beantwoord

Niet mogelijk te verbinden met VPN via Telfort Glasvezel

• 27 februari 2019
  • 98 reacties
  • 4388 keer bekeken

Sinds enkele weken heb ik glasvezel van Telfort. Via deze (prima) internetverbinding wil ik graag via een VPN verbinding maken op de server van werk, zodat ik thuis bij de gedeelde netwerkschijf kan.
Helaas werkt dit niet via ons Telfort netwerk (wel op het Ziggo netwerk van de buren). De VPN is dus zeker goed ingesteld (ICT helpdesk van werk heeft me hiervan verzekerd). Toen ik Telfort opbelde zeiden ze: we ondersteunen VPN niet.

Ik heb een Experia Box V10a. Weet iemand misschien of het kan helpen om een ander modem te installeren?

Groeten een ontevreden gebruiker
icon

Beste antwoord door Natasja - Telfort 5 december 2019, 16:45

Hallo allen, ik heb een update vanuit de organisatie: 

De firmware fix wordt op dit moment nog getest voor Telfort, is niet langer op individueel verzoek te pushen en we verwachten dat we deze in het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar stellen. Als jouw V10a geen VPN-verbinding maakt en je niet zonder kunt, laat dan een bericht achter in dit topic. We sturen je zo spoedig mogelijk een reactie om aan te geven hoe we je verder helpen. Dit kan enkele werkdagen duren.  

Ik begrijp dat dit niet de update is waar iedereen op zat te wachten, maar we gaan ons uiterste best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen.

Bekijk reactie

98 reacties

Reputatie 7
Badge +9
Dag @Forum123. Welkom hier op het Forum. Spijtig om te lezen dat je een ontevreden gebruiker bent. Ik lees dat je graag een VPN-verbinding wilt maken, zodat je vanuit huis toegang hebt tot de gedeelde netwerkschijf van je werk. Ik begrijp dat je een Experia Box V10a hebt. In dit topic geeft @Babylonia een aantal tips om verbinding vanuit de thuislocatie naar een VPN-server elders te maken. Wellicht helpt het voor jou ook om voor een andere VPN-methode dan PPTP te kiezen? Het is in ieder geval niet nodig om een eigen router aan te schaffen hiervoor.
Reputatie 8
Of als i.v.m. werk niet voor andere VPN-protocollen kan worden gekozen.
(Wordt vaak voor veel werknemers als zodanig door het bedrijf waar men werkt "vast" ingeregeld), de V10A door Telfort laten omwisselen met een Experia Box V10 (zonder "A") modem/router.

Zie ook:
https://forum.telfort.nl/internet-267/verbindingsproblemen-met-vpn-cisco-anyconnect-80948#post672649
Reputatie 8
Badge +7
Ik heb binnen dit forum ook wel eens een reactie van Telfort gelezen dat de v10a dan omgewisseld wordt voor een v10 omdat dat modem beter geschikt is voor VPN.
Reputatie 8
Precies waar mijn vorige reactie naar verwijst met de link in de laatste regel 😉
Dag allen,

Dank voor de suggestie. Ik zit nu inderdaad op een PPTP VPN, maar ik kan ook overschakelen naar een L2TP met vooraf gedeelde sleutel (dat heeft nu geen resultaat). @Natasja - Telfort , we hebben verbinding via Glasvezel. Kunnen we de router omruilen naar een Experia V10 (zonder a) om te kijken of dat werkt?
Reputatie 7
Badge +9
Begrijpelijk dat je dit verzoek doet naar aanleiding van de opmerkingen van @JanD en @Babylonia. Maar ik vrees dat ik je teleur moet stellen. Ik kan een modem niet omruilen wegens VPN-problemen. Mijn collega van Livechat had de Experia Box V8 ook niet mogen omruilen op basis van het probleem dat in dit topic wordt aangekaart. Zowel de Experia Box V8, Experia Box V10 en de Experia Box V10a voldoen aan de eisen die wij aan onze apparatuur stellen en zijn allen geschikt voor onze diensten. Ik wil je daarom adviseren om toch te proberen of het met een andere VPN-methode dan PPTP wel lukt. Met de V10a is namelijk geen PPTP protocol in te stellen, omdat de V10a hier transparant voor is.
Reputatie 8
Zowel de Experia Box V8, Experia Box V10 en de Experia Box V10a voldoen aan de eisen die wij aan onze apparatuur stellen en zijn allen geschikt voor onze diensten.
De eisen van KPN / Telfort zijn daarin niet maatgevend, maar de wetgeving is daarin leidend.

De V10A voldoet daarmee namelijk niet aan de geldende eisen van de wetgeving die in Nederland al jaren van kracht is. (Al veel eerder dan de laatste updates van het ministerie op die wetgeving).
Nota bene op de website van Telfort zelf beschreven.
https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netneutraliteit.htm

Maar voldoet daarme tevens niet aan de inmiddels veel strengere regels ook voor netneutraliteit gezien van BEREC voor heel Europa.
https://berec.europa.eu/eng/netneutrality/
https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/open-internet-net-neutrality

"All internet traffic must be treated equally"

Een déjà vu van de situatie eerder een keer met de Experia Box V10 waarbij gebruikers aanvankelijk geen gebruik konden maken van VPN, maar het betrof toen het VPN L2TP protocol.
Dat heeft toen 9 maanden geduurd voordat KPN tot bezinning kwam om het te corrigeren.
Daar golden dezelfde argumenten om het op te lossen die nu ook gelden.

In dit geval met de V10A kan de klant gewoon een andere router eisen op grond van de wet.
En daar zal Telfort toch echt gewoon aan moeten voldoen.
Reputatie 8
Badge +9
Zowel de Experia Box V8, Experia Box V10 en de Experia Box V10a voldoen aan de eisen die wij aan onze apparatuur stellen...
En de eisen die de klant mag stellen op basis van netneutraliteit dan..?

Met de V10a is namelijk geen PPTP protocol in te stellen, omdat de V10a hier transparant voor is.

Maar zou er dan eens uitgelegd kunnen worden waarom dit zo besloten is..?
Als KPN een reden heeft om zich niet aan de regeltjes te houden zouden ze dat toch op zijn minst kunnen uitleggen..?
De arrogantie druipt er vanaf op deze manier... 🤢

Aan de uitleg van Babylonia hierboven valt niets meer toe te voegen...👍
Reputatie 8
Nu net in een ander topic, probleem met mogelijk nog een ander VPN protocol, nu ook opgelost met omwisseling van de V10A met een V10. Zie reactie van gebruiker < HIER >
Reputatie 7
Badge +9
Hallo allemaal, ik heb zojuist nogmaals navraag gedaan binnen de organisatie en de ontwikkelaars. De vork blijkt wel iets anders in de steel te zitten. Er blijkt een bug te zitten in de nieuwe firmware van de V10a. Voor zover bekend speelt die bug alleen voor PPTP en IPSEC/IKEv2 protocollen. Er wordt hard gewerkt aan het herstellen van de bug. Wanneer het is opgelost, is op dit moment nog niet duidelijk. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, doe dat dan vooral. Je zou dan nergens last van moeten hebben. De informatie die ik eerder door had gekregen wat de transparantie betreft klopt dus niet. Als er updates zijn, deel ik die in dit topic.
Reputatie 7
Badge +9
Nu net in een ander topic, probleem met mogelijk nog een ander VPN protocol, nu ook opgelost met omwisseling van de V10A met een V10. Zie reactie van gebruiker < HIER >

Dit is het topic waar je eerder in dit topic ook naar verwees. Het klopt dat er voor deze klant een omruiling heeft plaatsgevonden. Echter, hier heeft geen omruiling plaatsgevonden van de V10a, maar ging het om een Experia Box V8. Desalniettemin had mijn collega hier geen nieuwer type modem mogen aanvragen, zoals ik eerder ook al aangaf.
Reputatie 8
Desalniettemin had mijn collega hier geen nieuwer type modem mogen aanvragen,
zoals ik eerder ook al aangaf.

Het VPN protocol wat die man daar gebruikt, ook daarvoor gelden dezelfde wettelijke normen van netneutraliteit. Ook die gebruiker staat volledig in zijn recht.

In dit geval bij dit onderwerp hier met de V10A. Uiterst vreemd dat Telfort "hun probleem" met die modem/router toch weer terug speelt naar de klant om het op te lossen. Zolang die V10A niet goed functioneert en niet voldoet aan de daarvoor gestelde wettelijke eisen, zou Telfort zonder dralen of smoesjes simpelweg een andere oplossing moeten bieden, door een ander model modem/router toe te sturen die wel werkt en aan de normen voldoet, als de klant ernaar vraagt.
Reputatie 8
Badge +9
Hallo allemaal, ik heb zojuist nogmaals navraag gedaan binnen de organisatie en de ontwikkelaars. De vork blijkt wel iets anders in de steel te zitten. Er blijkt een bug te zitten in de nieuwe firmware van de V10a. Voor zover bekend speelt die bug alleen voor PPTP en IPSEC/IKEv2 protocollen. Er wordt hard gewerkt aan het herstellen van de bug. Wanneer het is opgelost, is op dit moment nog niet duidelijk. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, doe dat dan vooral. Je zou dan nergens last van moeten hebben. De informatie die ik eerder door had gekregen wat de transparantie betreft klopt dus niet. Als er updates zijn, deel ik die in dit topic.
Hoi Natasja, dat klinkt in ieder geval al wat minder 'star' dan het eerdere bericht en er wordt gewerkt aan een oplossing.
Een probleem of meningsverschil kan voorkomen, maar als één van de partijen dan ook geen informatie wil loslaten gaan mijn nekharen wel eens overeind staan... 😉
Reputatie 8
Maar hoe lang duurt dat werken naar een oplossing?
Vorige keer met problemen met de V10 (zonder A) eveneens met VPN, maar het L2TP protocol heeft dat 9 maanden geduurd voordat het was gecorrigeerd.
(Gelukkig is die V10 nu na die uiteindelijke correctie wel een aanvaardbaar alternatief).

Een veel te lange tijd om daar nu ook op te moeten wachten IMO voor de V10A. Voor andere situaties waar oplossingen met updates bij benodigd waren, duurde dat ook "vele maanden...."
En al die tijd werden mensen maar aan het lijntje gehouden. Geen concrete afspraken.
Afgaande op ervaring in het verleden, weinig vertrouwen dat het nu wel snel wordt gecorrigeerd.

Terwijl er in dit geval direct een oplossing voorhanden is, waar de topic starter om verzocht.
Zeker met de komende opheffing voor de deur van Telfort, zaak om dat ook snel op te lossen.

....Kunnen we de router omruilen naar een Experia V10 (zonder a) om te kijken of dat werkt?
Reputatie 7
Badge +9

Hallo allemaal, ik heb zojuist nogmaals navraag gedaan binnen de organisatie en de ontwikkelaars. De vork blijkt wel iets anders in de steel te zitten. Er blijkt een bug te zitten in de nieuwe firmware van de V10a. Voor zover bekend speelt die bug alleen voor PPTP en IPSEC/IKEv2 protocollen. Er wordt hard gewerkt aan het herstellen van de bug. Wanneer het is opgelost, is op dit moment nog niet duidelijk. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, doe dat dan vooral. Je zou dan nergens last van moeten hebben. De informatie die ik eerder door had gekregen wat de transparantie betreft klopt dus niet. Als er updates zijn, deel ik die in dit topic.Hoi Natasja, dat klinkt in ieder geval al wat minder 'star' dan het eerdere bericht en er wordt gewerkt aan een oplossing.
Een probleem of meningsverschil kan voorkomen, maar als één van de partijen dan ook geen informatie wil loslaten gaan mijn nekharen wel eens overeind staan... 😉

Heel begrijpelijk hoor. Ik snap je eerste reactie ook. Op dat moment had ik de bovenstaande informatie nog niet doorgekregen vanuit de organisatie.

Maar hoe lang duurt dat werken naar een oplossing?
Vorige keer met problemen met de V10 (zonder A) eveneens met VPN, maar het L2TP protocol heeft dat 9 maanden
geduurd voordat het was gecorrigeerd.
(Gelukkig is die V10 nu na die uiteindelijke correctie wel een aanvaardbaar alternatief).

Helaas is op dit moment nog niet bekend wanneer het probleem is opgelost. Ik kan dus ook niet aangeven wat de verwachting is. Laat ik in ieder geval benadrukken dat zowel wij als het KPN Forum erbovenop zitten. Als er updates zijn, dan deel ik die uiteraard in dit topic.
Dag allen,

Allereerst @Babylonia en @Enterprise veel dank voor het meedenken.
Ik vind het erg jammer dat er geen oplossing aangedragen wordt door Telfort.
De ICT afdeling van mijn werk heeft al geprobeerd om met L2TP een VPN verbinding te maken. Dit werkte ook niet. Zij hebben dit ook gelezen en anders dan het leveren van een ander modem, zien zij ook geen oplossing meer.
Ik zou het raar vinden als jullie dat niet willen doen @Natasja - Telfort. De wetten waar @Babylonia naar verwijst lijken er inderdaad wel op dat jullie dit verplicht zijn.

Groet,
Tim
Reputatie 7
Badge +9
Hallo Tim. Lastig dat het ook niet lukt om een VPN-verbinding te maken via het L2TP protocol. Ik snap dat je stevig baalt van de situatie, maar ik heb niet de mogelijkheid om je modem om te ruilen. Dat is zeker geen onwil.

Inmiddels heb ik een korte update vanuit onze ontwikkelaars: er wordt hard gewerkt aan het oplossen van het issue en er wordt ook goed vooruitgang geboekt. Ik kan nu alleen nog geen datum noemen wanneer het is opgelost. Wel verwacht ik dat het niet heel erg lang meer duurt. Als ik meer weet over de voortgang dan laat ik dat aan jullie weten.
Reputatie 8
Inmiddels heb ik een korte update vanuit onze ontwikkelaars: er wordt hard gewerkt aan het oplossen van het issue en er wordt ook goed vooruitgang geboekt. Ik kan nu alleen nog geen datum noemen wanneer het is opgelost.

Precies de reden om de topic starter in dat geval tegemoet te treden in de verstrekking van een oplossing die NU wel voorhanden is. Dit is echt ontoelaatbaar tegenwerken van Telfort.
Nota bene wel een oplossing hebben, maar dat willens en weten NIET willen verstrekken.
Waarom is Telfort zo tegendraads anti-klant vriendelijk?? Wat denkt Telfort daarmee te bereiken?

Ik zou @Forum123 willen adviseren per direct een aangetekende brief de deur uit te doen naar Telfort, Telfort in gebreke te stellen, en een aanklacht in te dienen bij ACM voor directe sancties tegen Telfort, omdat Telfort niet wil voldoen aan de wettelijke plicht die zij hebben in het leveren van hun producten die aan de gestelde wettelijke eisen voldoen.
ACM te kennen zijn zij echter ook traag. Weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt, anders maar meteen naar een advocaat stappen. Dit is appeltje eitje in de wettelijke rechten die je hebt.

Mijn God wat een gezeik toch weer bij Telfort.
Reputatie 1
Deze overstap is in bepaalde gevallen helemaal niet ZORGELOOS
Mocht je thuis werken en een VPN met PPTP hebben dan werkt het na de installatie van de Experia V10A je VPN niet meer...terwijl het op de oude glasvezel wel gewoon werkte
Die kreet "Zorgeloos" is gewoon marketing onzin.

En Telfort doet als er niks aan de hand is...nee we supporten geen VPN. Ze snappen alleen niet het verschil tussen iets supporten en iets blokkeren / onmogelijk maken.

*Admin: bericht afgesplitst van dit topic i.v.m. onderwerp.
Reputatie 7
Badge +9
Dag @HJPriester. Ik vind het jammer om te lezen dat je niet geheel tevreden bent met de overstap. Het is niet zo dat we VPN blokkeren. Ik heb je bericht naar dit topic verplaatst, omdat er een bekend issue is met VPN in combinatie met de Experia Box V10a.

Er is sprake van een bug in de nieuwe firmware van de V10a. Die bug speelt onder andere voor PPTP protocollen. De ontwikkelaars werken hard aan het herstellen van de bug. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, dan lijkt me dat een goede stap.

Op dit moment heb ik nog geen update. Zodra ik meer weet dan deel ik dat hier.
Dag allen,

@Natasja - Telfort postte eerder in deze discussie dat ze me geen nieuw modem kan sturen als dat nodig is vanwege VPN problemen. Als je Telfort belt denken ze daar anders over. Ik had gebeld en een V10 modem gevraagd. De eerste keer ging dat natuurlijk nog even mis en kwam er keurig een V10A in de post, waar ik niets aan heb. Nu is er een V10 onderweg.

@HJPriester, Ik weet niet of je exact hetzelfde probleem hebt, maar voor mijn VPN verbinding via PPTP of L2TP zou de V10 (zonder a) wel moeten werken.

Ik post het hier als dat inderdaad werkt.

Nog een vraag: bovenin, bij mijn eerste vraag, staat nu dat een van de berichten van Natasja het 'beste antwoord' is. Kan dat aangepast? Is namelijk niet waar.
Reputatie 1
@Natasja ja dat klopt dat er een bug is dat wist ik al. Feit is wel nog steeds dat ik voor de "Zorgeloze overstap" voor normaal gebruik kon maken van een VPN. En na de overstap naar nieuwe netwerk en de installatie van de zorgeloze "Experia V10A" niet meer.
Dus de conclusie is: die zorgeloze overstap is NIET zorgeloos in alle gevallen, Gewoon marketing boolshit.

Ik heb daar al een klacht over ingediend en een zeer bedroevend antwoord gekregen.
De Experia box ligt nu op zolder en is vervangen door een TPLINK die ik voordien gebruikte. Voor telefonie heb ik een Voip telefoon aangeschaft a 89 euro.
Dus die overstap heeft me nog extra geld gekost ook....Telfort bedankt.
Reputatie 8
Er is sprake van een bug in de nieuwe firmware van de V10a. Die bug speelt onder andere voor PPTP protocollen. De ontwikkelaars werken hard aan het herstellen van de bug. Als je de mogelijkheid hebt om een ander protocol te gebruiken, dan lijkt me dat een goede stap.
Er is dan kennelijk een verschil in inzicht tussen de ene medewerker en de andere.
Lees de reactie die een collega (Dennis van klantenservice) van je heeft gegeven < HIER >

"Beste meneer Priester,
Bedankt voor uw bericht.
Telfort bied helaas geen ondersteuning aan VPN.
Tevens hebben wij voorlopig geen nieuwe updates voor uw modem in de planning staan.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Telfort Klantenservice"
Reputatie 1
@Forum123 ik heb geen Experia 10 dus dat heb ik niet kunnen testen. Ik heb de Experian V10A vervangen door mijn eigen TP-LINK Archer C7 (versie 4) voor internet en TV en gebruik nu een voip telefoon voor de vaste lijn. Mijn VPN met het werk functioneert nu weer naar behoren.
Ik hb die brakke V10a veevangen door een V10, voor een tientje op MP gescoort, wifi is beter en VPN moet daarop wel mogelijk zijn, ik gebruik het niet, heb wel mijn oude Asus RT87 er achter gehangen, zou volgens de monteur niet mogelijk zijn, maar werkt prima en heb ik mijn oude wifi weer, beter dan de V10 en versterker samen.

Reageer