beantwoord

Monteur KPN niet geweest voor overgang DSL naar Glasvezel

• 21 november 2019
  • 21 reacties
  • 510 keer bekeken

Beste,

Op 6 november ben ik gebeld door Telfort met de vraag of ik wilde overstappen van DSL naar glas, met behoud van het huidige abonnement en géén verlenging. Ik heb kort geleden een KPN NetwerkNL glasvezelaansluitpunt gekregen (gekocht, want buitengebied) en was me dus rustig aan het oriënteren. Ik vroeg dus ook wat de voordelen zouden zijn van het overstappen naar glas momenteel. Nouja, volgens de dame kreeg ik een stabielere lijn voor internet TV. Dit heb ik niet, dus ik zag niet heel veel voordeel voor mezelf. Toch ben ik de moeilijkste niet, als kpn/telfort graag via glas wil leveren, prima.

(misschien zou ik dan ook wel de 12 down/ 1 up halen waar ik voor betaal, nu namelijk 8,5down/0,5 up)

Dus afspraak ingepland, 20 november 2019 tussen 10-12 uur. Ik ben er meerdere malen aan herinnert dat ik een afspraak had, via sms/mail. Blijkbaar de KPN monteur NIET! :angry:

Dag vrij moeten nemen (kosten zijn niet exact te duiden, want zzper) Ik ben om 13.30 maar gaan bellen met 0900-9596. De desbetreffende dame gaf aan dat er een herplanning ingepland staat, om 11.23 ingediend, zonder reden. Dus ik: Wat? Hoezo?….Ja wist, ze ook niet, er zou contact opgenomen worden. Nog voor ik opgehangen heb krijg ik een lijn ertussendoor van 088-6607924. Weggedrukt omdat ik nog aan de lijn was met 0900-9596. Heb ik na afronden teruggebeld naar 088 nr, blijkt het Telfort te zijn, met een automatisch bericht dat er geprobeerd is mij te bellen, er zou een nummer per sms, brief of mail komen of ik word nog eens teruggebeld. Niks gezien en gehoord.

Na opzoeken op forum van Telfort, kom ik veel slechte verhalen tegen over niet opdagende monteurs. Ik ben dan ook geneigd om er niet mee verder te gaan. De arrogantie om klanten maar te laten wachten zonder op tijd te berichten. Moet ik eens doen naar klanten….
Ik ga er toch niet op vooruit om met het huidige abonnement naar glas te gaan. De NT of mediaconverter kan te zijner tijd ook door andere providers op de FTU geplaatst worden.

Noem alstublieft een paar voordelen om nu naar glas te gaan van Telfort/KPN en om daar weer een dag vrij voor te plannen??

Mvg

Ps. ik ben niet snel nijdig, maar dit vreet de hele (verloren) dag al aan me, dus ik moest het toch melden op het forum.

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 21 november 2019, 18:07

Hoi @Phoehéé, welkom hier op het Forum. 

Ik lees dat je overgezet wordt naar glasvezel, alleen de monteur kwam niet opdagen. Dat is flink balen. Ik kan mij jouw situatie dan ook goed voorstellen. Excuses voor het ongemak. Ik zie inderdaad dat de monteur nog herpland moet worden. Daar ben je al voor gebeld echter was je nog met ons in gesprek. Hoe kan het ook. Ik snap ook dat dit aan je vreet. Ik zou je echter wel willen aanraden om het telefoontje voor een nieuwe afspraak nog even af te wachten. Je krijgt met glasvezel een stabielere verbinding. Daarbij wordt deze ook sneller. Je gaat dan naar 50 Mbit/s in plaats van de 8,5 die je nu hebt. Ik hoop in ieder geval dat je snel gebeld wordt. Ik heb dit ook nog weer aangegeven bij mijn collega en dat de glasvezelverbinding snel actief is. 

Bekijk reactie

21 reacties

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Phoehéé, welkom hier op het Forum. 

Ik lees dat je overgezet wordt naar glasvezel, alleen de monteur kwam niet opdagen. Dat is flink balen. Ik kan mij jouw situatie dan ook goed voorstellen. Excuses voor het ongemak. Ik zie inderdaad dat de monteur nog herpland moet worden. Daar ben je al voor gebeld echter was je nog met ons in gesprek. Hoe kan het ook. Ik snap ook dat dit aan je vreet. Ik zou je echter wel willen aanraden om het telefoontje voor een nieuwe afspraak nog even af te wachten. Je krijgt met glasvezel een stabielere verbinding. Daarbij wordt deze ook sneller. Je gaat dan naar 50 Mbit/s in plaats van de 8,5 die je nu hebt. Ik hoop in ieder geval dat je snel gebeld wordt. Ik heb dit ook nog weer aangegeven bij mijn collega en dat de glasvezelverbinding snel actief is. 

Beste @Bart - Telfort ,

Bedankt voor uw bericht. Ik vraag me af of ik wel naar 50mbit/s ga, want ik zal naar mijn idee gewoon op mijn huidige “Telfort Internet Instap” abonnement blijven en deze heeft een 12Mbit / 1Mbit verhouding op mijn locatie. Ik had met de dame die mij belde voor de omzetting tenminste afgesproken dat ik niet een wijziging wilde van abonnement, want ik wil kunnen overstappen als ik een goede glasvezel aanbieding zie. (T-mobile heeft nu een best mooie aanbieding met Uit&Thuis voor €50 voor alles onbeperkt)

Weet u hier meer vanaf? Ga ik met behoudt van mijn huidige abonnement toch 50Mbit krijgen? Want dan kan ik nog even rustig blijven hangen bij Telfort.

2e puntje: Ik heb nog niks vernomen van Telfort/KPN, nadat de monteur 1,5 week geleden niet langs geweest is?

Mvg

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @Phoehéé, ik heb even meegekeken. Ik zie dat je wel zeker 50/5 Mbit/s krijgt. Daar staat de lijn op ingesteld. 

Ik zie inderdaad ook dat er geen contact weer met je is opgenomen. Waarom? Geen idee. Excuses hiervoor. Ik heb nu een monteur ingepland voor 9 december tussen 10-12 uur. Dat was voor mij de eerstvolgende mogelijkheid. Mocht dit niet uitkomen, dan wil ik je aanraden om even te bellen om de afspraak te herplannen. 

Beste @Bart - Telfort 

Bedankt voor het nakijken en het bespoedigen van een afspraak. Ik heb de bevestiging inmiddels binnen en ga vanavond even kijken of het ook kan die dag. Hopelijk lukt het deze keer allemaal wel. 

Mvg

Reputatie 8
Badge +12

Dat hoop ik zeker ook. Ik hoor graag van je hoe het bezoek verlopen is. 

@Bart - Telfort 

Hoi Bart,

Ik heb ineens geen internet meer. WiFi bereik is prima, maar geen verbinding met internet. Maandag staat monteur gepland voor omsluiten dsl naar glas, maar zou niet moeten kunnen dat dsl  nu al eraf gegooid wordt. Kun je zien aan jullie zijde wat er mis is? 

Owja, modem is keer opnieuw gestart en een keer van stroom gehaald, maar dat geeft geen verbetering. 

Alvast bedankt.

Mvg

Zojuist ook vaste lijn getest. Ook geen internet. 

@Jasper - Telfort

Beste Jasper, ik zie dat u online bent en Bart van Telfort niet. Zou u het willen oppikken? Ik ben niet thuis nu, dus kan niets controleren, maar u zou wel kunnen zien of de lijn nog actief is. Of dat de dsl voortijdig afgesloten is. Alvast bedankt.

Mvg

Reputatie 8
Badge +12

Ik heb even meegekeken. En tot mijn spijt klopt jouw vermoeden. Ik zie dat de DSL verbinding buiten werking is gesteld vandaag. :( Excuses hiervoor. Ik kan dit niet herstellen, hoe graag ik dat ook wil. Het is echt even wachten tot de glasvezel aangesloten wordt zaterdag. Uiteraard zal ik de dagen dat je zonder diensten zit voor je vergoeden. Ik hoor graag zaterdag weer van je als de glasvezellijn is opgeleverd. Dan ga ik ik de vergoeding in orde maken. 

@Bart - Telfort 

Beste Bart. Wat raar dat dit nu al gebeurd is. Ik lees dit wel meer op het forum. Waarom wordt dit niet gewoon dezelfde dag gedaan?

Met vergoeden bedoelt u het niet kunnen gebruiken van dsl abonnement neem ik aan? Ik moet nu als alternatief mijn mobiele bundel opofferen en waarschijnlijk ga ik buiten de bundel (evenals mijn vrouw, ook Telfort sim only). Worden deze ook gecompenseerd als ik u een pm stuur na installatie?

U vraagt om feedback na zaterdag? Monteur komt naar mijn idee 9 dec, dus maandag. Klopt dit dan wel? 

Mvg

Reputatie 8
Badge +12

Excuses, de monteur komt inderdaad maandag tussen 1000-1200 uur. Hoe ik bij zaterdag kom? Geen idee, excuses daarvoor.  

En het is zeker raar dat het nu al gebeurd is, had ook zeker niet mogen gebeuren. Ben ik het helemaal met je eens. Toch wil je wel wat diensten waardoor je gedwongen je mobiel te gebruiken omdat je niet helemaal afgesloten wilt worden van de buitenwereld. Snap ik heel goed. Ik hoor in ieder geval graag hoe het bezoek maandag verlopen is. 

@Bart - Telfort

Beste Bart,

Glas is inmiddels actief en zit op 48.4 down en 64.7Mbps up! Erg vriendelijke monteur die naast aansluiten ook veel uitleg gaf over glas en netwerken. Heb de toegezonden Experia WiFi gelijk weer meegegeven, aangezien de V8 omgeruild is voor een V10, dus nu wel 5Ghz.

Nog een vraagje:
Ik heb de volgende resultaten over de V10 en mijn Netgear R7000 AP:

Experia V10 (heb 2.4 en 5Ghz band eigen naam gegeven) geeft:

24.7 Down & 64.8 Up op 2.4Ghz Band

47.2 Down & 65.7 up op 5Ghz Band

Netgear Access point:

42.2 Down &  56.6 Up op 2.4Ghz Band

48.4 Down & 64.7 up op 5Ghz Band

Waar zit dat verschil in Downloadsnelheid in op de 2.4GHZ band? Afstand van PC tot beide punten is nagenoeg gelijk. Als ik de V10 op dualband zet dan kiest mijn PC automatisch de 2.4Ghz versie lijkt het, want ik krijg dan ook die lagere downloadsnelheid? Kan ik de PC ook zelf laten kiezen tussen banden als de router op dual staat? Of kiest de PC diegene met het beste bereik en niet de snelste?

Owja, nog bedankt voor het bijplussen van de mobiele data. (al was het wat krap om te Netflixen, gelukkig hadden we wat gespaard)

Mvg

De ene staat op een gunstigere kanaal dan andere.

Bedankt voor het meedenken @Xenoflits 

Ik woon vrijstaand en kan maar 1 ander wifi netwerk vinden van een buurman, maar meestal is deze niet eens te zien. De enige overlap heb ik intern, tussen modem en Access point.  Ik zal daar eens mee gaan stoeien.

Owja, ik gebruikte voor ik glas kreeg Wifiman app van Ubiquiti, maar nu ik een V10 en glas heb werkt de app niet lekker. Herkent maar 1 minuut de WiFi netwerken en daarna kwijt. Terwijl ik ze wel gewoon zie met de telefoon, maar de app dus niet :thinking:

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Phoehéé , als de wifi van jouw eigen apparaten elkaar overlappen zou ik het bij de 2.4-band als volgt instellen: apparaat 1: kanaal 1, kanaalbreedte 20; apparaat 2: kanaal 11, kanaalbreedte 20.

bij de 5.0-band: apparaat 1: kanalen 36-48, kanaalbreedte AUTO of 80, apparaat 2: kanalen 100-140, kanaalbreedte AUTO of 80

Reputatie 8
Badge +12

Ik kan het niet meteen verklaren, maar ik vermoed inderdaad het kanaal. Of misschien is de Netgear toch net wat sterker. Ik zal in ieder geval de tips hierboven eens uitproberen. 

@JanD 

Bedankt voor de instellingen! Heb de kanalen wat aangepast en nu lijkt de snelheid vd V10 2.4 wel 10mb/s te zijn toegenomen. Denk dat de Netgear toch wat sterker is en beter gepositioneerd is tov de PC.
De problemen met de Wifiman Ubiquiti app zijn er nog steeds. Heb reeds een mail de deur uitgedaan naar hen. De enige veranderingen zijn DSL → Glas en van Experia Box V8 → V10.

Reputatie 8
Badge +8

Goed om te lezen dat er nog een aanzienlijke verbetering is te merken. 10 Mbit/s meer is een aanzienlijke vooruitgang.

Reputatie 3
Badge +1

Even een aanvulling: een 5GHz signaal is breedbandiger en heeft minder last van “buren”.

Het is vooral de bandbreedte die er voor zorgt dat het op 5GHz sneller gaat (kan gaan).

Reputatie 8
Badge +12

Top dat de instellingen voor verbetering hebben gezorgd. :)

Reageer