beantwoord

Modem maakt moeizaam connectie met telefoonkabel

• 15 mei 2017
  • 11 reacties
  • 1274 keer bekeken

Een half jaar geleden hadden we regelmatig problemen met onze Xperia modem. Zonder aanleiding viel het internet, de telefoon en televisie uit. Na verloop van tijd (soms vijf minuten, soms een paar uur) ging de modem weer aan.

In contact met de Telfort helpdesk kreeg ik het advies om de telefoonkabel te vervangen. Dit loste niks op. Met de nieuwe kabel gebeurde precies hetzelfde. Terwijl de Telfort helpdesk me in contact bracht met een monteursdienst die de hele bekabeling na zou gaan kijken bleef ik prutsen met de kabels. Uiteindelijk kwam ik erachter dat als ik de telefoonkabel om de modem heen wikkelde het internet stabiel bleef. Mijn conclusie was dat er iets misgaat in de connectie tussen de modem en de kabel en dat het dus eigenlijk aan de modem ligt (het probleem speelt met twee verschillende kabels namelijk. op exact dezelfde manier).

Ik heb het nu een half jaar aangezien en het internet is eigenlijk nooit meer uitgevallen, tot een week geleden. Nu lijkt mijn truc niet meer te werken en zijn we terug bij af. Ik vroeg me af of dit een bekend probleem is en of ik een nieuwe modem zou kunnen aanvragen.

Met vriendelijke groet,
Marten Jesse
icon

Beste antwoord door Babylonia 16 mei 2017, 13:27

Aanvullend,

Een korte goede kabel (rechtstreeks aan het hoofd aansluitpunt), betreft minimaal een ronde telefoonkabel van maximaal 50 cm. Rond, omdat de draadjes daarin per aderpaar gedraaid (getwist) in de kabel zitten.

Bij zo'n platte telefoonkabel zitten de draden "parallel" in de kabel verwerkt.
Dat is de meest ongunstige situatie m.b.t. het opvangen van elektromagnetische interferentie.
"Uitgerold" werkt het als een soort antenne, die om die reden dan erg gevoelig is voor interferentie. Met het om de modem/router wikkelen heb je daarmee de antennewerking waarschijnlijk hooguit verkleint, vandaar dat het eerder een oplossing leek te bieden. Maar was waarschijnlijk alleen de balans verschuiven van "erg slecht" naar "iets minder slecht".

Gebruik je een langere kabel tussen hoofd-aansluitpunt en je modem/router (inclusief eventueel binnenshuis doorgetrokken kabel), werkt dat alleen goed als je kabels gebruikt die naast getwiste draadparen bovendien ook nog eens zijn afgeschermd. En dan het beste die de afscherming ook nog eens te aarden.

Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

De opstelling van een draadloze telefoon er net voor, (en de andere apparaten) lijkt me ook niet gunstig voor de situatie.
Bekijk reactie

11 reacties

Reputatie 8
Wel een heel opvallende oplossing die je gedurende een bepaalde periode hebt ingezet.

Het is me bekend dat modem/routers op de verkeerde plaats opgesteld (met andere apparaten er omheen) last kunnen hebben van elektromagnetische interferentie.
Idem als een te lange kabel wordt toegepast met de verkeerde specificaties.

Mogelijk dat dit "omwikkelen" van draad om de modem/router heen juist een mate van "afscherming" biedt tegen elektromagnetische interferentie en het kantelpunt van wel- of geen storing daar juist een gunstige werking op heeft??

Kun je eens een foto plaatsen van de opstelling van je modem/router, compleet met de omgeving erbij zodat we zien wat er omheen zit, en tevens ook dichterbij als detail?
Bedankt voor je reactie! Ik zit nu op mijn werk, maar vanmiddag zal ik foto's plaatsen van de situatie.
Bij dezen de gevraagde foto's!

Overigens heb ik de modem ook al eens op tafel gezet waar er geen apparatuur omheen staat. Toen viel die op precies dezelfde manier uit.

Wellicht ook goed om te weten: als het probleem zich voordoet blijven de eerste twee lampjes branden. Computers en smartphones blijven het netwerk oppikken, maar er is geen dataoverdracht.
Reputatie 8
Zo te zien gaat het om een "platte" telefoonkabel (dat is de meest slechte keuze als type kabel).

Hoe lang is die kabel, en waar is die kabel op aangesloten?
Een wandcontactdoos in de woonkamer, of heb je mogelijk ook nog een hoofdaansluiting (ISRA-punt) bijv. in de meterkast, en is een wandcontactdoos in de woonkamer daar een aftakking van?

Bedankt voor je reactie!

Voordat we verder gaan, ik heb zojuist telefonisch contact gehad met de klantenservice en de situatie uitgelegd. Hun hypothese is dat er iets misgaat in de poort van de modem. Ze sturen ons een nieuwe. Morgen zal deze waarschijnlijk arriveren en dan zullen we snel genoeg weten of dat het probleem was.

Mocht het het probleem niet oplossen, dan meld ik me hier wel weer. :-)

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Reputatie 8
Badge +16
Het is wel erg veel apparatuur dicht bij elkaar... zeker moderne apparaten met een schakelende voeding zorgen voor een elektromagnetisch veld dat kan instralen op het modem en/of de DSL-kabel.

Babylonia heeft eigenlijk al de juiste vragen gesteld...

Wat voor ISRA-punt heb je, wat voor kabel gebruik je en hoe lang is deze?
Het zou misschien al kunnen helpen om modem dichter bij het ISRA-punt te plaatsen en met een korte goede kabel aan te sluiten.
Reputatie 8
Aanvullend,

Een korte goede kabel (rechtstreeks aan het hoofd aansluitpunt), betreft minimaal een ronde telefoonkabel van maximaal 50 cm. Rond, omdat de draadjes daarin per aderpaar gedraaid (getwist) in de kabel zitten.

Bij zo'n platte telefoonkabel zitten de draden "parallel" in de kabel verwerkt.
Dat is de meest ongunstige situatie m.b.t. het opvangen van elektromagnetische interferentie.
"Uitgerold" werkt het als een soort antenne, die om die reden dan erg gevoelig is voor interferentie. Met het om de modem/router wikkelen heb je daarmee de antennewerking waarschijnlijk hooguit verkleint, vandaar dat het eerder een oplossing leek te bieden. Maar was waarschijnlijk alleen de balans verschuiven van "erg slecht" naar "iets minder slecht".

Gebruik je een langere kabel tussen hoofd-aansluitpunt en je modem/router (inclusief eventueel binnenshuis doorgetrokken kabel), werkt dat alleen goed als je kabels gebruikt die naast getwiste draadparen bovendien ook nog eens zijn afgeschermd. En dan het beste die de afscherming ook nog eens te aarden.

Zie ook:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

De opstelling van een draadloze telefoon er net voor, (en de andere apparaten) lijkt me ook niet gunstig voor de situatie.
Hartelijk dank voor de reacties! Het gaat me nu een beetje duizelen. :-)

Om op de eerste vraag te reageren: het is een U2 Type aansluiting. De kabel is 3 meter lang. Toen ik het probleem probeerde te verhelpen heb ik de modem dichtbij de aansluiting neergezet, met een korte kabel, maar dit maakte geen verschil.

Het is bijzonder leerzaam om over de verschillende kabeltypes te lezen. Ik weet hier niets van. Ben nu op internet aan het zoeken wat voor type ik dan nodig zou hebben, maar ik vind alleen de platte. Hebben jullie suggesties voor merk/type?
Reputatie 8
Zou je de U2 Type aansluiting eens kunnen openschroeven, om te zien of daar de KPN-grondkabel op uitkomt, contacten misschien zijn vervuild of gecorrodeerd? (Dat kan ook slechte verbinding geven).

Voor aanwijzingen zie volgende draadje met vergelijkbare situatie:
https://forum.telfort.nl/tv-338/tv-ontvanger-kapot-67075#post556980

Bij "Alle Kabels" had men eerder prima telefoondraad met afscherming, maar in diverse lengtes is dat al even niet op voorraad.
https://www.allekabels.nl/dsl-kabel/7397/1259775/dsl-kabel-per-meter.html

Bij een andere leverancier zien hem nog wel op voorraad:
http://www.112kabels.nl/telefoon-kabel/90/1259898/telefoonkabel-per-meter.html

Als alternatief kun je ook een aderpaar gebruiken, van een afgeschermde ethernet netwerkkabel.
(Beslist met vast koperen kern ----> er wordt tegenwoordig ook vaak aluminium met een dun laagje koper gebruikt. maar dat voldoet niet).
Maar of je daar dan nog handig "telefoon" RJ11 stekkertjes aan kunt vastmaken betwijfel ik?

Probeer de modem/router dan in ieder geval zo dicht mogelijk bij die U2 Type aansluiting aan te sluiten, met een kort rond DSL-kabeltje.
Reputatie 8
Badge +16
Ik vind 3 meter platte telefoonkabel erg lang... dit soort kabel is eigenlijk alleen geschikt voor spraak en niet voor DSL.
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik heb de telefoon elders geplaatst en wat gerommeld met de kabels en het internet is nu volledig stabiel. 🙂

Reageer