beantwoord

Nauwelijk bruikbare verbinding sinds vorige week

• 17 maart 2016
  • 17 reacties
  • 1546 keer bekeken

Sinds vorige week dinsdag zie ik steeds weer een toenemende ping naar externe ip adressen (Google). Dit wordt steeds erger en nu vrijwel de hele dag. Hierdoor is de verbinding nauwelijk bruikbaar.

Vorige week 2 keer contact gehad met eerste lijn, alles losgekoppeld, factory reset, dsl kabel vervangen, steeds geen effect. Na contact met tweede lijn vandaag een Guidion monteur op bezoek gehad die alles heeft gecontroleerd, ander modem aangesloten, maar nog steeds slechte verbinding. De modem geeft onverklaarbare waarden:

De internet verbinding lijkt redelijk OK, (al was de Download snelheid normaal 32000 Kbps):

VDSL: CONNECTED
Mode: PROFILE_8B
Download: 22016 Kbps.
Upload: 2056 Kbps.
WAN IP: 82.171.248.28
Subnet Mask: 255.255.240.0
Gateway: 82.171.255.254
Primary DNS: 195.241.77.55
Secondary DNS: 195.241.77.58

Dit lijkt er dus op dat de fysieke verbinding gewoon in orde is.

Echter. een Ookla speedtest geeft nog steeds:

ping: 19 ms
Download: 1.37 Mbps
Upload: 2.30 Mbps

(inderdaad,, upload is hoger dan de download)

Normaal is de gemeten download snelheid minimaal 15 Mbps

Het vreemde is te zien in het security log:

03/17/2016 18:28:39 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:36 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:33 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:30 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:29 DHCP Client: [ATM3]Could not find DHCP daemon to get information
03/17/2016 18:28:26 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:23 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:20 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:17 DHCP Client: [ATM3]Send Discover
03/17/2016 18:28:16 DHCP Client: [ATM1]Receive Ack from 82.168.151.254,Lease time=7200
03/17/2016 18:28:16 DHCP Client: [ATM1]Send Request, Request IP=82.171.248.28
03/17/2016 18:28:16 DHCP Client: [ATM1]Receive Offer from 82.168.151.254
03/17/2016 18:28:16 DHCP Client: [ATM1]Send Discover
03/17/2016 18:28:16 DHCP Client: [ATM1]Send Release

Het lijkt er op dat het modem probeert verbinding te maken met 2 ATMś, ATM1 en ATM3. De verbinding met ATM1 komt wel tot stand, de verbinding met ATM3 lijkt de DHCP geen IP adres toe te kennen. Het modem probeert continue de verbinding tot stand te brengen maar dat werkt niet.

Zowel de eerste lijn als de Guidion monteur hebben hier geen verklaring voor.

Hoe gaan we dit oplossen???

Groeten,

Andy.
icon

Beste antwoord door ajh1999 21 maart 2016, 16:23

Hi Stephen,

het spijt mij ook.

In de afgelopen jaren eigenlijk nooit problemen gehad en tevreden geweest met de geleverde service. Ook begrijp ik uit de contacten die ik met de helpdesk(s) heb gehad dat iedereen zich er echt wel erg voor inzet, maar dat de organisatie de goeie bedoelingen lijkt tegen te werken. Eindresultaat is helaas dat ik al een voor mij onacceptabele tijd problemen heb en ik daarom uiteindelijk genoodzaakt ben om over te stappen.

Een troost voor jullie is wellicht dat ik wel binnen de familie blijf.

Bedankt voor de goede service die ik wel lang heb mogen ontvangen,

Met vriendelijke groet

Andy
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

17 reacties

Die meldingen in t log zijn niet de oorzaak van jou probleem met internet. Bij mij en de meeste anderen is hetzelfde te lezen. 'N V8 neem ik aan? (modem).
Gebruik je draadloos internet? Onvoorspelbaar namelijk. Kan zomaar de mist in gaan als je buurman besloten heeft n wifi-repeater te gebruiken bijv.
Maar ik denk dat je dat al wel wist?
Inderdaad een v8... En inderdaad wifi kan onvoorspelbaar zijn.

Echter,
- Wifi analyzer toont een redelijk optimaal kanaal. Geen grote afwijkingen ten opzichte van een week eerder in ieder geval.
- Daarnaast heb ik een raspberry pi die bedraad aan het modem hangt en een doorlopende ping testen doet naar zowel externe ip adressen (onder andere google) als interne ip adressen (onder andere een als webcam werkende wireless RPi). De externe ipś geven nu steeds problemen (terwijl dat de afgelopen maanden altijd heel stabiel was), de interne zijn nog net zo stabiel als de afgelopen maaanden.Overigens, ook een ping vanaf het modem (naar google) geeft nu vaak 100% packet loss en extreme roundtrips.

Dus mijn conclusie is (voorlopig) dat wifi in dit geval niet het probleem is.
Reputatie 8
Stel in je modem/router eens ander DNS-servers in.
Misschien dat het rendement naar connecties elders dan een stuk beter is?

Voor de meest snelle DNS-servers voor jou situatie, gebruik eens een progje genaamd "namebench".
Inmiddels gearchiveerd bij Google, maar klik bij de volgende pagina op download links:
https://code.google.com/archive/p/namebench/
Er is een portable Windows versie (hoef je niet te installeren). Bijna helemaal bovenaan bij de download-pagina.

Die geeft in die test ook uitsluitsel op tijdelijk niet goed werkende DNS-servers. De eerste keer dat je die test doet, kan dat wel een tijdje duren, want het progje vergelijkt de eerste keer data van >4500 servers. Opvolgende tests gaan aanzienlijk sneller.

Feitelijk komt het neer op DNS-servers van:
- Hurricane Electric
- Open DNS
- Google
Goeie suggestie. Normaal heb ik in mijn modem inderdaad de Google DNS ingesteld om via de DHCP uit te delen, maar na de laatste factory resets heb ik die nog niet terug gezet. De speed testjes die ik op mijn smartfoon doe zouden daar inderdaad door beinvloed kunnen worden

Toch vrees ik dat het niet de gouden tip is. Mijn Raspberry Pi heeft op het netwerk een vast IP adres en de DNS staat vast op Google DNS. Een slecht werkende Telfort DNS server zou daar dan geen invloed op mogen hebben. Mijn ping test (smokeping) pingt naar zowel Google DNS IP (8.8.8.8), OpenDNS IP maar ook naar bijvoorbeeld nu.nl. In alle tests naar deze externe adressen zie ik hetzelfde verloop. (Ter referentie, de tests naar andere IP adressen van Raspberry pi's in huis zijn nog wel steeds uitstekend)

(Waar ik wel achter kwam is dat de Guidion monteur mijn DSL kabeltje vervangen heeft (was zelf niet aanwezig). Helaas heeft dat er wel voor gezorgd dat de download snelheid zoals het modem aangeeft van de oorspronkelijke 32000 Kbps is gezakt naar de 22016 zoals die nu aangeeft. Binnenkort dan maar weer terug naar mijn vorige kabeltje.)
Reputatie 8
Dat "Namebench" progje laat ook zien of DNS-servers niet goed werken. En omdat je niets hoeft te installeren, eigenlijk een makkelijke optie om te testen. De resultaten worden weergeven in een webbrowser, omdat het samenwerkt achterliggend met een web-applicatie van Google. Je krijgt compleet overzicht in tabelvorm, en twee soorten diagrammen die de respons en snelheden van verschillende DNS-servers toont.

Als je DSL-kabeltje tussen ISRA-punt en je modem/router langer is (diverse meters) dan de geadviseerde "korte lengte" van pakweg 50-80cm, zou je beter gebruik kunnen maken van een goede kwaliteit = met getwist koperen aders + afgeschermde draad waarvan je de afscherming bovendien ook nog aard.
http://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1259680/dsl-kabel-op-rol.html
Namebench ga ik nog wel even proberen, ben wel benieuwd, maar denk niet dat de DNS server de oorzaak van mijn probleem is.

Het kabeltje is inderdaad kort, 50 cm maximaal; de invloed verbaasde me daarom nogal.
Reputatie 8
Met 50cm denk ik niet dat je dat zult merken.

Het is meer dat bij langere lengtes (vele meters) een draad als een soort "antenne" gaat werken als het niet om een afgeschermd type kabel gaat. (De ouderwetse standaard KNP telefoondraad die men in woonhuizen dikwijls tegenkomt). Het pikt dan makkelijker allerlei elektromagnetische interferenties op van de omgeving, waardoor een connectie instabieler wordt. Een Experia lijkt daarin bovendien iets gevoeliger te zijn dan een ZyXEL mdem/router. Niet dat de ZyXEL "ongevoelig" zou zijn, maar het kantelpunt kan daarbij net iets gunstiger uitpakken.

Allerlei nieuwe technieken welke worden gebruikt om het DSL-signaal in snelheid op te krikken, geven ook een hogere gevoeligheid op mogelijke storingen Vandaar dat je veel meer dan "vroeger" heel goed acht moet nemen op het gebruik van goede kwaliteit aansluitmaterialen, verbindingen schoon en "oxidatie-vrij" houdt. (Oude ISRA-punten kunnen behoorlijk gecorrodeerd zijn, laspunten bros en onbetrouwbaar).
@ajh1999

Aangezien volgens je modem de snelheid up/down redelijk normaal blijkt te zijn zou ik, omdat sowieso webcare hier ook op gaat aandringen, toch eens meten met 'n utp kabel tussen pc/laptop en modem. De snelheden die je nu weergeeft hierboven zijn natuurlijk bizar laag. Hier klopt iets niet en ik ben altijd geneigd WIFI als de kwade pier aan te merken. 🙂 Simpele test kan mij miss op andere gedachten brengen.
Heb nog even nagevraagd, de Guidion monteur heeft gisteren ook bedraad aan het modem gemeten en de waarden bevestigd. Hij heeft zijn bevindingen ook weer teruggekoppeld aan Telfort.
Reputatie 8
Aardig dat die Gideon monteur dat voor je "bedraad" heeft gemeten, maar aan welke waarden kom jezelf als je dat test "bedraad" vanaf een PC / laptop?
Reputatie 8
Badge +16
Hallo ajh1999, welkom op het forum. De Guidion monteur heeft de bevindingen inderdaad succesvol teruggekoppeld. Er is hiervoor een ticket aangemaakt. Mijn collega's nemen zo snel mogelijk contact met jou op voor een update. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben in de tussentijd dan zie ik deze graag tegemoet.
@babylonia net even vergelijkende testjes gedaan: speedtest.net test naar LeaseWeb hosted (snelste backbone) 3 keer bedraad (cat6 patchcable), 3 keer wifi. Gemiddelde download via kabel 4,3mbps, via WiFi 3,9 mbps. Verschillen tussen de verschillende tests per verbinding zijn significant (+/- 30 %, zowel bedraad als draadloos)
Mijn conclusies: wifi geeft het te verwachten iets mindere resultaat; verbinding is erg instabiel; ook bekabeld is het resultaat verre wat hetgeen te verwachten is; wifi is niet het probleem.

@Stephen: ik ben benieuwd. Inmiddels is de verbinding al ruim een week verre van ideaal en tot nu toe noch vanuit Telfort, noch vanuit Guidon enige nuttige verbetering aangereikt gekregen. Bovendien begint mijn mobiele data bundel op te raken...
Reputatie 8
Gemiddelde download via kabel 4,3mbps, via WiFi 3,9 mbps. Verschillen tussen de verschillende tests per verbinding zijn significant (+/- 30 %, zowel bedraad als draadloos)
Da's inderdaad wel heel erg weinig. Maar even afwachten wat het ticket oplevert.
Ondanks toezegging van de monteur is er gisteren geen contact opgenomen door de 2e lijn. Voor een ander probleem gisteren nog wel even contact opgenomen met de service desk. Er was wel een ticket in behandeling maar er was niet duidelijk wanneer er contact opgenomen zou worden. "Sja, als degene die er aan werkt er zaterdag niet is kan hij ook geen contact opnemen". Klinkt een beetje als een antwoord van een MKB bedrijf. Ik hoop toch wel dat er bij Telfort een team medewerkers rondloopt om 2e lijn problemen op te lossen. Schijnbaar heeft mijn probleem geen prioriteit en ben ik dus overgeleverd aan de vrije dagen van één engineer die de unieke gave heeft om mijn probleem op te lossen. En dat terwijl het de basis dienstverlening van Telfort betreft. Inmiddels varieert de download snelheid van 0.02 tot 4.5 Mbps, Netflix kijken is er echt niet meer bij. (Heeft er nog iemand een tip voor een goeie internetprovider)
Reputatie 8
Badge +16
Beste ajh1999, excuses dat er geen contact met jou is opgenomen. Ik heb vernomen dat je hebt opgezegd. Ik betreur dit enorm maar ik wens je in ieder geval veel plezier bij je nieuwe provider. 🙂
Hi Stephen,

het spijt mij ook.

In de afgelopen jaren eigenlijk nooit problemen gehad en tevreden geweest met de geleverde service. Ook begrijp ik uit de contacten die ik met de helpdesk(s) heb gehad dat iedereen zich er echt wel erg voor inzet, maar dat de organisatie de goeie bedoelingen lijkt tegen te werken. Eindresultaat is helaas dat ik al een voor mij onacceptabele tijd problemen heb en ik daarom uiteindelijk genoodzaakt ben om over te stappen.

Een troost voor jullie is wellicht dat ik wel binnen de familie blijf.

Bedankt voor de goede service die ik wel lang heb mogen ontvangen,

Met vriendelijke groet

Andy
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Andy, het is begrijpelijk en zeker een troost dat je binnen de familie blijft. 😃