beantwoord

Niet mogelijk te verbinden met VPN via Telfort Glasvezel

  • 27 februari 2019
  • 101 reacties
  • 5209 keer bekeken

Sinds enkele weken heb ik glasvezel van Telfort. Via deze (prima) internetverbinding wil ik graag via een VPN verbinding maken op de server van werk, zodat ik thuis bij de gedeelde netwerkschijf kan.
Helaas werkt dit niet via ons Telfort netwerk (wel op het Ziggo netwerk van de buren). De VPN is dus zeker goed ingesteld (ICT helpdesk van werk heeft me hiervan verzekerd). Toen ik Telfort opbelde zeiden ze: we ondersteunen VPN niet.

Ik heb een Experia Box V10a. Weet iemand misschien of het kan helpen om een ander modem te installeren?

Groeten een ontevreden gebruiker
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 5 december 2019, 16:45

Hallo allen, ik heb een update vanuit de organisatie: 

De firmware fix wordt op dit moment nog getest voor Telfort, is niet langer op individueel verzoek te pushen en we verwachten dat we deze in het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar stellen. Als jouw V10a geen VPN-verbinding maakt en je niet zonder kunt, laat dan een bericht achter in dit topic. We sturen je zo spoedig mogelijk een reactie om aan te geven hoe we je verder helpen. Dit kan enkele werkdagen duren.  

Ik begrijp dat dit niet de update is waar iedereen op zat te wachten, maar we gaan ons uiterste best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen.

Bekijk reactie

101 reacties

Reputatie 1
@Natasja Voor mij maakt het nu niks meer uit of die fix er volgende week of over 2 jaar. Ik ben helemaal afgeknapt op Telfort nav van de reactie die ik kreeg op de klacht.
Ik ben voorlopig niet van plan om nog enige tijd aan die Experia Box te besteden. Voor andere gebruikers kan het wel belangrijk zijn dat er snel een oplossing komt.
Reputatie 8
Zowel de Experia Box V8, Experia Box V10 en de Experia Box V10a voldoen aan de eisen die wij aan onze apparatuur stellen en zijn allen geschikt voor onze diensten.
De eisen van KPN / Telfort zijn daarin niet maatgevend, maar de wetgeving is daarin leidend.

De V10A voldoet daarmee namelijk niet aan de geldende eisen van de wetgeving die in Nederland al jaren van kracht is. (Al veel eerder dan de laatste updates van het ministerie op die wetgeving).
Nota bene op de website van Telfort zelf beschreven.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netneutraliteit.htm

Maar voldoet daarme tevens niet aan de inmiddels veel strengere regels ook voor netneutraliteit gezien van BEREC voor heel Europa.
https://berec.europa.eu/eng/netneutrality/
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/open-internet-net-neutrality

"All internet traffic must be treated equally"



Een déjà vu van de situatie eerder een keer met de Experia Box V10 waarbij gebruikers aanvankelijk geen gebruik konden maken van VPN, maar het betrof toen het VPN L2TP protocol.
Dat heeft toen 9 maanden geduurd voordat KPN tot bezinning kwam om het te corrigeren.
Daar golden dezelfde argumenten om het op te lossen die nu ook gelden.

In dit geval met de V10A kan de klant gewoon een andere router eisen op grond van de wet.
En daar zal Telfort toch echt gewoon aan moeten voldoen.
Reputatie 8
Inmiddels heb ik een korte update vanuit onze ontwikkelaars: er wordt hard gewerkt aan het oplossen van het issue en er wordt ook goed vooruitgang geboekt. Ik kan nu alleen nog geen datum noemen wanneer het is opgelost.

Precies de reden om de topic starter in dat geval tegemoet te treden in de verstrekking van een oplossing die NU wel voorhanden is. Dit is echt ontoelaatbaar tegenwerken van Telfort.
Nota bene wel een oplossing hebben, maar dat willens en weten NIET willen verstrekken.
Waarom is Telfort zo tegendraads anti-klant vriendelijk?? Wat denkt Telfort daarmee te bereiken?

Ik zou @Forum123 willen adviseren per direct een aangetekende brief de deur uit te doen naar Telfort, Telfort in gebreke te stellen, en een aanklacht in te dienen bij ACM voor directe sancties tegen Telfort, omdat Telfort niet wil voldoen aan de wettelijke plicht die zij hebben in het leveren van hun producten die aan de gestelde wettelijke eisen voldoen.
ACM te kennen zijn zij echter ook traag. Weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, anders maar meteen naar een advocaat stappen. Dit is appeltje eitje in de wettelijke rechten die je hebt.

Mijn God wat een gezeik toch weer bij Telfort.
Reputatie 8

Vind het vreemd dat die upgrade niet integraal standaard bij iedereen in de V10A wordt gepusht??

Reputatie 8
Of als i.v.m. werk niet voor andere VPN-protocollen kan worden gekozen.
(Wordt vaak voor veel werknemers als zodanig door het bedrijf waar men werkt "vast" ingeregeld), de V10A door Telfort laten omwisselen met een Experia Box V10 (zonder "A") modem/router.

Zie ook:
https://forum.telfort.nl/internet-267/verbindingsproblemen-met-vpn-cisco-anyconnect-80948#post672649
Reputatie 8
Badge +8
Ik heb binnen dit forum ook wel eens een reactie van Telfort gelezen dat de v10a dan omgewisseld wordt voor een v10 omdat dat modem beter geschikt is voor VPN.
Reputatie 8
Badge +10
Zowel de Experia Box V8, Experia Box V10 en de Experia Box V10a voldoen aan de eisen die wij aan onze apparatuur stellen...
En de eisen die de klant mag stellen op basis van netneutraliteit dan..?

Met de V10a is namelijk geen PPTP protocol in te stellen, omdat de V10a hier transparant voor is.

Maar zou er dan eens uitgelegd kunnen worden waarom dit zo besloten is..?
Als KPN een reden heeft om zich niet aan de regeltjes te houden zouden ze dat toch op zijn minst kunnen uitleggen..?
De arrogantie druipt er vanaf op deze manier... 🤢

Aan de uitleg van Babylonia hierboven valt niets meer toe te voegen...👍
Reputatie 8
Desalniettemin had mijn collega hier geen nieuwer type modem mogen aanvragen,
zoals ik eerder ook al aangaf.

Het VPN protocol wat die man daar gebruikt, ook daarvoor gelden dezelfde wettelijke normen van netneutraliteit. Ook die gebruiker staat volledig in zijn recht.

In dit geval bij dit onderwerp hier met de V10A. Uiterst vreemd dat Telfort "hun probleem" met die modem/router toch weer terug speelt naar de klant om het op te lossen. Zolang die V10A niet goed functioneert en niet voldoet aan de daarvoor gestelde wettelijke eisen, zou Telfort zonder dralen of smoesjes simpelweg een andere oplossing moeten bieden, door een ander model modem/router toe te sturen die wel werkt en aan de normen voldoet, als de klant ernaar vraagt.
Reputatie 8
Badge +10
Hallo allemaal, ik heb zojuist nogmaals navraag gedaan binnen de organisatie en de ontwikkelaars. De vork blijkt wel iets anders in de steel te zitten. Er blijkt een bug te zitten in de nieuwe firmware van de V10a. Voor zover bekend speelt die bug alleen voor PPTP en IPSEC/IKEv2 protocollen. Er wordt hard gewerkt aan het herstellen van de bug. Wanneer het is opgelost, is op dit moment nog niet duidelijk. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, doe dat dan vooral. Je zou dan nergens last van moeten hebben. De informatie die ik eerder door had gekregen wat de transparantie betreft klopt dus niet. Als er updates zijn, deel ik die in dit topic.
Hoi Natasja, dat klinkt in ieder geval al wat minder 'star' dan het eerdere bericht en er wordt gewerkt aan een oplossing.
Een probleem of meningsverschil kan voorkomen, maar als één van de partijen dan ook geen informatie wil loslaten gaan mijn nekharen wel eens overeind staan... 😉
Reputatie 8
Badge +9
Hoi @Babylonia. Ik doe -net als mijn collega-moderators- m'n uiterste best en wil ook graag dat de problemen worden opgelost. Ik vind het jammer dat jij het idee hebt dat ik dat niet doe. Op dit moment heb ik niet meer informatie dan ik al heb gegeven. Als ik meer weet dan deel ik dat natuurlijk. Ik zit er in ieder geval boven op.
Reputatie 8
Hoi @Babylonia. Ik doe -net als mijn collega-moderators- m'n uiterste best en wil ook graag dat de problemen worden opgelost. Ik vind het jammer dat jij het idee hebt dat ik dat niet doe.
Maar er is kennelijk geen eensluidende wijze waarop klanten worden behandeld !!
Het hangt maar net af welke medewerker je treft of een klant daarin wel tegemoet wordt getreden of niet. En die indruk heb ik niet alleen van de reacties hier binnen het forum, maar tevens op fora elders waar gebruikers i.v.m. die VPN-problemen gewoon een V10 kregen toegestuurd.
Bijv. als referentie zie de reactie < HIER > bij een forum van Synology..

"De V10A kan terug, fijn dat ze daar bij Telfort helemaal niet moeilijk over doen, en een V10 direct versturen."

Gezien de positieve ervaring van gebruikers met andere medewerkers bij klantenservice van Telfort die hen wel positief tegemoet treden, zijn er (gelukkig) ook medewerkers die zich kennelijk niet laten ringeloren om naar de pijpen van de IMO absurde moraal en opgestelde richtlijnen van het KPN/Telfort kader te dansen, maar nemen hun eigen verantwoording daarin van wat correct is. Dus er is nogal wat verdeeldheid binnen Telfort zelf. Zegt veel over de werksfeer bij Telfort.
Reputatie 8
Badge +9
Allen, ik heb goed nieuws vanuit de organisatie. 🙂 We hebben een tussentijdse update beschikbaar speciaal voor dit probleem. Deze wordt niet algemeen uitgerold. We gaan degenen die VPN-problemen hebben met de Experia Box V10a actief overzetten. Ik wil iedereen in dit topic die nu geen gebruik kan maken van VPN vragen om zijn profiel aan te vullen met zijn postcode/huisnummer, klantnummer, geboortedatum en de naam van de contracthouder. Dan kunnen we de nieuwe firmware op verzoek gaan pushen. Geef in het topic aan als je dit gedaan hebt!
Reputatie 8
Badge +12

Ik reageer even aangezien Natasja even niet aanwezig is. Ik begrijp jullie frustratie zeker. Er wordt dan ook aan gewerkt. Zoals Natasja al aangaf doen we ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te helpen. 

Reputatie 8
Badge +9
Dag @1001973410. Ik heb de aanvraag zojuist voor je gedaan en laat het aan je weten zodra ik bericht heb dat de software naar je modem is gepusht. 🙂
Reputatie 1
Hallo @1001973410. Sorry, helemaal vergeten te melden, maar je hebt het vast al gemerkt: de nieuwe software is naar je modem gepusht. 👍🏼
Hartelijk bedankt! We gaan het deze week testen.
Reputatie 8
Het gaat in dit onderwerp niet om de Experia Box V10, maar om de V10A
De V10 heeft geen problemen met VPN.
Reputatie 8
Badge +9
Dag @Badgummer. Ik heb het verzoek doorgezet en je modem is nu bezig met de upgrade! 🙂
Reputatie 8
Badge +9

Hallo allen, ik heb een update vanuit de organisatie: 

De firmware fix wordt op dit moment nog getest voor Telfort, is niet langer op individueel verzoek te pushen en we verwachten dat we deze in het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar stellen. Als jouw V10a geen VPN-verbinding maakt en je niet zonder kunt, laat dan een bericht achter in dit topic. We sturen je zo spoedig mogelijk een reactie om aan te geven hoe we je verder helpen. Dit kan enkele werkdagen duren.  

Ik begrijp dat dit niet de update is waar iedereen op zat te wachten, maar we gaan ons uiterste best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen.

Reputatie 8
Badge +9

Probleem opgelost.

Bedankt Telfort ! :-)

Graag gedaan, @korwegter. Fijn om te lezen dat het is opgelost.  

@Natasja - Telfort 

Ik heb ook VPN verbindingsproblemen. Wil je bij ons ook de nieuwe firmware laten installeren?

Reputatie 8
Badge +9

@Natasja - Telfort  zou u voor mij ook de upgrade door willen voeren?


Ik heb je gegevens genoteerd, @salvo.drago. Zodra ik een nieuw contactpersoon heb voor het pushen van de firmware, deel ik dat hier.

@Natasja - Telfort Ik zou ook graag de nieuwe software gepusht krijgen. Alvast dank!

Reputatie 8
Badge +9

@Natasja - Telfort Ik zou ook graag de nieuwe software gepusht krijgen. Alvast dank!

Ik heb ook jouw gegevens genoteerd, @100126. Ik houd jullie op de hoogte.

Reputatie 1

Hoi Natasja,

Ik heb meerdere internet abonnementen bij Telfort lopen.

Firmware upgrade is wel gewenst,  

Wachten kan ik niet de Esperiabox V10a ga ik wel vervangen voor een Draytek Vigor 2862 als het te lang duurt.

Reputatie 8

De firmware fix wordt op dit moment nog getest voor Telfort, is niet langer op individueel verzoek te pushen en we verwachten dat we deze in het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar stellen.

IMO onacceptabel.

Waarom levert KPN/Telfort niet voldoende support op de normaal geldende wettelijke eisen waaraan apparatuur moet voldoen? Met het niet kunnen doorgeven van VPN-connectiviteit voldoet het niet aan de basis eisen van “net-neutraliteit” -→ sinds 2013 in de wetgeving opgenomen.

Lees de eigen Telfort informatie t.a.v. netneutraliteit < HIER >

" Dit betekent onder andere dat Telfort, net als andere providers in ons land, binnen de internettoegangsdienst niets mag blokkeren.

De uitzonderingen die erna worden benoemd. Daar valt VPN-connectie niet onder.

Blokkeren door “per ongeluk” slechte firmware is ook geen wettelijke uitzondering. Juist omdat er een afdoende firmware voorhanden is die VPN toestaat, waarom dat niet alsnog pushen?

Zie ook andere reactie op het slecht functioneren van de V10A in het algemeen m.b.t. uitwisseling van dit type router voor de oudere oudere ZyXEL router < HIER > en < vervolgreactie >

Reageer