vraag

Niet logisch.......; tegenstrijdig

• 3 december 2018
  • 19 reacties
  • 413 keer bekeken

Badge +1
Het liefst heeft een provider het modem zo dicht mogelijk bij het isra-punt, omdat de lengte van de telefoondraad bepalend is voor de snelheid van de verbinding. Ben ik het zelf niet helemaal mee eens wanneer je goede (met massieve kern) telefoondraad gebruikt.
Maar aan de ander kant is dit weer niet logisch om om de wifi van het modem (meestal in de meterkast) te gebruiken, omdat het wel algemeen bekend is dat zo'n modem een slechte wifi verbinding heeft en daarom beter ergens centraal in huis kan worden geplaatst.

Dus twee erg tegenstrijdige dingen.

19 reacties

Reputatie 8
Badge +7
Het liefst heeft een provider het modem zo dicht mogelijk bij het isra-punt, omdat de lengte van de telefoondraad bepalend is voor de snelheid van de verbinding. Ben ik het zelf niet helemaal mee eens wanneer je goede (met massieve kern) telefoondraad gebruikt.
Maar aan de ander kant is dit weer niet logisch om om de wifi van het modem (meestal in de meterkast) te gebruiken, omdat het wel algemeen bekend is dat zo'n modem een slechte wifi verbinding heeft en daarom beter ergens centraal in huis kan worden geplaatst.

Dus twee erg tegenstrijdige dingen.

Hallo @GensNet ,
Ik heb mijn Telfort-modem Experiabox V10 op de 1e verdieping staan en aangesloten op het PTT-aansluitpunt in mijn werkkamer en werkt perfect, wifi is goed in het hele huis en ik haal de snelheid die ik op mijn adres zou moeten kunnen halen.
Reputatie 6
Badge +7
Je kunt idd de kabel verlengen als je maar zeer goede kabel gebruikt! dan zal de snelheid ook niet veel minder worden want die paar meter doen het niet, Maar om problemen te voorkomen zeggen ze dat en klopt ook gewoon omdat er altijd wat met de kabel kan gebeuren zoals een ernstige knik erin veschuiven van meubels waar de kabel ligt en dus beschadigd raakt enz enz. en dus om dat probleem te verminderen zeggen ze dus dat hij zo dicht mogelijk bij het isra punt moet zitten.
Dat is alleen zo omdat in het geval van Telfort en uiteraard ook KPN er sprake is van een Modem/Router namelijk de Experiabox wordt deze uit elkaar getrokken dan kan je de modem prima zo dicht mogelijk bij de isra plaatsen en je Router/Wifi toegangs punt zo centraal mogelijk plaatsen voor de beste dekking.

Die tegenstrijdigheid ligt dus puur aan de samenvoeging van 2 apparaten.

Kortom lever alleen een modem die eventueel voor de alles in 1 klant ook telefonie en tv afhandelt en laat de keuze voor de router of alleen wifi toegangs punten aan de klant over. Bijkomstig voordeel het had heel wat discussie over het eindapparaten besluit voorkomen.

/sarcasme aan Goh dat hadden we op de oude glasvezel propositie /sarcasme uit.
Badge +1
> Die tegenstrijdigheid ligt dus puur aan de samenvoeging van 2 apparaten.

Maken we hier 3 apparaten van: modem, router èn wifi.

Dàt klopt. Maar daar zouden de providers wat aan kunnen doen. Door niet meer drie apparaten in één te leveren maar drie aparte apparaten. Eén apparaat voor de bedrade en één apparaat voor de draadloze verbinding en één apparaat voor de wifi. Maar dat is gewoon een centen kwestie. Zo goedkoop mogelijk en dan zitten de gebruikers met de gebakken peren die veroorzaakt worden door de makers van een modem.

Ik weet het géén goedkope oplossing maar wel een erg goede oplossing. Koop een aparte router zonder wifi en koop een accesspunt. Sluit de router bekabeld aan op het modem en plaats het accesspunt op een centrale plaats aan op de router. Heb je het modem alleen nodig voor internet en voor de rest regelt het interne netwerk de bedrade en draadloze verbindingen. Op die manier heb je eigenlijk niets meer te maken met een modem. Alle aangesloten apparaten hebben toegang tot internet maar via maar één apparaat (router) en niet via het modem met 3 functies. Bovendien kan elk apparaat probleemloos met een ander apparaat in het netwerk communiceren: laptop, nas, computers, televisie en mediaspeler. Op deze manier copieer je heel makkelijk bestanden van de ene naar een andere computer.
"één apparaat voor de draadloze verbinding en één apparaat voor de wifi."

Ik wil geen muggenziften maar volgens mij is Wifi draadloos
.
Wat je bedoeld is Modem (voor het omzetten van het signaal) Router (de verkeersagent voor het bedraade signaal) en Wifi de draadloze verbinding echter zal deze dan toch met de router verbonden moeten zijn.

Bij een koper verbinding heb je altijd met een Modem te maken die zorgt ervoor dat de router verbinding kan maken met het internet. Een router is minder noodzakelijk dan een modem afhankelijk van de situatie.

Voor het service gemak en het geen drie stroomverbruikers in huis halen is juist de Experiabox ontwikkeld.
Verder is het altijd al zo geweest dat je alleen een modem kreeg of juist langer geleden al zelf kocht namelijk in gebouwd in de pc. Extern is veel recenter. En de gecombineerde toestellen nog recenter

Er is niks tegen een router met wifi en in een apartement of een bungalow is de Experia ook prima eventueel in combinatie met een extra accespunt.

Met de Experiabox kopieer je ook heel makkelijk bestanden dus dat argument gaat niet op.
Reputatie 8
Badge +11
Is dat niet juist wat de ExperiaWifi doet? Modem en router uit elkaar trekken?

Okee, het uitzetten van de wifi van de Experiabox wordt niet door iedereen als voordeel gezien.
Is dat niet juist wat de ExperiaWifi doet? Modem en router uit elkaar trekken?

Okee, het uitzetten van de wifi van de Experiabox wordt niet door iedereen als voordeel gezien.

Deels wel maar alleen het WiFi deel en niet het router (lees bekabelde deel) en dan heeft de ingebouwde WiFi functionaliteit van de Experiabox geen nut. Tenzij je een glasvezel aansluiting hebt en de Experiabox centraal plaatst zodat 1 punt en dus gecombineerd apparaat genoeg is.
Reputatie 8
Badge +11
Hoi Gensnet, ik begrijp de tweestrijd. Voor koper willen we inderdaad het modem zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt. Dit om het verlies van signaal te beperken. Wanneer je glasvezel hebt, dan maakt dat niet zoveel uit. Dan mag er gerust een langere kabel tussen modem en aansluitpunt zitten. Hier komt namelijk geen verlies op voor. Dan kan je het modem eigenlijk overal plaatsen.

Eigenlijk is het niet zo tegenstrijdig, want wanneer je een lange kabel tussen aansluitpunt en modem hebt en je hebt veel verlies en een slechte verbinding, dat is niet wat we willen met als gevolg dat je de WiFi dan al helemaal nooit goed krijgt. Daarbij is WiFi gewoon niet goed te garanderen omdat het een signaal door de lucht is wat van vele factoren afhankelijk is.
Reputatie 8
Badge +7
Hallo @GensNet,
Ik heb vanochtend mijn Telfort-modem Experia V10 voor een test eens verplaatst van de 1e verdieping naar de huiskamer, waar mijn hoofdaansluiting zit.
De snelheidsverschillen, up en down, zijn verwaarloosbare cijfers, dus ik heb het modem weer teruggeplaatst op de 1e verdieping met goed internet en goede wifi.
Dit even voor de statistiek.🙂
Reputatie 3
Badge
@Bart - Telfort Verleden jaar na mijn verhuizing kwam een monteur een ander glasvezel NT aansluiting plaatsen. Toen ik hem vertelde dat de Experiabox op een meter of 8 kwam te staan, zei hij dat dat geen probleem was en dat het ook niet uitmaakte welke kwaliteit kabel tussen NT en Experiabox werd gebruikt. Een exemplaar van Action zou ook goed zijn. Ik heb er nu de CAT 5E CCA kabel die bij de TV ontvanger werd geleverd tussen zitten.
Maar heeft de monteur gelijk? Persoonlijk lijkt me een vol koperen CAT 6 kabel toch beter?
Badge +1
> Een exemplaar van Action zou ook goed zijn. Ik heb er nu de CAT 5E CCA kabel
> die bij de TV ontvanger werd geleverd tussen zitten.
> Maar heeft de monteur gelijk? Persoonlijk lijkt me een vol koperen CAT 6 kabel toch beter?

De cat5e en cat6 draad discussie is hier al eens vaker gevoerd. De kant-en-klare cat5e draad is meestal goed/voldoende. Voor de huidige snelheden maakt dit ook niet zoveel uit, omdat beide draden tot 1 gigabit gaan. De brandbreedte van beide draden is verschillend. Cat5e 100 mhz en cat6 250 mhz. Maar wanneer je cat6 draad gebruikt ben je toekomst voorbereid. Cat5e moet je zien als een dubbele autosnelweg waar twee auto's met 100 kmh over rijden. Cat6 (wel goede aanschaffen met 100% koperen kernen) is een vierbaans autosnelweg waar dus vier auto's met 100 kmh over rijden. Dus er kan tegelijkertijd meer data door de draad lopen wat sneller is. Vooral bij het copieren van data is cat6 ideaal. Ik heb vorig jaar heel mijn interne netwerk vernieuwd met cat6 draad en daar heb ik tot op heden geen spijt van. In tegendeel ben ik daar héél blij mee. Dus wanneer je de keus heb, schaf cat6 draad aan.
Reputatie 3
Badge
De cat5e en cat6 draad discussie is hier al eens vaker gevoerd.

Die discussie ken ik en ik weet ook heel goed de verschillen tussen CAT5e en CAT6. Ook de verschillen tussen CCA en koper.
Na mijn Experiabox bestaat mijn netwerk ook gedeeltelijk uit CAT6 bekabeling en voor een deel (nog) uit CAT5e.
Maar de vraag is of die monteur gelijk heeft dat de kwaliteit van de kabel tussen NT en Experiabox er niet toe doet.
Vergelijkbaar: bij DSL is de kabel tussen IS/RA en Experiabox anders. Daar kan ik me nog wel wat bij voorstellen omdat dat signaal door de modem wordt omgezet en daarna door de ingebouwde router wordt doorgegeven aan het achterliggende netwerk.. Echter bij glasvezel gaat het signaal niet naar het modemgedeelte, maar gelijk naar de router.
Het lijkt mij daarom dat (in tegenstelling met wat de monteur beweert) hoe beter de kwaliteit van de kabel tussen NT en Experiabox is, des te beter het signaal wordt doorgegeven aan het achterliggende netwerk.
Maar ik hoor graag als ik het mis heb. Overigens wordt mijn CAT5e kabel hoe dan ook toch vervangen door CAT6.
Hoe groter de afstand hoe belangrijker het soort en kwaliteit kabel voor langere afstanden is een massieve kern hoe dan ook beter ook bij een FttH verbinding. Dus tot op zekere hoogte doet het er zeker toe voor de consument zal het wellicht al snel goed zijn, maar wie elk beschikbaar bitje uit de verbinding wil halen moet niet op de kabels bezuinigen.
Reputatie 8
Voor koper willen we inderdaad het modem zo dicht mogelijk bij het aansluitpunt.
Dit om het verlies van signaal te beperken.

Als je maar goede kwaliteit kabel gebruikt, met gewiste aderparen en koperen kerndraden, welke bovendien zijn afgeschermd, en nog het best de afscherming geaard, zodat je verzekerd bent dat factoren m.b.t. elektromagnetische interferentie geen vat hebben op die verbinding. Dan merk je absoluut geen enkel verschil m.b.t. demping tegenover een aansluiting net achter het ISRA-punt.

Besef dat de totale lengte van een straatkast of wijkkast van honderden meters tot enkele kilometers kan bedragen. Die paar meters extra "in huis" maakt daarbij niet het verschil.

Het probleem is echter dat de meeste mensen slechte kabel gebruiken, vaak uit "het telefoon" tijdperk. Die kabel is niet geschikt om daar hoogfrequent internet datasignaal doorheen te jagen.

Internet-data over twee koperen draadjes, omdat de data met een hogere frequentie over die twee lijntjes heen moet, tegenover 8 koperen draadjes bij ethernet, is het kritischer voor storingen.
Vandaar dat je daar nog veel meer aandacht aan moet besteden dan bij ethernet.

Verder zou ik er voor pleiten om voor modem - router en WiFi dat toch zoveel mogelijk wel in één apparaat te combineren. In plaats van drie apparaten. Drie apparaten kost door de bank genomen namelijk 3x zoveel stroom. In het kader van milieu en klimaat niet een echt gewenste situatie.

Moet het wel een "fatsoenlijk" apparaat zijn. En die worden niet door providers geleverd. Vandaar dat de de minister en ACM nu eindelijk eens werk moeten gaan maken in naleving en "'handhaving" in het verstrekken door providers van de benodigde gegevens die gebruikers nodig hebben in een vrije keus van die apparaten. (VOIP en/of PPPoE internet connectie gegevens zoals bij andere providers).
Dat 1 apparaat zou ik ook graag voor FttH zien zoals de FB 5490. Glasvezel klanten hebben nu sowieso 2 stroompunten nodig.

Maar dat is een ander probleem.
Reputatie 8
Badge +11
Volgens mij is alles hierboven al uitgelegd. Het verschil tussen de kabels enz. Ik zal dit niet nogmaals herhalen. Mocht je hierover nog vragen hebben, dan zie een reactie graag tegemoet.
Badge +1
Babylonia > In het kader van milieu en klimaat niet een echt gewenste situatie.

Het milieu en klimaat is tegenwoordig niet meer "in". Dàt was vroeger zo. Tegenwoordig is criminaliteitsbestrijding het thema waar de overheid iedereen bang mee maakt.

Aparte apparaten nemen tegenwoordig niet zoveel electriciteit meer en je krijgt met aparte apparaten een goed en stabiel intern netwerk. Daar moet je dan ook wel wat voor over hebben en niet blijven klieren met apparatuur die wel goed zou moeten werken maar dat dus helemaal niet doet. Ik heb het geld er wel voor over dat ik een stabiel en goed werkend intern netwerk heb. Hoeveel mensen zitten nog steeds te klieren met apparatuur die totaal niet deugd. Als je wat dat betreft op je provider rekent, reken je verkeerd. Ze splitsen je dure apparatuur in de maag en in de meeste gevallen werkt dit ook niet 😞
Milieu en klimaat is zeker nog in er is zoals je wel of niet weet een bijeenkomst in Polen om de in 2015 gemaakte afspraken verder uit te werken. Voor die zakeman uit de states is het misschien niet van belang. https://www.nu.nl/klimaat/5607488/inzet-van-klimaattop-in-polen.html

Hoezo duur apparatuur, dat valt best mee. Mits er een goede deal is gesloten met de Chinezen waar het meeste van het apparatuur vandaan komt. Uiteraard zit dit in de abonnementskosten verrekend, maar behalve voor een eventuele extra ontvanger/stream betaal je niks voor de hardware.
Badge +1
cobus > Thuis Ziggo met Vu+ UNO 4K DVB-C FBC Tuner (OpenPLI)

Ik heb hier twee Vu+ Duo 2 (ook met OpenPLI) met drie tuners. 't Is soms een hele toer om zulke ontvangers naar tevredenheid in te stellen. Maar als het dan ook een keer goed ingesteld staat, werkt het grandioos. Natuurlijk hebben zulke ontvangers ook zo'n nukken. Probeer er maar eens méér dan één regionale omroep mee te ontvangen. Ze zijn zo gebouwd dat je er maar één kunt ontvangen (en dat is wel logisch dat je er maar één kunt ontvangen, maar als je in een gebied woont waar je meerdere regionale omroepen kunt ontvangen laat de ontvanger je in de steek) en dat is eigenlijk de schuld van de kpn die alle regionale omroepen eendezelfde id heeft gegeven.
Opnemen gaat ook prima, maar ik mis de pauze toets om de opname tijdelijk om reclame te onderbreken. Je kunt natuurlijk na die tijd de reclame eruit knippen maar dat is altijd veel moeilijker dan even een pauze toets te gebruiken.

Reageer