beantwoord

[Modem firmware] Arcadyan Experia Box V8

  • 1 september 2015
  • 187 reacties
  • 16565 keer bekeken


Toon het eerste bericht

187 reacties

Reputatie 8
Badge +2
Hi Modyun! Goed punt. Ook ik zie deze technische wijziging. Intern heb ik om een verklaring gevraagd. Zodra ik meer weet, trek ik aan de bel!
Hi Modyun! Goed punt. Ook ik zie deze technische wijziging. Intern heb ik om een verklaring gevraagd. Zodra ik meer weet, trek ik aan de bel!

Wijzigingen in de 02.00.136W4 t.o.v. de 02.00.135W4:
- IPv6 i.c.m. een wifi-client, kan niet goed browsen indien verbinding op glas aangesloten is.
- Fix upstream issue op vectoring lijnen waarop G.INP actief staat.
Reputatie 8
Wijzigingen in de 02.00.136W4 t.o.v. de 02.00.135W4:
- IPv6 i.c.m. een wifi-client, kan niet goed browsen indien verbinding op glas aangesloten is.

Bedoel je nu juist een fix, of is dit nu reeds een opgedoken probleem met de nieuwe firmware?
Wijzigingen in de 02.00.136W4 t.o.v. de 02.00.135W4:
- IPv6 i.c.m. een wifi-client, kan niet goed browsen indien verbinding op glas aangesloten is.

Bedoel je nu juist een fix, of is dit nu reeds een opgedoken probleem met de nieuwe firmware?


Het betreft een wijziging t.o.v. de 135W4, dus een fix.
Overigens betrof dit een issue in de KPN-variant van de VGV7519 maar omdat de firmware release van KPN en Telfort gelijk lopen, lopen ook de fixes gelijk op.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Modyun! De internetsnelheid van alle klanten met een Standaard- en Extra abonnement wordt in fasen verhoogd naar 40Mb/s / 4Mb/s en 80Mb/s / 8Mb/s (Extra). In praktijk kunnen de snelheden zelfs hoger uitvallen. Kennelijk zat jij in een 'vroege batch', aangezien je er nu al plezier van hebt. De verwachting is dat het nog een lange tijd duurt voordat alle klanten zijn omgezet naar het andere netwerk. Dit om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt.
Reputatie 1
Hoi Modyun! De internetsnelheid van alle klanten met een Standaard- en Extra abonnement wordt in fasen verhoogd naar 40Mb/s / 4Mb/s en 80Mb/s / 40Mb/s (Extra). In praktijk kunnen de snelheden zelfs hoger uitvallen. Kennelijk zat jij in een 'vroege batch', aangezien je er nu al plezier van hebt. De verwachting is dat het nog een lange tijd duurt voordat alle klanten zijn omgezet naar het andere netwerk. Dit om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast raakt.

Ha Michael, dat is goed nieuws. Maar krijg je bij een Extra abonnement werkelijk een uploadsnelheid van 40 Mbps? Dit wijkt fors af van de uploadsnelheid van een Standaard abonnement. Of is het een typo?
Op dit moment heb ik met Extra volgens mijn modem een Actual data rate van 51997/10448 kbps (dat haal ik met de huidige firmware upstream uiteraard niet) en een Attainable rate van 115702/49011 kbps. Ik zou up dus wel 40Mbps kunnen halen.
Reputatie 8
Ik vermoed dat het een typo is.
Reputatie 8
Badge +2
Hi Modyun, uiteraard is dat een hele knullige typo. Het zou vreemd zijn om het ene abonnement 8 Mb/s upload te geven en het andere 40 Mb/s. 🙂 Mijn excuus voor de verwarring. 🙂
Reputatie 1
Hi Modyun, uiteraard is dat een hele knullige typo. Het zou vreemd zijn om het ene abonnement 8 Mb/s upload te geven en het andere 40 Mb/s. 🙂 Mijn excuus voor de verwarring. :)
Hiermee is de verwarring nog niet helemaal weg.:? Ik neem aan dat Standaard 40/4 Mbps en Extra 80/8 Mbps krijgt. Maar waarom heb ik met Extra dan nu 10 Mbps upload. Is dat ter compensatie van de 40% verlies?
Reputatie 2
Badge +2
Hier is de nieuwe firmware vanmorgen uitgerold : 02.00.136W4 (05.02.2016-13:45:02)
Ik heb een 40/4 abonnement , zowel de download als de upload snelheden zijn niet anders dan bij de vorige firmware versie.
Heb al een tijdje in de praktijk 45/10 en de verbinding is sinds ik vorig jaar juni altijd zeer stabiel geweest ( toen abonnement 30/3 )
Vooral de uploadsnelheid is sinds een maand geleden opgelopen van 4 naar bijna 10 mb.
Deze firmware update ging probleemloos , niets opnieuw hoeven instellen .
Badge
Sinds vanmorgen staat er nieuwe firmware op mijn Arcadyan.

Sinds vandaag kan ik geen pop3 meer binnenhalen van andere providers.
Net een reset gedaan en werkt weer,

Maar zodra ik Enable DMZ Function aanzet valt het ophalen van de email uit van andere providers uit en kan ik geen mails meer versturen.

Heb net uitgezet en kan weer zonder problemen mails versturen en ontvangen.
Dit probleem is sinds de nieuwe firmware.

Via IMAP lukt het wel om connectie te maken, maar via pop3 niet.

In log modem zie ik ook continu deze error voorbijkomen:
TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)

Zie trouwens ook deze waarde erg hoog:
uncorrected DTU Counter 503545
Direct bij reboot al een hoog getal.
Badge
Heb nu als workaround een nat port mapping rule voor mijn vpn server aangemaakt.

Mail blijft werken pop3 en VPN-tunnel kan ik vanaf extern ook weer opzetten naar thuis 🙂
Reputatie 2
Badge +2
@ Wil-i-am Net na mijn bericht van vanmorgen kon ik ook hier geen pop3 mail ontvangen, bij alle Telfort mailaccounts.

Wat later na het aanzetten van onze mobiele telefoons kreeg ik daar ook meldingen dat het mail ophalen niet gelukt was.

Zowel bij de pc als bij de mobiele telefoons werd gevraagd naar het wachtwoord.

We hebben niets gereset of aangepast maar hebben het zo maar even gelaten en na een uur waren alle problemen voorbij..

We kunnen zowel op de pc als op de mobieltjes onze mails ontvangen ( alles staat bij ons op pop3)
Reputatie 2
Badge +2
Volgens de website van Telfort zouden de mail problemen voorbij zijn.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/storingen-en-onderhoud-1.htm

De problemen stonden 9 uur geleden niet op de website gemeld !
Badge
Dit probleem is een andere dan die mail storing van vanmorgen.

Ik kan nog steeds reproduceren door Enable DMZ Function. Dan valt pop3 mail direct uit van andere providers.

Ik laat mijn workaround even aanstaan.

Uploadsnelheid met deze firmware is wel hoger dan die hiervoor opstond.
Reputatie 8
Badge +2
Eergisteren is men gestart met het uitrollen van de nieuwe firmware. Dit gebeurt zoals altijd in batches. Er zijn voor zover bekend geen problemen bekend ontdekt. Ik wil eenieder vragen de situatie met de nieuwe software nauwlettend in de gaten te houden en problemen te (blijven) melden zodat deze tijdig nagekeken kunnen worden.

De problemen met ´POP3´ heb ik inmiddels aangekaart. Hier wordt naar gekeken. Zodra hier meer over bekend wordt, laat ik het weten.
@Enterprise

Correct. Staat nu op 'routing'. Eerder stond er bij Wan3 bridged mode



TV heeft nog steeds een eigen VLAN, echter deze termineert nu in het modem i.p.v. de settopbox.
Voorheen kreeg elke settopbox een eigen 10.x.x.x-adres, nu wordt er nog maar één 10.x.x.x.-adres gebruikt welke termineert in het modem.
De settopboxen krijgen nu dus een IP-adres uit de DHCP-pool.
Sinds vanmorgen staat er nieuwe firmware op mijn Arcadyan.

Sinds vandaag kan ik geen pop3 meer binnenhalen van andere providers.
Net een reset gedaan en werkt weer,

Maar zodra ik Enable DMZ Function aanzet valt het ophalen van de email uit van andere providers uit en kan ik geen mails meer versturen.

Heb net uitgezet en kan weer zonder problemen mails versturen en ontvangen.
Dit probleem is sinds de nieuwe firmware.

Via IMAP lukt het wel om connectie te maken, maar via pop3 niet.

In log modem zie ik ook continu deze error voorbijkomen:
TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)

Zie trouwens ook deze waarde erg hoog:
uncorrected DTU Counter 503545
Direct bij reboot al een hoog getal.


Onderstaand heeft betrekking op de 02.00.136W4:
Het door jou genoemde "issue" kon ik reproduceren.
Echter nadat ik een upgrade van de 135W4 naar de 136W4 i.c.m. een factory reset is het issue niet meer te reproduceren.
En werkt het ophalen en verzenden van POP3 mail in alle gevallen.
Mijn voorstel is dat je back-up maakt van jou specifieke eigen instellingen, daarna de VGV7519 een factory reset geeft via de paperclip-methode.
Daarna uiteraard de back-up terug zet en DMZ weer aanzet.
Ik denk dat er tijdens de upgrade, mogelijk i.c.m. DMZ er iets omgevallen is.

Jou andere melding m.b.t. TR069, dit heeft te maken met remote beheer.
En specifiek in dit geval dat de ACS niet reageert, dit komt wel vaker voor en betreft een netwerk issue.
Dit heeft verder geen impact op de diensten.
Reputatie 8
@erikfocus
M.b.t. je voorgaande bericht met screenshot van @Enterprise. Dat heeft nog betrekking op de nu "oude" firmware.
Misschien kan een moderator de berichten die betrekking hebben op de nu nieuw geldende update afsplitsen van het onderwerp naar een nieuw onderwerp, omdat die nog is afgestemd op de oude udate 02.00.135W4.

Ten aanzien van de nieuwe firmware 02.00.136W4.
Vanmorgen bij een handmatige reset van de Experiabox, voor het eerst een firmware blauw upgrade lampje op de modem/router zien branden. 🆒
Erna nogmaals een reset vanuit de modem zelf nadat de upgrade rond was.

Ik kon mijn eerdere configuratie backup ten aanzien van aangepaste instellingen m.b.t. port forwarders etc. nog gewoon inladen, en werd geaccepteerd. Erna kwamen alle instellingen overeen met hetgeen ik eerder ook gebruikte.

Net als @Wil-I-am krijg ik wel elke 10-20 minuten foutmeldingen,
maar die TR069 meldingen waren vroeger ook al het geval.
Overigens gaat het in mijn geval om een glasvezelverbinding (100/100).

05/10/2016 11:34:33 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:34:33 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:34:33 TR069: Sending 1 BOOT inform.
05/10/2016 11:23:53 TR069: Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:23:53 TR069: Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:23:53 TR069: Sending 1 BOOT inform.

Afgezien van die foutmeldingen heb ik (nog) geen afwijkende werking of problemen opgemerkt.
Port forwarders, VPN-verbindingen, externe verbindingen met achterliggende NAS, alles werkt.
Snelheid is ook hetgeen ik gewend was. 2x speedtest achter elkaar. (Glasvezel 100/100).



@erikfocus
M.b.t. je voorgaande bericht met screenshot van @Enterprise. Dat heeft nog betrekking op de nu "oude" firmware.
Misschien kan een moderator de berichten die betrekking hebben op de nu nieuw geldende upgrade afsplitsen van het onderwerp, omdat die nog is afgestemd op de oude upgrade.

Ten aanzien van de nieuwe firmware 02.00.136W4.
Vanmorgen bij een handmatige reset van de Experiabox, voor het eerst een firmware blauw upgrade lampje op de modem/router zien branden. 🆒
Erna nogmaals een reset vanuit de modem zelf nadat de upgrade rond was.

Ik kon mijn eerdere configuratie backup ten aanzien van aangepaste instellingen m.b.t. port forwarders etc. nog gewoon inladen, en werd geaccepteerd. Erna kwamen alle instellingen overeen met hetgeen ik eerder ook gebruikte.

Net als @Wil-I-am krijg ik wel elke 10 minuten foutmeldingen, maar die waren vroeger ook al het geval.
Overigens gaat het in mijn geval om een glasvezelverbinding (100/100).

05/10/2016 11:34:33 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:34:33 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:34:33 TR069:Sending 1 BOOT inform.
05/10/2016 11:23:53 TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)
05/10/2016 11:23:53 TR069:Remove host rijswijk1.cust.kpn.net dns record.
05/10/2016 11:23:53 TR069:Sending 1 BOOT inform.

Afgezien van die foutmeldingen heb ik (nog) geen afwijkende werking of problemen opgemerkt.
Port forwarders, VPN-verbindingen, externe verbindingen met achterliggende NAS, alles werkt.
Snelheid is ook hetgeen ik gewend was. 2x speedtest achter elkaar.





Babelonia,
Bedankt voor jou reactie.
Ik heb mijn reactie op Wil-i-am aangepast, issue had betrekking op DMZ.
Normaal gesproken dient de upgrade 's nachts plaats te vinden, deze upgrade liep blijkbaar nog.
Overigens zijn er nu rond de 60K VGV7519 voorzien van de 02.00.136W4.
Ik wil nog toevoegen dat na de upgrade (het blauwe lampje is uit) krijgt het modem nog een reboot, en geen factory reset.
Alle settings die een gebruiker zelf heeft gezet zullen bewaard blijven.
Ik werk regelmatig met een lokale upgrade waarbij ik kan switchen tussen de ontwikkel firmware en de final firmware, en in dat geval wel i.c.m. een factory reset.
TR069, dit komt inderdaad al langer voor. Vaak is dit een gevolg van werkzaamheden en soms een storing.
Zoals ik al aangaf heeft dit geen impact op de diensten.
Reputatie 8
Normaal gesproken dient de upgrade 's nachts plaats te vinden, deze upgrade liep blijkbaar nog.
In mijn geval denk ik niet dat er normaal al een upgrade had plaatsgevonden.
Het is dat ik zelf handmatig een reset heb uitgevoerd, en daarmee werd nu tevens de upgrade in gang gezet.

Misschien ligt het aan mijn persoonlijke instellingen in de modem/router dat het niet automatisch reeds eerder is gebeurd?
Bij een eerder telefonisch contact wat ik met de Telfort klantendienst had kon de medewerker "niet in mijn modem".
Na een reset (en alles volgens fabrieksinstellingen) wel.

Aanvulling / edit van het bericht:
Ik kom nu toch wat vreemd gedrag tegen.
TV ingeschakeld en kreeg beeld met haperingen erin.
In de TV set-up box de software opnieuw inladen + fabrieksreset, bracht niet de gewenste verbetering.

Ga de Experia Box nu opnieuw resetten, maar erna alle persoonlijk instellingen handmatig opnieuw invoeren, en geen gebruik meer maken van de back-up die nog vanuit de oudere firmware is gemaakt.
Mogelijk dat de eerdere back-up van de configuratie toch niet 100% compatibel is met de nieuwe firmware.

Ik kom er later opnieuw op terug.
Badge
Sinds vanmorgen staat er nieuwe firmware op mijn Arcadyan.

Sinds vandaag kan ik geen pop3 meer binnenhalen van andere providers.
Net een reset gedaan en werkt weer,

Maar zodra ik Enable DMZ Function aanzet valt het ophalen van de email uit van andere providers uit en kan ik geen mails meer versturen.

Heb net uitgezet en kan weer zonder problemen mails versturen en ontvangen.
Dit probleem is sinds de nieuwe firmware.

Via IMAP lukt het wel om connectie te maken, maar via pop3 niet.

In log modem zie ik ook continu deze error voorbijkomen:
TR069:Inform Fail!!(Invalid URL or ACS unreachable)

Zie trouwens ook deze waarde erg hoog:
uncorrected DTU Counter 503545
Direct bij reboot al een hoog getal.


Onderstaand heeft betrekking op de 02.00.136W4:
Het door jou genoemde "issue" kon ik reproduceren.
Echter nadat ik een upgrade van de 135W4 naar de 136W4 i.c.m. een factory reset is het issue niet meer te reproduceren.
En werkt het ophalen en verzenden van POP3 mail in alle gevallen.
Mijn voorstel is dat je back-up maakt van jou specifieke eigen instellingen, daarna de VGV7519 een factory reset geeft via de paperclip-methode.
Daarna uiteraard de back-up terug zet en DMZ weer aanzet.
Ik denk dat er tijdens de upgrade, mogelijk i.c.m. DMZ er iets omgevallen is.

Jou andere melding m.b.t. TR069, dit heeft te maken met remote beheer.
En specifiek in dit geval dat de ACS niet reageert, dit komt wel vaker voor en betreft een netwerk issue.
Dit heeft verder geen impact op de diensten.


@ericfocus na mijn vakantie zal ik met paperclip methode de reset doen. Dat had ik nog niet geprobeerd.
Zal eerst een backup maken van instellingen. Maar duurt nog even voor ik dit ga doen.

Thanks voor de info 🙂
Reputatie 8
Zal eerst een backup maken van instellingen.
Backup van instellingen vanuit een eerdere firmware versie heeft in ieder geval geen zin.

Daar ben ik net achter gekomen.
Zie vanaf Aanvulling / edit van het bericht: van mijn vorige reactie net boven die van jezelf.
Daarmee kreeg ik juist problemen met de TV set-up box.

Het was te proberen een back-up uit oudere firmwareversie in te laden, want het bespaart je tijd. Men neemt dan wel een risico dat het niet betrouwbaar werkt zoals nu blijkt en er kennelijk een aantal zaken worden meegenomen die vanuit de "oude firmware" set-up niet meer netjes terechtkomen bij de nieuwe firmware.

Heb nu de volgende stappen doorgenomen:
- reset (met paperclipje) van Experia Box en alles default laten staan (default instellingen)
- TV set-up box (Arcadyan HMB2260) opnieuw inladen van software + reset naar fabrieksinstellingen

To zover loopt erna alles zonder problemen.

Daarna alles opnieuw handmatig ingesteld zoals het vroeger eigenlijk ook allemaal was ingesteld.
Als referentie had ik schermafdrukken gemaakt, om makkelijker erna alle instellingen na te lopen, zoals:
- verandering van IP gateway (om niet in conflict te komen met "standaard" IP-adressen bij gebruik VPN)
- vaste LAN IP-adressen op basis van MAC-adres voor een aantal aangesloten apparaten.
- port forwarding
- verfijning van een aantal instellingen om de veiligheid te verhogen

Erna:
- reboot van de Experia Box (voor zover tussendoor al niet gebeurt met inregelen van eigen settings)
- back-up van alle instellingen / veranderde set-up van de Experia Box
- met de nieuwe instellingen / set-up, voor alle zekerheid nogmaals
----> TV set-up box (Arcadyan HMB2260) opnieuw inladen van software + reset naar fabrieksinstellingen

Alles werkt nu zonder storingen en problemen zoals het was bedoeld.

Belangrijkste les in deze om te onthouden.
Inladen van set-up backup vanuit een oudere firmware versie werkt niet / is onbetrouwbaar.

Overigens verzoek om niet onnodig een compleet voorgaande bericht bij beantwoording aan te halen (of zelfs dubbele aanhalingen). Hooguit een bepaald issue waar je aandacht op wilt vestigen eruit lichten.
Belangrijkste les in deze om te onthouden.
Inladen van set-up backup vanuit een oudere firmware versie werkt niet / is onbetrouwbaar.

Overigens verzoek om niet onnodig een compleet voorgaande bericht bij beantwoording aan te halen (of zelfs dubbele aanhalingen). Hooguit een bepaald issue waar je aandacht op wilt vestigen eruit lichten.[/quote]

1; Backup, terecht punt. In sommige gevallen kun je dan juist weer een fout inplementeren.
2; Compleet bericht. Duidelijk.
Reputatie 8
Badge +2
In een reactie vanuit de keten heb ik te horen gekregen dat de problemen met 'POP3' opgelost zouden moeten zijn. Als dit nog steeds niet lekker werkt, dan zou een factory reset voldoende moeten zijn om het alsnog op te lossen.

Reageer