beantwoord

Nieuw modem bij ADSL naar glasvezel

• 22 augustus 2017
  • 22 reacties
  • 562 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,

Ik heb intresse in glasvezel. Heb nu ADSL met een V8. Guidion monteur kwam langs over een probleem met internet. Hij zei dat ik een V10 krijg als ik overstap.
Klopt dit?

- Snotaapje
icon

Beste antwoord door Stephen 23 augustus 2017, 13:41

Hallo Snotaapje, dit klopt niet. Als je overstapt van ADSL naar glasvezel dan behoud je gewoon je huidige apparatuur dus ook het V8 modem. Je ontvangt dus geen V10 modem. Ik vertrouw erop jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Bekijk reactie

22 reacties

Badge +18
Hier staat wanneer je een V10 krijgt.
Maar daar staat overstap koper - glas niet bij.
Mogelijk komt dat nu nav je vraag! :)
https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350/index1.html#post574692
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Snotaapje, dit klopt niet. Als je overstapt van ADSL naar glasvezel dan behoud je gewoon je huidige apparatuur dus ook het V8 modem. Je ontvangt dus geen V10 modem. Ik vertrouw erop jou hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Badge +18
Duidelijk!
Wordt dit nu ook in het "welk modem.." topic vermeld?
Badge +18
Dubbel geplaatst
Reputatie 1
Badge
Ik vind dit echt onzin. Ik teken een nieuw jaarcontract en behoud het zelfde modem. Als ik mijn abonnement opzeg en opnieuw bestel zou ik hem wel gewoon krijgen.

Ik wil gewoon stabiel glasvezel internet hebben met een goed werkend modem.

Ik ga meer betalen maar dan wil ik wel beter apparatuur.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Snotaapje, de V8 modems zijn gewoon geschikt voor het glasvezel netwerk. Kun je mij aangeven welke problemen jij ervaart met het internet?
Reputatie 8
Afhankelijk welke snelheid @Snotaapje voor glasvezel heeft besteld zou het wel degelijk kunnen uitmaken welke router wordt gebruikt.

Zou het een 100/100 Mbps glasvezel account zijn, is de V8 gewoon onvoldoende om maar enigszins te voorzien in de bijbehorende WiFi snelheid. Vooral door het ontbreken van de 5 GHz band. Bij 50 Mbps maakt het minder uit. (Maar ook daar heeft de V10 bij 2.4 GHz nog steeds een betere connectie).
Reputatie 1
Badge
Hoi,

Nou het probleem is dat ik met mijn ADSL lijn maar 20/Mbps haal. Paar testjes gedaan met Guidion monteur. Daar uit bleek dat ik met te veel apparaten verbonden ben en dat verzorgt voor snelheidverlies.

Nou zei dus de monteur de V10 zou krijgen als ik naar Glasvezel overstap. Dat blijkt dus niet. Hij had ook over een gratis wifiversterker?

Nu staat mijn modem in de woonkomer en heb soms geen bereik in de slaapkamers. Als de modem in mijn meterkast komt heb ik helemaal geen in internet in de slaapkamers.

Nu zou ik graag willen overstappen met de V10 als dat mogelijk is. Kunnen jullie een uitzondering maken? Als dat mogelijk is teken ik gelijk voor een nieuw jaarcontract.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Snotaapje, bedankt voor je uitleg. Ik begrijp dus dat je problemen ervaart met het bereik van je WiFi. Als je overstapt naar glasvezel dan komt het glasvezelkastje in meterkast. Het V8 modem hoeft niet perse in de meterkast maar kan in sommige gevallen ook in de woonkamer worden geplaatst. Maar mocht je na de overstap nog steeds problemen ervaren met WiFi dan gaan wij uiteraard er alles aan doen om deze problemen op te lossen.
Badge +13
Duidelijk!
Wordt dit nu ook in het "welk modem.." topic vermeld?

Jazeker:
Als je je abonnement verlengt of van xDSL overstapt naar Glasvezel en je hebt al een geschikt modem, dan houd je dat modem. Geschikte modems zijn de Zyxel 2812, de Experia Box V8 en de Experia Box V10. Heb je een ouder modem, dan ontvang je het modem dat je zou ontvangen als je een nieuwe klant wordt.
@Snotaapje Veel monteurs zijn op de hoogte van ons modembeleid - een klein aantal niet. We gaan er achteraan om bij onze monteurspartner nogmaals te benadrukken wat ons beleid is, zodat de monteurs het kloppende verhaal vertellen en klanten niet teleurgesteld raken.

Afhankelijk welke snelheid @Snotaapje voor glasvezel heeft besteld zou het wel degelijk kunnen uitmaken welke router wordt gebruikt.

Zou het een 100/100 Mbps glasvezel account zijn, is de V8 gewoon onvoldoende om maar enigszins te voorzien in de bijbehorende WiFi snelheid. Vooral door het ontbreken van de 5 GHz band. Bij 50 Mbps maakt het minder uit. (Maar ook daar heeft de V10 bij 2.4 GHz nog steeds een betere connectie).

De Experia Box V8 is geschikt voor snelheden tot 100 Mbit/s. Je hebt de 5 Ghz band niet nodig om deze snelheden te behalen.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-experia-box-v8.htm
Reputatie 1
Ik kon het niet laten.

Ik heb even wat testjes gedaan. Een vrij forse file kopieerde ik vanaf de SSD in mijn laptop naar de SSD in mijn server via het welbekende SMB protocol. De server hangt via aan een kabel aan mijn modem, een Fritz 3490.

Eerst Fritz @ 5ghz: dit ging met 223 mbit.

Toen Fritz @ 2.4ghz: dit ging al stukken langzamer, ik had er ook niet bij stilgestaan dat de Experia er pal naast ook op 2.4 ghz stond te zenden. Desalniettemin 100mbit, dus vooruit dan maar.

Toen de experia, voor deze test schakelde ik het wifi op de Fritz uit en koos ik handmatig het meest gunstige kanaal.

En mijn testopstelling. De Fritz staat links achter de speaker. De Experia V8 zit er als AP op aangesloten, ik kreeg het niet gaande over de WAN poort. Waarschijnlijk werkt alleen KPN/Telfort apparatuur op die poort. Jammer, anders had je ook nog de LAN naar WAN throughput kunnen testen. De V8 was voorafgaand aan deze test gereset.

Dus:
De Experia Box V8 is geschikt voor snelheden tot 100 Mbit/s.
Uit mijn test blijkt anders. De snelheid schommelt tussen de 50 en de 60mbit en dat is met nog geen meter afstand ertussen. De omstandigheden in de praktijk zullen uiteraard minder gunstig zijn.

Je hebt de 5 Ghz band niet nodig om deze snelheden te behalen.
Aangesloten op het 2.4Ghz netwerk van de Fritz haalde ik inderdaad de 100Mbit, hetzij met moeite. Nu moet ook nog worden gezegd dat ik een rijtjeshuis in een woonwijk zit. Dus niet een flat met onder, boven, links en rechts van me andere netwerken of de binnenstad.

Voor de duidelijkheid; mijn punt is niet dat de Fritz beter is dan de V8. Maar jij stelt heel stellig dat het WiFi van de V8 adequaat is voor een 100Mbit glas abo en onderbouwt dit met een door Telfort onderhouden pagina waar enkel staat "Het draadloos modem is geschikt voor snelheden tot 100 Mbit/s. ". Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd en kan me goed voorstellen dat anderen dit in dit topic aankaarten.
Reputatie 8
@Teejoow
Complimenten. Mooi uitvoerig getest en overtuigend wat haalbaar is.

Uit mijn test blijkt anders. De snelheid schommelt tussen de 50 en de 60mbit en dat is met nog geen meter afstand ertussen. De omstandigheden in de praktijk zullen uiteraard minder gunstig zijn.

Dat stemt overeen met wat ikzelf bij enkele aansluitingen met de Experia Box V8 in het meest gunstige geval maximaal aan snelheid heb gezien. Vandaar ook mijn eerdere opmerking in de draad, waarbij ik stel dat met een 100 Mbps abonnement de Experia Box V8 daarin niet voldoet:
https://forum.telfort.nl/internet-267/nieuw-modem-bij-adsl-naar-glasvezel-70588/index1.html#post579286

Overigens jou situatie is relatief erg gunstig m.b.t. het aantal WiFi netwerken om je heen.
Het is zeker niet een druk bezet WiFi-bos. Dat is in mijn omgeving aanzienlijk slechter.

Situatie hier bijna een jaar terug (september 2016)

Badge +13

Uit mijn test blijkt anders. De snelheid schommelt tussen de 50 en de 60mbit en dat is met nog geen meter afstand ertussen. De omstandigheden in de praktijk zullen uiteraard minder gunstig zijn. Ook je uploadsnelheid is bij dit abonnement een stuk sneller.

Je hebt de 5 Ghz band niet nodig om deze snelheden te behalen.
Aangesloten op het 2.4Ghz netwerk van de Fritz haalde ik inderdaad de 100Mbit, hetzij met moeite. Nu moet ook nog worden gezegd dat ik een rijtjeshuis in een woonwijk zit. Dus niet een flat met onder, boven, links en rechts van me andere netwerken of de binnenstad.

Voor de duidelijkheid; mijn punt is niet dat de Fritz beter is dan de V8. Maar jij stelt heel stellig dat het WiFi van de V8 adequaat is voor een 100Mbit glas abo en onderbouwt dit met een door Telfort onderhouden pagina waar enkel staat "Het draadloos modem is geschikt voor snelheden tot 100 Mbit/s. ". Ik ben eerlijk gezegd niet overtuigd en kan me goed voorstellen dat anderen dit in dit topic aankaarten.

Gaaf dat je het zo uitgebreid hebt onderzocht :)

“Tot 100 Mbit/s” wil niet zeggen dat je 100Mbit/s haalt. Ik heb bij een DSL-abonnement met V8 draadloze snelheden gemeten die tegen de 70 Mbit/s aanliepen. Dan zit je al wel bijna anderhalf keer zo snel te internetten als bij het abonnement met minder snelheid. Daarnaast zijn de uploadsnelheden bij het versnelde abonnement sneller.

Ik spreek ik niet tegen dat er situaties zijn waarin het V10-modem een stuk prettiger en geschikter is. Ik kan het modembeleid alleen niet aanpassen en gelukkig stellen we de meeste klanten tevreden met de Experia Box V8 als dit modem geleverd wordt.
Reputatie 1
@Teejoow
Complimenten. Mooi uitvoerig getest en overtuigend wat haalbaar is.

Dank, dat is een groot compliment!

Overigens jou situatie is relatief erg gunstig m.b.t. het aantal WiFi netwerken om je heen.
Het is zeker niet een druk bezet WiFi-bos. Dat is in mijn omgeving aanzienlijk slechter.

Situatie hier bijna een jaar terug (september 2016)

Oef, dat is inderdaad niet best. Ik erken dat het bij mij relatief rustig is. Mijn testresultaten lijken me daarom een best-case scenario.
Reputatie 1
Badge
Update: Ben overgestapt naar glasvezel. Heb al het NT-kastje ontvangen. Nu wachten tot aankomende maandag voor de monteur.
Reputatie 1
Badge
Echt fijn dat mijn ADSL-lijn het niet doet. Maandag komt pas de monteur. Alleen heb internet drigend nodig. Want mijn zoon gebruikt voor school een laptop. Alleen zonder internet kan hij niks. Graag een oplossing!
Reputatie 1
Denk niet dat Telfort een oplossing gaat aandragen voordat de monteur langskomt. Het duurt al 24 uur of langer voordat ze je bericht zien.

Mogelijke oplossingen: gebruik maken van het wifi van de buren, een persoonlijke hotspot maken op je mobiel of een dongel ophalen in een winkel.

https://www.dongel.nl/
Reputatie 8
Badge +16
Beste snotaapje, ik zie dat je al bent overgezet van ADSL naar glasvezel. Helaas gaat het niet meer lukken om je ADSL verbinding actief te krijgen, excuses hiervoor. Ik heb begrepen dat je bent doorverbonden met Guidion om de afspraak te vervroegen. Is dit gelukt?
Reputatie 1
Badge
Nee, jammer genoeg is dat niet gelukt.
Reputatie 8
Badge +16
Jammer dat het niet is gelukt. Laat je maandag even weten als je bent aangesloten door de monteur? Fijn weekend!
Reputatie 1
Badge
Hallo,

De Guidion monteur heeft mijn glasvezel aangesloten. Tot nu toe geen problemen. Ben er helemaal tevreden mee!

EDIT:
Heb twee keer een speedtest uitgevoerd via Speedtest.net. Een via de normale versie en de andere met de Beta.
Hieronder de resultaten

Beta:
http://beta.speedtest.net/result/6614831353

Normale versie:
http://www.speedtest.net/my-result/6614834601
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor het melden en fijn dat je tevreden bent! 😃

Reageer