beantwoord

Modem is teruggeschakeld naar halve snelheid

• 13 juni 2014
  • 22 reacties
  • 1605 keer bekeken

Badge +1
  • Gangmaker
  • 103 reacties
Hallo,

Ik merk sinds gisteren dat mijn internetverbinding sterk vertraagd is. Vanmorgen ingelogd op het modem (P-2812), en zie tot mijn verrassing dat de DSL snelheid in het modem is teruggeschakeld van 32Mbps naar 14.6Mbps. Snelheid in het modem staat al meer dan een jaar op 32Mbps, wat ik (bedraad) ook zeker haal.

In het log zie ik dat het modem een paar dagen terug een paar keer de DSL verbinding kort (enkele seconden) kwijt was, de eerste paar keer kwam de verbinding (volgens het log) terug met 32Mbps, maar bij de laatste keer werd dat 14.6Mbps en daar staat het modem nog altijd op.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Waarom is die verbinding ineens nog maar 14.6Mbps, en komt die 32Mbps vanzelf weer terug?

Ik zou een reset kunnen uitvoeren en kijken wat dat oplevert, maar ben dan al mijn instellingen (o.a. port forwardings) kwijt, dus dat is even niet mijn eerste optie.

JDN
icon

Beste antwoord door JDN 17 juni 2014, 18:09

Snelheid nog altijd dik in orde, dankzij de nieuwe P-2812 firmware:

http://www.speedtest.net/my-result/3569131725

Ik beschouw het maar als opgelost.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Bekijk reactie

22 reacties

Badge
De oorzaak hiervan is natuurlijk even zoeken, het kan aan zoveel zaken liggen.

Wat vaak gebeurt, is dat DSLAM van Telfort de snelheid na een verstoring (verbreken van de verbinding) in een lagere snelheid terugzet dan de oorspronkelijke. Als de verbinding vervolgens stabiel blijft, wordt de snelheid daarna in stappen weer verhoogd naar de oorspronkelijke snelheid. Dat is wat je al een keer hebt meegemaakt.

Als er te vaak storing optreedt, blijft de verbinding in de lage snelheid staan.

Je kunt in het logboek van je modem zien hoe stabiel de verbinding is/hoe vaak de verbinding wegvalt.

Hoeveel tijd is er nu verstreken tussen het terugvallen van de snelheid/wegvallen van de verbinding?
Badge +1
Ik heb het niet eerder meegemaakt hoor, de snelheid staat al sinds mijn laatste upgrade (1,5 jaar geleden) op 32Mbps.
Omdat ik de laatste dagen traag internet had, heb ik vandaag in het modem gekeken en zie ik 14.6Mbps bij de snelheid.

In het log zie ik dat drie dagen geleden een paar keer kort de DSL verbinding weg is geweest. Ik geloof drie keer een korte onderbreking (van een paar seconden). Mogelijk even een storing in de centrale.
Na de eerste twee onderbrekingen kwam (volgens het log) de verbinding weer terug met 32Mbps, maar na de derde onderbreking was die ineens nog maar 14.6. En daar staat (nu drie dagen later) mijn modem nog altijd op.

Als die snelheid in stappen weer wordt verhoogd, hoe lang duurt dat dan? Nu is de verbinding al 3 dagen niet onderbroken, dus zou die toch al weer op normale snelheid moeten komen?
Moet ik het modem uit- en inschakelen, of een echte reset doen, of komt die snelheid echt vanzelf weer terug?

Overigens toch vreemd, dat t.g.v. een wellicht kleine storing in de centrale er wordt besloten (wie? het modem, of Telfort?) om mijn snelheid te halveren. Ik zou die "service" eigenlijk liever uitschakelen, maar dat zal wel weer niet gaan vrees ik?
Badge
De oorzaak van een storing is vaak niet te achterhalen: kan bij de provider liggen, bij de ontvanger of ergens daar tussen. Zo kan ook een modem op een gegeven moment ook kuren gaan vertonen. Maar goed dat helpt jou nu niet verder. :)

Drie dagen is vervelend, maar nog niet heel spannend voor wat betreft het teruggaan naar de oude snelheid, kan wel een week over heen gaan.

Je kunt (ook in dit topic) aan het @Webcare team van Telfort vragen de snelheid handmatig terug te laten zetten door middel van een DLAM reset.
Badge +1
Kan er mogelijk iemand van WEBCARE reageren?

Kan iemand iets regelen waardoor ik vandaag mijn normale snelheid van 32Mbps weer terug heb, zonder dat ik zelf modem resets moet gaan uitvoeren.
En natuurlijk, als het even kan, iets regelen dat niet bij een paar minimale DSL storingen van een paar seconden mijn internetverbinding dagenlang gehalveerd gaat worden.

Alvast bedankt !
Reputatie 8
Badge +16
Ik ben niet van Webcare,

Maar weet jij of je wijkkast naar Vectoring VDSL is overgezet?
Het Zyxel modem ondersteunt geen vectoring met de huidige firmware... en het traint dan op 14Mbps in.

PS: als je nog voor het weekend een reactie wilt van Telfort, kun je beter even de helpdesk van Telfort bellen.
Badge +1
Vectoring VDSL...? Geen idee. Hoe kom ik daar achter?
Ben nu op mijn werk, maar zal als ik thuis ben de helpdesk wel bellen.
Reputatie 8
Badge +16
Voor alle duidelijkheid... VVDSL is een aanname... normaal stuurt Telfort dan een nieuw Arcadyan modem.

Soms kun je het aan de postcodecheck zien.
Als de haalbare snelheden nu veel hoger liggen dan voorheen, dan is er een kans op VVDSL.

En anders moet een Telfort medewerker het nakijken.
Badge +1
Franzki (en anderen),

Zojuist Telfort helpdesk aan de lijn gehad.
Allerlei resets moeten uitvoeren, niets hielp.
Suggestie VVDSL gedaan, en mogelijke firmware update en ander modem voorgesteld, maar dit was helemaal nieuw. En niet waar. Dat moet allemaal gewoon werken, oude Zyxel en VVDSL.

Nu moest ik de kabel tussen ISRA punt en modem vervangen, maar ook geen resultaat.

HELP... wat moet ik nu?

Helpdesk stelde voor in dat geval weer terug te bellen, dan zou een monteur worden ingeschakeld ??!!

Weet de Helpdesk dan echt niets van dit probleem?
Reputatie 8
Badge +16
Suggestie VVDSL gedaan, en mogelijke firmware update en ander modem voorgesteld, maar dit was helemaal nieuw. En niet waar. Dat moet allemaal gewoon werken, oude Zyxel en VVDSL.

Lariekoek van de helpdesk... dat wil overigens niet zeggen dat het zeker is dat VVDSL het probleem is.
Er kan ook ergens een draad loszitten waardoor je nu de halve snelheid haalt... en dan is een KPN-monteur juist wel reuze handig.
Badge +1
Even een update:
Vrijdag opnieuw contact gehad met de Helpdesk, omdat mij was toegezegd dat als het vervangen van de kabel ook niet hielp er een 2e lijns medewerker zich ermee zou gaan bemoeien.

De medewerker die ik eerst kreeg verbond me met enige tegenzin door naar de 2e lijns ("nou, die hebben het ook druk hoor, en ik mag u maar 30 seconden in de wacht zetten...").
De 2e lijns medewerker trok direct de VVDSL conclusie (waarom weten 1e lijns hier niet van !?).
Mijn Zyxel 2812 zou nog direct een nieuwe firmware krijgen, of anders direct na het weekend. Of anders een nieuw modem; ik zou via sms op de hoogte worden gehouden.

Tot nu toe in elk geval nog geen nieuwe firmware, en geen sms over een nieuw modem.

Ik wacht het nog maar even af...
Reputatie 8
Badge +16
Mijn Zyxel 2812 zou nog direct een nieuwe firmware krijgen, of anders direct na het weekend. Of anders een nieuw modem;

Bijzonder van die Zyxel firmware... want Telfort schijnt inderdaad aan een VVDSL-versie te werken. Maar ik heb nog nergens gelezen dat deze gereed is voor productie.
Badge +1
Eind deze morgen heb ik opnieuw de Helpdesk gebeld, en gevraagd waarom ik niets meer hoor over de firmware update of een nieuw modem; ik had nog altijd geen sms gehad.

Mij werd verzekerd dat dit probleem echt met een firmware update opgelost wordt, die is sinds 1,5 week uit voor de 2812. Een ander modem is niet nodig, met die nieuwe firmware zou de 2812 ook geschikt zijn voor VVDSL.
De firmware update zou voor het eind van de middag worden uitgevoerd.

En.. zojuist krijg ik een sms van Telfort met de mededeling dat mijn "technische problemen zijn opgelost".

Ga vanavond uiteraard direct checken of er een andere firmware in zit, en (belangrijker) hoe het met de snelheid is nu.
Later vandaag dus meer nieuws...
Badge +1
We zijn weer een stapje verder.
Het modem heeft inderdaad een nieuwe firmware ( V3.11TUE6.b4 ).
Snelheid geen 14600 meer, maar 22400, maar nog altijd geen 32000 (wat het tot een week geleden was).

Iemand een idee of dit een kwestie is van geduld hebben; gaat die snelheid stapsgewijs omhoog (intrainen)?
Of had de snelheid al direct op 32000 moeten staan?
Reputatie 2
Badge
Denk dat je het nu even tijd moet geven om in te trainen. Zal wel hoger worden de komende dagen. Wat staat er bij attainable in het modem?
Badge +1
attainable rate upstream: 18163 kbps
attainable rate downstream: 120284 kbps

current rate upstream: 2152 kbps
current rate downstream: 22400 kbps
Reputatie 8
Badge +16
Mooi dat er nu ook een VVDSL-firmware voor de Zyxel beschikbaar is.

Verder wordt bij de Arcadyan Experiabox exact 70% van de intrainsnelheid getoont. Het lijkt dat de Zyxel hetzelfde euvel heeft.

Dat betekent dat je intrainsnelheid gewoon goed is... wat geeft Speedtest.net aan?
Badge +1
Speedtest.nl komt (bedraad) aan amper 6Mbps !?
Hier schrik ik wel van. Tot voor kort was dat bedraad zeker 30Mbps.

Ik zal maar even geduld hebben, en de komende dagen dit 's-morgensvroeg (als huisgenoten geen youtube filmpjes kijken) blijven herhalen.
Hopelijk komt de snelheid die ik al 1,5 jaar gewend bent heel snel weer terug.
Badge +1
Sorry.... bedoelde Speedtest.net
Reputatie 8
Badge +16
Ik zal maar even geduld hebben, en de komende dagen dit 's-morgensvroeg (als huisgenoten geen youtube filmpjes kijken) blijven herhalen.

Het heeft inderdaad geen zin om je snelheid te testen terwijl huisgenoten vrolijk zitten te downloaden en/of streamen.

Een Speedtest geeft alleen zinnige informatie als er behalve de Speedtest geen internetverkeer is.
Badge +1
Vanmorgen vroeg opnieuw gecheckt.

Speedtest geeft nu bijna 30Mbps aan, ziet er dus goed uit.
In het modem staat echter nog altijd 22.400, dus dat lijkt inderdaad geen juiste weergave te zijn.
Badge +1
Snelheid nog altijd dik in orde, dankzij de nieuwe P-2812 firmware:

http://www.speedtest.net/my-result/3569131725

Ik beschouw het maar als opgelost.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Reputatie 8
Badge +2
@JDN,

Fijn om te lezen dat het allemaal is opgelost, de snelheid ziet er inderdaad prima uit!

Veel plezier met je goed werkende verbinding! :)

Michael

Reageer