beantwoord

Niet mogelijk te verbinden met VPN via Telfort Glasvezel

• 1 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 332 keer bekeken

Ik heb glasvezel van Telfort. Via deze (prima) internetverbinding wil ik graag via een VPN verbinding maken.
Helaas werkt dit niet via ons Telfort netwerk.. Toen ik Telfort opbelde zeiden ze: we ondersteunen VPN niet en ze konden ook geen andere router suggereren die wel werkt.

Ik heb een Experia Box V8. Weet iemand misschien of het kan helpen om een ander modem te installeren?

Groeten een ontevreden gebruiker
icon

Beste antwoord door Babylonia 2 oktober 2019, 16:24

Ik vermoed dat op het gebied van advies voor het gebruik van andere routers je betere informatie krijgt van de reguliere forumgebruikers / klanten, dan Telfort je daarin als advies kan geven. Klanten hebben andere modem/routers zelf in gebruik, en zijn daarmee "ervaringsdeskundige". 😉

Telfort geeft de VOIP/SIP gegevens inderdaad (nog) niet vrij, voor gebruik in een andere modem/router.
Maar aangezien je een Experia Box V8 hebt, kun je die met een trucje zelf wel uitlezen.
Hoe je dat doet, zie volgende onderwerp < HIER > en vervolgreacties.

Verder geldt hetgeen ik reeds eerder heb aangegeven.
Experia Box volledig uit het netwerk halen, en van andere modem/router gebruik maken, inclusief VOIP ondersteuning, zijn er eigenlijk twee merken / types. FritzBox en DrayTek.
Als ik echter in de gebruiksaanwijzing naar een VPN Client instelling zoek
voor bijv. een FritzBox 7590 kom ik die niet tegen. Alleen een VPN Server. Mogelijk dat daadwerkelijke FritzBox gebruikers daar nog aanvullende informatie voor kunnen geven?

Betreffende DrayTek vind ik support pagina's hoe deze wordt geconfigureerd als VPN Client
om met "NordVPN" connectie te leggen.
Support van NordVPN < HIER >
Support van DrayTek < HIER >
Ik vermoed dat het instellen met andere VPN providers vergelijkbaar gaat.
Modellen van DrayTek die daar voor geschikt zijn, zijn bijv. de modellen 2926 en 2862
(Met ingebouwde VOIP mogelijkheden de modellen met een "V" achter de type aanduiding).

Verder zijn er zijn er meer eenvoudige routers met VPN Client mogelijkheden.
die je achter de Experia Box hangt. Dus als 2e router.

Dan gebruik je de Experia Box alleen voor TV en telefonie.
De 2e router voor de rest van je netwerk inclusief VPN.
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Met een Experia Box V8 is het geen enkel probleem om VPN-verbindingen te leggen.
Zowel als VPN "Client" (ingesteld op je PC / tablet / smartphone) naar een VPN-server elders.
Alsook als jezelf een VPN-server zou draaien op bijv. een Synology NAS, of Raspberry Pi.
En dan vanaf een externe locatie een connectie naar je eigen thuis LAN netwerk.

De VPN protocollen waar ikzelf positieve ervaring mee heb:

PPTP - L2TP/IPSec - OpenVPN - Synology SSL - Synology web VPN

Dus ik vermoed dat je niet de juiste instellingen gebruikt.
Beste Babylonia bedankt voor jouw reactie.
Helaas ik heb geen synology en ook geen raspberry pi. Op het moment gebruik ik een VPN client op mijn MacBook. Maar ik zou graag willen dat ook alle Wi-Fi verbindingen kunnen automatisch via de VPN in de router lopen. Dus niet steeds aan en uit zetten op mijn laptop en mobiel, maar Standard gebruiken op Wi-Fi en ook andere apparaten gekoppeld aan de router zoals TV box en PS4. Kan dat? Alvast bedankt
Reputatie 8
Geen van de door KPN/Telfort geleverde routers hebben mogelijkheden om een VPN Client voor je hele netwerk in te stellen. Daarvoor zou je beter een eigen router kunnen aanschaffen.

"In de plaats van" de Experia Box, of een 2e router in een NAT achter NAT set-up.
"In de plaats van" zijn de keuzes beperkt, omdat de router uitgebreide VLAN instellingen moet ondersteunen. Wil je ook nog telefonie / VOIP erbij, zijn de keuzes nog weer kleiner.
Bijv. modellen van Fritz!box en DrayTek.

Besef wel dat een VPN Client in de router een behoorlijke aanslag op de CPU van de router opeist. De snelheid zal er merkbaar onder lijden. Ook nog eens afhankelijk van het gebruikte protocol.
Reputatie 8
Badge +12
Hoi @diegobucciero, welkom hier. Ik lees dat je graag een VPN wilt instellen. Dit lukt echter niet zoals gehoopt. Dat is jammer natuurlijk. Gelukkig zijn er nog mogelijkheden. Babylonia heeft je hier al flink over geinformeerd. Kun je daar zo verder mee?
Bedankt voor je reactie Bart, een ook Babylonia voor zijn tweede antwoord.

Ik heb veel informatie gekregen maar ik weet nog niet als het wel kan wat ik precies wil. Misschien kan jij , Bart van Telfort, mijn een lijst kunnen geven met andere routers modellen die ik wel kan gebruiken met een telfort glasvezel abonnement. Ik wil toch graag een VPN client "IN DE ROUTER" willen proberen. Ik heb een pureVPN abonnement die lijkt best wel hetzelfde snelheid behouden van mijn glasvezel abonnement.
Maar begrijp ik het goed dat als ik een andere router dan de EBv8 gebruik dan kan ik geen huistelefoon meer gebruiken? Als ja, waarom is dat? Geven jullie van Telefort het mogelijkheid om een persoonlijk instelling (zie andere, sneller, beter router) te gebruiken?
Ik snap ook niet zo goed allereerst reactie van Babylon zo goed (ik ben geen expert helaas). Betekent dat dat ik een tweede router aan de EBv8 kan koppelen en op deze tweede de VPN client laten draaien?
Ik weet het niet meer...I'm lost...

Alvast bedankt, Diego
Reputatie 8
Ik vermoed dat op het gebied van advies voor het gebruik van andere routers je betere informatie krijgt van de reguliere forumgebruikers / klanten, dan Telfort je daarin als advies kan geven. Klanten hebben andere modem/routers zelf in gebruik, en zijn daarmee "ervaringsdeskundige". 😉

Telfort geeft de VOIP/SIP gegevens inderdaad (nog) niet vrij, voor gebruik in een andere modem/router.
Maar aangezien je een Experia Box V8 hebt, kun je die met een trucje zelf wel uitlezen.
Hoe je dat doet, zie volgende onderwerp < HIER > en vervolgreacties.

Verder geldt hetgeen ik reeds eerder heb aangegeven.
Experia Box volledig uit het netwerk halen, en van andere modem/router gebruik maken, inclusief VOIP ondersteuning, zijn er eigenlijk twee merken / types. FritzBox en DrayTek.
Als ik echter in de gebruiksaanwijzing naar een VPN Client instelling zoek
voor bijv. een FritzBox 7590 kom ik die niet tegen. Alleen een VPN Server. Mogelijk dat daadwerkelijke FritzBox gebruikers daar nog aanvullende informatie voor kunnen geven?

Betreffende DrayTek vind ik support pagina's hoe deze wordt geconfigureerd als VPN Client
om met "NordVPN" connectie te leggen.
Support van NordVPN < HIER >
Support van DrayTek < HIER >
Ik vermoed dat het instellen met andere VPN providers vergelijkbaar gaat.
Modellen van DrayTek die daar voor geschikt zijn, zijn bijv. de modellen 2926 en 2862
(Met ingebouwde VOIP mogelijkheden de modellen met een "V" achter de type aanduiding).

Verder zijn er zijn er meer eenvoudige routers met VPN Client mogelijkheden.
die je achter de Experia Box hangt. Dus als 2e router.

Dan gebruik je de Experia Box alleen voor TV en telefonie.
De 2e router voor de rest van je netwerk inclusief VPN.
Dankewel Babylon. Dit is precies het advies dat ik nodig had. Handleiding voor dummies ;-)

Super bedankt.
Reputatie 8
Ik heb nog wat aanvullende informatie gevonden m.b.t. FritzBox routers.
Die routers laten helaas niet toe een VPN Client in te stellen naar een VPN Service:

Zie info bij FritzBox zelf < HIER >
En uitgebreide info bij een Duitse ondersteunings-website voor VPN < HIER >

Zelf maak ik gebruik van een Synologyy router. Die is direct achter glasvezel aan te sluiten en erg eenvoudig in te stellen voor de netwerken van Telfort en KPN.
Echter geen ondersteuning van "routed TV", waardoor je een aantal functies mist op een TV-ontvanger ten aanzien van de extra apps, en bijv. geen Netflix.

De router heeft ook geen eigen VOIP mogelijkheden aan boord. (Daar heb ik overigens toch al andere voorzieningen voor getroffen met gebruik van zowel Yealink bureau telefoon, als een DECT basis station met diverse handsets).

De Synology router heeft zeer uitgebreide VPN mogelijkheden. Zowel als server als VPN Client.
De snelste VPN overdracht als Client gaat daarbij door te kiezen voor het L2TP/IPSec protocol. (Maar er is ook te kiezen voor OpenVPN en PPTP). Men kan desgewenst het hele netwerk via de VPN laten lopen, maar ook kiezen dat alleen bepaalde apparaten gebruik maken van de VPN-connectie. Of bijv. aleen het reguliere netwerk, maar niet het gast WiFi netwerk.

Je zou de router ook in een NAT achter NAT configuratie kunnen instellen achter de Experia Box.
In dat geval blijven alle functies van "routed TV" achter het netwerk van de Synology router wel gewoon behouden.
Reputatie 8
Badge +12
Ik zie dat Babylonia je al heeft voorzien van de informatie waar je om vroeg. Heel fijn.

Moch er nog iets zijn, laat het dan weten.

Reageer