Modem vervangen voor 5Ghz

• 6 juli 2017
  • 23 reacties
  • 3029 keer bekeken

Ik heb een Experia V8 en woon in een appartementencomplex waar ik een hoop storing heb op de 2.4Ghz band. Ik wil dus graag mijn model laten vervangen door de V10 variant die 5Ghz wifi ondersteunt. Hoe moet ik dit regelen?

Groet,
Paul

23 reacties

Een v10 word naar ik heb begrepen beperkt uitgeleverd, of je daarvoor in aanmerking komt durf ik je niet te zeggen.

Een andere oplossing is zelf een dual band ap aan te schaffen en die te gebruiken. Je kunt dan het ap in de experiabox uitzetten.
Dit doe ik zelf ook, het ap kan op de manier idealer geplaatst worden en hierdoor ook beter bereik/performance geven.

Als je een router met ap koopt kan dit ook.
Makkelijker verkrijgbaar over het algemeen. Stel hiervoor het LAN ip in het huidige ip bereik (192.168.2.x) en zet de dhcp server uit. Nu kan je de lan kabel naar je experiabox in je LAN poort van de router stoppen.
Vragen/onduidelijkheden hierover, stel ze gerust.
Dank MdBruin. Ik ben bekend met de mogelijkheid om extra access points op te hangen maar vind dit niet nodig. Ik heb liever 1 apparaat dat het allemaal goed doet. Aangezien ik in mijn abonnementskosten betaal voor de huur van het modem ga ik dus deze niet zelf nog eens aanschaffen. 802.11ac modems met 5Ghz ondersteuning bestaan al een tijdje en mijn use case is ongeveer de definitie waarom 5Ghz netwerken belangrijk zijn.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi Paul, welkom op het forum! Het klopt inderdaad dat we een V8 niet zomaar omwisselen voor een V10. De V8 wordt ook nog bij nieuwe abonnementen uitgeleverd. Wil je eens een foto sturen van je WiFi omgeving? Ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet en of het vol zit, of dat we het in een andere hoek moeten zoeken.
Wil je daar eens naar kijken? Je kunt voor Android WiFi analyzer gebruiken, voor Windows NetStumbler en Spotnet voor het geval er alleen Apple in gebruik is. Ik ben benieuwd!
Hoi Cindy, Hier zie je een screenshot van Wifi Analyzer, ik ben het rode netwerk met naam Paul.
Zet je kanaal eens op 1, je zit nu behoorlijk dicht op Hosternokke welke jouw signaal beinvloed.

Je wilt met 2.4GHz de kanaal 1 of 6 of 11 gebruiken. Deze zitten ver genoeg van elkaar af waardoor ze elkaar niet beinvloeden.

Snap je punt dat geen extra apparaten wilt aansluiten ;)
Ken opzich het probleem wat jij ondervind, heb een soort gelijke situatie (23 zichtbare netwerken naast de mijne) waarbij het signaal van de buren sterker binnenkomt als mijn eigen correct afgestelde netwerk (Ubiquity unifi pro ap)
Reputatie 8
Die Hosternokke valt nog wel mee, die liggen redelijk uit elkaar, maar die vrij hoge blauwe grafiek UPC247136..... die er nog tussen zit heeft beslist meer invloed.

Kanaal 1, 6 en 11, daar zitten juist een aantal andere netwerken op, die mogelijk nog meer het signaal wegdrukken.
Als je met WiFi Analyser een paar pagina's naar rechts opschuift, heb je een scherm met "sterretjes", wat wordt geadviseerd als beste kanaal. Wat geven die aan??

(In mijn situatie wordt slechts één kanaal met sterretjes weergegeven. En dat is dan ook nog slechts één sterretje op kanaal 14, wat dus in de Nederlandse situatie helemaal niet als kanaal is in te stellen. Dat wordt meestal niet eens door apparatuur ondersteund. Zo overvol is het hier op de andere kanalen).
Reputatie 8
Badge +17
Goede raad is niet altijd duur, voor slechts € 50,- heb ikzelf de wifi versterker van Telfort gekocht die ook uitzend via de 5 Ghz band en ik ben er maar wat blij mee en bij was de Wifianalyzer ook net spaghetti omdat ik ook in een appartementencomplex woon met onder mij diverse winkels met Wifi signalen
Het blauw was weggevallen met al dat licht op m'n scherm, maar had het over de paarse.
Zie net dat er 3 zijn anders had ik de kleur er wel bij gezet. De upc zit inderdaad ook behoorlijk in de weg.

Overvol ik ken het, gelukkig zijn de meesten relatief zwak ( < -70dBm) en was het even zoeken naar welk kanaal het beste werkt.
Heb nu het ap op 25.1mW draaien en hoop dat de buren niet te veel aanpassen.
Op 5GHz maar 1 zichtbaar ap waar ik makkelijk omheen kan.

Goed advies om eens te kijken welke kanaal word geadviseerd, wel even je eigen ap uitzetten want deze beinvloed je resultaat.

Note voor mezelf, geen < en - direct achter elkaar dan word de tekst erachter genegeerd... 3x opnieuw getikt op de telefoon voordat ik erachter kwam, dacht bij de tweede zal ik kopieeren.... nee niet nodig... 😠
Reputatie 1
Doe jezelf een lol en schaf zelf iets aan. Men vraagt op dit forum nu al maanden om de V10 met 5Ghz ondersteuning maar concrete toezeggingen blijven uit. De een krijgt hem wel, de ander niet en zeker als je al een werkende V8 hebt staan geef ik je niet veel kans. Misschien is bellen met de opzeglijn dan nog het effectiefst: doe mij eens de V10 of anders...

Ik heb inmiddels al meer dan 2 jaar een Fritz 3490 staan. Voor 140 eu niet goedkoop maar elke dag dat Telfort de V10 nog niet structureel uitlevert bevestigt maar weer dat ik er niet verkeerd aan heb gedaan. Voor dat geld heb ik immers nu al meer dan 2 jaar super solide wifi en dsl verbinding. Ik vraag me wel eens af hoeveel Fritzen er in die tijd terug zijn teruggestuurd naar AVM want ik ben opgehouden met het turven van teruggestuurde V8's.

Nieuw is ook niet noodzakelijk beter, zie daarvoor ook de ellende met de Connect Box van Ziggo. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar hoe dit forum eruit ziet als de V10 eindelijk structureel wordt uitgeleverd.

Moraal van het verhaal; je krijgt altijd crap apparatuur, ongeacht bij welke provider je zit. Ja Xs4all geeft Fritzen maar dan is naar Telfort gaan en zelf iets aanschaffen toch al snel goedkoper. Als je dan voor 50 al klaar kan zijn (ervan uitgaande dat jimny er verder goede ervaringen mee heeft) lijkt mij het duidelijk.
Reputatie 8
Moraal van het verhaal; je krijgt altijd crap apparatuur, ongeacht bij welke provider je zit. Ja Xs4all geeft Fritzen maar dan is naar Telfort gaan en zelf iets aanschaffen toch al snel goedkoper.
Daar ben ik het zeker mee eens als het om WiFi gaat.
Maar die mening had ik al voordat ik überhaupt ooit eerder bij Telfort een abonnement had afgesloten.
Het zit hem altijd in de lengte of in de breedte. Als budget "B"-provider hebben ze gewoon hun gebreken en de apparatuur die men gebruikt. (Ook als ziet Telfort zichzelf graag in een hogere kwaliteitsmaatstaf ingedeeld, maar daar simpelweg niet aan kan voldoen, omdat de mentaliteit van de beleidsmakers binnen die interne organisatie zich daar niet voor leent, en binnen die opzet ontoereikend is om aan huidige maatstaven te kunnen voldoen).

Wil je betere apparatuur, zorg daar gewoon zelf voor.
Reputatie 1
Karma is a bitch... Nog geen uur nadat ik zit te pochen over mijn Fritz. Ik zal me in het vervolg stilhouden.
Ik zie dat onze roze vrienden van t-mobile wel gewoon een 5Ghz modem uitleveren en die zitten qua prijs behoorlijk in de buurt van Telfort.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi Paul, bedankt voor je screenshot. Begrijpelijk dat je een oplossing wilt. Ik heb je een privébericht gestuurd. Kan je daar op reageren?
Hoi Wieger, ik zie niets staan in mijn prive berichten inbox. Update: Bericht gezien en beantwoord!
Goede raad is niet altijd duur, voor slechts € 50,- heb ikzelf de wifi versterker van Telfort gekocht die ook uitzend via de 5 Ghz band en ik ben er maar wat blij mee en bij was de Wifianalyzer ook net spaghetti omdat ik ook in een appartementencomplex woon met onder mij diverse winkels met Wifi signalen

Als ik nu heel eerlijk ben vind ik dat toch al een flinke extra uitgave. Zeker als het alleen maar voor toegang tot die 5 ghz is. Gelukkig is het in onze complex minder druk dan dat plaatje.
Reputatie 6
Badge +7
Het klopt gewoon niet dat dit niet standaard is in deze tijd.
Badge
Hier hetzelfde probleem met vele 2.4 netwerken en slechte ontvangst daardoor. Zie screenshot. Hoe kom ik nu aan een nieuwe modem?
Reputatie 1
Badge
Let wel op dat slechte ontvangst niets met het aantal netwerken te maken heeft. Theoretisch gezien zou dit volgensmij kunen maar het bereik van je WiFi netwerk wordt normaliter niet gestoort door andere netwerken.
Reputatie 8
Niet alleen theoretisch storen meerdere netwerken die elkaar met hun kanalen in de weg zitten (zoals in het plaatje van @marijnacht), maar ook praktisch blijkt dat zo te zijn. (Het is het meest voorkomende euvel m.b.t. internet-connectie waar gebruikers over klagen).

Als dat niet zo was hoefde men dit soort apps niet te ontwikkelen als hulp om dan te proberen het meest gunstige kanaal te kiezen, om in het WiFi-bos dan in ieder geval zo min mogelijk last te hebben van die storende werking op elkaar.
Reputatie 1
Badge
Ja maar dan merk je dat in snelheid (door de hertransmissies en het wachten), niet in bereik.
Reputatie 8
Badge +10
Let wel op dat slechte ontvangst niets met het aantal netwerken te maken heeft. Theoretisch gezien zou dit volgensmij kunen maar het bereik van je WiFi netwerk wordt normaliter niet gestoort door andere netwerken.
Mee eens... de signaalsterkte ('het bereik' in dBm) die de wifi-radio van de modem uitzendt staat los van het aantal netwerken dat één bepaald kanaal bezet en daardoor dichtslibt...
Je kan een maximale ontvangst (signaalsterkte van -40 dBm of lager) hebben maar tegelijkertijd een waardeloze wifiverbinding omdat het gekozen kanaal overbezet is.
Het is alleen wel lastig om dit bij sommige mensen aan hun verstand te peuteren... 😉
Reputatie 8
Tja, wat koop je ervoor om te weten dat je wel een bepaalde signaalsterkte hebt, (het vermogen is wettelijk gelimiteerd, en ligt dus vast), maar je verder een slechte WiFi-ontvangst hebt door de vele netwerken om je heen die elkaar allemaal staan te verdringen.

Ofwel hoe meer netwerken (met dezelfde techniek) om je heen hoe slechter de data-overdracht.

Je toont er juist mee aan dat ondanks de signaalsterkte (die op zichzelf niet zo sterk varieert) de ontvangst dus sterk afhankelijk is van het aantal netwerken om je heen.

Je kunt beter een vrijstaand huis bewonen met een flinke tuin er omheen (en buren idem), zodat je geen last hebt van elkaars WiFi, dan midden in de stad met smalle grachtenpanden, waar het stikt van WiFi-netwerken onder - boven - links - rechts - vóór en achter.
Reputatie 8
Badge +10
Je koopt er inderdaad niks voor... :);)

Reageer