beantwoord

Modem op router aansluiten

• 23 maart 2013
  • 34 reacties
  • 14444 keer bekeken

Badge
Ik heb zojuist een nieuwe router gekocht. Dit is de TP-LinkTL-WR941N:
http://www.tp-link.us/products/details/?categoryid=238&model=TL-WR941ND

Ik probeer deze op mijn ZyXEL P-2812HNU (Telfort) modem aan te sluiten met de standaard software die is door TP link is mee geleverd.

Ik krijg telkens bij de laatste stap een foutmelding dat er geen WAN verbinding zou zijn. Volgens mij moet ik een instelling in het ZyXEL modem wijzigen, zodat deze als Bidge werkt. Dit heb ik al bij de ethernetpoort gebrobeerd. Helaas krijg ik het nog niet werkend.

Weet iemand welke instelling ik in het ZyXEL modem moet wijzigen zodat ik de router kan gebruiken?
icon

Beste antwoord door Bezoek 25 maart 2013, 20:29

Probleem is inmiddels opgelost. Ik heb de router geruild voor een Switch en een wifi accesspoint, werkt super ! Iedereen bedankt voor de feedback.

Het enige wat nu niet meer werkt is de smart tv op de switch aansluiten met een LAN kabel. De tv zegt dat hij geen verbinding kan maken met het netwerk. Controleer of uw ip-adres juist is ingesteld in IP-instellingen.
Bekijk reactie

34 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Mijn eerste vraag zou zijn, waarom een router achter de ZyXEL hangen..?

Afgezien daarvan, op onderstaande afbeeldingen staat waar je de modem in 'Bridge' kan zetten.
Heb je ADSL dan moet je de ADSL configknop hebben, heb je VDSL dan uiteraard daar de instelling wijzigen.

In het venster dat je na  het openen ziet wijzig je 'routing' in 'bridge' en klik je op 'Apply'.

P.S. je kan de afbeeldingen vergroten door erop met je rechtermuisknop te klikken en te kiezen voor 'Afbeelding bekijken'.
http://i273.photobucket.com/albums/jj206/Enterprise101/Router_Bridge_zps8bdb8504.png

http://i273.photobucket.com/albums/jj206/Enterprise101/Router_Bridge1_zps80b6541d.png
Badge
Bedankt voor je snelle antwoord. De reden waarom ik deze router nodig heb is omdat ik op zolder weinig bereik heb met wifi. Ook heb ik een nieuwe smart tv die ik naast mijn pc en itv per kabel wil aansluiten.

Als ik die optie probeer krijg ik onderstaande foutmelding:
Failes to verify router settings
1. Please check the WAN connection type and parameters.
2. Please check your network connectivity and retry.

Ook is me niet helemaal duidelijk welke optie ik onderstaand moet selecteren, ik denk zelf PPPoE, omdat dit voor een ADSL modem is:

What type of internet connection do you have?

Dynamic IP

Statis IP

PPPoE
Reputatie 8
Badge +9
De opties die je wil gebruiken gaan niet werken op deze manier omdat de TP-link deze niet ondersteund.

iTv werkt uitsluitend met de bijgeleverde ZyXEL modem via VLAN op poort 4 (en poort 3 bij 2 TV's) en werkt niet als de modem in 'Bridge' staat.
Telefoon (VoIP) werkt ook niet als de modem in 'Bridged' staat.
Daarnaast zal je ook geen firmware-updates meer kunnen ontvangen.

Er zullen wellicht wat ingewikkelde 'worksarrounds' voor zijn maar ik zou er niet aan beginnen... ;)

Een optie is om de TP-link als wireless router/accesspoint in te zetten op de bovenverdieping, dan breidt je het dekkingsgebied van je wifi gebied uit maar kan je wel de ZyXEL gebruiken waarvoor hij bedoeld is.

Je kan van de TP-link eenvoudig een accesspoint maken door deze aan een ethernetpoot van de ZyXEL te hangen en deze te configureren als accesspoint.
Reputatie 8
Badge +10
Als je ook telefonie en/of iTV hebt, moet je de ZyXEL zéker niet in Bridge mode zetten; die functionaliteit werkt dan niet meer!
Badge
Sorry voor mijn onduidelijke uitleg, ik zal het nog even op een rijtje zetten:

Ik heb beneden de ZyXEL modem staan. Daarnaast heb ik 2 ethernetkabels naar boven liggen. 1 daarvan gebruik ik voor Itv en de andere op dit moment voor mijn pc. Die kabel die ik nu voor mijn pc gebruik wil ik in de nieuwe router stoppen zodat ik van daaruit een kabel naar de tv en naar de pc kan leggen, daarnaast wil ik vanuit de router ook wifi om mijn smartphone te bedienen.

Ik heb de kabel die in poort 1 van de ZyXEL modem dan zit ook in de router gestopt, de kabel die in poort 3 zit (2e tv setup box) gebruik ik daar uiteraard niet voor.

Ik krijg de router op deze manier nog steeds niet aan de praat, is er een mogelijkheid om het zonder de software van TP link te proberen?

Edit: Nu ik de ADSL functie in Bridge heb gezet werkt alles nog, alleen nog steeds niet met de TP-Link router. Echter kan ik niet meer in het modem inloggen, daarvoor dien ik het modem eerst een harde reset te geven.
Reputatie 8
Badge +9

Die kabel die ik nu voor mijn pc gebruik wil ik in de nieuwe router stoppen zodat ik van daaruit een kabel naar de tv en naar de pc kan leggen...

Dat werkt niet, de TP-link ondersteund dit niet.
iTV komt op de ZyXEL binnen d.m.v. VLAN (Virtueel LAN) en wordt rechtreeks doorgegeven aan de TV, dus buiten de routerfunctie van de ZyXEL om.
Als je dit VLAN opvangt in de TP-link kan deze het TV signaal niet doorgeven omdat deze dit niet ondersteund.
Reputatie 6
Badge +7
zet de tp link gewoon als switch in je moet dan dhcp uit zetten in je tp link en je hebt gewoon wifi met de tp link maar het modem onder deelt de ip adressen uit klaar ben je dan.
idd de tv kun je niet via een router laten verlopen.
Badge
De tv krijgt ontvangst altijd alvanuit de Itv setup box. Het is de bedoeling dat de smart TV functies via de router zullen verlopen.

Ik ga proberen wat cobus zegt om de router als switch te laten fungeren, laten we hopen dat het werkt. Moet ik hiervoor trouwens ook de ZyXEL op Bridge zetten bij ADSL status?  Geef jullie een update als ik meer weet....
Badge
Helaas krijg ik na het uitzetten van de dhcp op de TP-Link router ook geen verbinding met het internet.

Is het misschien helemaal niet mogelijk om vanuit het ZyXEL modem van Telfort internet door te sluizen naar een andere router en het hier weer op te splitten naar meerdere pc's?
Reputatie 8
Badge +9

Is het misschien helemaal niet mogelijk om vanuit het ZyXEL modem van Telfort internet door te sluizen naar een andere router en het hier weer op te splitten naar meerdere pc's?

Als je de TP-link inzet als accesspoint kan dat wel.
Je moet dan het IP-adres van de TP-link aanpassen naar het subnet van de ZyXEL, dus 192.168.1.254 en de TP-link een IP-adres geven uit de IP-range van de ZyXEL, bijv. 192.168.1.36 (of een ander vrij IP-adres uit de pool).
Badge
Ik heb het nu op alle mogelijke manieren geprobeerd.

1. Router zonder dhcp
2. Router zonder dhcp en modem op adsl bridge
3. Modem zonder hdcp

Helaas heeft dit allemaal niet geholpen.
Reputatie 8
Badge +9
Draadloze router als access point aansluiten
Je moet iig niet de wan poort maar een lan poort van de tplink met de zyxel verbinden. Zyxel in de standaard configuratie laten staan (als router, evt weer hard reset).
Badge
- ZyXEL harde reset gegegevenDe ZyXEL staat dan standaard als volgt ingesteld: 
IP adres: 192.168.1.254IP pool starting adress: 192.168.1.33Pool size: 64Ik heb het als volgt gedaan (helaas nog zonder resultaat):

- TP-Link harde reset gegeven
- TP- Link op een LAN poort aangesloten op mijn pc
- TP-Link DHCP server disabled
- TP- Link bij Network, LAN IP adres 192.168.1.36

Tevens als laatste stap LAN IP adres  192.168.1.19 en 192.168.1.99 geprobeerd.Helaas allemaal nog zonder resultaat.Dien ik het IP adres op een andere plek dan bij Network LAN IP adres te wijzigen of wijzig ik het in een verkeerd IP adres?
Reputatie 8
Badge +16
Deze regel snap ik niet:

Badge
Deze regel snap ik niet:

De TP Link heb ik vanaf de LAN poort  (niet de WAN poort) naar mijn pc aangesloten.
Reputatie 8
Badge +9

De TP Link heb ik vanaf de LAN poort  (niet de WAN poort) naar mijn pc aangesloten.

Dan zou ik hem maar eens op een LAN-poort van de ZyXEL aansluiten... 😉
Badge

Dan zou ik hem maar eens op een LAN-poort van de ZyXEL aansluiten... ;)

Dat heb ik gedaan nadat ik de DHCP van de TP Link heb uitgeschakeld en het IP adres van de TP Link heb gewijzigd. Zo hoort het toch ook?

Ik twijfel of ik wel een goed IP adres heb ingesteld en of ik het wel bij de LAN poort moet wijzigen en niet in het algemene IP adres van de TP Link, maar ik weet helaas niet waar.
Reputatie 8
Badge +10
Geef die TP-link het IPadres 192.168.1.253
sluit de TP-Link via 1 van de LAN poorten aan op de ZyXEL modem, vooral NIET de WAN poort gebruiken
De Wifi gegevens uit de ZyXEL overnemen in de TP-Link, maar gebruik wel een ander kanaalnummer
DHCP in de TP-Link UIT zetten
Badge
Het gaat mij in eerste instantie niet zo zeer om de wifi. Ik probeer tot nu toe alleen de LAN poorten uit om het even eenvoudig te houden totdat ik daar verbinding heb. Daarna komt WIFI nog wel een keer.....

Nadat ik de stappen heb uitgevoerd verbind ik de ZyXEL met de T-Link (op de LAN poort die ik in eerste instantie heb gebruikt om het IP om te zetten en DHCP uit te schakelen). Vervolgens sluit ik de TP-Link aan op de pc met een andere LAN poort. Ik krijg dan geen internet verbinding.

Ik heb nu zoals Kees Jan zegt de stappen omgedraaid, dus eerst het IP gewijzigd in 192.168.1.253 en vervolgens de DHCP uitgeschakeld.

Instellingen:

LANMAC Address:A0-F3-C1-CD-A1-64
IP Address: 192.168.1.253
Subnet Mask:255.255.255.0

Ook heb ik nog wat andere gegevens gewijzigd in de hoop dat het hier aan zou liggen:

Enable internet Access Controlaangevinkt.

Bij Default Filter Policy

Allow the packets specified by any enabled access control policy to pass through the Routeraangevinkt.

Edit: De ZyXEL moet toch niet op bridgefunctie? Dit heb ik namelijk niet zo ingesteld.

Edit2: Kan het er misschien aan liggen dat de kabel naar de ZyXEL modem een zelfgemaakte kabel is en dus een andere volgorder indeling qua bedrading is dan de andere kabel, die ik in eerste instantie gebruik om het IP adres van de TP-Link in te stellen? Dit lijkt me niet, maar ik ben ten einde raad vandaar dat ik met alle mogelijkheden rekening hou.
Reputatie 8
Badge +9

Edit: De ZyXEL moet toch niet op bridgefunctie? Dit heb ik namelijk niet zo ingesteld.

De ZyXEL moet inderdaad niet in bridge...

Edit2: Kan het er misschien aan liggen dat de kabel naar de ZyXEL modem een zelfgemaakte kabel is en dus een andere volgorder indeling qua bedrading is dan de andere kabel, die ik in eerste instantie gebruik om het IP adres van de TP-Link in te stellen? Dit lijkt me niet, maar ik ben ten einde raad vandaar dat ik met alle mogelijkheden rekening hou.

Als je met 'andere volgorde' bedoeld dat je een 'crossed' cable gebruikt i.p.v. een 'straight' cable gaat dat inderdaad met 'crossed' niet werken.
Een verbinding tussen PC, routers, modems, switches en hubs e.d. moet altijd 'straight' zijn, een 'crossed' cable gebruik je alleen als je bijvoorbeeld twee PC's of een PC en een laptop direct aan elkaar wil koppelen voor directe bestandsoverdracht.
Badge
Het is geen crosscable die ik gebruik. Als ik de ZyXEL rechtstreeks op de pc aansluit met die kabel dan heb ik namelijk wel gewoon internet verbinding.

Ik denk dat ik de TP- Link maar probeer terug te brengen naar de winkel. De combinatie ZyXEL en de TP-Link lijkt gewoon niet te werken.

Is er misschien nog een andere optie dan een extra router te gebruiken om op een bovenverdienping extra LAN poorten en wifi te krijgen?
Reputatie 8
Badge +9
Het is geen crosscable die ik gebruik. Als ik de ZyXEL rechtstreeks op de pc aansluit met die kabel dan heb ik namelijk wel gewoon internet verbinding.

Tja, als je zegt dat je een kabel met 'een andere volgorde' van de pin-indeling gebruikt dan ga ik twijfelen...

De combinatie ZyXEL en de TP-Link lijkt gewoon niet te werken.

Dat werkt wel hoor, ik heb nog niet zo lang geleden bij iemand een draadloos TP-link routertje als AP aan een ZyXEL modem gehangen.
Kees-Jan geeft in zijn post de juiste wijze en instellingsvolgorde om dit te doen, maar om één of andere reden wil het je niet lukken.

Back to basics misschien, dus alles resetten (modem, TP-link) en opnieuw beginnen..?
Reputatie 8
Badge +16
Een verbinding tussen PC, routers, modems, switches en hubs e.d. moet altijd 'straight' zijn, een 'crossed' cable gebruik je alleen als je bijvoorbeeld twee PC's of een PC en een laptop direct aan elkaar wil koppelen voor directe bestandsoverdracht.

Volgens mij zijn veel LAN-poorten van routers etc. (en misschien ook pc's?) tegenwoordig in staat om automatisch te schakelen tussen 'straight' en 'crossed'. Dan maakt het feitelijk niet meer uit welk type kabel je gebruikt.
Reputatie 8
Badge +9

Volgens mij zijn veel LAN-poorten van routers etc. (en misschien ook pc's?) tegenwoordig in staat om automatisch te schakelen tussen 'straight' en 'crossed'. Dan maakt het feitelijk niet meer uit welk type kabel je gebruikt.

Ja, daar zeg je zoiets... 'auto-sensing'... ;)
Ik moet dat idee van vroeger écht eens uit mijn kop zien te krijgen...LOL

Reageer