liggen die niet voldoet?
Maar ja ook die is “KPN” gerelateerd. Als het daaraan ligt zou je die straks via een andere afdeling weer kunnen omruilen (of helemaal retour)?

Verder ook heel goed nalopen of er in je netwerk geen slechte kabels zitten e.d.
Had laatst bij een kennis met een compleet nieuw “eigen gekozen” router ook wat problemen met TV ondervonden. Waar we zeker van waren dat de set-up toch correct zou moeten zijn ingeregeld. Haalde we een kabel los van verderop achterliggende systemen, was het probleem over.
Bleek bij nader onderzoek iets te zijn met een van zijn IoT (domototica) apparaten.

Ik heb allemaal nieuwe UTP kabels gebruikt. Meegeleverd met de nieuwe router en WIFI versterker. 

Huh?? De witte vierkante gestuurd ter vervanging van de juist nieuwere zwarte? Als de witte versterker bedraad is aangesloten zou dat in mijn beleving niet dit effect mogen hebben. Dat zou eerder zo zijn als deze onbedraad wordt toegepast. 

Voor de zekerheid je bedoelt deze.

Ik ben geen Telfort klant meer echter in de periode dat ik dit wel was(glasvezel) heb ik dit nooit ondervonden hier deden en doen twee Experia Wifi dienst. 

Ik deel wel de reactie van Babylonia dat je beter af bent met andere merken toch heeft het hier tot de laatste dag goed dienst gedaan.

Ps. @Babylonia goed dat je hier je tijd in hebt gestoken mooi helder verslag.

Reputatie 1

Nee, ik bedoel alleen de tv ontvanger op de devolo aansluiten. Je kan dan de versterker gewoon blijven gebruiken van de WiFi. Ik ben benieuwd of de tv wel goed werkt op de devolo. Of anders de ontvanger rechtstreeks aansluiten met een kabel op het modem.

1. Hoi, ik heb de TV ontvanger op de Devolo aangesloten. En daarna een speedtest (OOKLA) gedaan op het wifi netwerk van de witte wifi versterker. Nog steeds meer dan 90 MBit down/up op de witte WIFI versterker en geen enkele storing op de TV ontvanger (want die loopt via de devolo)
  2. vervolgens het WIFI netwerk geswitcht op die van de Devolo. En daar weer een speedtest op gedaan terwijl de TV ontvanger op die Devolo was aangesloten. Fors lager (6 MBit down/2 MBitup) maar desondanks geen enkele storing op de TV Ontvanger!
  3. vervolgens weer de setup teruggezet op de Witte WIFI-versterker. Dus TV ontvanger terug aan de Witte WIFI versterker. Meer dan 90 MBIT down/up met een totale freeze op de TV bij de OOKLA speedtest.

Ik trek voorlopig de conclusie dat de nieuw geleverde Witte WIFI versterker het probleem veroorzaakt. 

Ik trek voorlopig de conclusie dat de nieuw geleverde Witte WIFI versterker het probleem veroorzaakt. 

Daar lijkt het wel op. Je ondervond dit ook met de zwarte Experia Wifi?

Het zou bij beiden niet mogen omdat zover ik weet technisch het wifi deel onafhankelijk is van het bedraadde deel dit is een aanname ik heb er niet binnen ingekeken. Het gaat uiteraard wel via dezelfde netwerk kabel.

Reputatie 1

Ik was in de war door het woordje 'nieuw' voor jou @Jack1968 zal deze nieuw zijn, het witte vierkante model op zich wordt al geruime tijd (meer dan een jaar) niet meer nieuw verkocht door Telfort/KPN. 

Als de Devolo geen IGMP funtionaliteiten heeft kan deze juist het signaal op de andere uitgang verstoren. De wifi versterker kan zeker meespelen, toch zullen dan meerdere klanten zich gaan melden met soortgelijke problemen.

Deze situatie doet me ook denken aan het probleem bij een andere Telfort glasvezel klant waar het TV beeld bevriest terwijl er een download in gang wordt gezet ook dat mag naar mijn beleving gewoonweg niet. 

Waar het op neer komt ja, het kan aan het thuisnetwerk liggen, maar aan de andere kant hoe goed is het KPN Netwerk op de waarschijnlijk grotere vraag voorbereid. Het hele HD op 1 traject heeft niet voor niks zoveel tijd in beslag genomen.

1. Hoi, er lopen nu wel enkele discussies door elkaar. En ze worden erg technisch voor deze leek! 
  1. De witte is nieuw voor mij idd. Ik had een hele oude zwarte (ook via Telfort ooit geleverd). Zo oud, daar zat maar 1 uitgang op (op die vierkante witte nieuwe 3). 
  1. Het devolo netwerk loopt helemaal apart van die Witte Wifi versterker. Ik weet niet hoe de Devolo dan het signaal op de andere uitgang kan verstoren. Bedoel je de andere uitgang op de router V10? Ik snap denk ik een klein beetje wat een IGMP functionaliteit moet doen, met dank aan de links in een eerdere post van @Babylonia  Ik denk dat dit wel op de Devolo zit, maar waar kan ik dat checken? Heb de Devolo cockpit doorlopen, maar nergens vind ik verwijzingen naar dit soort techniek. Het Devolo-netwerk is aangelegd vanuit een apart stopcontact in de meterkast direct naast de V10 router. In het stopcontact waar de stekker van de witte wifi versterker zit, zit helemaal geen Devolo plug. Er zijn twee Devolo wifi-punten elders in het huis ingeplugd in het stopcontact.
  2. Of het ligt aan het achterliggende TV platform weet ik niet. Het is iets waar we al heel lang last van hebben, al ruim voor de Corona-crisis. Vandaar dat ik uiteindelijk de moeite heb genomen om het probleem bij Telfort te adresseren. Vandaar de vervanging van de V10 router én de Wifi versterker. 
Reputatie 1

Daar lijkt het wel op. Je ondervond dit ook met de zwarte Experia Wifi?

Het zou bij beiden niet mogen omdat zover ik weet technisch het wifi deel onafhankelijk is van het bedraadde deel dit is een aanname ik heb er niet binnen ingekeken. Het gaat uiteraard wel via dezelfde netwerk kabel.

Ja, hetzelfde probleem.

Reputatie 1

Huh?? De witte vierkante gestuurd ter vervanging van de juist nieuwere zwarte? Als de witte versterker bedraad is aangesloten zou dat in mijn beleving niet dit effect mogen hebben. Dat zou eerder zo zijn als deze onbedraad wordt toegepast. 

Voor de zekerheid je bedoelt deze.

Ik ben geen Telfort klant meer echter in de periode dat ik dit wel was(glasvezel) heb ik dit nooit ondervonden hier deden en doen twee Experia Wifi dienst. 

Ik deel wel de reactie van Babylonia dat je beter af bent met andere merken toch heeft het hier tot de laatste dag goed dienst gedaan.

Ps. @Babylonia goed dat je hier je tijd in hebt gestoken mooi helder verslag.

Ja, deze idd. En die oude zwarte was de Experia Wifi.

Reageer