Modem V8 past telefoonverkeer aan (aangesloten via LAN-kabel)

• 7 mei 2018
  • 6 reacties
  • 132 keer bekeken

Ik heb thuis een vast toestel van m'n werk, welke is verbonden via een LAN-kabel op m'n Telfort Experia V8 mediabox. Bij de installatie van dit toestel (Tiptel IP 286) moesten een aantal internet poorten worden open gezet. De stroom is eraf geweest, waardoor de Mediabox weer naar fabrieksinstellingen is gegaan, maar ook waarschijnlijk een firmware update heeft gehad, waardoor het openzetten van de poorten niet voldoende is om de telefoon nu goed te laten functioneren. Ik kan in-/uitbellen, maar na zo'n 3 1/2 minuut kan ik de persoon aan de andere kant van de lijn niet meer horen, zij mij nog wel.
Is er firmware die dit probleem kan oplossen of heb ik wellicht een nieuwere modem nodig?

6 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Gewoon weer poort 5060 open zetten waarschijnlijk.
Reputatie 8
Normaal gezien zou een "herstart" geen andere modem/router instellingen mogen opleveren. Maar bij een "reset" gaat alles weer naar fabrieksinstellingen en gaan eerder vastgelegde instellingen verloren.

Welke van die twee bewerkingen heb je uitgevoerd?
Bij een V8 is het mogelijk een back-up te maken van de instellingen.
Daar kun je later weer opnieuw gebruik van maken na een fabrieksreset, door die back-up in te laden.
Normaal gezien zou een "herstart" geen andere modem/router instellingen mogen opleveren. Maar bij een "reset" gaat alles weer naar fabrieksinstellingen en gaan eerder vastgelegde instellingen verloren.

Welke van die twee bewerkingen heb je uitgevoerd?
Bij een V8 is het mogelijk een back-up te maken van de instellingen.
Daar kun je later weer opnieuw gebruik van maken na een fabrieksreset, door die back-up in te laden.

Alles is weer naar de fabrieksinstellingen gezet. We hebben geen back-up van de V8 instellingen, en daar zijn we dan nu ook te laat mee, maar mijn IT partij weet welke instellingen er nodig zijn en zij hebben de juiste poorten weer open gezet, maar dat heeft (na 3 pogingen) nog niet geholpen.
Hun zeiden dat het mogelijk was dat toen de stroom eraf is geweest en het modem weer herstartte dat er een automatische firmware update is gedaan. Is dat te achterhalen?
En zo ja, wat is er dan aangepast?
Reputatie 8
Een firmware update speelt op dit moment helemaal niet. Bovendien worden bij een firmware update de instellingen niet veranderd die betrekking hebben op eerdere functies.

De actuele firmware van een Experia Box V8 zou versie 02.00.138v2W4 moeten zijn.
Nog voordat je inlogt, onder laatste regel tekst in het midden te zien:
http://192.168.2.254

Welke poorten zijn doorgestuurd?
Want normaal wordt in een Experia Box poort 5060 (voor VOIP) gereserveerd voor de eigen VOIP dienst, in de modem/router zelf. Die poort kun je dan niet doorsturen.

Dat kun je in een Experia Box V8 alleen herstellen, door de "Telfort" VOIP dienst uit te schakelen, de modem/router herstarten zodat poort 5060 vrij komt voor ander gebruik. Daarna kun je poort 5060 alsnog weer doorsturen naar een apparaat zoals je Tiptel IP 286 apparatuur.

Maar gebruik je daadwerkelijk ook de VOIP-dienst van Telfort of een andere VOIP-dienst?
Indien van Telfort zul je met een trucje via "Wireshark" eerst het SIP wachtwoord moeten achterhalen, want Telfort verstrekt die gegevens vooralsnog niet, en die gegevens in de Tiptel moeten instellen.
De voorgestelde oplossing heeft mijn IT partij geprobeerd, maar zonder succes. Er is nu inmiddels 5x naar gekeken en alle mogelijke oplossingen zijn geprobeerd. Alle benodigde internetpoorten staan open, maar de verbinding werkt nog steeds niet naar behoren.
Graag zou ik u willen vragen om de laatst geïnstalleerde firmware bij ons te verwijderen, zodat we kunnen testen of het toestel dan wel weer naar behoren werkt. Als het goed is zou dit verder geen invloed op ons TV software moeten hebben, toch?
Reputatie 8
Graag zou ik u willen vragen om de laatst geïnstalleerde firmware bij ons te verwijderen,....
Ik ben niet van Telfort hoor, maar een behulpzame klant. ;)
Een andere firmware dan de laatste die in de modem/router zit kan niet worden voorzien.
Niet door Telort, en niet door mij.

Maar omdat de Experia Box V8 zeker nog wel mogelijkheden heeft om daarin zaken zodanig door te sturen, ook gegevens m.b.t. VOIP voor andere aangesloten apparatuur, is het dan iets om via een privébericht gegevens uit te wisselen, zodat we telefonisch kunnen kijken welke voorbereidingen gedaan kunnen worden, en welke gegevens ingesteld zouden moeten worden, om het zaakje weer werkend te krijgen? Telfort kan je hier niet bij helpen, klanten zoals wij juist wel. ;)

Er zouden ook zaken via "teamviewer" ingesteld kunnen worden.

Het is mij nog niet duidelijk of je VOIP gegevens van Telfort gebruikt of van een andere VOIP provider? Het trucje om via Wireshark Telfort VOIP gegevens (wachtwoord) uit te lezen, is uitgebreid in een forumdraad terug te vinden vanaf < HIER > en verder.

Momenteel heb ik VOIP instellingen in gebruik, om er tevens mee te kunnen faxen op externe apparatuur. Zie volgende draad vanaf < HIER >

Reageer