Nieuwe firmware Zyxel P-2812HNU-F1

• 31 januari 2016
  • 39 reacties
  • 12009 keer bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik zie dat ik sinds zeer recent (na 25 januari 2016) een nieuwe firmware in de Zyxel heb zitten, het was altijd V3.11TUE6.b6 en is nu V3.11TUE8.

Is hier iets over bekend en wat de eventuele verbeteringen zijn?

code:
NIEUW
Current Firmware Version: V3.11TUE8
DSL version information: 5.7.5.6.1.7

code:
OUD
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7

39 reacties

Reputatie 8
Badge +16
De belangrijkste wijziging is het aanpassen van ITV naar routed mode voor Meer TV
Stond deze firmware al beschreven? Ik kon er iets over vinden.
Reputatie 8
Badge +19
Stond deze firmware al beschreven? Ik kon er iets over vinden.

Nee, helaas niet.
Telfort/KPN geeft daar tegenwoordig geen enkele ruchtbaarheid meer aan en evenzo weinig informatie.
Méér TV werd kortgeleden nog wel 'groots' aangekondigd maar over de firmware die hiervoor nodig is hoor je niets.
Reputatie 1
Krijgt nu al iedereen deze firmware of vooralsnog een select clubje?

Ik heb de box een aantal nachten aan de lijn gehangen, maar nix geen update ontvangen.
Reputatie 8
Badge +19
Krijgt nu al iedereen deze firmware of vooralsnog een select clubje?

Ik heb de box een aantal nachten aan de lijn gehangen, maar nix geen update ontvangen.

Iedere ZyXEL gebruiker krijgt uiteraard deze firmware.
Het kan echter maanden duren voordat de uitrol naar alle modems is voltooid...
Reputatie 1
Verbazingwekkend. Hebben na de grote storing niet anderhalf miljoen TV-ontvangers in een paar dagen een nieuwe FW gekregen?
Reputatie 8
Badge +2
Hi Rindert, het uitrollen van een firmware zoals deze gebeurt in batches omwille van het goed willen monitoren van het effect op grote schaal. Een firmware die wordt uitgerold om 'storingen' te verhelpen is veel belangrijker en zal om deze reden, sneller en gelijk grootschalig worden uitgerold. Al met al zal het inderdaad enige maanden duren voordat eenieder met een ZyXEL modem ook de nieuwe firmware versie V3.11TUE8 zal hebben. Nog even geduld! 🙂
Reputatie 8
Badge +19
Hi Rindert, het uitrollen van een firmware zoals deze gebeurt in batches omwille van het goed willen monitoren van het effect op grote schaal. Een firmware die wordt uitgerold om 'storingen' te verhelpen is veel belangrijker en zal om deze reden, sneller en gelijk grootschalig worden uitgerold. Al met al zal het inderdaad enige maanden duren voordat eenieder met een ZyXEL modem ook de nieuwe firmware versie V3.11TUE8 zal hebben. Nog even geduld! :)

Michael van Telfort... ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden..! ;)
Thanks!
Reputatie 8
Badge +2
Zo doen we dat, Enterprise! 🙂
Reputatie 1
... het uitrollen van een firmware zoals deze gebeurt in batches omwille van het goed willen monitoren van het effect op grote schaal. ...
Duidelijk. Dank.

Hier ontstaat iets moois tussen jullie. 😛
is de firmware niet handmatig te uploaden iemand een download linkje?🆒
Reputatie 8
Badge +17
is de firmware niet handmatig te uploaden iemand een download linkje?🆒

Nee dat wordt vanuit Telfort gedaan
Reputatie 8
Badge +19
Voor degenen die nog geen nieuwe firmware hebben gekregen... vergeet niet dat hiervoor de modem 's nachts aan moet staan omdat de firmware om ca. 04.00 naar de modems gepushed wordt.
Beste Telfort, worden er ondertussen niet nieuwere type modem/routers bij jullie xDSL pakketten geleverd?
Wat ik erg opvallend vind, dat Zyxel zelf geen nieuwere firmware voor dit modem lijkt te hebben na 2014:
http://www.zyxel.com/nl/nl/support/download_library/product/p_2812hnu_fx_series_12.shtml?c=nl&l=nl&pid=20110505132219&tab=Firmware&pname=P-2812HNU-Fx%20Series&mtname=Firmware

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de door jullie gebruikte firmware (recente versie) en de changelog, dit ook i.v.m. poodle, drown, heartbleed etc.
Onlangs ook een security rapport gezien van diverse modem/routers, waar de Zyxel's sowieso niet erg goed uit te bus komen. Als dit dan ook nog is met een voor Telfort aangepaste firmware gebaseerd op 2011 firmware (gezien de versie nummering), dan lijkt mij dit alles behalve veilig vanwege services die op dat modem by default draaien t.b.v. support.

Indien er niets bekend is over de gebruikte firmware en geen andere modem/routers geleverd kunnen worden, welke opties zijn er dan nog t.b.v bestaande klanten? (sorry dat dit wel erg offtopic gaat), maar ben toch benieuwd hoe jullie hier mee omgaan.
Reputatie 8
Badge +19
De meest recente firmware-versie is V3.11TUE8, de uitrol hiervan is momenteel is volle gang.
Een changelog hiervan is helaas niet beschikbaar, daar doet KPN niet aan.
De enige optie die je hebt is zelf een modem kopen die aan al je wensen voldoet.
Reputatie 8
Badge +16
De ZyXEL wordt niet meer actief uitgeleverd aan nieuwe klanten. Hiervoor is de experiabox in de plaats gekomen.
Daarnaast wordt in opdracht van Telfort/KPN de firmware aangepast naar de huidige stand van zaken qua beveiliging en techniek, vandaar ook de laatste update. De versie nummering is niet te vergelijken met de originele ZyXEL versie aangezien dit een volledige custom specifieke firmware is. Changelog wordt door Telfort niet verstrekt.
Belangrijkste wijzigingen in de 311TUE8D0 t.o.v. 311TUE6B6 zijn:
- Nieuwste xDSL drivers, deze zijn gelijk getrokken met de xDSL-drivers voor de VGV7519.
Beide modems gebruiken dezelfde Lantiq chipset.
- Implementatie routed iTV, vergelijkbaar met routed iTV in de VGV7519.
Reputatie 8
Badge +19
Belangrijkste wijzigingen in de 311TUE8D0 t.o.v. 311TUE6B6 zijn:
- Nieuwste xDSL drivers, deze zijn gelijk getrokken met de xDSL-drivers voor de VGV7519.
Beide modems gebruiken dezelfde Lantiq chipset.
- Implementatie routed iTV, vergelijkbaar met routed iTV in de VGV7519.

Erik, bedankt voor deze info... 😉
Badge
Routed mode, kan dan iTV en internet over 1 kabel zodat ik met een normale switch achter de tv de boel kan slitsen of maak ik hier een denkfout.
Reputatie 8
Badge +19
Routed mode, kan dan iTV en internet over 1 kabel zodat ik met een normale switch achter de tv de boel kan slitsen of maak ik hier een denkfout.
Je maakt inderdaad een denkfout, beide hebben een eigen kabel nodig vanuit 2 verschillende LAN-poorten.
Alleen maakt het nu niet meer uit welke poort je het trekt, voorheen was TV poort 4 en poort 3 bij twee ontvangers.

Of maak IK nu een denkfout en kan het signaal achter een LAN-poort alsnog worden gesplitst door een domme switch..? :8
Je maakt inderdaad een denkfout, beide hebben een eigen kabel nodig vanuit 2 verschillende LAN-poorten.
Alleen maakt het nu niet meer uit welke poort je het trekt, voorheen was TV poort 4 en poort 3 bij twee ontvangers.

Of maak IK nu een denkfout en kan het signaal achter een LAN-poort alsnog worden gesplitst door een domme switch..? :8

Met Routed iTV kan je met 1 kabel vanuit het modem zowel TV als Internet verder verdelen via een normale (domme) switch.
Badge
Dat is goed nieuws, zag dat ik de update al had. Wilde het al een het tijd proberen met een Vlan switch, maar dat was er nooit van gekomen.
Nu wordt het zo kant en klaar af geleverd. Ik zal dat zo spoedig mogelijk eens testen.

Elke ethernet poort kan nu gebruikt worden voor het aansluiten van een settopbox.
Wij noemen dit "flexi-poort". Gelijk aan de VGV7519.
Reputatie 8
Badge +19

Elke ethernet poort kan nu gebruikt worden voor het aansluiten van een settopbox.
Wij noemen dit "flexi-poort". Gelijk aan de VGV7519.

Bedankt voor je reactie Erik.
Dat elke LAN-poort nu gebruikt kan worden voor zowel iTV als internet wist ik, het ging me er eigenlijk om of dit achter een willekeurige 'domme' switch ook nog werkt...
Blijkbaar wel dus.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dit (nog) niet getest heb.
Ik verwacht overigens wel dat het werkt, de VLAN van iTV termineert in het modem en de stb's krijgen een lokaal IP-adres.
Zal hier maandag naar kijken.

Reageer