beantwoord

[Modem firmware] Arcadyan Experia Box V8

  • 1 september 2015
  • 187 reacties
  • 16565 keer bekeken

Reputatie 1
Vannacht heeft mijn modem nieuwe firmware ontvangen:

Runtime Code Version: 02.00.135W4 (31.07.2015-15:35:48)

Helaas kreeg ik op de TV nu foutcode 12 te zien. Een volledige reset van het modem was nodig om weer TV te kunnen kijken.

De TV-ontvanger heeft een IP-adres in mijn netwerk gekregen en bij Voice Status in het modem zijn in het overzicht de ingaande en uitgaande gesprekken nu gescheiden.
Weet iemand wat er nog meer gewijzigd is?
icon

Beste antwoord door Michael 7 mei 2016, 11:38

Eergisteren is men gestart met het uitrollen van de nieuwe firmware. Dit gebeurt zoals altijd in batches. Er zijn voor zover bekend geen problemen bekend ontdekt. Ik wil eenieder vragen de situatie met de nieuwe software nauwlettend in de gaten te houden en problemen te (blijven) melden zodat deze tijdig nagekeken kunnen worden.

De problemen met ´POP3´ heb ik inmiddels aangekaart. Hier wordt naar gekeken. Zodra hier meer over bekend wordt, laat ik het weten.
Bekijk reactie

187 reacties

Reputatie 8
@likewise
Zie ander draadje wat je ervoor hebt opgezet < HIER >
Het werkt bij mij namelijk wel gewoon.
Is "transparante" NAT loopback nu intussen mogelijk op de Experiabox V8?

Ik krijg het alleen werkend als het publieke poortnummer afwijkt van het LAN poortnummer.

Bijv. publieke WAN poort 2255 naar LAN poort 22 -> werkt
Bijv. publieke WAN poort 22 naar LAN poort 22 -> werkt niet
@Modyun, dank voor de bevestiging dat het issue met de uploadsnelheid ook echt is opgelost.
Reputatie 1

Omdat het twee verschillende zaken zijn die op zichzelf niets met elkaar te maken hebben.
- Prijsverhoging per 1 juli geldt voor iedereen die langer dan 3 maanden een abonnement heeft.
- Verbeteringen aan het netwerk die mogelijk tot een hogere snelheid leiden is regio / stad / wijk gerelateerd afhankelijk van de technische mogelijkheden en ingepaste planning + tevens aan gekozen abonnementsvorm die iemand afneemt.

Ik had en heb een Internet Extra abonnement. Daarvan is de snelheid omhooggegaan van 50/5 naar 80/8 en de prijs per 1 juli a.s. van 27 naar 28 euro. Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken, maar waarom kan het ene wel automatisch worden aangepast en het andere niet? Iedereen die Internet Extra heeft kan toch op dat nieuwe profiel gezet worden, mits de omstandigheden dat toelaten uiteraard. Dit zou door Telfort automatisch voor je moeten worden gedaan. Nu krijgen klanten die geen actie ondernemen wel een prijsverhoging, maar geen snelheidsverhoging.
En waarom moet ik om de snelheid te krijgen die hoort bij mijn abonnement dan een nieuw jaarcontract afsluiten? Ik heb nog precies hetzelfde abonnement.
Reputatie 8
Badge +2
De nieuwe indeling is naar onze mening juist wél overzichtelijker geworden. Dit neemt uiteraard niet weg dat dit topic in het 'internet forum gedeelte' thuis hoort. Daar heb ik hem nu naar toe geplaatst. Tevens heb ik het topic 'sticky' gemaakt en is de titel wat algemener. Zo kunnen we eventuele volgende releases ook in dit topic bespreken.

@Modyun, @Ed W.,

Heel goed dat jullie je mening uiten over de overzichtelijkheid van de nieuwe indeling. We staan uiteraard open voor suggesties en verbeterpunten van de gebruikers. Kunnen jullie dit topic aangeven wat er aan scheelt wat jullie betreft?
Reputatie 3
Badge
De nieuwe indeling van het forum is wel heel onoverzichtelijk.
Helemaal me eens!
Reputatie 8
Inderdaad vreemd dat deze draad over firmware naar deze sectie is verhuist.

Waarom krijgt niet iedereen automatisch de snelheidsverhoging? Immers per 1 juli wordt wel de prijs aangepast, maar de snelheid niet.
Omdat het twee verschillende zaken zijn die op zichzelf niets met elkaar te maken hebben.
- Prijsverhoging per 1 juli geldt voor iedereen die langer dan 3 maanden een abonnement heeft.
- Verbeteringen aan het netwerk die mogelijk tot een hogere snelheid leiden is regio / stad / wijk gerelateerd afhankelijk van de technische mogelijkheden en ingepaste planning + tevens aan gekozen abonnementsvorm die iemand afneemt.
Reputatie 1
Ik dacht, laat ik eens kijken of er nog reacties in dit topic bij gekomen zijn. Blijkt de indeling van het forum helemaal gewijzigd te zijn. De categorie "Modem firmware" is verdwenen. Waar zal dit topic dan staan? Gezien de omschrijving zal het wel naar de categorie Internet verplaatst zijn. immers dat gaat over "Voor alle vragen over modems, routers, je verbinding en internetsnelheid". Maar nee hoor, daar staat het niet. Ook onder Randapparatuur is het niet te vinden.
Alleen met een zoekopdracht kon ik het vinden. Het is verhuisd naar "Interactieve TV en Digitenne":? Wat heeft modem firmware nu met TV te maken?
Als ik bijvoorbeeld bij Randapparatuur kijk, zie ik topics over prijsverhoging, verbindingsproblemen en portforwarding. De nieuwe indeling van het forum is wel heel onoverzichtelijk.

Tot slot nog even on topic: de uploadsnelheid is weer in orde. En nu met een 80/8 abonnement is de snelheid nog hoger. Wel vreemd dat, terwijl ik al een Internet Extra abonnement (50/5) had en nu nog steeds, ik een nieuw jaarcontract moest aangaan om de nieuwe snelheid te krijgen. Waarom krijgt niet iedereen automatisch de snelheidsverhoging? Immers per 1 juli wordt wel de prijs aangepast, maar de snelheid niet.
@erikfocus @Michael

Modem reset gedaan. Het werkt nu wel.

Ik zet weer om van DMZ host naar NAT. Alleen 443 heb ik nodig en is al genoeg voor mij.
Blijf er dan even verder af. Lijn is net omgezet naar Extra i.v.m. intrainen van het modem naar hogere snelheid.


Dank voor jou reactie. Ik kon het probleem bij toeval reproduceren omdat ik toevallig een modem in dezelfde toestand had.
Ik heb daarnaast het probleem ook nog hertest bij de KPN-variant van de firmware waar ik het probleem niet tegen kwam.
Badge
@erikfocus @Michael

Modem reset gedaan. Het werkt nu wel.

Ik zet weer om van DMZ host naar NAT. Alleen 443 heb ik nodig en is al genoeg voor mij.
Blijf er dan even verder af. Lijn is net omgezet naar Extra i.v.m. intrainen van het modem naar hogere snelheid.
[quote=Babylonia]Ter informatie (met name t.b.v. @erikfocus als firmware developer).

Met de nieuwste firmware 02.00.136W4 in de Experia Box, had ik onopgemerkt kennelijk toch een "discrepantie".
Vorige week donderdag werd ik gebeld op mijn vaste lijn maar die deed het kennelijk niet. Werd er door een kennis via mijn mobiel opmerkzaam op gemaakt.

Sorry voor de late reactie.
Oorzaak is bekend, bij Beheer was men vergeten om een script te runnen om dit te voorkomen.
Dit is inmiddels hersteld.
Reputatie 8
Ter informatie (met name t.b.v. @erikfocus als firmware developer).

Met de nieuwste firmware 02.00.136W4 in de Experia Box, had ik onopgemerkt kennelijk toch een "discrepantie".
Vorige week donderdag werd ik gebeld op mijn vaste lijn maar die deed het kennelijk niet. Werd er door een kennis via mijn mobiel opmerkzaam op gemaakt.

3x harde reset van de Experia Box hielp niet. Heb toen de VOIP-gegevens opnieuw in de Experia Box laten pushen door de klantenservice, maar kon erna nog steeds niet bellen, of gebeld worden. Afgesproken dat ik hier zelf nog wat ging uitzoeken en tevens terugbel afspraak gemaakt. Vanmorgen door Telfort erover teruggebeld.

Maar ik was er die vorige week donderdag al snel zelf uitgekomen.
Omdat de klantenservice als test mij toen ook had gebeld op mijn vaste lijn, zag ik dat wel terug in de loggegevens.
Dus tot aan mijn modem was er die connectie wel, anders wordt dat niet vastgelegd.
Bleek mijn telefoonnummer niet in de VOIP "Account Mapping" te zijn vastgelegd. Ondanks 3x harde reset.
Alsnog handmatig instellen, was het probleem over.



Bij VOIP "Account Mapping" geen telefoonnummer vastgelegd.



Bij het "neerklap menuutje" zat mijn nummer er wel onder, kon het kiezen en alsnog vastleggen (Apply).
Daarmee was het probleem over.



Vanmorgen bij de terugbel actie door Telfort bleken er meer meldingen te zijn binnengekomen van een niet correct werkende VOIP na de laatste firmware upgrade . Maar goed, zelf had ik het dus al opgelost.
Reputatie 8
Badge +2
In een reactie vanuit de keten heb ik te horen gekregen dat de problemen met 'POP3' opgelost zouden moeten zijn. Als dit nog steeds niet lekker werkt, dan zou een factory reset voldoende moeten zijn om het alsnog op te lossen.
Belangrijkste les in deze om te onthouden.
Inladen van set-up backup vanuit een oudere firmware versie werkt niet / is onbetrouwbaar.

Overigens verzoek om niet onnodig een compleet voorgaande bericht bij beantwoording aan te halen (of zelfs dubbele aanhalingen). Hooguit een bepaald issue waar je aandacht op wilt vestigen eruit lichten.[/quote]

1; Backup, terecht punt. In sommige gevallen kun je dan juist weer een fout inplementeren.
2; Compleet bericht. Duidelijk.
Reputatie 8
Zal eerst een backup maken van instellingen.
Backup van instellingen vanuit een eerdere firmware versie heeft in ieder geval geen zin.

Daar ben ik net achter gekomen.
Zie vanaf Aanvulling / edit van het bericht: van mijn vorige reactie net boven die van jezelf.
Daarmee kreeg ik juist problemen met de TV set-up box.

Het was te proberen een back-up uit oudere firmwareversie in te laden, want het bespaart je tijd. Men neemt dan wel een risico dat het niet betrouwbaar werkt zoals nu blijkt en er kennelijk een aantal zaken worden meegenomen die vanuit de "oude firmware" set-up niet meer netjes terechtkomen bij de nieuwe firmware.

Heb nu de volgende stappen doorgenomen:
- reset (met paperclipje) van Experia Box en alles default laten staan (default instellingen)
- TV set-up box (Arcadyan HMB2260) opnieuw inladen van software + reset naar fabrieksinstellingen

To zover loopt erna alles zonder problemen.

Daarna alles opnieuw handmatig ingesteld zoals het vroeger eigenlijk ook allemaal was ingesteld.
Als referentie had ik schermafdrukken gemaakt, om makkelijker erna alle instellingen na te lopen, zoals:
- verandering van IP gateway (om niet in conflict te komen met "standaard" IP-adressen bij gebruik VPN)
- vaste LAN IP-adressen op basis van MAC-adres voor een aantal aangesloten apparaten.
- port forwarding
- verfijning van een aantal instellingen om de veiligheid te verhogen

Erna:
- reboot van de Experia Box (voor zover tussendoor al niet gebeurt met inregelen van eigen settings)
- back-up van alle instellingen / veranderde set-up van de Experia Box
- met de nieuwe instellingen / set-up, voor alle zekerheid nogmaals
----> TV set-up box (Arcadyan HMB2260) opnieuw inladen van software + reset naar fabrieksinstellingen

Alles werkt nu zonder storingen en problemen zoals het was bedoeld.

Belangrijkste les in deze om te onthouden.
Inladen van set-up backup vanuit een oudere firmware versie werkt niet / is onbetrouwbaar.

Overigens verzoek om niet onnodig een compleet voorgaande bericht bij beantwoording aan te halen (of zelfs dubbele aanhalingen). Hooguit een bepaald issue waar je aandacht op wilt vestigen eruit lichten.
Badge
Sinds vanmorgen staat er nieuwe firmware op mijn Arcadyan.

Sinds vandaag kan ik geen pop3 meer binnenhalen van andere providers.
Net een reset gedaan en werkt weer,

Maar zodra ik Enable DMZ Function aanzet valt het ophalen van de email uit van andere providers uit en kan ik geen mails meer versturen.

Heb net uitgezet en kan weer zonder problemen mails versturen en ontvangen.
Dit probleem is sinds de nieuwe firmware.

Via IMAP lukt het wel om connectie te maken, maar via pop3 niet.

In log modem zie ik ook continu deze error voorbijkomen:
TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)

Zie trouwens ook deze waarde erg hoog:
uncorrected DTU Counter 503545
Direct bij reboot al een hoog getal.


Onderstaand heeft betrekking op de 02.00.136W4:
Het door jou genoemde "issue" kon ik reproduceren.
Echter nadat ik een upgrade van de 135W4 naar de 136W4 i.c.m. een factory reset is het issue niet meer te reproduceren.
En werkt het ophalen en verzenden van POP3 mail in alle gevallen.
Mijn voorstel is dat je back-up maakt van jou specifieke eigen instellingen, daarna de VGV7519 een factory reset geeft via de paperclip-methode.
Daarna uiteraard de back-up terug zet en DMZ weer aanzet.
Ik denk dat er tijdens de upgrade, mogelijk i.c.m. DMZ er iets omgevallen is.

Jou andere melding m.b.t. TR069, dit heeft te maken met remote beheer.
En specifiek in dit geval dat de ACS niet reageert, dit komt wel vaker voor en betreft een netwerk issue.
Dit heeft verder geen impact op de diensten.


@ericfocus na mijn vakantie zal ik met paperclip methode de reset doen. Dat had ik nog niet geprobeerd.
Zal eerst een backup maken van instellingen. Maar duurt nog even voor ik dit ga doen.

Thanks voor de info 🙂
Reputatie 8
Normaal gesproken dient de upgrade 's nachts plaats te vinden, deze upgrade liep blijkbaar nog.
In mijn geval denk ik niet dat er normaal al een upgrade had plaatsgevonden.
Het is dat ik zelf handmatig een reset heb uitgevoerd, en daarmee werd nu tevens de upgrade in gang gezet.

Misschien ligt het aan mijn persoonlijke instellingen in de modem/router dat het niet automatisch reeds eerder is gebeurd?
Bij een eerder telefonisch contact wat ik met de Telfort klantendienst had kon de medewerker "niet in mijn modem".
Na een reset (en alles volgens fabrieksinstellingen) wel.

Aanvulling / edit van het bericht:
Ik kom nu toch wat vreemd gedrag tegen.
TV ingeschakeld en kreeg beeld met haperingen erin.
In de TV set-up box de software opnieuw inladen + fabrieksreset, bracht niet de gewenste verbetering.

Ga de Experia Box nu opnieuw resetten, maar erna alle persoonlijk instellingen handmatig opnieuw invoeren, en geen gebruik meer maken van de back-up die nog vanuit de oudere firmware is gemaakt.
Mogelijk dat de eerdere back-up van de configuratie toch niet 100% compatibel is met de nieuwe firmware.

Ik kom er later opnieuw op terug.
@erikfocus
M.b.t. je voorgaande bericht met screenshot van @Enterprise. Dat heeft nog betrekking op de nu "oude" firmware.
Misschien kan een moderator de berichten die betrekking hebben op de nu nieuw geldende upgrade afsplitsen van het onderwerp, omdat die nog is afgestemd op de oude upgrade.

Ten aanzien van de nieuwe firmware 02.00.136W4.
Vanmorgen bij een handmatige reset van de Experiabox, voor het eerst een firmware blauw upgrade lampje op de modem/router zien branden. 🆒
Erna nogmaals een reset vanuit de modem zelf nadat de upgrade rond was.

Ik kon mijn eerdere configuratie backup ten aanzien van aangepaste instellingen m.b.t. port forwarders etc. nog gewoon inladen, en werd geaccepteerd. Erna kwamen alle instellingen overeen met hetgeen ik eerder ook gebruikte.

Net als @Wil-I-am krijg ik wel elke 10 minuten foutmeldingen, maar die waren vroeger ook al het geval.
Overigens gaat het in mijn geval om een glasvezelverbinding (100/100).

05/10/2016 11:34:33 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:34:33 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:34:33 TR069:Sending 1 BOOT inform.
05/10/2016 11:23:53 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:23:53 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:23:53 TR069:Sending 1 BOOT inform.

Afgezien van die foutmeldingen heb ik (nog) geen afwijkende werking of problemen opgemerkt.
Port forwarders, VPN-verbindingen, externe verbindingen met achterliggende NAS, alles werkt.
Snelheid is ook hetgeen ik gewend was. 2x speedtest achter elkaar.





Babelonia,
Bedankt voor jou reactie.
Ik heb mijn reactie op Wil-i-am aangepast, issue had betrekking op DMZ.
Normaal gesproken dient de upgrade 's nachts plaats te vinden, deze upgrade liep blijkbaar nog.
Overigens zijn er nu rond de 60K VGV7519 voorzien van de 02.00.136W4.
Ik wil nog toevoegen dat na de upgrade (het blauwe lampje is uit) krijgt het modem nog een reboot, en geen factory reset.
Alle settings die een gebruiker zelf heeft gezet zullen bewaard blijven.
Ik werk regelmatig met een lokale upgrade waarbij ik kan switchen tussen de ontwikkel firmware en de final firmware, en in dat geval wel i.c.m. een factory reset.
TR069, dit komt inderdaad al langer voor. Vaak is dit een gevolg van werkzaamheden en soms een storing.
Zoals ik al aangaf heeft dit geen impact op de diensten.
Reputatie 8
@erikfocus
M.b.t. je voorgaande bericht met screenshot van @Enterprise. Dat heeft nog betrekking op de nu "oude" firmware.
Misschien kan een moderator de berichten die betrekking hebben op de nu nieuw geldende update afsplitsen van het onderwerp naar een nieuw onderwerp, omdat die nog is afgestemd op de oude udate 02.00.135W4.

Ten aanzien van de nieuwe firmware 02.00.136W4.
Vanmorgen bij een handmatige reset van de Experiabox, voor het eerst een firmware blauw upgrade lampje op de modem/router zien branden. 🆒
Erna nogmaals een reset vanuit de modem zelf nadat de upgrade rond was.

Ik kon mijn eerdere configuratie backup ten aanzien van aangepaste instellingen m.b.t. port forwarders etc. nog gewoon inladen, en werd geaccepteerd. Erna kwamen alle instellingen overeen met hetgeen ik eerder ook gebruikte.

Net als @Wil-I-am krijg ik wel elke 10-20 minuten foutmeldingen,
maar die TR069 meldingen waren vroeger ook al het geval.
Overigens gaat het in mijn geval om een glasvezelverbinding (100/100).

05/10/2016 11:34:33 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:34:33 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:34:33 TR069: Sending 1 BOOT inform.
05/10/2016 11:23:53 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:23:53 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:23:53 TR069: Sending 1 BOOT inform.

Afgezien van die foutmeldingen heb ik (nog) geen afwijkende werking of problemen opgemerkt.
Port forwarders, VPN-verbindingen, externe verbindingen met achterliggende NAS, alles werkt.
Snelheid is ook hetgeen ik gewend was. 2x speedtest achter elkaar. (Glasvezel 100/100).



Sinds vanmorgen staat er nieuwe firmware op mijn Arcadyan.

Sinds vandaag kan ik geen pop3 meer binnenhalen van andere providers.
Net een reset gedaan en werkt weer,

Maar zodra ik Enable DMZ Function aanzet valt het ophalen van de email uit van andere providers uit en kan ik geen mails meer versturen.

Heb net uitgezet en kan weer zonder problemen mails versturen en ontvangen.
Dit probleem is sinds de nieuwe firmware.

Via IMAP lukt het wel om connectie te maken, maar via pop3 niet.

In log modem zie ik ook continu deze error voorbijkomen:
TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)

Zie trouwens ook deze waarde erg hoog:
uncorrected DTU Counter 503545
Direct bij reboot al een hoog getal.


Onderstaand heeft betrekking op de 02.00.136W4:
Het door jou genoemde "issue" kon ik reproduceren.
Echter nadat ik een upgrade van de 135W4 naar de 136W4 i.c.m. een factory reset is het issue niet meer te reproduceren.
En werkt het ophalen en verzenden van POP3 mail in alle gevallen.
Mijn voorstel is dat je back-up maakt van jou specifieke eigen instellingen, daarna de VGV7519 een factory reset geeft via de paperclip-methode.
Daarna uiteraard de back-up terug zet en DMZ weer aanzet.
Ik denk dat er tijdens de upgrade, mogelijk i.c.m. DMZ er iets omgevallen is.

Jou andere melding m.b.t. TR069, dit heeft te maken met remote beheer.
En specifiek in dit geval dat de ACS niet reageert, dit komt wel vaker voor en betreft een netwerk issue.
Dit heeft verder geen impact op de diensten.
@Enterprise

Correct. Staat nu op 'routing'. Eerder stond er bij Wan3 bridged mode



TV heeft nog steeds een eigen VLAN, echter deze termineert nu in het modem i.p.v. de settopbox.
Voorheen kreeg elke settopbox een eigen 10.x.x.x-adres, nu wordt er nog maar één 10.x.x.x.-adres gebruikt welke termineert in het modem.
De settopboxen krijgen nu dus een IP-adres uit de DHCP-pool.
Reputatie 8
Badge +2
Eergisteren is men gestart met het uitrollen van de nieuwe firmware. Dit gebeurt zoals altijd in batches. Er zijn voor zover bekend geen problemen bekend ontdekt. Ik wil eenieder vragen de situatie met de nieuwe software nauwlettend in de gaten te houden en problemen te (blijven) melden zodat deze tijdig nagekeken kunnen worden.

De problemen met ´POP3´ heb ik inmiddels aangekaart. Hier wordt naar gekeken. Zodra hier meer over bekend wordt, laat ik het weten.
Badge
Dit probleem is een andere dan die mail storing van vanmorgen.

Ik kan nog steeds reproduceren door Enable DMZ Function. Dan valt pop3 mail direct uit van andere providers.

Ik laat mijn workaround even aanstaan.

Uploadsnelheid met deze firmware is wel hoger dan die hiervoor opstond.
Reputatie 2
Badge +2
Volgens de website van Telfort zouden de mail problemen voorbij zijn.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/storingen-en-onderhoud-1.htm

De problemen stonden 9 uur geleden niet op de website gemeld !
Reputatie 2
Badge +2
@ Wil-i-am Net na mijn bericht van vanmorgen kon ik ook hier geen pop3 mail ontvangen, bij alle Telfort mailaccounts.

Wat later na het aanzetten van onze mobiele telefoons kreeg ik daar ook meldingen dat het mail ophalen niet gelukt was.

Zowel bij de pc als bij de mobiele telefoons werd gevraagd naar het wachtwoord.

We hebben niets gereset of aangepast maar hebben het zo maar even gelaten en na een uur waren alle problemen voorbij..

We kunnen zowel op de pc als op de mobieltjes onze mails ontvangen ( alles staat bij ons op pop3)

Reageer