beantwoord

[Modem firmware] Arcadyan Experia Box V8

  • 1 september 2015
  • 187 reacties
  • 16562 keer bekeken

Reputatie 1
Vannacht heeft mijn modem nieuwe firmware ontvangen:

Runtime Code Version: 02.00.135W4 (31.07.2015-15:35:48)

Helaas kreeg ik op de TV nu foutcode 12 te zien. Een volledige reset van het modem was nodig om weer TV te kunnen kijken.

De TV-ontvanger heeft een IP-adres in mijn netwerk gekregen en bij Voice Status in het modem zijn in het overzicht de ingaande en uitgaande gesprekken nu gescheiden.
Weet iemand wat er nog meer gewijzigd is?
icon

Beste antwoord door Michael 7 mei 2016, 11:38

Eergisteren is men gestart met het uitrollen van de nieuwe firmware. Dit gebeurt zoals altijd in batches. Er zijn voor zover bekend geen problemen bekend ontdekt. Ik wil eenieder vragen de situatie met de nieuwe software nauwlettend in de gaten te houden en problemen te (blijven) melden zodat deze tijdig nagekeken kunnen worden.

De problemen met ´POP3´ heb ik inmiddels aangekaart. Hier wordt naar gekeken. Zodra hier meer over bekend wordt, laat ik het weten.
Bekijk reactie

187 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Ik heb zojuist vanuit de keten begrepen dat de software in ontwikkeling is en dat deze waarschijnlijk spoedig afgerond is. Zodra ik meer weet over de daadwerkelijke releasedatum zal ik dit wederom mededelen.
Reputatie 8
Badge +2
Het uitrollen van de nieuwe software is helaas niet iets wat over één nacht ijs gaat. Momenteel is het bekend dat de tests van de software goed zijn verlopen en dat een uitrol niet heel lang meer kan duren. Ik snap best dat het rottig is om elke keer een 'wazig' statement te vernemen die niet veel zegt over de werkelijke releasedatum (want dit is natuurlijk het belangrijkste). Dit komt omdat ik graag zeker ben van het feit dat áls ik een concrete datum noem, wij dit ook kunnen nakomen en er geen beloftes worden gemaakt die niet worden nagekomen. Ik vertrouw op jullie begrip! 🙂
Reputatie 1
We lijken nu meerdere klachten binnen te krijgen wat betreft de uploadsnelheid die lager uitvalt dan met de 132v3W4 versie. Ik zal deze klachten bundelen en als collectief aankaarten binnen de organisatie. Zou eenieder middels duidelijke (het liefst voor en na de upgrade) screenshots aan kunnen geven wat precies het probleem is? Het liefst zie ik deze criteria zo gedetailleerd en uitvoerig mogelijk zodat ik het zo accuraat als mogelijk aan kan leveren. Na het bekendmaken van deze situaties zal ik dit aankaarten binnen de organisatie.

Screenshots van voor de upgrade kan ik niet meer maken. Na de upgrade hangt de uploadsnelheid af van het in- of uitschakelen van QoS. Als ik QoS uitschakel, gaat de uploadsnelheid direct van 3 naar 5 Mbps. Als ik QoS weer inschakel, verandert er niets. Maar als ik het modem herstart, zoals Franzki ook al aangaf, is de uploadsnelheid weer 3 Mbps.
Ik heb dit op speedtest.net getest, eerst met QoS ingeschakeld en direct erna met QoS uitgeschakeld.

QoS ingeschakeld



QoS uitgeschakeld

Reputatie 8
Inderdaad vreemd dat deze draad over firmware naar deze sectie is verhuist.

Waarom krijgt niet iedereen automatisch de snelheidsverhoging? Immers per 1 juli wordt wel de prijs aangepast, maar de snelheid niet.
Omdat het twee verschillende zaken zijn die op zichzelf niets met elkaar te maken hebben.
- Prijsverhoging per 1 juli geldt voor iedereen die langer dan 3 maanden een abonnement heeft.
- Verbeteringen aan het netwerk die mogelijk tot een hogere snelheid leiden is regio / stad / wijk gerelateerd afhankelijk van de technische mogelijkheden en ingepaste planning + tevens aan gekozen abonnementsvorm die iemand afneemt.
Reputatie 8
Badge +2
De nieuwe release is bij mijn weten alleen een patch die ervoor zorgt dat de 'upload problemen' worden verholpen. Specifieke 'release notes' zijn er dan ook niet echt. 🙂
Reputatie 8
Badge +9


Momenteel draai ik versie 02.00.132v3W4.. dus ik ben heel erg benieuwd..


Dat is een oudere versie, de meest recente versie is 135.W4.
Ik vermoed dat de 2e-lijns medewerker die voor ogen had, de modem zou na aansluiten op de verbinding namelijk uit zichzelf binnen een aantal minuten de fw-update moeten downloaden en installeren.
Dat is bij jou blijkbaar (nog) niet gebeurd.
Een modemreset (10 seconden de resetbutton indrukken) kan dit alsnog verhelpen...
Reputatie 8
Badge +9
o dat ga ik dan even snel doen.. thanks voor de tip..

Graag gedaan, als het werkt zoals het hoort gaat er na een paar minuten een blauwe upload-lampje branden op de modem.
Reputatie 8
Badge +9
en inderdaad er brand een blauwe lampje! nu hopen dat mijn upload probleem hiermee is opgelost!

Nu even wachten tot de update is voltooid en de modem opnieuw verbindt met het netwerk...
Je hebt dan in ieder geval de meest recente firmware op de modem staan, maar of het je probleem oplost zal moeten blijken.
Welk uploadprobleem heb je dan..?
Wijzigingen in de 02.00.136W4 t.o.v. de 02.00.135W4:
- IPv6 i.c.m. een wifi-client, kan niet goed browsen indien verbinding op glas aangesloten is.

Bedoel je nu juist een fix, of is dit nu reeds een opgedoken probleem met de nieuwe firmware?


Het betreft een wijziging t.o.v. de 135W4, dus een fix.
Overigens betrof dit een issue in de KPN-variant van de VGV7519 maar omdat de firmware release van KPN en Telfort gelijk lopen, lopen ook de fixes gelijk op.
Reputatie 1
Effe getest hier met 132v3W4 op Speedtest.net.

Mijn gemeten upload is 86% van de intrainwaarde. Met QoS uitgeschakeld is het 95%.
Zodra er een nieuwe firmware is, ga ik opnieuw meten.


N.a.v. dit bericht heb ik QoS uitgeschakeld en haal ik een uploadsnelheid van 4,9 Mbps. Vervolgens heb ik QoS weer ingeschakeld en haal ik weer een uploadsnelheid van 4,9 Mbps.
Ik heb geen idee of de uploadsnelheid zich spontaan hersteld heeft of dat het komt door het eerst uitschaklelen van QoS en daarna weer inschakelen.
Ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden en houd jullie op de hoogte.
Badge +1
@Franzki

Het exemplaar dat ik gebruik is nog steeds het pilot test modem (KPN logo) van een paar jaar geleden. Misschien heeft deze versie geen zin in een upgrade :D
Ik ga je advies opvolgen om de modem terug te zetten naar de fabrieksinstellingen nadat de familie is uitgekeken met tv kijken en internetten vanavond.

@Enterprise

Vreemd dan dat die van mij daar geen zin in heeft om te vernieuwen maar goed ik zal vanavond eens kijken of de tip van Franzki zal werken. Wordt vervolgd
Reputatie 8
Badge +16
Het exemplaar dat ik gebruik is nog steeds het pilot test modem (KPN logo) van een paar jaar geleden.

Dan kan het geen kwaad om bij Telfort een nieuwe Experiabox te vragen... Mijn (Telfort) Experiabox heeft "Hardware Version" R02. En als ik me goed herinner is de KPN-hardware uit de pilot-tijd ouder.
Badge +1
Het is duidelijk dat er problemen ondervonden worden m.b.t. de uploadsnelheid na de firmware upgrade van onlangs.

wtf, speelt dit nog steeds, hahaha
Ik heb een jaar geleden een experiabox gekregen omdat de zyxel software niet deugde.
OOK te weinig up en download.
Maar de experiabox haalde ook niet de snelheid die ik voor de update wel haalde.
Het verschil was echter maar 10% wat ik maar voor lief genomen heb.
Na anderhalf jaar is dit probleem dus nog steeds niet opgelost.
Sterker nog, de ellende van de zyxel software is overgenomen in de experia software.
TELFORT GA JE SCHAMEN!

Dit heeft geen prioriteit bij Telfort.
Ik vermoed zelfs dat ze op deze manier zelf goedkoper uit zijn bij de inkoop van bandbreedte.
Schandalig!
Reputatie 8
Badge +2
We lijken nu meerdere klachten binnen te krijgen wat betreft de uploadsnelheid die lager uitvalt dan met de 132v3W4 versie. Ik zal deze klachten bundelen en als collectief aankaarten binnen de organisatie. Zou eenieder middels duidelijke (het liefst voor en na de upgrade) screenshots aan kunnen geven wat precies het probleem is? Het liefst zie ik deze criteria zo gedetailleerd en uitvoerig mogelijk zodat ik het zo accuraat als mogelijk aan kan leveren. Na het bekendmaken van deze situaties zal ik dit aankaarten binnen de organisatie.

Als het klopt dat er inderdaad fouten zitten in de firmware dan betreur ik dit ten zeerste. Ik hoop dat er in dat geval snel een oplossing komt voor het probleem.

Michael
Badge +1
Het exemplaar dat ik gebruik is nog steeds het pilot test modem (KPN logo) van een paar jaar geleden.

Dan kan het geen kwaad om bij Telfort een nieuwe Experiabox te vragen... Mijn (Telfort) Experiabox heeft "Hardware Version" R02. En als ik me goed herinner is de KPN-hardware uit de pilot-tijd ouder.

En inderdaad heeft het terugzetten naar de fabrieksinstellingen de weg vrijgemaakt voor een upgrade van de gewenste firmware van het modem. Een back-up van de instellingen hierna teruggezet in het modem. Hierna de tv-ontvanger ontkoppelt van stroom voor 30 sec. Na deze handeling is "Meer TV" nu wel zichtbaar in het menu van de ontvanger. Franzki bedankt voor het meedenken 🙂
Reputatie 8
Ter informatie (met name t.b.v. @erikfocus als firmware developer).

Met de nieuwste firmware 02.00.136W4 in de Experia Box, had ik onopgemerkt kennelijk toch een "discrepantie".
Vorige week donderdag werd ik gebeld op mijn vaste lijn maar die deed het kennelijk niet. Werd er door een kennis via mijn mobiel opmerkzaam op gemaakt.

3x harde reset van de Experia Box hielp niet. Heb toen de VOIP-gegevens opnieuw in de Experia Box laten pushen door de klantenservice, maar kon erna nog steeds niet bellen, of gebeld worden. Afgesproken dat ik hier zelf nog wat ging uitzoeken en tevens terugbel afspraak gemaakt. Vanmorgen door Telfort erover teruggebeld.

Maar ik was er die vorige week donderdag al snel zelf uitgekomen.
Omdat de klantenservice als test mij toen ook had gebeld op mijn vaste lijn, zag ik dat wel terug in de loggegevens.
Dus tot aan mijn modem was er die connectie wel, anders wordt dat niet vastgelegd.
Bleek mijn telefoonnummer niet in de VOIP "Account Mapping" te zijn vastgelegd. Ondanks 3x harde reset.
Alsnog handmatig instellen, was het probleem over.



Bij VOIP "Account Mapping" geen telefoonnummer vastgelegd.



Bij het "neerklap menuutje" zat mijn nummer er wel onder, kon het kiezen en alsnog vastleggen (Apply).
Daarmee was het probleem over.



Vanmorgen bij de terugbel actie door Telfort bleken er meer meldingen te zijn binnengekomen van een niet correct werkende VOIP na de laatste firmware upgrade . Maar goed, zelf had ik het dus al opgelost.
Reputatie 2
Badge
Zijn er ook mensen op glas die deze nieuwe firmware ontvangen hebben? 🙂
Reputatie 8
Badge +2
Vanuit de organisatie wordt mij medegedeeld dat er geen update wordt verwacht voor de jaarwisseling. Men is op de achtergrond uiteraard wel bezig om dit alsnog zo snel als mogelijk te realiseren. Zodra er meer bekend wordt, vernemen jullie weer van mij.
Sinds deze week heb ik ongeveer elke dag problemen met het internet. zowel bedraad internet,als wifi, ook ITV.
De verbinding is ;
-Wisselend langzaam
-ITV opnamen terugkijken werkt soms wel soms niet
-Modem in 1 week ruim 4x moeten resetten (doormiddel van webinterface 'reboot router')

Dit alles is met een VGV7519 Firmware Version:02.00.135W4


Gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen... 😞 Ook hier sinds kort opeens een ontzettend instabiele internetverbinding. Ik gok dat er ook een verband is met de nieuwe firmware. Modem herstarten/resetten verhelpt niets, helaas. Verder zie ik bij de modem status dat er heel veel FEC errors staan bij de upstream. Heb jij dat ook?
Ik heb vanavond nog gebeld met de helpdesk en die gaven als advies om de modem in de meterkast te zetten (de telefoonlijn gaat nu onder het huis door naar de woonkamer). Dat van het weekend maar eens proberen. Heb alleen geen stroom daar en moet zelf ergens een stekkertje aan gaan maken. Hopen maar dat dat lukt!
Reputatie 8
Badge +16
Ook hier sinds kort opeens een ontzettend instabiele internetverbinding. Ik gok dat er ook een verband is met de nieuwe firmware.

Ik gok van niet... tenzij je de problemen al in augustus had. Want deze firmware is alweer bijna 3 maanden uit.

Advies is eigenlijk om een eigen topic aan te maken voor je probleem.
Reputatie 8
Badge +2
Uit analyses is gebleken dat er niets veranderd zou moeten zijn in de uploadsnelheid. Er is dan ook niets bijzonders uit de tests bij de betreffende cases die behandeld zijn gekomen. Ik kan me voorstellen dat jullie hier anders over denken. Mocht je alsnog een probleem ervaren, dan wil ik jullie verzoeken dit te melden en daarbij te vermelden welke problemen je exact ervaart, het liefst met screenshots zodat ik dit duidelijk kan terugkoppelen binnen de organisatie. Bij voorbaat dank.
Reputatie 8
Badge +16
@Michael

Kun je uitleggen wat er getest is en hoe het getest is? Bij mij (en anderen) is het gewoon reproduceerbaar. Dat wil niet zeggen dat het overal misgaat... maar het is wel een indicatie voor een potentieel probleem.

Ik heb getest door twee keer een Speedtest te doen respectievelijk met QOS in- en uitgeschakeld en dan zie je een verschil. Verder heb ik gelukkig veel vergelijkingsmateriaal met Speedtests van oudere firmwares en de Zyxel.

Ik vind het jammer dat Telfort niet gewoon op basis van dit topic constateert dat er ècht iets aan de hand is en doorgaat met het onderzoek.

Ik ga niet een nieuw topic aanmaken. Alles staat in dit topic al gedetailleerd vermeld.

Maar wellicht ten overvloede een quote van mezelf waarin ik in drie zinnen het probleem uitleg:

Ik heb nu ook de nieuwe firmware (02.00.135W4) en kan bevestigen dat je met QoS ingeschakeld 40% uploadsnelheid kwijtraakt ten opzichte van de intrainsnelheid van het modem.

Met de vorige firmware was het "slechts" 14%.

En zonder QoS is het maar 5% protocol overhead.
Hi Jeroen. Dit probleem lijkt niet zo veel met de 'nieuwe' firmware te maken te hebben. Dat jullie tegen dezelfde problemen aanlopen is dan ook toeval wat mij betreft. Heb je al eens geprobeerd het modem te resetten en een ander kanaal in te stellen? Verneem je reactie graag.

Andere kanalen heb ik al getest.
Het modem bij mijn ouders heb ik afgelopen weekend gereset, die van mij had ik al eerder gereset. De ervaring bij mij is dat het modem na ongeveer een maand keuren gaat vertonen. Had echt het idee dat na de firmware update de problemen zijn ontstaan...
Ik hou het wel weer in de gaten (die van mij zit nu op 20 dagen uptime).


Gisteren weer het nodige geklaag mogen ontvangen over het nieuwe modem.
Feit is dat het accesspoint (notabene een wrt54gs :)) aan de andere kant van het huis, ondanks het zwakkere signaal, een betere verbinding geeft dan de Experiabox.
Ze gaan Telfort mailen voor een nieuw modem.
Reputatie 1
Sinds deze week heb ik ongeveer elke dag problemen met het internet. zowel bedraad internet,als wifi, ook ITV.
De verbinding is ;
-Wisselend langzaam
-ITV opnamen terugkijken werkt soms wel soms niet
-Modem in 1 week ruim 4x moeten resetten (doormiddel van webinterface 'reboot router')

Dit alles is met een VGV7519 Firmware Version:02.00.135W4

Ik zag in de router dat tegenwoordig Qos wordt gebruikt.
Ik heb Qos uitgeschakeld om te kijken of dit iets zou verbeteren.
Helaas werd het toen volgens mij alleen maar erger, dus Qos staat inmiddels weer aan.
Kan ik een rollback krijgen want sinds deze firmware heb ik constant problemen (ook met mijn vrouw 😉 'ik heb wéér geen internet''
Reputatie 8
Badge +16
Ik zag in de router dat tegenwoordig Qos wordt gebruikt.

Voor zover ik weet heeft Telfort altijd modems geleverd waar QoS aangezet was. Alleen werkt het tegenwoordig niet goed meer...

Reageer