beantwoord

Niet mogelijk te verbinden met VPN via Telfort Glasvezel

• 27 februari 2019
  • 58 reacties
  • 1828 keer bekeken

Toon het eerste bericht

58 reacties

Reputatie 6
Badge +8
Dag allen,

@Natasja - Telfort postte eerder in deze discussie dat ze me geen nieuw modem kan sturen als dat nodig is vanwege VPN problemen. Als je Telfort belt denken ze daar anders over. Ik had gebeld en een V10 modem gevraagd. De eerste keer ging dat natuurlijk nog even mis en kwam er keurig een V10A in de post, waar ik niets aan heb. Nu is er een V10 onderweg.

@HJPriester, Ik weet niet of je exact hetzelfde probleem hebt, maar voor mijn VPN verbinding via PPTP of L2TP zou de V10 (zonder a) wel moeten werken.

Ik post het hier als dat inderdaad werkt.

Nog een vraag: bovenin, bij mijn eerste vraag, staat nu dat een van de berichten van Natasja het 'beste antwoord' is. Kan dat aangepast? Is namelijk niet waar.

Hallo @Forum123. Ik heb hier direct naar gekeken en zie inderdaad dat een collega van de telefonische klantenservice een nieuw modem heeft aangevraagd. Echter, er is toen een nieuwe Experia Box V10a verstuurd. Wel is er daarna opnieuw een verzoek gedaan voor een omruiling, maar ik kan je niet beloven dat dit verzoek ook wordt goedgekeurd. Zoals eerder benoemd in dit topic mogen we een modem niet omruilen op basis van VPN-problemen. Mijn collega had die aanvraag dan ook niet mogen doen.

Betreft het gemarkeerde antwoord: ik begrijp dat dit niet de oplossing is. Dit bericht heb ik voor nu gemarkeerd, omdat zo voor eventuele meelezers meteen duidelijk is wat de stand van zaken is rondom de bug in de firmware van de Experia Box V10a, waardoor deze niet kan verbinden via twee VPN-protocollen.

@Natasja ja dat klopt dat er een bug is dat wist ik al. Feit is wel nog steeds dat ik voor de "Zorgeloze overstap" voor normaal gebruik kon maken van een VPN. En na de overstap naar nieuwe netwerk en de installatie van de zorgeloze "Experia V10A" niet meer.
Dus de conclusie is: die zorgeloze overstap is NIET zorgeloos in alle gevallen, Gewoon marketing boolshit.

Ik heb daar al een klacht over ingediend en een zeer bedroevend antwoord gekregen.
De Experia box ligt nu op zolder en is vervangen door een TPLINK die ik voordien gebruikte. Voor telefonie heb ik een Voip telefoon aangeschaft a 89 euro.
Dus die overstap heeft me nog extra geld gekost ook....Telfort bedankt.

Dag @HJPriester. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de overstap naar het nieuwe glasvezelnetwerk wél zorgeloos is. Als dan vervolgens blijkt dat je VPN-verbinding niet werkt met de Experia Box V10a, is dat onwijs zuur. Al helemaal rot dat je dan extra kosten hebt moeten maken. Dat zou bij mij ook voor frustratie zorgen. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol dan PPTP of IPSEC/IKEv2 te gebruiken, dan wil ik je aanraden dat te doen. Hoewel ik lees dat het nu is opgelost door gebruik te maken van eigen apparatuur.

Aanvullend: VPN valt inderdaad buiten onze ondersteuningsvoorwaarden en is dan ook niet iets dat standaard in onze testsystemen voorkomt. Waardoor, als er dan echt iets mis is, het even kan duren voor dit overal bekend is. Als moderators kunnen we er alleen voor zorgen dat het probleem zo snel mogelijk onder de aandacht wordt gebracht bij de ontwikkelaars en jullie op de hoogte houden in het topic als er updates zijn. Ik blijf navraag doen en zodra ik een concrete update heb, dan deel ik die hier.
Reputatie 8
Dag @HJPriester. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de overstap naar het nieuwe glasvezelnetwerk wél zorgeloos is. Als dan vervolgens blijkt dat je VPN-verbinding niet werkt met de Experia Box V10a, is dat onwijs zuur. Al helemaal rot dat je dan extra kosten hebt moeten maken. Dat zou bij mij ook voor frustratie zorgen. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol dan PPTP of IPSEC/IKEv2 te gebruiken, dan wil ik je aanraden dat te doen.
Hoewel ik lees dat het nu is opgelost door gebruik te maken van eigen apparatuur.

Ik begrijp dat je als moderator "eigenlijk" weinig anders kunt doen dan het beleid uitvoeren wat van hogerhand wordt gegeven. Maar als dat strookt met de wetgeving --omdat apparatuur er simpelweg niet aan voldoet.-- (Of dat nu per ongeluk komt door bugs doet niet ter zake). Zou het werknemers sieren als ze daarin eigen verantwoordelijk nemen, en niet klakkeloos alles aannemen wat van hogerhand hen wordt voorgekauwd wat ze zouden moeten doen. De collega van klantenservice die een klant wel een V10 levert om de problemen van de klant op te lossen is zich kennelijk beter bewust van diens eigen verantwoordelijkheden en de achterliggende menselijke moraal en normen.

De actie om gebruikers niet tegemoet te treden werkt bovendien averechts en is IMO "dom".
De keuze van @HJPriester is nu, dat hij buiten die eigen apparatuur nu tevens telefonie bij een andere VOIP-provider heeft ondergebracht. Daarmee verliest Telfort nu simpelweg goed te verdienen inkomsten uit "duurbetaalde" telefonie. (De tarieven van Telfort zijn aanzienlijk hoger dan bij alternatieve VOIP providers) bovenop de internet-data. Dat laat men nu volledig liggen omwille van een "modembeleid".

Terwijl de "VOIP" data bij een andere VOIP-provider nu op zichzelf wel gewoon "binnen de datastream" van het abonnement bij Telfort zit "inbegrepen". Dus de data-stream over de Telfort internetlijn is er niet minder om. Maar een deel van de kosten ervan wordt nu elders verdiend.
Reputatie 1
@Natasja. Ja het VPN probleem had ik na 1 dag opgelost met mijn oude TP-LINK Archer C7 die ik op het oude glasvezel net gebruikte. Voor de vaste lijn heb een aparte VOIP provider gekozen en een VOIP phone gekocht.
Wat mij frustreert aan Telfort is dat KPN al beta firmware heeft voor de PPTP bug (zie het KPN forum https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/vpn-werkt-niet-meer-op-experiabox-v10a-468863) waar een KPN medewerker voor bepaalde gebruikers de firmware beschikbaar maakt. En Telfort nog van niks weet en je als antwoord krijgt:
"Telfort bied helaas geen ondersteuning aan VPN.
Tevens hebben wij voorlopig geen nieuwe updates voor uw modem in de planning staan."
Reputatie 6
Badge +8
Hoi @Babylonia. Ik doe -net als mijn collega-moderators- m'n uiterste best en wil ook graag dat de problemen worden opgelost. Ik vind het jammer dat jij het idee hebt dat ik dat niet doe. Op dit moment heb ik niet meer informatie dan ik al heb gegeven. Als ik meer weet dan deel ik dat natuurlijk. Ik zit er in ieder geval boven op.
Reputatie 6
Badge +8
Dat is ook ontzettend frustrerend @HJPriester. Dat ben ik met je eens. Het klopt dat KPN voor klanten met VPN-problemen nieuwe firmware beschikbaar kan maken. Die mogelijkheid hebben we vanuit Telfort niet. Ik heb zojuist opnieuw onze ontwikkelaars gemaild met de vraag of er al een update is. Ik houd je op de hoogte.
Reputatie 8
Hoi @Babylonia. Ik doe -net als mijn collega-moderators- m'n uiterste best en wil ook graag dat de problemen worden opgelost. Ik vind het jammer dat jij het idee hebt dat ik dat niet doe.
Maar er is kennelijk geen eensluidende wijze waarop klanten worden behandeld !!
Het hangt maar net af welke medewerker je treft of een klant daarin wel tegemoet wordt getreden of niet. En die indruk heb ik niet alleen van de reacties hier binnen het forum, maar tevens op fora elders waar gebruikers i.v.m. die VPN-problemen gewoon een V10 kregen toegestuurd.
Bijv. als referentie zie de reactie < HIER > bij een forum van Synology..

"De V10A kan terug, fijn dat ze daar bij Telfort helemaal niet moeilijk over doen, en een V10 direct versturen."

Gezien de positieve ervaring van gebruikers met andere medewerkers bij klantenservice van Telfort die hen wel positief tegemoet treden, zijn er (gelukkig) ook medewerkers die zich kennelijk niet laten ringeloren om naar de pijpen van de IMO absurde moraal en opgestelde richtlijnen van het KPN/Telfort kader te dansen, maar nemen hun eigen verantwoording daarin van wat correct is. Dus er is nogal wat verdeeldheid binnen Telfort zelf. Zegt veel over de werksfeer bij Telfort.
Reputatie 1
@Natasja Voor mij maakt het nu niks meer uit of die fix er volgende week of over 2 jaar. Ik ben helemaal afgeknapt op Telfort nav van de reactie die ik kreeg op de klacht.
Ik ben voorlopig niet van plan om nog enige tijd aan die Experia Box te besteden. Voor andere gebruikers kan het wel belangrijk zijn dat er snel een oplossing komt.
Ik had het niet moeten zeggen. Als je het nu tegen gaat houden is dat nogal triest
Reputatie 6
Badge +8
@Natasja Voor mij maakt het nu niks meer uit of die fix er volgende week of over 2 jaar. Ik ben helemaal afgeknapt op Telfort nav van de reactie die ik kreeg op de klacht.
Ik ben voorlopig niet van plan om nog enige tijd aan die Experia Box te besteden. Voor andere gebruikers kan het wel belangrijk zijn dat er snel een oplossing komt.

Hoewel ik dat natuurlijk jammer vind om te horen, kan ik me daar wel volledig in verplaatsen, @HJPriester. Die reactie was erg kort door de bocht.

Ik had het niet moeten zeggen. Als je het nu tegen gaat houden is dat nogal triest
Dit lijkt me echt jouw interpretatie. Ik heb je enkel uitgelegd dat ik je niet kan beloven dat het verzoek om je een Experia Box V10 toe te sturen wordt goedgekeurd, gezien een modem niet wegens VPN-problemen mag worden geruild. De collega die je hebt gesproken heeft enkel het verzoek doorgezet naar een achterliggende afdeling. Het is aan die afdeling om het verzoek wel/niet goed te keuren. Als dit wel gebeurt, wat ik uiteraard hoop voor je, dan is dat alleen maar mooi.
Reputatie 6
Badge +8
Allen, ik heb goed nieuws vanuit de organisatie. 🙂 We hebben een tussentijdse update beschikbaar speciaal voor dit probleem. Deze wordt niet algemeen uitgerold. We gaan degenen die VPN-problemen hebben met de Experia Box V10a actief overzetten. Ik wil iedereen in dit topic die nu geen gebruik kan maken van VPN vragen om zijn profiel aan te vullen met zijn postcode/huisnummer, klantnummer, geboortedatum en de naam van de contracthouder. Dan kunnen we de nieuwe firmware op verzoek gaan pushen. Geef in het topic aan als je dit gedaan hebt!
Reputatie 8
Heb voor de gelegenheid de V10A terug gehangen, zodat de firmware kan worden gepusht. (Gegevens in mijn profiel zijn compleet met extra info onderaan in afgeschermd deel).
Dus graag bij deze de actuele firmware erop zetten.
Reputatie 6
Badge +8
Ga ik voor je regelen, @Babylonia. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd, omdat ik nog een aantal aanvullende gegevens van je nodig heb om de firmware te laten pushen.
Reputatie 8
Inmiddels aangevuld op privébericht.
Reputatie 6
Badge +8
Inmiddels aangevuld op privébericht.
Ik heb je privébericht gezien. Ik heb de nieuwe firmware voor je aangevraagd. Ik laat het weten als de upgrade is uitgevoerd!
Reputatie 6
Badge +8
Dag @Babylonia. De nieuwe firmware is gisteren gepusht. 😃
Reputatie 8
Dat had ik inmiddels opgemerkt.

Overgegaan van v.6.00.27 build 129 naar:
Firmwareversie: v.6.00.28 build 130
(Boot versie is gelijk gebleven):

Heb ook reeds aanvullende testen gedaan met het VPN PPTP protocol wat eerder problemen gaf.
Zowel van buitenaf inloggen op de eigen VPN-server thuis, alsook als "Client" inloggen bij een VPN-server elders en zware bestanden downloaden, of een filmpje streamen. Het werkt nu !!

Dus de problemen op dit vlak (m.b.t het VPN PPTP protocol) lijken daarmee voorbij.

Heb voor de zekerheid ook nog testen gedaan met de andere VPN-protocollen die eerder geen problemen gaven, of die nu nog steeds hetzelfde "correct" werken. En die geven ook nu geen problemen (gelukkig).
Reputatie 6
Badge +8
Mooi dat je het al van vrijwel A tot Z hebt uitgetest en de VPN-problemen zijn opgelost met de update, @Babylonia. Hartelijk dank voor het testen! 😀
Allen, ik heb goed nieuws vanuit de organisatie. 🙂 We hebben een tussentijdse update beschikbaar speciaal voor dit probleem. Deze wordt niet algemeen uitgerold. We gaan degenen die VPN-problemen hebben met de Experia Box V10a actief overzetten. Ik wil iedereen in dit topic die nu geen gebruik kan maken van VPN vragen om zijn profiel aan te vullen met zijn postcode/huisnummer, klantnummer, geboortedatum en de naam van de contracthouder. Dan kunnen we de nieuwe firmware op verzoek gaan pushen. Geef in het topic aan als je dit gedaan hebt!

Hallo Natasja,

Als nieuweling op dit forum wil ik hier erg graag gebruik van maken. Volgens mij staan alle benodigde gegevens in mijn profiel, anders dan hoor ik dat graag.

Overigens heb ik vandaag geprobeerd dit te regelen via de helpdesk, maar daar weten ze van niks en kunnen ze niks doen... Beetje vervelend.

Alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +8
Hallo @Rik S. Van harte welkom hier. Dat is zeker vervelend! Daar ga ik achteraan. Ik heb zojuist ook voor jou gevraagd of de nieuwe software kan worden gepusht. Ik weet niet of dit voor het weekend nog gaat lukken, maar ik laat het aan je weten als de upgrade heeft plaatsgevonden. 😄
@Natasja - Telfort Ik kan op dit moment ook niet werken vanuit thuis ivm de VPN die niet lukt. Kan voor mij de nieuwe software alsjeblieft ook worden gepushed?
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb het voor je gevraagd @Marjoo91. Ik hoop dat je snel de firmware gepusht krijgt. Ik zal het je laten weten als ik een reactie hebt ontvangen.
Reputatie 8
Badge +11
@Marjoo91 De firmware is gepusht naar jouw modem. 🙂
Reputatie 1
Erg wazig allemaal! Heb net gebeld naar Telfort om dit voor mij te verzorgen. Wisten ze niks van. Td zei dat dit automatisch gaat. Hoe dan ook. Heb pb gestuurd met mijn gegevens naar Natasja. Hoop dat ik zsm positief bericht krijg. Met vriendelijke groet!
Reputatie 8
Badge +10
Erg wazig allemaal! Heb net gebeld naar Telfort om dit voor mij te verzorgen. Wisten ze niks van. Td zei dat dit automatisch gaat. Hoe dan ook. Heb pb gestuurd met mijn gegevens naar Natasja. Hoop dat ik zsm positief bericht krijg. Met vriendelijke groet!
De telefonische klantenservice heeft deze mogelijkheid inderdaad niet, wij kunnen het voor je doorzetten. Natasja is er woensdag weer, zij kan jouw privébericht dan oppakken. Je kunt de gevraagde gegevens ook in je forumprofiel zetten, dan kunnen we het dinsdag ook al voor je aanvragen.
Reputatie 1
As woensdag is prima. Graag wens ik op de hoogte te worden gehouden zodra de firmware gepusht is naar mijn experiabox v10A. Bijvoorbaat dank!

Reageer