beantwoord

Na omzetting VDSL naar VVDSL geen verbinding meer

• 12 november 2017
  • 8 reacties
  • 289 keer bekeken

Na de lang beloofde upgrade van de wijkkast in Gouda bij mij in de wijk, is deze sinds eind oktober eindelijk geupgraded. Dinsdag 7 november moest Telfort mij nog omzetten in de wijkkast, maar dat lijkt niet helemaal goed te zijn gegaan.

Sinds die dinsdag heb ik helemaal geen verbinding meer. Woensdag is er iemand van Guidion langsgeweest en die heeft bij de wandcontactdoos alle ader paren doorgemeten. Geen enkele bleek verder te komen dan 27 meter. De monteur gaf aan dat er een stap 58 genomen moest worden en nam contact op met de klantenservice. Uiteindelijk een nieuwe afspraak gemaakt voor een KPN monteur. Deze heeft ook weer de wandcontactdoos open geschroefd en toen de zwarte aderparen aangesloten. Eindelijk had ik weer verbinding, maar helaas niet met de beloofde snelheid van 100 mbps. Volgens de KPN monteur moest Telfort dit softwarematig aanzetten.

Toen telefonisch contact gehad met iemand van de klantenservice en die kon mij vertellen dat er hele erge ruis op de lijn zit. Er moet nu weer een monteur van Guidion komen om de bekabeling te controleren. Afspraak staat ingepland op donderdag ochtend 16 november (Guidion kan alleen onder werktijd iemand inplannen). Nu het klein beetje internet wat ik weer had sinds is zaterdag 11 november is nu helemaal weg. Alleen power en wireless branden. Broadband knippert alleen één minuutje nadat de router opnieuw is opgestart of gereset. Ik ben nu dus weer terug bij af...

Ik zou graag willen weten wat de oorzaak is van alle problemen. Het kan toch niet zo zijn dat als je snelheid geupgrade wordt, dat je dan helemaal geen internet en tv meer hebt? Ook begint het nu ook wel erg vervelend te worden.
icon

Beste antwoord door Jurr 16 november 2017, 13:58

Helaas is Telfort niet in staat gebleken om mijn verbinding binnen afzienbare tijd te herstellen.

De derde monteur heeft nogmaals de wandcontactdoos opengeschroefd en 18.000 vectoring fouten geconstateerd in twee minuten tijd. Heel de binnen bekabeling zou dan vervangen moeten worden en dan zou ik nog een aantal weken zonder internet en tv hebben gezeten. Na overleg toch maar abonnement opgezegd. Jammer dat dit allemaal is gekomen nadat ik een snelheidsverhoging heb aangevraagd.

Gelukkig heb ik nog een glasvezel aansluiting en wordt ik daar binnenkort op aangesloten door een andere aanbieder.

Mochten jullie ooit nog glasvezel aanbieden in Gouda, dan zou ik heel misschien nog overwegen om over te stappen.

Dus wie weet, tot ziens
Bekijk reactie

8 reacties

Hoi Jurr, welko op het forum. Wat vervelend om te lezen dat je nadat je VVDSL in gebruik hebt genomen je verbinding steeds slechter is gaan werken. Eerst werd je snelheid minder, nu heb je helemaal geen internet. Uit de metingen die ik hier kan doen, zie ik dat er sprake is van kortsluiting op je lijn. Dit heeft naar ik vermoed inderdaad te maken met de kabels in de flat of in je woning. Een monteur ter plekke zal dit moeten herstellen. Het is wel jammer dat dit bij de voorgaande bezoeken niet is opgemerkt of gemeten. Excuses hiervoor. Op het moment kan ik je alleen adviseren om de afspraak van de 15e af te wachten.

Bedankt voor je bericht.

Erg vervelend inderdaad. Inmiddels al een week geen internet/tv en begin mij al een kluizenaar te voelen. Ik hoop dan ook dat de derde monteur het wel gaat lukken om mijn verbinding werkend te krijgen. Driemaal is scheepsrecht zullen we maar zeggen? Wel raar dat dit gebeurt na een omzetting in de wijkkast en dat dan de binnenbekabeling kortsluiting maakt. Ben benieuwd zoals Babylonia al heeft aangegeven, hoe het dan moet met die binnenbekabeling zit. Ik hoop dan ook dat het z.s.m. wordt opgelost, want heb niet echt zin om nog een week te wachten. Ik houd jullie op de hoogte!
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jurr, ik houd het bezoek ook scherp in de gaten. Het is inderdaad opmerkelijk dat dit probleem na de omzetting naar VVDSL de kop op steek. Morgen weten we beide meer.
Reputatie 8
Goed omschreven waar je mee zit.

De oorzaak geef je zelf reeds aan in het begin van je reactie.
De bekabeling lijkt niet goed genoeg te zijn om die hoge snelheid aan te kunnen.
Met wat ik verder uit je relaas denk op te maken heeft men geprobeerd andere draadparen van de kabel aan te sluiten, in de hoop dat de tot nog toe niet gebruikte "reserve" aderparen het beter zouden doen. Maar ook die lijken niet goed genoeg te zijn.

Gaat het hierbij om de KPN-grondkabel waar men over spreekt tussen wijkkast naar je ISRA hoofd aansluitpunt toe, of heeft het betrekking op een "binnenbekabeling" vanuit het ISRA-punt naar je wand contactdoos? (Bewoon je een flat of appartement?).
Goed omschreven waar je mee zit.

De oorzaak geef je zelf reeds aan in het begin van je reactie.
De KPN bekabeling lijkt niet goed genoeg te zijn om die hoge snelheid aan te kunnen.
Met wat ik verder uit je relaas denk op te maken heeft men geprobeerd andere draadparen van de kabel aan te sluiten, in de hoop dat de tot nog toe niet gebruikte "reserve" aderparen het beter zouden doen. Maar ook die lijken niet goed genoeg te zijn.

Gaat het hierbij om de KPN-grondkabel waar men over spreekt naar je ISRA-punt, of is de bekabeling een "binnenbekabeling" van het ISRA hoofd aansluitpunt naar je wand contactdoos.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet of het mogelijk is om mij terug te zetten. Eerlijk gezegd zit ik daar ook niet op te wachten omdat ik niet tevreden ben over de snelheid.

Het gaat vermoedelijk om de bekabeling van het ISRA-punt naar de wandcontactdoos. Dit zou de KPN monteur ook controleren afgelopen zaterdag, maar hij heeft alleen de wandcontactdoos gecontroleerd. Volgens de Guidion monteur mogen alleen de KPN monteurs bij het ISRA-punt kijken, omdat dit ergens achter een kast/deur zit in het flatgebouw waar ik woon.

Ik wacht het donderdag wel af.. Helaas wel weer zonder internet en tv.
Reputatie 8
Het gaat dus kennelijk om bewoning in een flatgebouw.

Dan zal waarschijnlijk de bekabeling in het flatgebouw vanuit de basis hoofdaansluiting naar je eigen woning niet voldoen aan de eisen die er aan hoogfrequent internet data-sigaal gesteld worden.
Zal die binnebekabeling moeten worden uitgewisseld voor een type wat wel voldoet.
(Koperen kerndraden met voldoende twisting per aderpaar, met afscherming, waarbij de afscherming het beste ook nog eens is geaard).
Helaas is Telfort niet in staat gebleken om mijn verbinding binnen afzienbare tijd te herstellen.

De derde monteur heeft nogmaals de wandcontactdoos opengeschroefd en 18.000 vectoring fouten geconstateerd in twee minuten tijd. Heel de binnen bekabeling zou dan vervangen moeten worden en dan zou ik nog een aantal weken zonder internet en tv hebben gezeten. Na overleg toch maar abonnement opgezegd. Jammer dat dit allemaal is gekomen nadat ik een snelheidsverhoging heb aangevraagd.

Gelukkig heb ik nog een glasvezel aansluiting en wordt ik daar binnenkort op aangesloten door een andere aanbieder.

Mochten jullie ooit nog glasvezel aanbieden in Gouda, dan zou ik heel misschien nog overwegen om over te stappen.

Dus wie weet, tot ziens
Reputatie 7
Badge +7
Hey Jurr, wat jammer zeg. Ik lees terug dat de inpandige draden inderdaad niet in goede staat zijn. Het was wel mogelijk geweest om je terug te schakelen naar een VDSL2 verbinding, zij het dan voor een snelheid van 50Mbit. Al is daarbij wel het risico dat je op termijn ook problemen met de stabiliteit zou kunnen krijgen. Op jouw locatie bieden wij nog geen glasvezel aan, dus dat kunnen we je niet aanbieden. Hopelijk tot ziens en excuses hiervoor. Het is niet fijn om zonder internetverbinding te komen door een beoogde verbetering van je verbinding.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Jurr, welko op het forum. Wat vervelend om te lezen dat je nadat je VVDSL in gebruik hebt genomen je verbinding steeds slechter is gaan werken. Eerst werd je snelheid minder, nu heb je helemaal geen internet. Uit de metingen die ik hier kan doen, zie ik dat er sprake is van kortsluiting op je lijn. Dit heeft naar ik vermoed inderdaad te maken met de kabels in de flat of in je woning. Een monteur ter plekke zal dit moeten herstellen. Het is wel jammer dat dit bij de voorgaande bezoeken niet is opgemerkt of gemeten. Excuses hiervoor. Op het moment kan ik je alleen adviseren om de afspraak van de 15e af te wachten.

Reageer